Lapland: Tips

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Lapland: Tips

Berichtdoor bluemagics » ma feb 12 2018 10:37 am

Hoi allemaal!

Dit is mijn eerste post hier. Ik ben 37, ik kom uit Den Haag en ik verwacht binnenkort papa te worden (ergens in mei). Dan is dit meteen mijn introductie berichtje :-)

Ik ga volgende week week naar Lapland. Het lijkt me super gaaf om foto's te maken van het landschap, noorderlicht en ook dieren (vogels wordt lastig, maar Huskies en rendieren moet wel lukken).

Ik heb een Nikon D750. Voor het Noorderlicht en landschapsfotografie heb ik waarschijnlijk een groothoek klens nodig. Ik denk dat ik een lens ga huren. Ik twijfel alleen welke de beste resultaten zal opleveren.. de 14-24 of de 17-35mm.

De lensen die ik al heb, zijn helaas DX lensen, op twee na: De 50mm en de 300mm F4 zijn wel FX. Mijn 35mm en 12-24mm zijn DX.

Ik heb maar 1 accu, denken jullie dat het te doen is om met 1 accu te werken onder zulke omstandigheden?
bluemagics

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lapland: Tips

Berichtdoor justme » ma feb 12 2018 4:00 pm

een extra accu is nooit weg. en een 14-24 is wel lekker veelzijdig en lichtsterk. Of je zou nog lichtsterker willen, dan zou je moeten kijken naar een 14mm 1.8 bijvoorbeeld. scheelt vast ook in gewicht ten opzichte van die 14-24.

een statief, als je die nog niet hebt, kan ook een uitkomst zijn zo nu en dan.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lapland: Tips

Berichtdoor Boem » ma feb 12 2018 9:17 pm

Ik zou zeker een extra batterij meenemen en die lekker warm houden. Voor groothoek zou ik een vaste lens meenemen, de 12-24 is een bakbeest en de 17-35 is nog een stop minder lichtsterk.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lapland: Tips

Berichtdoor Henk » di feb 13 2018 1:59 pm

Heb vorig jaar in september veel noorderlicht foto's gemaakt met de 16-35 f/4 (ook op een D750). Dat beviel prima. Natuurlijk scheelt het met de 14-24 in je ISO, want je moet wel richting ISO 400 of 800 om de sluitertijd niet teveel op te laten lopen. Anders wordt het één groene veeg. Maar met de D750 is dat geen enkel probleem. Een paar van de noorderlicht foto's vind je terug in dit draadje
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lapland: Tips

Berichtdoor Frans Martens » di feb 13 2018 9:44 pm

Altijd een extra accu! Je mag er wel 1 van me lenen, ik woon ook in D H, en heb ook een D750.
Neem je ook wel voldoende geheugen mee, danwel laptop danwel kaartjes.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lapland: Tips

Berichtdoor bluemagics » di feb 13 2018 10:17 pm

Hoi Allemaal,

Bedankt voor de tips!

Als eerste Frans, dat zou super zijn! Ik ga je een prive berichtje sturen.

Ik heb nu een statief, alleen nog geen balhoofd. Ik heb een manfrotto carbon fiber statief, op zich dus ideaal door het lage gewicht. Nu nog een balhoofdje scoren dus.

Pixtro-f heeft twee ultra-wide zooms zie ik. De Tamron SP 15-30mm f/2.8 Di VC USD Nikon en de Nikon 14-24mm 2.8. Aangezien ik voor het eerst in Lapland ben, hoop ik gave shots te maken van het Noorderlicht of gewoon de sterren. Ik hoor lovende verhalen over de Nikon 14-24, maar heeft iemand hier ervaring met de Tamron? Toch de Nikon huren? De 17-35mm 2.8 vervalt dus, omdat ik deze niet kan huren.

Wat zouden jullie aanraden als walk-around lens? Mijn 50mm, of toch hiervoor een lens huren? bijvoorbeeld de 24-70mm f2.8 of de 24-120mm f4?

Al is huren ook heel erg duur, maar dit geeft de mogelijkheid om met een pro lens te oefenen. Als 1 van de twee heel goed bevalt, dan kan ik deze later (tweedehands) kopen.
bluemagics

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten