Lange belichtingstijd

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Lange belichtingstijd

Berichtdoor Ronald Jan » di nov 07 2017 12:18 am

Ik heb even een vraag , als ik in en donkere kamer sta waar geen licht binnen komt en ik laat een fietslampje branden en ik wil een foto maken met een lange sluitertijd bv 20 sec kan mijn foto dan overbelicht raken ?
Dus als ik een nog langere sluitertijd wil gebruiken bv een uur zou dan dat beetje licht voor een overbelichting kunnen zorgen ?
Zou het dus zo zijn dat een klein beetje licht bij een hele lange sluitertijd altijd voor een overbelichting zorgt?
Of kan een klein beetje licht dat niet voor elkaar krijgen ongeacht de duur van de sluitertijd?
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lange belichtingstijd

Berichtdoor Nikkormaat » di nov 07 2017 8:20 am

Voor elke situatie geldt een een ideale belichting, combinatie van diafragma en sluitertijd. Zodra je daar overheen gaat, zal je uiteindelijk last krijgen van overbelichting. Meten is weten ga het uitproberen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lange belichtingstijd

Berichtdoor justme » di nov 07 2017 8:29 am

^^
Meten is het onderwerp in deze kwestie. één enkel lampje in een grote donkere kamer. Waar en hoe je camera meet is erg van belang voor je uitkomst.
je komt al gauw uit om je camera in de M-stand te zetten.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lange belichtingstijd

Berichtdoor Ronald Jan » di nov 07 2017 9:05 am

Dat vermoeden had ik al helaas heb ik niet de ruimte om het te proberen vandaar mijn vraag , dus ook het minste licht zorgt op den duur voor overbelichting.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lange belichtingstijd

Berichtdoor Vincent » di nov 07 2017 9:21 am

Ronald Jan schreef:dus ook het minste licht zorgt op den duur voor overbelichting.


Correct. Zie het simplistisch als een kraan en een emmer.

Veel licht is een kraan ver open, weinig licht is een druppelende kraan. Je kunt je voorstellen dat hoe langzaam de kraan ook druppelt, op een bepaald moment is de emmer toch vol (overbelicht). Uiteraard is hij sneller vol als de kraan helemaal open staat.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lange belichtingstijd

Berichtdoor SvanD » wo jan 24 2018 6:47 am

Gewoon proberen, is je foto overbelicht dan zet je je sluitertijd wat korter, is je foto naar jou mening te donker dan hanteer je een wat langere sluitertijd ;)
Nikon D7200
Nikkor AF-S 35mm F/1.8G
Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS
Sigma 150-500mm F5-6.3 APO DG OS
Sigma APO teleconverter 2x DG AF
Gebruikersavatar
SvanD

Forumlid
Berichten: 16


Locatie: Zeeland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten