Zuid Afrika

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Zuid Afrika

Berichtdoor basjuh91 » zo mar 18 2018 1:22 pm

Hallo,

In Oktober ga ik naar Zuid Afrika en wil daar natuurijk deze onwijs gave trip vastleggen met mijn camera.
Nu heb ik een paar vragen m.b.t. fotografie voor deze reis en hoop de antwoorden hier te kunnen vinden met behulp van jullie.

1. Ik heb momenteel een 70-300mm lens, die ik wil gebruiken om mee op safari te nemen. Is deze lens voldoende om de dieren vast te leggen of is meer zoom gewenst? Ik wil namelijk binnenkort een grotere zoom gaan huren een dag om er mee te oefenen in de dierentuin om te kijken hoe mij deze bevalt. Maar ik heb geen idee wat ik moet verwachten tijdens een game drive op welke afstand de dieren zitten.

2. Wat is verstandig qua back up voor foto's? Mijn laptop wil ik liever niet meenemen, dus ik kan eventueel op een pc een back up maken van de foto's online (cloud) of een externe harde schijf meenemen. Ik weet niet hoe jullie dat doen? Gezien ik in RAW schiet is het uploaden naar de cloud namelijk niet geheel snel..

Zijn er nog verder zaken op fotografie gebied waarvan jullie mijn tips kunnen geven mbt zuid Afrika?

mvg. Bas
Nikon D5300
Nikon AF-S 18-105mm f/3.5-5.6G VR
Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR
basjuh91

Forumlid
Berichten: 15


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zuid Afrika

Berichtdoor Rob Smit » zo mar 18 2018 2:09 pm

Hoi Bas,
Ik ben er vaak geweest.
Bij mij zit standaard de 20-50-105 en 300mm in de tas.
Met 300mm op full frame ben ik niet tegen belemmeringen aangelopen.
In oktober zit je aan het begin van de zomer in Afrika, temperaturen gaan dan omhoog.
Met meer mm's krijg je misschien alles wel dichterbij, maar ook de nevel tussen de camera en het onderwerp gaat zichtbaar worden.
Dieren kun je aantreffen op aanraakafstand, ook op >500 mtr.
Als je een groep leeuwen tegenkomt bv, neem de tijd en probeer 1 dier te volgen.
Met heen en weer zwaaien met je camera en alles willen fotograferen heb je uiteindelijk alles net niet.

Zelf nam ik altijd een imagetank mee van 320 Gb en 1 van 500 Gb.
Ook mijn laptop met 1 Tb ging mee.
Zo ook een stuk of 15 geheugenkaarten van 16-32 Gb.
Beter ruimte overhouden dan tekortkomen...
En de internetverbinding laat op veel plaatsen flink te wensen over, daar vertrouw ik niet op.

En geniet, dat is het meest belangrijke.
De mooiste momenten zitten toch tussen je oren.
Je kan mij ook een PB sturen indien je specifieke vragen hebt.
Of kijk even op mijn feestboekpagina, daar staat ook best wel e.e.a. van Zuid Afrika.
Gebruikersavatar
Rob Smit

Forumlid
Berichten: 1194


Locatie: Omgeving Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zuid Afrika

Berichtdoor imaginary_nl » zo mar 18 2018 3:11 pm

Dieren in hun omgeving is vaak mooier dan alleen maar close ups. Daarvoor kun je ook naar de dierentuin tenslotte.
Wissel het af. Met 300 mm ben je nog een beetje mobiel, zelf ook een 500f4 mee gehad. Daarmee moet je dan ook minimaal een eenpoot gebruiken en kun je je in een landrover nauwelijks bewegen. Dus ander vervoer regelen.

Ergo, met 300mm kun je prima uit de voeten.
Neem ook wat groothoek mee voor de prachtige landschappen.

Bescherm de camera tegen stof! Een doek om hem in te wikkelen wanneer je hem even niet gebruikt en anders in de tas!
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zuid Afrika

Berichtdoor JurjenF » ma mar 19 2018 10:22 am

Wij komen al heel lang in het mooiste land ter wereld (arbitrair) en alle gegeven tips zijn prima. Alleen als je vogels wilt fotograferen dan was zelfs mijn 120-400 op aps-c nog vaak te kort. Weet wel dat je vaak onder mindere lichtomstandigheden, ochtenden en avonden zijn de beste tijd voor het wild te spotten, dus hoge(re) iso's zijn vaak nodig. Neem een grote micro fleece dweil van de Wibra mee om de boel weer stofvrij te maken of te houden. En bekijk niet de hele vakantie door de zoeker maar geniet ook gewoon.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zuid Afrika

Berichtdoor AlexB » ma mar 19 2018 3:37 pm

Is al vaker voorbij gekomen die vraag over hoeveel mm voor op safari. Voor velen is 300 mm blijkbaar genoeg. Wij zijn via 300 en 500 uiteindelijk op 600 mm uitgekomen als 'standaard' lens en maken daar 70-80% van al onze foto's mee. Vorig jaar een 200-500 meegenomen en die bevalt heel erg goed. Kan je rustig mee uit de hand fotograferen en dat lukt je met een 600 echt niet.

Ik denk dat je stijl van fotograferen ook heel veel uitmaakt. Wij hebben jarenlang een 80-200 meegenomen en elke foto die we daar mee maakte was, in onze ogen, waardeloos. Uiteindelijk gaat die lens niet eens meer mee. Dat ligt natuurlijk niet aan de lens, maar aan de fotograaf.

Wel leuk om mee te nemen, een iPad. Het scherm heeft voldoende resolutie om foto's goed op te beoordelen en daarnaast is het een leuk vermaak ergens in de bush je foto's te bekijken. Wij gebruiken de iPad ook als backup.

Misschien beter om over na te denken dan de millimeters, hoe ga je rondrijden? De parken in ZA zijn heel makkelijk toegankelijk en je hebt er geen 4WD voor nodig. Alles is heel georganiseerd en verdwalen kan je niet. Ideaal dus voor zelf rijden. Als je een auto huurt, denk dan aan het camera standpunt. Een wat hogere auto, zoals een SUV, komt meestal wat beter uit. Denk aan begroeiing in de berm bijvoorbeeld. Te hoog kan ook. Wij huren bijvoorbeeld nooit een Landrover, omdat, naar onze smaak, die te hoog is en je teveel het effect krijgt dat je op de dieren neerkijkt. Prettige van zelf rijden is dat je je standpunt nog wat kan wijzigen. Soms is een halve meter naar links of rechts net voldoende om een mooiere foto te maken.

Wat dieren betreft, de meeste zijn aan auto's gewend. En in ZA parken wordt niet gestroopt (hier en daar een neushoorn daargelaten), dus wilde achtervolgingen door olifanten zal je niet snel meemaken. In ZA heb je de weg maar te volgen, off road rijden is in geen enkel park toegestaan. Dus heb je niet veel keuze bij het benaderen van dieren. Maar in het geval dat je wat ruimte hebt, nooit direct op een dier afrijden als je dichterbij wilt komen. Altijd onder een hoek. En je ziet snel genoeg aan het gedrag of dat gewaardeerd wordt of niet. Bij zenuwachtig gedrag, gewoon stoppen en je millimeters gebruiken. En uiteraard geen snelle bewegingen om bijvoorbeeld nog snel even iets te pakken.
Gebruikersavatar
AlexB

Forumlid
Berichten: 40


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zuid Afrika

Berichtdoor Vincent » ma mar 19 2018 4:06 pm

Inderdaad een terugkerende discussie. Tekort aan mm's kun je vooral jezelf aan (laten) praten. Wij hebben de complete Big 5 beeldvullend op de foto met maximaal een 70-200mm met een 1.4 tc. Soms komen ze heel dichtbij, soms zijn ze ver weg. Uiteindelijk geeft het toaal pakket daarvan een goed eindruk van hoe het terplekke was.

Al die beeldvulelnde close upjes in de verte zijn hartstikke mooi, voor mij is het 'echte' Zuid Afrika vakantie gevoel beter met een groothoek uit te drukken:

Afbeelding
17mm op Dx

En de meeste Vogeltjes kwam ook gewoon redelijk dichtbij:
Afbeelding
200mm op Dx
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zuid Afrika

Berichtdoor basjuh91 » ma mar 19 2018 5:23 pm

Bedankt allemaal voor de reacties! Tot op heden zijn er duidelijke tips aanwezig voor mij, fijn!

Ik nijg nu aan de hand van de reacties gewoon bij mijn 300mm te blijven. Ik ben er mobiel mee, het lijkt voldoende volgens de reacties en het blijft natuurlijk ook gewoon een vakantie waar ik lekker wil gaan genieten!
Nikon D5300
Nikon AF-S 18-105mm f/3.5-5.6G VR
Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR
basjuh91

Forumlid
Berichten: 15


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zuid Afrika

Berichtdoor Taco1973 » ma mar 19 2018 9:20 pm

Ik fotografeer ook al jaren in de natuur in Zuid Afrika en heb me altijd heel goed weten te redden met de 70-300. Voor de meeste scenes is deze voldoende. Zoals al eerder gezegd is, soms komen de dieren heel dichtbij, of wil je een mooi landschap, dan is een 2e lens met groothoek/kleinere zoom erg handig. Nog beter is om een 2e body, of een 2e kleinere camera, mee te nemen zodat je snel kan wisselen (en je geen mensen in het veld hoeft te wisselen en dus minder kans loopt op stof in je body).

Afgelopen jaar heb ik een 200-500 erbij gekocht, maar eigenlijk alleen voor de vogels, want daar kwam ik met 300mm net te kort.

Ik neem wel meestal een laptop mee. Goed voor de back-up, maar ook om foto's te kunnen bekijken en mezelf te verbeteren.
D750 & D7200
Nikkon 24/2.8, 35/1.8 & 50/1.8 mm, Tokina 100mm/2.8 & Nikkor 200–500

Instagram
Site
Gebruikersavatar
Taco1973

Clublid
Berichten: 66


Locatie: Rolde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zuid Afrika

Berichtdoor Rob Smit » vr mar 23 2018 7:01 am

Hier nog een klein filmpje van wat leeuwen.

https://youtu.be/xt1hXWNSta0

Dit is onder andere in Kruger (asfalt) en Pilanesberg
Gebruikersavatar
Rob Smit

Forumlid
Berichten: 1194


Locatie: Omgeving Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten