Lichtmeting

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Lichtmeting

Berichtdoor ArnoD750 » ma feb 19 2018 11:44 pm

Misschien kan iemand mij een tip meegeven over een probleem dat bij mij blijft optreden in bepaalde situaties.
Mijn histogram laat in de rechter pixel lijn een smalle hoge uitschieter van overbelichting zien.
Mijn foto heeft dan een uitgebeten lucht met weinig detail bijvoorbeeld.
Dit treed bij mij ALLEEN op in de volgende situaties :
-Wanneer ik fotografeer vanuit een donkere omgeving naar het licht toe (of omgekeerd)
-Wanneer ik buiten een pand fotografeer dat aan de voorzijde in de schaduw zijde staat omdat het zonlicht naar mij toe komt vanachter het pand.
Vandaag fotografeerde ik vanuit een donkere grot naar buiten toe en het lukte me niet om de foto zó te krijgen dat de binnenkant van de grot zichtbaar blijft en er ook geen complete overbelichting naar buiten komt. Heb ook nog een foto geprobeerd te maken in HDR maar dit gaf ook niet helemaal het gewenste resultaat.
Enkele details : lichtmeting stond op matrix meting maar heb ook andere lichtpunt metingen geprobeerd. Zou ik dit met bracketing kunnen oplossen? Dat is het enige wat ik niet heb geprobeerd.
Is wat ik probeer volledig onmogelijk en moet dit altijd gedaan worden in de nabewerking of stel ik mijn camera niet goed in? Nikon D750 met Nikon 24-70 2.8

Arno.
ArnoD750

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lichtmeting

Berichtdoor Ronald Jan » di feb 20 2018 9:32 am

Mijn vraag is waar stel op scherp het lichte of donkere gedeelte en in welke stand doe je dat? Misschien kan je eens proberen het verschil in je foto's aan te tonen door de zelfde foto scherp te stellen op het donkere en op het lichte gedeelte.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lichtmeting

Berichtdoor ReneG » di feb 20 2018 9:53 am

Als het verschil tussen de twee situaties die je tegelijk probeert te belichten te groot is, bijvoorbeeld een zeer donkere binnenkant van de grot vs. omgeving vol in het zonlicht buiten de grot, of fotograferen met tegenlicht, dan is het dynamisch bereik van je camera mogelijk te klein om beide situaties tegelijk vast te leggen. Zeker oudere digitale sensors hebben soms een te klein bereik om dergelijke situaties in één keer vast te leggen. Een D750 heeft ongeveer 9 stops meen ik, maar een donkere grot combineren met een landschap in vol zonlicht is denk ik voor een D750 ook wat te hoog gegrepen.

Oplossing: Maak 2 foto's (van statief) met 2 verschillende belichtingen die de onafhankelijke situaties naar wens belichten en combineer die twee gewenste delen dan bijv. met Photoshop. Eigenlijk is dit ook een soort HDR. Dus inderdaad nabewerking.

Wil je een andere oplossing zonder nabewerking: Licht één van de 2 onderwerpen bij zodat het binnen het dynamisch bereik valt. Met de binnenkant van een grot zal dat wellicht nog lukken, met een landschap wordt dat lastig... ;)

PS: Sorry als de uitleg een beetje onhandig klinkt, ik heb barstende hoofdpijn... :P
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten