Ervaring delen nachtfotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Ervaring delen nachtfotografie

Berichtdoor jaro » za nov 04 2017 3:08 pm

Ik fotografeer al heel wat jaren. Voor het eerst kreeg ik een opdracht om buiten in het donker een met fakkels verlichte begraafplaats te fotograferen. Ik had hier geen enkele ervaring in, alleen theoretische kennis.

De problemen waar ik tegenaan liep:

Probleem 1: gebruikte Nikon D4s met 24mm f/1.8. Handmatige scherpstelling was lastig. De scherpstelring heeft maar een heel kleine draai nodig om naar oneindig te gaan. Ik wilde op hyperfocale afstand van 2 meter scherpstellen maar had geen object op die afstand om op te richten. Dat was dus lastig.

Probleem 2: er wordt vaak geadviseerd om met live view scherp te stellen. Ook geprobeerd, maar omdat het beeld op het scherm zo donker was, vond ik dit geen fijne methode.

Probleem 3: instelling f/8, iso 100, 30 seconden, raw. De verschillen in diverse sluitertijden kon ik op het scherm wel zien. Bij 30 seconden was er een duidelijk beeld te zien, waarvan ik de indruk kreeg dat er goed belicht was. Maar het RAW bestand in Lighhtroom was veel donkerder dan werd voorgesteld op het scherm van de camera. Ik moet redelijk veel corrigeren.

Ik zou graag willen weten wie een dergelijke ervaring ook heeft opgedaan en of er een betere manier van werken is.

De resultaten kunnen jullie met onderstaande foto's:

Onbewerkt raw-bestand: de preview in het scherm van de camera zag er veel lichter uit?
Afbeelding

Bewerkt in Lightroom:
Afbeelding
Jan Ronday

D4s, D700, D300, Nikkor 70-200 f/4G, Nikkor 24-120 f/4G, Nikkor 85 f/1.8G, Nikkor 50 f/1.8G, Nikkor 35 f/1.8G, plus een aantal dx lenzen, Fujifilm X100s
Gebruikersavatar
jaro

Forumlid
Berichten: 103


Locatie: Diemen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring delen nachtfotografie

Berichtdoor henkk » za nov 04 2017 10:54 pm

Hallo Jan,
In het donker fotograferen is lastig maar kan wel.
Als je op 2 m wil scherpstellen, zoek dan iets op die afstand dat verlicht is en stel daarop scherp (evt. een meegenomen zaklamp).
Scherpstellen met live view gaat het best met open lens. Bijv. op de sterren. Of op die zaklamp.
Sluitertijden is een kwestie van proberen: maak een foto met 15 sec 200 ISO o.i.d. en kijk hoe het histogram er uit ziet. Pas naar ervaring de belichtingstijd en / of het diafragma aan.

Als het goed gaat, worden de foto's als ware het dag. Maar wel met een aparte sfeer.
Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring delen nachtfotografie

Berichtdoor jaro » za nov 04 2017 11:47 pm

Henk, bedankt voor je reactie. Over de foto na bewerking ben ik wel tevreden. Histogram loopt natuurlijk helemaal naar links. Bijna geen hoge lichten. Ik ga nog meer nachtelijke plaatjes schieten om ervaring op te doen.
Jan Ronday

D4s, D700, D300, Nikkor 70-200 f/4G, Nikkor 24-120 f/4G, Nikkor 85 f/1.8G, Nikkor 50 f/1.8G, Nikkor 35 f/1.8G, plus een aantal dx lenzen, Fujifilm X100s
Gebruikersavatar
jaro

Forumlid
Berichten: 103


Locatie: Diemen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten