Fotoshoot smashcake

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Fotoshoot smashcake

Berichtdoor leo » za jan 06 2018 9:18 pm

Beste forumleden.

Een kennis van ons heeft mij gevraagd om foto's te maken van hun zoontje voor op een uitnodigingskaart.
Hun zoontje wordt 1 jaar en willen goede foto's van hoe hun zoontje de taart vernield en die gebruiken voor op de kaart.
Nu hobby ik wel veel met macro en stacking, maar wil graag informatie wat de beste instellingen zijn.
Er worden witte lakens gespannen rondom voor een witte achtergrond.
Ik bezit een nikon d3200 met een tamron 17-50mm lens en een externe flitser.

Het zal waarschijnlijk onder portret vallen denk ik, maar wat de beste instellingen zijn zou ik graag willen weten.

Mvg. Leo
Nikon D5600, Tamron 90mm , Tamron 17-50mm , Tokina 11-16mm 2.8 DX II Pro
Gebruikersavatar
leo

Forumlid
Berichten: 71


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotoshoot smashcake

Berichtdoor ATOR » za jan 06 2018 10:23 pm

Welke instellingen zou je zelf kiezen en waarom? Het enige verschil met macro is dat je wat verder weg zit toch :wink:

Als je met één flitser werkt zou ik er wel een softbox of paraplu op zetten en een reflector gebruiken, bv een wit laken, om de schaduwen in te vullen.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotoshoot smashcake

Berichtdoor justme » zo jan 07 2018 12:38 am

Je kunt ook gemakshalve via het plafond bouncen.


Verder zou ik vooruit denken en handelen. Dus vooraf shot bepalen en licht afstellen. En dus weten waar de taart staat en kind bij gaat zitten. En dan als laatste dus het kind en de taart daadwerkelijk neerzetten.

Probeer het proces zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen. Kinderen laten zich niet regisseren. Go with the flow. Kortom veel plezier en geniet ervan. Wordt vast leuk, zelfs met een DX!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotoshoot smashcake

Berichtdoor Robert » zo jan 07 2018 11:17 am

Ik neem aan dat het ergens thuis dus binnen is? Dan is de flitser je beste vriend.
Zorg voor licht in de kamer dus lampen aan.

Ik zou beginnen met de volgende instelling:
Zet de camera op M. Sluitertijd 1/60 (pak je nog wat omgevingslicht mee).
De iso vast op 800. Diafragma op F5.6. En dan een test foto maken.
Aan de hand van de testfoto fijntunen b.v. Diafragma naar F4 of F8

De flitser niet rechtstreeks richten op het onderwerp maar bv richting plafond of wand, mag zelfs naar achteren. De flitser indien mogelijk op iTTL dan bepaald deze zelf de sterkte van de flits. Zonder iTTL uitproberen en handmatig de flitser instellen.

Dit is maar een voorbeeld, e.e.a. Is ook afhankelijk van wat je voor ogen hebt.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotoshoot smashcake

Berichtdoor leo » zo jan 07 2018 11:06 pm

Top...
Bedankt voor de reacties en info.
Ik zal inderdaad eerst een paar testshots maken.
Bouncen via plafond kan ik inderdaad doen.
Gr
Nikon D5600, Tamron 90mm , Tamron 17-50mm , Tokina 11-16mm 2.8 DX II Pro
Gebruikersavatar
leo

Forumlid
Berichten: 71


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotoshoot smashcake

Berichtdoor jettiny » vr jan 12 2018 8:38 pm

Vorig jaar heb ik zoiets gedaan, superleuk om te doen.
Ik heb toen een softbox gebruikt en manueel ingesteld.
Doorgaans begin ik met de 17-50 mm die ik toen nog had op F 5,6, iso op 400 en sluitertijd 1/125.
Nu zou ik ook een wat langere sluitertijd kiezen om de bewegingen mooier weer te geven.
In het begin ging het bij mijn kleinzoon rustig omdat ie niet zo graag vieze handen heeft.
Enige stimulatie van mijn dochter die hem voordeed met zijn handen wat de bedoeling was. Toen ging ie in een keer los, de spetters tegen de muren aan. Tip, knip in deze maar op serieopname en houd het kind in de gaten, hij /zij verraad met gezichtsuitdrukking en lichaamstaal wat staat te gebeuren. Wissel close-ups af met overzichtsfoto’s, kun je naderhand leuke collage maken.
Succes.
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotoshoot smashcake

Berichtdoor leo » za jan 13 2018 1:08 pm

jettiny schreef:Vorig jaar heb ik zoiets gedaan, superleuk om te doen.
Ik heb toen een softbox gebruikt en manueel ingesteld.
Doorgaans begin ik met de 17-50 mm die ik toen nog had op F 5,6, iso op 400 en sluitertijd 1/125.
Nu zou ik ook een wat langere sluitertijd kiezen om de bewegingen mooier weer te geven.
In het begin ging het bij mijn kleinzoon rustig omdat ie niet zo graag vieze handen heeft.
Enige stimulatie van mijn dochter die hem voordeed met zijn handen wat de bedoeling was. Toen ging ie in een keer los, de spetters tegen de muren aan. Tip, knip in deze maar op serieopname en houd het kind in de gaten, hij /zij verraad met gezichtsuitdrukking en lichaamstaal wat staat te gebeuren. Wissel close-ups af met overzichtsfoto’s, kun je naderhand leuke collage maken.
Succes.


Dank voor de goede info.
Ik ben ook heel benieuwd hoe het allemaal gaat lopen en ik zal zeker de nodige shots maken.
Nikon D5600, Tamron 90mm , Tamron 17-50mm , Tokina 11-16mm 2.8 DX II Pro
Gebruikersavatar
leo

Forumlid
Berichten: 71


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten