Camerastand Festival

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Camerastand Festival

Berichtdoor Martijnvl » vr aug 25 2017 8:45 pm

Morgen mag ik een festival fotograferen van 16:00 tot 24:00.
Nu vroeg ik mij af welke camerastand het handigst hierin werkt?
In het voorjaar heb ik ook een feest / festival gefotografeerd, en toen alles in de M-stand gefotografeerd.
Dit vond ik echter best wel veel gedoe met de veelal wisselende lichtomstandigheden.

Hebben jullie hier nog tips voor? Of is het handig om ISO op auto te zetten?
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Camerastand Festival

Berichtdoor Janvis » vr aug 25 2017 8:55 pm

Persoonlijk doe ik 99% van alles wat ik fotografeer in de A stand. In veel soorten van fotografie speelt (in ieder geval bij mijzelf) scherptediepte een belangrijke rol en sluitertijd is daar vaak ondergeschikt aan. Maar dat neemt niet weg dat sluitertijd daarmee niet belangrijk is want je wilt niet (of niet te veel) bewegingsonscherpte dus het is wel altijd zaak om door de zoeker de berekende sluitertijd in de gaten te houden. Zo weet ik voor mij zelf dat ik met mijn 50mm niet onder de 1/160ste moet gaan dus daar stel ik dan de auto iso op in. Of bij mijn zoom lenzen gebruik ik de brandpunt afhankelijke auto iso. Maar nogmaals, ook die technieken zijn natuurlijk nooit zalig makend en garanderen dan ook niet per definiete 100% geslaagde foto's.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Camerastand Festival

Berichtdoor a90 » vr aug 25 2017 9:05 pm

Ik doe het eigenlijk net zo als JanVis, zeker bij wisselende lichtomstandigheden.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Camerastand Festival

Berichtdoor Archiebald » za aug 26 2017 1:58 am

A-stand! Diafragma op F4 houden ongeveer en dan inderdaad de sluitertijd in de gaten houden. Hou dan een beetje rekening met je aantal MM. Dat is vaak ook wel de kortste sluitertijd die je kan hebben. Al hangt dat natuurlijk e-norm van je eigen vaste hand af. Met een VC lens kan ik op 1/5e nog prima foto's maken en waarschijnlijk korter ook nog wel. Zonder VC is 1/10 denk ik wel de grens.

Zoek voor jezelf die grens op. En let er dan op als het donker(der) wordt dat als je bij die grens komt op F4 & ISO100 dat je je ISO omhoog gaat doen naar 200, tot je weer bij die grens bent en dan ga je naar ISO400 :) Etc etc
http://www.Archiebald.nl
----------------------------------------------
D750 / Battery-grip / Tamron 24-70 F2.8 VC / Yongnuo YN685 flitser
Archiebald

Regio ondersteuner
Berichten: 17


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Camerastand Festival

Berichtdoor Janvis » za aug 26 2017 10:03 am

Archiebald schreef:Met een VC lens kan ik op 1/5e nog prima foto's maken en waarschijnlijk korter ook nog wel. Zonder VC is 1/10 denk ik wel de grens.


Dat zijn indrukwekkende sluitertijden (al weet ik niet bij welke brandpunten je ze gebruikt), maar niet echt relevant tijdens een festival waar je denk ik veelal bewegende mensen fotografeert. Vooral artiesten op een podium staan alles behalve stil, laat staan de mensen die gaan dansen op de gemaakte muziek.

Je grenzen opzoeken v.w.b. sluitertijden is mooi, maar vooral interessant bij statische objecten. Daar komt ook nog bij dat bij de huidige generatie camera's met extreem hoge pixeldichtheden (en dat is bij een crop camera nog heftiger dan bij een FF camera) heb je sneller last van bewegingsonscherpte dan bij een oude camera met nog geen 10 Mp.

Aan de andere kant is het natuurlijk best interessant om toch wat met je sluitertijd te gaan spelen omdat de juiste bewegingsonscherpte in je foto natuurlijk een enorm stuk dynamiek kan geven aan de foto. Als je bijvoorbeeld een artiest hebt met lang haar kan het erg mooi zijn juist wat bewegingsonscherpte in het haar te hebben, maar ik denk dat het dan wel weer de kunst is om toch wel een deel van de artiest scherp te krijgen. Dat vergt dus denk ik wel de nodige oefening ;-)

De eerlijkheid gebied me trouwens wel te zeggen dat ik geen ervaring heb met het fotograferen op een festival dus de laatste alinea is voor mij voornamelijk even hardop denken :oops:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Camerastand Festival

Berichtdoor Martijnvl » za aug 26 2017 11:59 am

Top! Bedankt voor de tips! Het gaat hier om een house/dance festival, waarbij ik vooral tussen het publiek zal lopen.
Artiesten staan eigenlijk alleen maar achter de draaitafel.
Anders dan de vorige keer heb ik nu ook een aantal lichtsterke lenzen mogen huren, waaronder een 14-24, 24-70 en 70-200.

's Avonds ontkom ik niet aan m'n flitser, maar het omgevingslicht wil ik er wel in houden.
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Camerastand Festival

Berichtdoor Janvis » za aug 26 2017 12:03 pm

Met een FF camera en zulke lenzen denk ik dat het flitsen best zal mee vallen. Niet te bang zijn om je iso af en toe een beste slinger te geven (daar heb je immers (of in ieder geval voor een belangrijk deel) een FF voor toch??
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Camerastand Festival

Berichtdoor Martijnvl » za aug 26 2017 1:34 pm

Nee lijkt me ook niet voor het overgrote deel, maar als het helemaal donker is lijkt het me toch handig.
Handigst hierbij is denk sluitertijd op 1/20 - 1/50, diafragma f/2.8 - f/4.0, ISO >800?
En dan de flitser op Manual?
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Camerastand Festival

Berichtdoor Janvis » za aug 26 2017 1:48 pm

Iso moet toch makkelijk een tikkie hoger kunnen dan 800?? Zelfs met mijn D7200 (crop camera) ben ik niet bang voor ISO 3200, dus met die D700 moet je helemaal lachend naar de 3200 kunnen gaan lijkt me en daar waar nodig hoger. Uiteraard vergt het dan wat meer van je vermogen qua nabewerking t.a.v. ruisreductie maar met een FF camera mag dat toch geen probleem wezen (ondanks dat het al een wat oudere FF is)

Flitsen heb ik weinig tot geen ervaring mee dus ik waag me er maar niet aan om daar adviezen over te gaan geven, daar zijn vele anderen meer in bedreven dan ik ;-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Camerastand Festival

Berichtdoor Marwo » za aug 26 2017 9:23 pm

Hoi Mart,

Ik zie in je onderschrift dat je een D700 gebruikt.
Dan kan ik je vertellen dat je makkelijk op ISO 3200 kan fotograferen.
Ik lees dat de meeste in A stand fotograferen, ik kies bijna altijd voor M.
Van tevoren maak ik altijd een paar test foto's met het bestaande licht wat
tijdens een concert vaak beter wordt. En tijdens het werk draai ik de wieltjes gewoon
heen en weer zal ik maar zeggen. Maar bij een dance festival gaat het misschien meer
om de sfeer en is het licht belangrijker dan de artiest. Gelukkig duren die avonden lang
genoeg om diverse instellingen te proberen. Maar wees niet bang voor je ISO.
Als je foto's op websites gebruikt worden is ISO6400 ook nog zeer bruikbaar.
Mijn dochter fotografeert met haar D700 voor VPRO 3voor12 en Never mind the Hype ,
waaronder recent Lowlands. En die foto's op hoge iso's worden zonder problemen gepubliceerd.

Het flitsen is bij ons taboe want daar worden de artiesten niet vrolijk van. Maar ook dit ligt bij
een Dance act misschien anders. Hoewel je spotlights, lasers echt niet moet flitsen.
Het publiek/toeschouwers mag dan weer wel..

Succes..

"aangepast" Om het publiek met flitst te fotograferen ga ik niet onder 1/125
Om artiesten te fotograferen zonder flits is 1/80 mijn maximale minimum. (zonder VR) ;)
in mijn DoKa zie ik niets...
Gebruikersavatar
Marwo

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Zuid-Beijerland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camerastand Festival

Berichtdoor Martijnvl » wo aug 30 2017 7:30 pm

Nogmaals bedankt voor de tips! De A-stand werkte erg makkelijk hiervoor, naarmate het licht veranderde, veranderde ik de ISO mee.
Echter vond ik het wel best lastig om te schakelen. Op een gegeven moment liep ik door het publiek met een 14-24mm om overzichtsfoto's te schieten in de M-stand.
Maar dan wilde ineens weer mensen op de foto; dus snel schakelen naar A-stand, ISO iets verlagen tot 800-1000 en flitser aanzetten.
Meestal had ik hierbij een sluitertijd van 1/60, maar achteraf gezien had dit ook wel naar de 1/30 of lager gekund.
Uiteindelijk is het allemaal gelukt en heb ik een topavond gehad! Natuurlijk wil ik jullie het resultaat niet onthouden:
https://www.facebook.com/martfotografiedesign/photos/pcb.1410751269041228/1410742325708789/?type=3&theater
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten