tips indoor volleybal

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

tips indoor volleybal

Berichtdoor Helspie » zo sep 17 2017 11:00 pm

Mijn dochter speelt volleybal en natuurlijk wil ik met mijn Nikon D500 aan de slag om de beste momenten uit de wedstrijden vast te leggen. Na een eerste match vandaag en auto-iso te gebruiken heb ik gemerkt dat de ISO tussen de 8000 en 25600 sprong. Maar dus ook heel wat ruis in mijn foto's. Ook was de scherpte niet altijd wat ik zou willen dat het is...
Nu was het voor mij een eerste keer dat ik in een sporthal fotografeerde, dus heel veel foto's gemaakt (680! :lol: ) maar om eerlijk te zijn, geen enkele echt bruikbaar...

Dus bij deze, wat zijn jullie beste tips om indoor volleybal te fotograferen?
Let wel, momenteel ben ik gebonden aan mijn 17-55 2.8. Ik hoop spoedig in de richting van een 70-200 2.8 te gaan...
Nikon D500 - Nikkor 17-55mm 2.8 - Nikkor 50mm 1.8 - Tamron 90mm VC USD -
Tamron 70-200mm 2.8 VC G2 - Tamron 150-600mm VC G2 - Benro C4770TN - Benro CH2C
Gebruikersavatar
Helspie

Forumlid
Berichten: 149


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: tips indoor volleybal

Berichtdoor PatrickHberg » zo sep 17 2017 11:48 pm

ISO 3200 zou wel voldoende zijn met deze lens.
Sluitertijd rond 1/500. Ik stel gebruik zelf 1 scherpstel punt en volg dan de speler waar de bal zou kunnen komen. Bij een service hou je de verdediging in de gaten. Een 2e bal is altijd voor de spelverdeler en de 3e voor de aanvaller.
D7200
Tokina 12-24mm at-x pro dx II
Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD
Nikon 50mm 1.8d
Tokina 100mm f/2.8 af pro d
https://www.facebook.com/patrickherzbergfotografie
Gebruikersavatar
PatrickHberg

Clublid
Berichten: 319


Locatie: Koudekerk aan den Rijn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: tips indoor volleybal

Berichtdoor w.wind » zo sep 17 2017 11:55 pm

1/500 is te laag je moet op ongeveer 1/1000 uitkomen anders worden de ballen vage voorwerpen
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1686


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: tips indoor volleybal

Berichtdoor Faiz » ma sep 18 2017 5:51 am

Misschien een tipje, ga eens oefenen tijdens de training. Het licht van de zaal zal niet veel verschillen als tijdens de wedstrijden. Zelf heb ik vorig jaar een schermtoernooi gefotografeerd. Tijdens de training had ik de "auto iso" eerst gemaximeerd op 6400, later iets verlaagd naar 3200-5000. 1 stop onderbelicht in RAW vind ik niet zo'n ramp, dat is nog best te fixen. Qua sluitertijd zou ik zeggen dat 1/500 al best snel is. Ook hier even testen wat voor jou het beste werkt, wellicht dat je op 1/640 net iets meer "bevriest". Als je de ideale camerainstelling hebt gevonden, dan deze als voorkeuze opslaan. ;)
Ohja, zorg dat je focus op AF-C staat, persoonlijk vind ik "back-button" focus erg prettig werken bij sportfoto's.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: tips indoor volleybal

Berichtdoor RichardBremer » ma sep 18 2017 10:46 am

Het licht in de zaal is constant, zolang er geen grote ramen zijn waar natuurlijk licht doorheen komt. De zaal waar mijn vrouw balde kwam haast geen natuurlijk licht naar binnen. Dat betekent dat je prima in M kan werken.

Qua sluitertijden is al het een en ander gezegd. Ikzelf schoot doorgaans op 1/640 en vond dit soms nog iets te traag om de bal te bevriezen. Als jij dit ook ervaart (ligt bijv ook aan de leeftijd en niveau van je dochter en het team) dan is 1/1000 een betere waarde.

Voor de scherpte, f2.8 is prima zodat je iso laag kan blijven, of f4 voor net een wat groter scherptegebied.

Qua iso, dit verschilt per zaal. Kwestie van de interne lichtmeter in de gaten houden terwijl je aan de iso draait, en als deze een goede belichting aangeeft een testfoto maken. Ietsjes overbelichten kan geen kwaad, mits de belichting stabiel is, zodat je in de nabewerking het geheel iets terug kan schroeven en daarmee wat ruis kan voorkomen.

Per punt kies je 1 speler om je op te focussen, degene waarvan je verwacht dat daar de bal gaat komen. Hierdoor kan je de focus alvast vastleggen en hoef je alleen nog op het juiste moment af te drukken (al moeilijk genoeg, vond ik!). Focus op af-c 3D met backbutton focus vond ik zelf hierin het prettigst.

Veel succes!
Aan het oriënteren op een geschikte systeemcamera...
Gebruikersavatar
RichardBremer

Forumlid
Berichten: 167


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: tips indoor volleybal

Berichtdoor gijs sandberg » ma sep 18 2017 12:17 pm

Beste H,
(onder de premisse dat in dezelfde zaal getreained en gespeeld wordt)
Belichting:
Loop eens over het veld (achterlijn/net, links/rechts) en meet het licht, eventueel door de kamera op een open hand te richten.
Als het licht redelijk egaal is, stel dan in op handmatige belichting en een acceptabele ISO (geen auto-iso).
Lens etc.
Met 55 mm op een DX kamera kan men geen echte close-ups maken, begin eens door bij een training de service en/of smashen te fotograferen.
re: geen enkele echt bruikbaar...
Dat kan liggen aan de bewgingen/richting van bal en spelers, begin met het fotograferen van momenten waarin niet zo veel beweging zit.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: tips indoor volleybal

Berichtdoor Kristian » ma sep 18 2017 8:13 pm

Sport met een 17-55 is erg krap! Zou zo snel mogelijk richting de 70-200 gaan overstappen als dit het toe laat.

Mijn standaard tips zijn:

AF-C , Autofocus op 1(Snelste) Scherpstelpunten op 5 of 9(ben de D4 gewend, weet niet of dit hetzelfde is) Sluitertijd minimaal 1/500ste daaruit je Iso instellen. Beelden per seconden zo snel mogelijk.

De D500 moet een hele goede camera met ruis zijn dus schroom niet om deze omhoog te gooien en dan je sluitertijd daarop aan te passen.

Succes;)
1x Nikon D4s
1x Nikon D4
AF-S 14-24 F2.8
AF-S 24-70 F2.8
AF-S 70-200 F2.8 VRII
AF-S 300 F2.8 VRll

http://www.kristiangiesenfotografie.nl
Kristian

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: tips indoor volleybal

Berichtdoor Helspie » ma sep 18 2017 9:59 pm

Bedankt alvast voor de tips.
Hieronder enkele voorbeelden. Ben ook nog nieuw in LR, dus dat is ook nog zoeken.
Maar dit zijn foto's met ISO 8000. redelijk wat ruis maar valt te bewerken. 't Zal natuurlijk steeds beter kunnen...


AfbeeldingU13E-15 by Pieter Helsen, on Flickr
AfbeeldingU13E-11 by Pieter Helsen, on Flickr
AfbeeldingU13E-9 by Pieter Helsen, on Flickr
AfbeeldingU13E-6 by Pieter Helsen, on Flickr
Nikon D500 - Nikkor 17-55mm 2.8 - Nikkor 50mm 1.8 - Tamron 90mm VC USD -
Tamron 70-200mm 2.8 VC G2 - Tamron 150-600mm VC G2 - Benro C4770TN - Benro CH2C
Gebruikersavatar
Helspie

Forumlid
Berichten: 149


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten