Lichtmeting

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Lichtmeting

Berichtdoor Ronald Jan » ma mar 26 2018 1:58 pm

Ik heb een vraag en kom er zelf niet zo goed uit, als ik de gewone ontspanknop gebruik dus half indrukken [lichtmeten scherpstellen] en ik verander mijn compositie blijft de lichtmeting en de sluitertijd gehandhaafd .
Maar als ik de backbutton focus gebruik en ik stel scherp en hij doet de lichtmeting en hij bepaalt de sluitertijd en ik verander dan mijn compositie verandert ook mijn sluitertijd , alles in de A stand.
Of geld dit alleen in de M stand met de backbutton focus?
Zie ik wat over het hoofd ?
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lichtmeting

Berichtdoor Vincent » ma mar 26 2018 2:22 pm

Maar wat is je probleem, en wat is voor jou de ideale situatie?

Het hele idee van die AF-on knop is juist dat je alleen de autofocus bedient en verder niets. Bij de 'AF-On techniek' koppel je dus de autofocus en de lichtmeting los van elkaar, dat heeft in een aantal gevallen voordeel. Vanwege consistent werken kun je er dan voor kiezen om dat dus altijd zo te hebben staan.

Middels menu C1 kun je de belichtingsvergrendeling van de ontspanknop uitzetten en heb je dan dezelfde situatie.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lichtmeting

Berichtdoor justme » ma mar 26 2018 2:22 pm

wat je met backbutton focus eigenlijk doet, is je opname in drie stappen verdelen, ten opzichte van twee stappen in de oorspronkelijke modus.

stap 1 - focuspunt vaststellen - Backbutton knop indrukken of ingedrukt houden

stap 2 - exposure vaststellen - sluiterknop half ingedrukt houden

stap 3 - opname maken - sluiterknop doordrukken.

Zoals je wellicht al doorhad kun je dus tussen elke stap herkaderen om je focus of exposure punt te kiezen.
Zeker met spotmeting kan dit best een 'dingetje' zijn tijdens het fotograferen. Je moet dan erg bewust zijn van wat je doet.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lichtmeting

Berichtdoor imaginary_nl » ma mar 26 2018 5:13 pm

Kleine aanvulling:

Wanneer je af-c gebruikt, dan kun je als het ware heel snel schakelen tussen af-c (duim ingedrukt houden) en af-s (indrukken en loslaten).

Voorbeeld:
Raceauto volgen: ingedrukt houden, vast punt op de baan dan even scherpstellen op dat punt en verder afblijven.
Zelfde voor vogeltje in een boom tussen takken (scherpstellen op een punt en loslaten) en wanneer hij wegvliegt de duim vasthouden om te kunnen volgen.

Even oefenen/wennen, maar dan wel erg gemakkelijk.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lichtmeting

Berichtdoor henkk » ma mar 26 2018 9:04 pm

Als je ook de belichting wil vastzetten voor het herkaderen, zul je AE-lock moeten activeren en vasthouden (met welke knop je daarvoor ook maar hebt aangewezen). Dat dan na het BBF-scherpstellen.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lichtmeting

Berichtdoor TinoK » wo apr 11 2018 12:17 am

@ Ronald Jan,

Ja dat klopt wat je zegt.
In M ligt alles vast.
In A en S zal of het diafragma, of de sluitertijd veranderen als je herkadert.
Dit maakt niet uit of je de backbutton focus wel of niet gebruikt.

In S wil je dit vaak niet hebben en in A is het niet zo erg.

Wil je voorkomen dat dit gebeurd moet je de AE-l knop gebruiken.
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lichtmeting

Berichtdoor justme » wo apr 11 2018 8:09 am

imaginary_nl schreef:Kleine aanvulling:

Wanneer je af-c gebruikt, dan kun je als het ware heel snel schakelen tussen af-c (duim ingedrukt houden) en af-s (indrukken en loslaten).

Voorbeeld:
Raceauto volgen: ingedrukt houden, vast punt op de baan dan even scherpstellen op dat punt en verder afblijven.
Zelfde voor vogeltje in een boom tussen takken (scherpstellen op een punt en loslaten) en wanneer hij wegvliegt de duim vasthouden om te kunnen volgen.

Even oefenen/wennen, maar dan wel erg gemakkelijk.




Ben wel nieuwsgierig naar de ervaring bij de kenners, bij deze soorten sport waarbij je veel 'moet' meebrengen.

Hoe/wanneer leg je je lichtmeting vast? Het punt/moment van afdrukken kan een heel ander licht hebben dan vanaf het beginpunt bij het meetrekken.
?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lichtmeting

Berichtdoor imaginary_nl » wo apr 11 2018 9:12 am

Ik doe veel met motor- en autosport. Vaak zijn dat evenementen gedurende de dag. Bewolkte dagen zijn het fijnste, het licht is dan mooi diffuus.
De problemen komen vooral met veel direct zonlicht: glimmende oppervlakken en donkere schaduwen.
Verder zijn de kleuren van de voertuigen heel verschillend, van matzwart tot spierwit en alles daar tussenin.
Hoewel de moderne camera's een redelijk gelijke lichtmeting hebben over verschillende kleuren (ooit werd de meting in z/w gedaan, simpel gezegd), varieert de belichting inderdaad nogal.
De hoeveelheid zwart (asfalt) of dondere aarde beïnvloed de meting ook behoorlijk.

Meestal kom ik wel weg met een centrumgerichte meting met belichtingscompensatie. Bij crossen (dondere ondergrond over een groot deel van het beeld) is het vaak een correctie richting - (van 1/3 tot 1), omdat de camera richting 18% grijs wil belichten. Aangezien aarde donkerder is, gaat de belichting al snel te licht worden. Heb je een heel moderne camera dan is 1 stop overbelichting wel te corrigeren in de nabewerking, je verliest dan niets. (Ik gebruik alleen maar RAW). Maar beter is het om dit al tijdens de opname te corrigeren.

Met circuitdagen is het iets anders. De hoeveelheid zwart (asfalt) in beeld is hier wat minder, dus minder compensatie. De meting van de camera is vaak wel redelijk in de richting.
Mocht jouw camera nou flink variëren met een donkere of lichte auto, dan zou ik gewoon M gebruiken, auto-iso uit (heb ik vaak wel aan). Maak een foto van bijvoorbeeld gras of een closeup van een gezicht, dat is aardig gemiddeld qua belichting. Controleren op het schermpje achterop de camera, hoge lichten weergave (knipperende witte vlakjes) helpt hierbij. Staat de camera goed en is het licht niet al te wisselend (bewolking), dan kun je naar hartelust knippen. De kleine correcties die nodig zijn doe je dan in de nabewerking.
Eigenlijk is gemotoriseerde sport niet zo heel moeilijk: je weet exact hoe lang het duurt voordat een rondje is afgelegd en de plaats op de baan in vrij goed (soms binnen 20 cm!) te bepalen.

Dan meetrekken. Begin eens te bepalen waar je het onderwerp wilt hebben. Dus staan er storende palen of mensen met fel gekleurde kleding in beeld? Wanneer je de plaats heb bepaald zorg je ook voor de juiste kadering (eventueel zoom afstand instellen). Mocht jouw camera/objectief niet zo snel qua autofocus zijn, dan zet je dat UIT. Stel handmatig scherp op de plek die je net hebt bepaald.
Vervolgens laat je alle instellingen met rust en ga je bekijken waar jouw onderwerp vandaan komt. Wat vrij zicht zodat je het ziet aankomen helpt enorm om je meer tijd te geven om te reageren. Kijk door jouw toestel, houd BEIDE ogen open (helpt mij flink om goed te kunnen mikken, is misschien even wennen) en richt op het onderwerp en blijf dit volgen (blijf van de instellingen af!). Zodra je op het vooraf aangekomen punt bent aangekomen druk je af. Met één foto moet het kunnen en het heeft ook niet heel veel zin om zo ongeveer te gaan "filmen". Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar het gaat even om het idee.
Als het goed voorbereid is zou je nu een scherpe, goed belichte foto van jouw onderwerp moeten hebben.

Begin "veilig" met een relatief korte sluitertijd. Het effect van "meetrekken" zal minimaal zijn. Maar je hebt alvast een scherpe foto, mocht je wat af moeten leveren. Nu kun je gaan experimenteren: steeds langer wordende sluitertijden om het veegeffect sterker te maken. Tot je op een punt komt dat de kans op een scherpe foto miniem is geworden.

Het helpt om met een telelens te beginnen. Daarmee is het gemakkelijker om mee te trekken. Ook een heel zware camera/objectief maakt het gemakkelijker: meer massa is minder trillen en een stabielere draai. Natuurlijk helpt VR ook, maar ik gebruik het nauwelijks en mis het niet echt.

Diafragma, wat te gebruiken? Hangt af van de benodigde scherptediepte zoals bekend. Maar kleinere diafragmaopeningen (grotere getallen) geeft ook meer scherpte op de achtergrond, ook met meetrekken.
Gebruik de objectieven liefst met 1 stop dichtgeknepen vanaf maximaal open voor beste scherpte.
Mocht het te licht zijn en je kunt de ISO niet laag genoeg zetten om lange sluitertijden te gebruiken, dan kan een polarisatiefilter (0-2 stops ongeveer) of een grijsfilter helpen.

Meetrekken werkt het gemakkelijkste met het onderwerp haaks op jouw zichtlijn. Schuin opkomend of afgaand kan ook, maar dan heb je op een gegeven moment onscherpte door perspectiefverandering (onderwerp wordt groter of kleiner).

Misschien een lang verhaal, maar ik wilde het maar "compleet" maken, is misschien duidelijker.

Hieronder wat voorbeelden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door imaginary_nl op wo apr 11 2018 9:12 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lichtmeting

Berichtdoor Vincent » wo apr 11 2018 9:30 am

imaginary_nl schreef:De problemen komen vooral met veel direct zonlicht: glimmende oppervlakken en donkere schaduwen.


Spelen met licht... dan wordt het pas echte fotografie!

Afbeelding
Op de highlights belichten, zwart wit gemaakt en belichting en schaduwen nog iets omlaag getrokken. De zon deed de rest. @1/20s


Verder zijn de kleuren van de voertuigen heel verschillend, van matzwart tot spierwit en alles daar tussenin.


Dan kun je vaak dus ook gewoon op M schieten omdat de omstandigheden bij zonnig weer vrij constant zijn. Schaduwwerking is op veel plaatsen op een circuit ook minimaal. Dat zou mijn advies dan ook zijn, bij redelijk constant licht, meetrekkers op de M stand!

Met één foto moet het kunnen en het heeft ook niet heel veel zin om zo ongeveer te gaan "filmen". Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar het gaat even om het idee.
[...]
Tot je op een punt komt dat de kans op een scherpe foto miniem is geworden.


Daar is je uitzondering. Gewoon lekker langzaam zetten en ratelen met die camera! Je hebt scherp, en je hebt scherp, als je heel selfkritisch bent en de logo's en teksten ook scherp moeten zijn dan kun je beter een paar beeldjes maken dan erop gokken dat je het in 1x kunt en hem 'net niet' hebben.

Afbeelding
@1/15s

Natuurlijk helpt VR ook, maar ik gebruik het nauwelijks en mis het niet echt.


De moderne VR versies helpen enorm om, bij hele trage sluitertijden, de verticale beweging eruit te houden. Vrij onmisbaar als je de limieten gaat opzoeken. Zonder kan altijd, maar dan is het aantal 'keepers' aanzienlijk lager. Zelfs met een stabiele hand en een zware camera.


In de nuances dus niet overal met jou eens, verder mooi compleet en uitgebreid verhaal! Top :thumbup:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lichtmeting

Berichtdoor justme » wo apr 11 2018 10:37 am

fijn en bedankt, dat jullie zo diep in de materie duiken, en veel eigen werk tonen, maar dat is niet wat ik gevraagd heb. ;)

de M stand gebruiken is niet waarop ik doel, ik snap wanneer het wel uitkomst biedt.

in de standen waarbij de camera zelf licht meet, of dit nu spot, centrum of matrix is, is hetgeen waar het mij om gaat.

bij half indrukken van je sluiter, kun je je belichting locken... Maar hoe doen jullie dit? zoals ik stelde, bij het starten van pannen is je licht mogelijk anders dan op het cruciale moment van afdrukken.
Ondervang je dit bewust, of 'gaat dit in de meeste gevallen wel goed' en valt dit binnen de marges ( RAW verwerking )?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lichtmeting

Berichtdoor imaginary_nl » wo apr 11 2018 10:41 am

Ha, ha, Vincent, ik ben het wel met je eens hoor!
Maar dit was meer hoe je kunt proberen om tot iets te komen wat toonbaar is. Ik durf te beweren dan jij ook eerst wat "veilige" foto's maakt, zodat je altijd met resultaten bij een opdrachtgever aan kunt komen. Pas als je weet dat je wat hebt ga je foto's maken die je onderscheiden, zoals de resultaten die jij liet zien.

Het is net wat de vraag is: alle boarding met reclame onscherp door meetrekken vinden de baansponsors niet zo ok. Foto's voor teams (voor op de vrachtwagen bijvoorbeeld) zonder reclame op de achtergrond maar juist wel op het kuipwerk zijn dan weer precies het tegenovergestelde.

Ik hoor zo vaak toestellen "onbenullig lang" ratelen bij elk moment, dat ik me wel eens afvraag of een workshopje uitkomst zou bieden. Natuurlijk ratelt die van mij ook wel, denk aan een slippartij of een ontploffende motor. Maar om dit nu bij elke meetrekker te doen is gewoon niet nodig. (Hele discussies gehad, maar met mijn D100 kon ik ook met dragracen uit de voeten, zie voorbeelden elders op dit forum.)

Voor wat betreft VR: ja dat helpt, maar mijn ouwe trouwe 300 2.8 heeft geen VR, maar ligt zo lekker (lomp) in de hand, dat het heerlijk blijft werken. Misschien toch tijd voor een upgrade?

Het blijft leuk inderdaad (en je hebt weer fantastische voorbeelden)!

Groet,
Patrick
Laatst gewijzigd door imaginary_nl op wo apr 11 2018 10:53 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lichtmeting

Berichtdoor imaginary_nl » wo apr 11 2018 10:46 am

wiebeterpstra schreef:fijn en bedankt, dat jullie zo diep in de materie duiken, en veel eigen werk tonen, maar dat is niet wat ik gevraagd heb. ;)

de M stand gebruiken is niet waarop ik doel, ik snap wanneer het wel uitkomst biedt.

in de standen waarbij de camera zelf licht meet, of dit nu spot, centrum of matrix is, is hetgeen waar het mij om gaat.

bij half indrukken van je sluiter, kun je je belichting locken... Maar hoe doen jullie dit? zoals ik stelde, bij het starten van pannen is je licht mogelijk anders dan op het cruciale moment van afdrukken.
Ondervang je dit bewust, of 'gaat dit in de meeste gevallen wel goed' en valt dit binnen de marges ( RAW verwerking )?


Het hangt dus van de situatie af. Ik gebruik vaak M + auto-iso + centrummeting + compensatie + NEF 14bit compressed.
Dan kan ik zowel scherptediepte als sluitertijd bepalen voor mijn gewenste effect. De camera's (D850 en D3s) meten de onderwerpen met centrummeting en soms wat compensatie voldoende goed voor een bruikbare raw. In de nabewerking heb ik genoeg ruimte om geen clipping te krijgen.
Mocht het niet met deze instellingen lukken om het gewenste effect te krijgen, dan gaan er wat automatiek vanaf. Als eerste auto-iso.

Tijdens het meetrekken maak ik me verder niet druk over het verschil in licht, bij mij maakt dat geen enkel verschil. Misschien ben ik niet meer zo lenig en kan ik niet 360 graden om mijn lengteas (middel) draaien zodat het effect heeft op de belichting ;-)
Dus AE-lock gebruik ik niet, mede omdat ik de AE/AF knop gebruik om met mijn duim scherp te stellen (in combinatie met AF-C).
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lichtmeting

Berichtdoor imaginary_nl » wo apr 11 2018 11:01 am

wiebeterpstra schreef:... bij het starten van pannen is je licht mogelijk anders dan op het cruciale moment van afdrukken....


Ik lees nog eens iets beter en misschien zit hier de crux.

Het interesseert me niet of ik aan het begin van het pannen niet scherpgesteld heb (bij AF uit) of dat de belichting niet ok is voor wat ik heb ingesteld (vol tegen de zon in bijvoorbeeld). Op het moment dat het onderwerp op de juiste plaats is, dan zou alles moeten kloppen (vooraf ingesteld) en dan hoef je alleen nog maar af te drukken (rustig indrukken, niet op de knop rammen!). Dus je hoeft niets TIJDENS het pannen te doen, alleen het onderwerp vloeiend volgen!
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lichtmeting

Berichtdoor justme » wo apr 11 2018 4:09 pm

die vlieger gaat toch alleen op wanneer je in de M-stand schiet?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lichtmeting

Berichtdoor Vincent » wo apr 11 2018 4:37 pm

wiebeterpstra schreef:bij half indrukken van je sluiter, kun je je belichting locken...


Als dat jouw probleem is dan kun je dat ondervangen door 'exposure-lock' van het 'half-indrukken-van-de-ontspanknop' uit te zetten (menu C1 op uit), dan blijft de camera de belichting meten tot het moment dat je daadwerkelijk afdrukt (maar dan kun je in principe ook nog steeds een andere belichting krijgen gedurende de belichting)

Wij (imaginary en ik) doen het dus op een andere manier, je kunt zelf kiezen welke manier voor jou het beste werkt.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten