Vragen over ervaringen met apparatuur en software voor 360 graden fotografie.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Vragen over ervaringen met apparatuur en software voor 360 graden fotografie.

Berichtdoor JW17 » do aug 31 2017 11:29 am

Beste mede-Nikongebruiker,

Ik heb onder andere de video’s van Patrick Niddrie bekeken en ik zie op de sites van de diverse fotozaken veel verschillende mogelijkheden voor specifieke apparatuur.
Wanneer jij 360 graden foto’s maakt, zou ik jou graag wat vragen willen stellen:

1. Welk objectief gebruik je?
2. En hou je rekening met de trillingen in de camera (spiegel/sluiter) met het instellen van de sluitertijd?
3. Gebruik je een speciale panoramakop en zo ja, welke?
4. Of een “systeem” zoals Novoflex: https://www.novoflex.com/en/products/pa ... em-pro-ii/
5. Of b.v. een automaat zoals Gigapan?
6. Welke software gebruik je om de foto’s te verwerken? De genoemde Patrick gebruikt Panotour: http://www.kolor.com/panotour/ maar misschien gebruik jij iets anders?

Kortom; een hoop vragen over dit onderwerp, ik ben benieuwd naar jouw reactie!

Groet,
Jurgen
Gebruikersavatar
JW17

Clublid
Berichten: 528


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vragen over ervaringen met apparatuur en software voor 360 graden fotografie.

Berichtdoor Hasselbox » do aug 31 2017 2:27 pm

1. Samyang 14mm
2. nee
3. Zelf gefabriekt uit onderdelen (ali expres)
4. nvt
5. nvt
6. PTGui
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vragen over ervaringen met apparatuur en software voor 360 graden fotografie.

Berichtdoor JW17 » do aug 31 2017 2:30 pm

Bedankt Piet!
Hasselbox schreef:6. PTGui

Hoe ben je bij PTGui gekomen?
Groet,
JW
Gebruikersavatar
JW17

Clublid
Berichten: 528


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vragen over ervaringen met apparatuur en software voor 360 graden fotografie.

Berichtdoor ATOR » do aug 31 2017 3:07 pm

Als lens gebruik ik de Samyang 8mm f/3.5 op een DX camera.

Degradatie door spiegeltrillingen heb ik nog niets van gezien.

Als er veel parallax is, veel verschil in afstand tussen objecten, gebruik ik een pano-head. Dan scheelt het namelijk erg veel tijd bij het stitchen, zeker omdat ik meestal 32bit HDR 360x180 pano's maak. Het merk ben ik vergeten, ik ben thuis flink aan het klussen en weet zo snel niet waar ik hem heb liggen.

Als stitching software gebruik ik Kolor Autopano Giga. Het werkt het meest intuïtief en snel. Als de settings eenmaal goed staan is het een fluitje van een cent. Ik heb ook PTGui gebruikt maar dat vind ik teveel gedoe, het stitchen zelf gaat daarmee wel véél sneller dan met Autopano. PTGUi geeft je meer controle maar dat heb ik eigenlijk alleen nodig als ik slordig geschoten heb en ik vind het zonde van mijn tijd om handmatig stitching points te gaan zitten matchen. Zorgvuldig werken bij het fotograferen zelf bespaart je veel tijd. Verschil in output zie ik niet tussen deze twee.


De pano's gebruik ik trouwens als virtuele omgeving voor belichting (Image Based Lighting) en reflecties in 3D modeling software. Dat is niet zo kritisch als wanneer ze als op zichzelf staande hoge resolutie foto bekeken worden.

Nu moet ik voor een volledig beeld 6 foto's (4+ zenith & nadir) maken (dat x5 voor HDR). Ik wil mijn set-up nog een keer updaten zodat ik maar 4 foto's (x5) nodig heb.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vragen over ervaringen met apparatuur en software voor 360 graden fotografie.

Berichtdoor JW17 » do aug 31 2017 3:47 pm

Bedankt voor het uitgebreide antwoord Ator!
Groet,
JW
Gebruikersavatar
JW17

Clublid
Berichten: 528


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vragen over ervaringen met apparatuur en software voor 360 graden fotografie.

Berichtdoor Robert » do aug 31 2017 4:47 pm

1. Welk objectief: Nikon AF-DX Nikkor 10.5mm f/2.8G ED Fisheye met afgezaagde zonnekap (op FX!)
Hiermee kunnen foto's van 180 graden gemaakt worden op FX. Ik maak voor de zekerheid 7 foto's met ruime overlap (stitchmogelijkheid):
- 4 foto's naar alle windrichtingen
- 1 foto omhoog en 2 fotos omlaag (de laatste foto zonder statief om het statief eruit te kunnen shoppen in Photoshop).
2. vwb trillingen is het belangrijkste een zeer stabiel statief en panoramakop. Mijn panormakop is zelfgemaakt en weegt een paar kilo.
Weegt wat maar trilt niet! Foto's neem ik met een draadloze afstandsbediening met de spiegel opgeklapt. Ook lange sluitertijden.
6. ik gebruik PTGuiPro als software dat moet gekocht worden. Ben destijds begonnen met het gratis hugin freeware. Had daarmee wat meer moeite om te stitchen.
Om de foto lokaal te bekijken als 360 graden foto gebruik ik DevalVRplayer (alleen windows dacht ik, freeware).

Een foto van mijn opstelling (niet van de hoogste kwaliteit gemaakt met mijn mobiel)(hier nog met een 17-30mm Sigma objectief)
Afbeelding

Een voorbeeld van een 360 graden foto met lange sluitertijden (ruim een seconde): voorbeeldfoto

Een nuttige link: link
Lees hier met name de theorie inzake het no-parallax punt.
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vragen over ervaringen met apparatuur en software voor 360 graden fotografie.

Berichtdoor JW17 » do aug 31 2017 4:58 pm

Bedankt voor jouw uitgebreide antwoord Robert, erg nuttig!
Groet,
JW
Gebruikersavatar
JW17

Clublid
Berichten: 528


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vragen over ervaringen met apparatuur en software voor 360 graden fotografie.

Berichtdoor ATOR » do aug 31 2017 5:23 pm

Hoe schiet jij jouw statiefloze grondfoto Erpeewee? Zeker bij een shot als je hierboven laat zien met een sluitertijd van een seconde vind ik dat altijd lastig.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vragen over ervaringen met apparatuur en software voor 360 graden fotografie.

Berichtdoor Robert » do aug 31 2017 6:36 pm

De laatste foto maak ik in dit geval met een groter diafragma met een hoge iso waarde.
Uit de losse handen met gestrekte armen en de benen wijd :D In zo'n geval maak ik er een paar extra.
Het is ook niet voor niets dat mijn panorama beugel zo hoog is. Hoe hoger des te minder statief er in beeld is.
Mijn beugel is ruim 60cm hoog van metaalstrip 40x10mm. Een proefversie van aluminium trilde te hard bij deze lengte.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vragen over ervaringen met apparatuur en software voor 360 graden fotografie.

Berichtdoor Hasselbox » vr sep 01 2017 10:53 am

JW17 schreef:Bedankt Piet!
Hasselbox schreef:6. PTGui

Hoe ben je bij PTGui gekomen?


Verschillende proefversie's van andere merken getest. PTgui maakt volgens mij de minste (geen) fouten bij het samenstellen vd verschillende foto's.
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vragen over ervaringen met apparatuur en software voor 360 graden fotografie.

Berichtdoor ATOR » vr sep 01 2017 2:02 pm

Erpeewee schreef:De laatste foto maak ik in dit geval met een groter diafragma met een hoge iso waarde.
Uit de losse handen met gestrekte armen en de benen wijd :D

:D :D Zo sta ik er ook bij, het is niet de beste houding om stabiele scherpe foto's te maken :D Diafragma en ISO aanpassen is bij mij helaas geen optie omdat ik het maximale dynamisch bereik uit de camera probeer te persen en dus altijd al een shot van de HDR stack met 1/8000 maak.

Gelukkig is de vloer vaak niet zo interessant dus clone ik het statief meestal weg in PS.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vragen over ervaringen met apparatuur en software voor 360 graden fotografie.

Berichtdoor DeWolf » di mei 08 2018 10:30 am

Dit is een oud draadje, ik weet het, maar ik heb over het onderwerp een vraag waarop ik het antwoord nog niet heb kunnen vinden:

Soms hoor je dat je 360˚ foto's beter met een DX kan maken dan met een FX. Hoe zit dat nou?
DeWolf

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vragen over ervaringen met apparatuur en software voor 360 graden fotografie.

Berichtdoor Robert » di mei 08 2018 1:07 pm

Bij panorama fotografie geldt: hoe meer groothoek hoe beter. En FX heeft per definitie meer groothoek en zou dus beter zijn...
Echter, een DX-objectief op een FX camera geeft een ronde foto met buiten de ronde cirkel een zwarte rand. Voor normale fotografie niet geschikt. Voor 360 graden fotografie maakt die zwarte rand niet uit, die valt tijdens het stitschen weg. Een 10,5mm DX objectief op een FX camera heeft, zonder zonnekap (die je eraf moet zagen) een beeldhoek van 180 graden! En daarmee kun je thereoretisch met 2 foto’s een 360 graden panorama maken ware het niet dat je dan geen overlap hebt om te stitchen. In de praktijk maak je met deze configuratie 6 foto’s, 1 naar elke windstreek, 1 omlaag en 1 omhoog.

In bovenstaand voorbeeld wordt een DX objectief gebruikt op een FX met een brandpuntsafstand van 10,5mm en dat is meer groothoek dan met de standaard FX groothoek objectieven (12-14mm) mogelijk is.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten