Bracketing ...HDR.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Bracketing ...HDR.

Berichtdoor Ronald Jan » za feb 24 2018 4:18 pm

Wat is het verschil tussen Bracketing en HDR , kan iemand dat voor mij duidelijk maken ?
Als ik googel lijkt het of beide het zelfde zijn, is dat zo of zit ik er totaal naast?
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bracketing ...HDR.

Berichtdoor Marceld » za feb 24 2018 4:49 pm

Je gebruikt bracketing om diverse frames met verschillende sluitertijden te nemen. Vervolgens lees je die in in bijvoorbeeld het programma Photomatix om ze als het ware "over elkaar heen te leggen" en er uiteindelijk een HDR foto uit voor komt: zodat alle belichtingen in één foto worden samengevoegd en dus ook het felle zolderraam goed belicht is, maar ook de koffer in de donkere hoek op die zolder. Even héél simpel gezegd! :wink:
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD

Urban exploring sinds 2008

Flickr
Gebruikersavatar
Marceld

Forumlid
Berichten: 826


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bracketing ...HDR.

Berichtdoor ATOR » za feb 24 2018 4:50 pm

Bracketing is het maken van een groep opnames van het zelfde onderwerp met verschillende camera instellingen. Je kunt een bracket (±groep) maken met verschillen in belichting, witbalans, focus, scherptediepte, flitsvermogen, wat je maar wilt.

HDR, High Dynamic Range, is een foto waarbij je een bracket van verschillend belichtte opnames combineert om een foto te krijgen die een hoger dynamisch bereik heeft dan je met een enkele opname kunt maken.

Bracketing met verschillen in sluitertijd om een HDR foto te krijgen is het meest populair maar er zijn dus nog andere soorten.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bracketing ...HDR.

Berichtdoor signxpress » za feb 24 2018 10:44 pm

Wij plakken logo's op auto's, pakken deze geheel in en ook de rammen tinten doen wij, ik wil altijd hier mooie foto's van maken en dit weer gebruiken om andere mensen te laten zien, internet enzovoort.
Meestal als de foto's knallend zijn, worden onze klanten helemaal wild, vaak ook omdat het auto liefhebbers zijn.
Ik wil meer diepgang in die foto's hebben en vaak lukt dat wat moeilijker met een enkele shot.
Met mijn D5300 deed ik dat vanaf een statief en maakte meerdere foto's (±5 stuks) met verschillende belichtingen, hierdoor kreeg ik meer diepte/bereik waardoor de foto's meer wow werden.
Nu met mijn D850 doe ik dat met bracketing, althans ben ik aan het oefenen en pas geleden de eerste auto zo gedaan.
Je vraag of dat bracketing en HDR hetzelfde zijn, zoals ik het beleeft en ziet gaan deze hand in hand samen, met mijn set bracket geschoten foto's ga ik met HDR aan de gang om er iets moois van te maken.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten