Waar moet ik voor kiezen?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Waar moet ik voor kiezen?

Berichtdoor Ronald Jan » zo dec 24 2017 5:19 pm

Ik ben vandaag 24-12-17 foto's wezen maken van roofvogels en soms lukt mij dat redelijk ,maar nu doet er zich een probleem voor het is niet echt een probleem maar ik moet een keuze maken.
De richtlijn is dat je de lengte van je brandpunt afstand minimaal moet gebruiken als sluitertijd?
Maar vandaag heb ik de iso op 1000 staan en brandpunt is 500mm F is 5.6 maar als ik dan naar een sluitertijd wil van een s1/500 heb ik een sterk onder belichte foto want mijn roofvogel zit laag in de bomen en ik heb dan een heel donkere achtergrond .
Dus moet een keus maken , of een langzamere sluitertijd of een hogere iso .
Ik heb gekozen voor een langzamer sluitertijd met het risico van een bewogen foto want ik moest zakken naar s 1/50sec.
Maar mijn vraag is wat is de beste keus?
Ik kan niet lager dan F5.6.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Waar moet ik voor kiezen?

Berichtdoor Janvis » zo dec 24 2017 5:38 pm

Tsja, de belichtingsdriehoek hé... Afhankelijk van de hoeveelheid aanwezig licht moet je soms wat.

Bij het schieten vanuit de hand wordt wel eens de 1/brandpunt richtlijn aangeraden maar die is natuurlijk niet heilig. De één kan daarin veel verder gaan dan de ander. Heb je statief tot je beschikking dan wordt het natuurlijk nog weer een heel ander verhaal, dan is het voornamelijk de beweging van het onderwerp wat de sluitertijd bepaald.

Ik zie dat je een D500 en een D750 hebt dus voor ISO waardes hoger dan 1000 hoef je je opzich ook weer niet heel erg druk te maken lijkt me. Speel er gewoon eens mee en bepaal waar voor jou de grens ligt van het acceptabele. De één gaat met een crop camera lachend ver over de iso3200 terwijl voor de ander op een full frame 3200 de max is van het acceptabele. Het zijn allemaal persoonlijke keuzes.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Waar moet ik voor kiezen?

Berichtdoor TinoK » zo dec 24 2017 11:36 pm

@ Ronald Jan

Ik gebruik bij voorkeur een lage ISO waarde of ik schiet max 3 a 4 stops onderbelicht en maak dan gebruik van de ISO invariantie van mijn camera, maar:
1. Liever een hoge ISO waarde dan een bewogen opname, en:
2. Liever een hoge ISO waarde dan een onderbelichte opname.

Wildlife schiet ik altijd in A.
Ik begin met een ISO van 800 a 1000 om zo een hele korte sluitertijd te krijgen.

Verder streef ik er naar om van de 3 elementen (ISO/Shutter/Aperture) er eentje vast te zetten, eentje zelf te regelen en eentje regelt de camera.
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Waar moet ik voor kiezen?

Berichtdoor Ronald Jan » ma dec 25 2017 1:18 am

Tino Tweak schreef:@ Ronald Jan

Ik gebruik bij voorkeur een lage ISO waarde of ik schiet max 3 a 4 stops onderbelicht en maak dan gebruik van de ISO invariantie van mijn camera, maar:
1. Liever een hoge ISO waarde dan een bewogen opname, en:
2. Liever een hoge ISO waarde dan een onderbelichte opname.

Wildlife schiet ik altijd in A.
Ik begin met een ISO van 800 a 1000 om zo een hele korte sluitertijd te krijgen.

Verder streef ik er naar om van de 3 elementen (ISO/Shutter/Aperture) er eentje vast te zetten, eentje zelf te regelen en eentje regelt de camera.

Ik sta bijna altijd in de M stand , kan toch niet lager dan F5.6 of is dat een verkeert uitgangs punt?
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Waar moet ik voor kiezen?

Berichtdoor ReneG » ma dec 25 2017 1:31 am

Tino Tweak schreef:Ik gebruik bij voorkeur een lage ISO waarde of ik schiet max 3 a 4 stops onderbelicht en maak dan gebruik van de ISO invariantie van mijn camera, maar:
1. Liever een hoge ISO waarde dan een bewogen opname, en:
2. Liever een hoge ISO waarde dan een onderbelichte opname.

Wildlife schiet ik altijd in A.
Ik begin met een ISO van 800 a 1000 om zo een hele korte sluitertijd te krijgen.


Precies, dit hierboven. Aanvulling: Ik schiet vaak roofvogels met de D750 en 200-500. Hogere ISO's zijn geen enkel probleem zolang je belichting maar klopt! Als je onderbelicht krijg je een 'bak ruis' van hier tot ginder. Als de belichting klopt valt het reuze mee.

Qua instelling, veelal A-stand met diafragma op f/5.6 (of f/4 als ik een andere telelens gebruik). Basis ISO op 400 of 800, met auto-ISO ingeschakeld op 1/2000e en een max ISO3200 (bij slecht licht zelfs ISO6400) mag. Dat kan met die sensor best. De sluitertijd voor roofvogels in vlucht moet m.i. minimaal 1/1000e zijn, bij voorkeur 1/2000e.

Daarnaast AF-C 9 punts, AF-Lock-on geheel uitschakelen. Hoge ISO NR ook uit (dat kost snelheid voor de AF) en eventueel mag VR uit bij 1/1000e of sneller. Eventueel een belichtingscorrectie toepassen (als je een witte wolkenlucht als achtergrond hebt moet je wat overbelichten om de vogel correct te belichten).

Tenslotte in de nabewerking eventueel ruis reduceren voor zover dat nodig is.

Een aantal foto's halverwege deze pagina zijn met de 200-500 en die instellingen gemaakt, en echt niet allemaal met optimale lichtomstandigheden: https://www.renevanglabbeek.nl/galleries/birdsofprey/
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Waar moet ik voor kiezen?

Berichtdoor Ronald Jan » ma dec 25 2017 1:47 am

Ik gebruik ook altijd de auto iso en heb ook het liefst een minimale sluitertijd 1\2000 en net wat je zegt ook wel 1\1250 maar liever niet .Ik gebruik het liefst de D500 voor de vliegende vogels van wegen zijn snelheid zelf heb AF-C enkel punt altijd in gebruik en als de achtergrond te licht is zorg ik voor +2 overbelichting en ook mijn vr gaat uit bij hoge sluitertijden.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Waar moet ik voor kiezen?

Berichtdoor TinoK » ma dec 25 2017 12:54 pm

Ronald Jan schreef:........ en ook mijn vr gaat uit bij hoge sluitertijden.


Boven de 1/500sec heeft VR al geen zin meer, sterker nog het kan dan gaan tegenwerken.....
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Waar moet ik voor kiezen?

Berichtdoor ben42 » ma dec 25 2017 1:21 pm

Voor mijzelf heb ik de grenzen opgezocht.

Maak meerdere foto's. Ergens is er een grens waarbij dat af en toe nog wel lukt en daarna bijna niet meer.
De kans op een gelukte foto neemt toe als je er meer neemt. Bij donkere situaties maak ik daarom vaak 2 of 3 foto's.
Vaak zit er dan wel een goede tussen. Mijn ervaring is dat meer dan 3 foto's meestal zeer weinig oplevert. Ik weet zelf aardig waar mijn grenzen liggen.

Ik fotografeer vooral met extreme groothoek en voornamelijk uit de hand. Met tijden korter dan 1/10 lukt het me meestal een goede te foto te maken uit de hand. Met tijden tussen de 1 sec en 1/10 lukt het soms. Met tijden langer dan 1 seconde lukt het eigenlijk nooit.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Waar moet ik voor kiezen?

Berichtdoor Boem » zo dec 31 2017 11:36 am

Ook handig: op de M-stand, met auto ISO. Dan kun je zelf je sluitertijd aanpassen naar de omstandigheid (zittende of vliegende vogels). En dan niet al te bang zijn voor hoge ISO, bij goede belichting blijft de ruis redelijk beperkt. Daarnaast idd minimaal 1 stop overbelichten voor vliegende vogels ivm tegenlicht.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Waar moet ik voor kiezen?

Berichtdoor stefan75 » do feb 01 2018 1:33 pm

Al iets ouder topic van 'vorig jaar' maar toch...
Ik heb zelf een D700, een oud beestje dus al. Met een D750 of een D500 zal je denk ik dan ook wel betere resultaten behalen dan met deze camera.
(Hierbij opgemerkt dat de D700 dus niet iso-invariant is)
Maar heb er geen probleem mee om mijn ISO op te schroeven naar 6400, wat voor mij de max is.
Met deze waarde kan ik, mits goed belicht, hele acceptabele resultaten behalen, zeker als het onderwerp al gecropped is in de camera.

Hoewel je met hogere ISO's veel informatie gaat verliezen zoals scherpte en kleur, is dat vaak veel beter te herstellen in post dan een bewogen foto.
Als je 100% gaat inzoomen, tuurlijk zie je dan veel ruis.
Maar als ik 'm op max. A4 formaat uit wil printen, of alleen op het web / social media wil laten zien, dan kan ik met ISO6400 prima foto's maken.

Om een voorbeeld te geven wat ik acceptabel vind, hieronder een voorbeeld op ISO 6400:
AfbeeldingReptielenzoo_Oliemeulen-10 by Stefan van Rozendaal, on Flickr
Nikon D4S / D3S / D700 met MB-D10 battery grip * Nikkor AF-S 70-200 f2.8 VRII * Nikkor AF-S 24-70 f2.8 * Nikkor AF-S 50mm f1.4 * 3x SB900
Gebruikersavatar
stefan75

Clublid
Berichten: 67


Locatie: Helmond
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Waar moet ik voor kiezen?

Berichtdoor Ronald Jan » do feb 01 2018 1:36 pm

Ik vind hem acceptabel maar zou hem niet uitprinten.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Waar moet ik voor kiezen?

Berichtdoor evelakes » do feb 01 2018 3:38 pm

Waar moet ik kiezen: Betere lichtomstandigheden :D
Misschien kort door de bocht maar fotograferen is spelen met licht en als die te beroerd is voor vogelfotografie wacht ik op betere omstandigheden vaak kun je het niet
afdwingen hoe graag je het ook wilt.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Waar moet ik voor kiezen?

Berichtdoor Patrick » do feb 01 2018 3:40 pm

In print is een beetje ruis juist meestal niet zo storend...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten