4 K fotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

4 K fotografie

Berichtdoor fantasy1402 » zo dec 10 2017 3:21 pm

Hallo,
Graag doe ik beroep op jullie deskundig advies.
Zijn er hier al leden die zich toeleggen op 4k fotografie.
Kan je bijvoorbeeld met een d7200 in raw fotograferen en dan omzetten in 4k, heeft deze vorm van fotografie nu eigenlijk een meerwaarde ?
Er zijn al veel toestellen op de markt die in 4k filmen en ook een 4k foto modus hebben.
Moeten we nu met zijn allen nadenken als we toekomstgericht een monitor of laptop kopen dat deze meteen beter een 4k scherm heeft ?
Er bestaat zelfs ook al een een 4k groep op flickr.
Deze vragen houden me wel bezig en ik ben wel benieuwd hoe jullie hier tegen aankijken ?
Laten we de 6k en 8k buiten beschouwing laten :-)
Bedankt bij voorbaat !
fantasy1402

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: 4 K fotografie

Berichtdoor justme » zo dec 10 2017 3:34 pm

Wat versta jij onder 4K als het op fotografie aankomt? Ben reuze benieuwd, nog nooit van gehoord!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 4 K fotografie

Berichtdoor Janvis » zo dec 10 2017 3:36 pm

4K is 3.840 bij 2.160 pixels terwijl de 24mp sensor van je D7200 een resolutie heeft van 6000 X 4000 pixels. Dus waarom zou je specifiek willen fotograferen in 4K??
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 4 K fotografie

Berichtdoor John'47 » zo dec 10 2017 3:37 pm

Dat is een Still uit een 4K film
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 4 K fotografie

Berichtdoor fantasy1402 » zo dec 10 2017 3:50 pm

Ok dan begrijp ik het niet zo goed, dus een reflex camera D reeks geeft dus een betere , scherpere kwaliteit dan 4k.
Maar dan kunnen onze foto's beter worden weergegeven op een 4 k scherm ?
fantasy1402

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: 4 K fotografie

Berichtdoor fantasy1402 » zo dec 10 2017 3:53 pm

wiebeterpstra schreef:Wat versta jij onder 4K als het op fotografie aankomt? Ben reuze benieuwd, nog nooit van gehoord!


https://tweakers.net/reviews/3845/6/de- ... video.html
fantasy1402

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: 4 K fotografie

Berichtdoor evelakes » zo dec 10 2017 5:06 pm

8K (resolutie 7680 × 4320 - 33.2 megapixels) is zelfs geen probleem voor veel high end DSLR
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 4 K fotografie

Berichtdoor Tzigane » zo dec 10 2017 5:10 pm

Ah, dus je bent 10x zoveel tijd kwijt omdat je door 30 foto's per seconde moet zoeken, 10x zoveel geheugen nodig om alles op te slaan, voor een foto die 10 zo weinig resolutie heeft.

Check. Nuttig.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 4 K fotografie

Berichtdoor fantasy1402 » zo dec 10 2017 5:39 pm

Heeft iemand van jullie een 4k monitor of laptop en geeft deze een meerwaarde ?
fantasy1402

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: 4 K fotografie

Berichtdoor Janvis » zo dec 10 2017 5:47 pm

Tzigane schreef:Ah, dus je bent 10x zoveel tijd kwijt omdat je door 30 foto's per seconde moet zoeken, 10x zoveel geheugen nodig om alles op te slaan, voor een foto die 10 zo weinig resolutie heeft.

Check. Nuttig.


Aan de andere kant, sommige geilen op camera's die zo veel mogelijk frame's per seconde kunnen schieten. Dus zo raar is de gedachte ook weer niet, dat wanneer je in hoge resolutie kan filmen de kans wel heel groot is dat het ene perfecte plaatje er tussen zit.

Aan de andere kant vraag ik me wel af hoe scherp die plaatjes zullen zijn, je stelt immers geen sluitertijd in maar maakt een bepaalde hoeveelheid samples per seconde van de sensor. Ik heb heel eerlijk gezegd geen idee om wat voor tijdseenheden het gaat bij die samples, als dat bijvoorbeeld om samples gaat waarbij de sensor gedurende 1/500ste van een seconde en dat dan 30 keer per seconde wordt uitgelezen zullen hele snelle bewegingen niet mooi scherp bevroren zijn lijkt me.

Wellicht kunnen mensen met meer ervaring daar meer zinnigs over zeggen, voor mij is dit puur even een kwestie van hardop denken ;-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 4 K fotografie

Berichtdoor ben42 » zo dec 10 2017 7:18 pm

4k is vooral een term die voor bewegend beeld wordt gebruikt.

Voor foto's speelt deze term eigenlijk alleen een rol in de presentatie. Een monitor met een (goed) 4K scherm geeft inderdaad meerwaarde. Zoals al geschreven halen de meeste camera's deze resolutie al.

De term wordt dus vooral gebruikt voor bewegend beeld. Echter deze beelden worden meestal nog 'rollend' opgenomen, dat betekend dat de 'bovenkant'van de foto als eerste wordt opgenomen en dit schuift langzaam naar beneden. Zodra de scan aan de onderkant van de sensor klaar is wordt er weer aan de bovenkant begonnen. De camera is in veel gevallen dus continu aan het opnemen. Bevries je een dergelijk beeld, dan ontstaat er vervorming van 'boven naar beneden', bovendien is de sluitertijd niet hoog, vooral omdat de techniek beperkt is in het uitlezen van van de sensor.
(Bij 30 beelden per seconde, duur 1 opname dan meestal ook 1/30 seconde).

Tegen een hoge prijs beginnen er nu wel camera's te komen die en hoge resolutie en veel beelden per seconde kunnen leveren, waarbij de beelden niet rollend worden opgenomen. Dergelijke camera's zijn momenteel voor video nog kostbaar. Het uitlezen van een dergelijke sensor kost tijd, tijdens het uitlezen van de sensor kan er nog geen nieuwe foto worden gemaakt. De sensoren moeten dan zeer snel uitgelezen kunnen worden, momenteel zijn die camera's nog niet voor de gewone consument beschikbaar. Leuke camera's op dat gebied zijn te vinden op : Red Dot.

Ben
(Maar technologie gaat hard en misschien ben ik niet helemaal op de hoogste van de laatste consumenten camera's en zijn deze snelle camera's al of binnenkort beschikbaar.)
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten