Het is me weer gebeurd.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Het is me weer gebeurd.

Berichtdoor ben42 » vr sep 15 2017 11:02 pm

Het is me weer gebeurd. :(

Bij het wisselen van objectief en het objectief in de tas stoppen is de AF-M schakelaar van de AF afgeschoven. Hierdoor heb ik bij het terugwisselen ongeveer een half uur gefotografeerd zonder dat ik dat merkte dat de AF op Manual stond.

De omstandigheden :
Paar dagen ontspannen uit. Fotografie is altijd een leuke bijzaak. Daarnaast had ik deze keer nog wat anders aan mijn hoofd. Mijn scherpstelpiepje op de camera is bijzonder zwak, daarbij heb ik deze zeer vaak ook uitstaan omdat het toestel in stille modus staat. Het ging in dit geval om een 8-16 mm objectief, verschillen in scherpte zijn nauwelijks te zien, ook het groene bolletje licht op over een zeer grote range.

Overigens heeft het in dit geval geen of nauwelijks invloed gehad op de scherpte van de foto's. Maar toch zat ik er wel van te balen. Niet dat de foto's ook maar enig belang hebben. Maar toch.

Hebben jullie een procedure ('flight check') op de apparatuur die het risico op dit soort gevallen verminderd? Zelf ga ik regelmatig van U1/U2 af en weer terug om weer te resetten, maar dit werkt natuurlijk niet op schakelaars. Een idee is om iedere keer na een lenswissel het objectief op de kortste afstand in te stellen, dan merk je of de AF het doet.

Vragen:
Is dit jullie wel eens overkomen ?
Welke tips hebben jullie om dit te verminderen ?

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Het is me weer gebeurd.

Berichtdoor a90 » vr sep 15 2017 11:12 pm

Meestal als ik een objectief erop zet focus ik helemaal handmatig uit en laat de AF het beeld scherpstellen. Een kort testje geeft mij gelijk de bevestiging dat alles werkt zoals het hoort.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het is me weer gebeurd.

Berichtdoor Vincent » za sep 16 2017 7:02 am

De AF switch op het objectief??

Daar kun je gewoon een tapeje overheen plakken. Dan weet je zeker dat hij niet per ongeluk verschuift en heb je ook geen checklist nodig...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het is me weer gebeurd.

Berichtdoor JurjenF » wo sep 20 2017 4:04 pm

Het gebeurt mij veelvuldig dat de OS knop van mijn 120-400 OS vaak verschuift na het uit de tas halen. Na schade en schande toch een beetje wijzer geworden check ik nu constant dat knopje. Ongeveer hetzelfde als de AF knop. Als ik hem ooit eens laat servicen bij Sigma zal ik eens vragen of eea niet iets strakker gezet kan worden. In het vuur van de strijd wil je je wel eens wat minder tijd gunnen om 'te checken'. Zelfde idee als met het instellen of verstellen van diverse (belichtings) modi op de camera : ik zet ze altijd terug na de foto(s) om 'erger' te voorkomen.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het is me weer gebeurd.

Berichtdoor ben42 » wo sep 20 2017 5:00 pm

Dank jullie wel voor jullie bijdragen, ik ga maar eens beginnen met :

Meestal als ik een objectief erop zet focus ik helemaal handmatig uit en laat de AF het beeld scherpstellen. Een kort testje geeft mij gelijk de bevestiging dat alles werkt zoals het hoort.
Kijken of ik mezelf kan aanleren dat consequent toe te passen.

Daarna pas aan de gang met een tapetje. In dit geval was het inderdaad de schakelaar op het objectief. Maar het is mij ook wel eens overkomen met de schakelaar op de camera, deze is wat lastiger af te tapen.

Overigens het betrof mijn 8-16 mm objectief. Gelukkig stond de afstand zo ingesteld dat alle foto's toch goed scherp waren op enige afstand. Dat is dan weer het voordeel van de 8 mm.

Overigens die checks van de checklist gelden ook voor een aantal van de andere schakelaars. Ook mijn U1/U2/M schakelaar verschuift wel eens, maar dat merk je heel snel.

Allen dank,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten