lens soft?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

lens soft?

Berichtdoor Helspie » do jul 05 2018 6:48 pm

Ik ben soms echt teleurgesteld in de resultaten van mijn telelens Tamron 150-600 G2 (met Nikon D500).
De foto's die ik soms zie gemaakt worden met deze lens, die benader ik zelden, ondanks uren oefenen, lezen, observeren, enz...
De resultaten zijn nogal wisselend te noemen... Heb ondertussen ook een fijnafstelling laten doen. Maar geen soelaas...

hieronder een foto die niet bewerkt is of zo, maar het onderwerp (de vogel) is niet scherp, al denk ik wel alle regels in acht te nemen...
f6.3 - 1/1000sec - 600mm - ISO 1250 op statief getrokken.

Afbeeldingvoorbeeld soft by Pieter Helsen, on Flickr

hieronder een crop :

Afbeeldingvoorbeeld soft 2 by Pieter Helsen, on Flickr

een ander voorbeeld, wel beetje bewerkt, gecropt, enz... met een (vind ik zelf) mooi resultaat.
F6.3 - 1/1250sec - 460mm - ISO 100

AfbeeldingDomburg-12 by Pieter Helsen, on Flickr


Dus... ligt het aan het mannetje, of zou de lens toch ook een factor kunnen zijn?
Nikon D500 - Nikkor 17-55mm 2.8 - Nikkor 50mm 1.8 - Tamron 90mm VC USD -
Tamron 70-200mm 2.8 VC G2 - Tamron 150-600mm VC G2 - Benro C4770TN - Benro CH2C
Gebruikersavatar
Helspie

Forumlid
Berichten: 149


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: lens soft?

Berichtdoor ben42 » do jul 05 2018 9:03 pm

Allereerst wie ben ik? Nou ik roep ook maar wat.

De voorbeelden die je hebt gegeven heb ik even bekeken. En ik heb gepixelpeept op scherpte. Daarbij kijk ik met name bij voorkeur naar lijntjes, maar punten en vlekken kunnen ook waarbij er een flink licht verschil is. Met name kijk ik dan of er pixels zijn waarbij er pixels die tegen elkaar aan zitten zijn die flink verschillen van intensiteit. Grenst een pixel aan een pixel (eventueel diagonaal) en er zit een flink intensiteits verschil tussen, dan is dit een scherpe begrenzing.

Een scherpe begrenzing kan komen door o.a. de scherpte van de lens, maar ook door de software die daarna er overheen gaat. (Bayer patroon weghalen en daarbij allerlei trucs toepassen die een betere scherpte indruk geven, of specifiek verscherpen).

Ook een 100 procent scherpe lens, die een afbeelding maakt van de rand van een scheermes (lekker scherp) zal een rand hebben met een zekere breedte, er zullen pixels zijn volledig in de kleur van het mes, er zullen pixels zijn volledig in de kleur van de 'achtergrond'. Maar langs en op de rand zullen er ook pixels zijn die een menging van beide kleuren hebben.
Door het bayer algoritme neemt de breedte van die rand ook nog eens toe, dit is dan afhankelijk van de kleuren en van het toegepaste algoritme.

Voorbeeld een perfect scherpe rand (schuin in beeld gebracht) tussen een rood en een zwart vlak. Maar een kwart van de pixels op de sensor is echt gevoelig voor rood, de tussenliggende pixels zullen daarom een mengkleur aannemen van de omliggende pixels, hierdoor wordt de rand nog iets breder. Er zal geen scherpe overgang zijn tussen de pixels die zwart zijn en de pixels die rood zijn.

Zover het pixelpeeping. Scherpte indruk dat laat ik maar even aan een ander over.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: lens soft?

Berichtdoor ben42 » do jul 05 2018 9:59 pm

Nogmaals:

Hieronder een voorbeeld om een en ander te illustreren :

Afbeelding

1. Eerste blok is het sensor grid.
2. Blok waar de rode sensoren rood zijn gemarkeerd.
3. De groene lijn geeft de begrenzing aan tussen rood (boven de lijn) en zwart (onder de lijn).
4. De groene en blauwe sensoren blijven donker. (Niet helemaal waar).
De rode sensoren die rood gekleurd zijn liggen volledig in het rode gebied.
De donkerrode blokken *) stellen de sensoren voor die deels in het rood deels in het zwart liggen.
5. De pixels op sensoren die niet rood zijn, krijgen een 'tussenwaarde', hier voorgesteld door kleine blokjes.
De rode kleine blokjes worden helemaal als rood weergegeven. (Afhankelijk van het bayer algoritme).
De donkerrode kleine blokjes zijn allemaal blokjes die niet de volledige waarde rood krijgen.
Klein omdat ze geinterpoleerd zijn, donkerrood omdat ze niet volledig rood zijn.

Er is nu echt geen scherpe begrenzing meer tussen het rode vlak en het zwarte vlak. (Er zijn op enkele plaatsen 3 pixels nodig om van vol rood naar diep zwart te gaan).
Er is hier een 2D lineaire interpolatie gedaan van direct naastliggende cellen, er zijn ook complexere interpolaties mogelijk die een voor het oog zeker scherper beeld opleveren. Maar dit is om het principe weer te geven.

Hier is het uitgangspunt dat er een zeer scherpe lijn over de sensor valt waarbij een deel perfect rood is en een deel perfect zwart, lenzen geven nooit een perfect scherp beeld. Maar zelfs met een perfect scherp beeld op de sensor, is door de celgrote van de sensoren en door interpolatie voor het bayer algoritme de uiteindelijke afbeelding niet scherp.

*)
De donkerrode kleur lijkt bruin, maar is 128 rood, 0 blauw en 0 groen in RGB.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: lens soft?

Berichtdoor Helspie » do jul 05 2018 10:05 pm

Ben42, alvast bedankt voor een zeer deskundige uitleg.
Maar we zijn dan al aan pixelpeeken!

en ik wil eigenlijk gewoon op het zicht een scherpe foto...
Nikon D500 - Nikkor 17-55mm 2.8 - Nikkor 50mm 1.8 - Tamron 90mm VC USD -
Tamron 70-200mm 2.8 VC G2 - Tamron 150-600mm VC G2 - Benro C4770TN - Benro CH2C
Gebruikersavatar
Helspie

Forumlid
Berichten: 149


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: lens soft?

Berichtdoor imaginary_nl » vr jul 06 2018 12:27 am

Mijn ervaring met een D850 is als volgt.
Met crop van het beeld zou ik op een vergelijkbare uitsnede komen als een D500.

Dat gezegd hebbende houd ik minimaal 2x de brandpuntsafstand aan voor de sluitertijd, vaak 3x.
Dus 600mm wordt minstens 1/1250 s of bijvoorbeeld 1/2000 s.
De camera met zoveel pixels blijkt veel meer onscherpte te geven dan mijn D3s. Dit komt ook omdat je meer kan croppen.

Verder is geen enkel objectief met volle diafragmaopening op zijn scherpst. 1 of 2 stops dichtdraaien scheelt vaak veel. Dat geldt voor primes en nog sterker voor zooms op de maximale telestand.
Je wilt ook de iso zo laag mogelijk houden voor maximaal contrastomvang en minimale ruis. En deze zaken bijten elkaar...

Dus afwegen. Onscherp is niet te herstellen, dus in de praktijk gaat de iso omhoog.

Bij jou zie ik de maximale opening van f6.3 bij een sluitertijd die ook wel korter zou mogen.

Dan zit het vogeltje in de boom waarschijnlijk in te weinig licht om de iso nog enigsinds binnen de perken te houden. Ik ken de D500 niet uit eigen ervaring, maar 3200 iso moet vast acceptabel zijn.

Kortom, het lijkt bewegingsonscherpte te zijn (techniek en omstandigheden) in combinatie met te weinig diafragmeren.

Loop je heel vaak tegen de beperkingen van het objectief, dan wordt het de portefeuille trekken voor een heel lichtsterk objectief. Maar zover zijn we nog lang niet.
Er is nog niet eens gesproken over focuspunten bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lens soft?

Berichtdoor palindroomreinier » vr jul 06 2018 7:44 am

Als ik zo naar de foto's kijk denk ik dat het scherpstelpunt op de verkeerde plaats zit.
Bij het vogeltje zit de scherpte links op de bladeren en bij de meeuw op de vleugelpunt.
mvg,
Reinier
Flickr: Palindroomfotografie Reinier Kok
Gebruikersavatar
palindroomreinier

Clublid
Berichten: 1102


Locatie: Almere
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: lens soft?

Berichtdoor mozes » vr jul 06 2018 8:54 am

Volgens mij is er helemaal niets mis met de lens, en gebruik je een bijna onmogelijke foto om dat te bepalen.
Afbeelding
De meeuw is nergens scherp, en indd soft.

Kies een dood onderwerp, een paal in een weiland of straat, fotografeer die vanuit alle hoeken/hoogtes en standpunten, en bekijk die dan eens nauwkeurig.
Mijn ervaring met sigma lenzen is, dat het toch echt even duurt voordat je een goede focuslock hebt. voor ongeveer 1 seconde blijft die tussen front en backfocus bewegen
Lens maar eens op het groene bolletje in je viewfinder, het duurt echt even voordat die continu zichtbaar is,
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: lens soft?

Berichtdoor Vincent » vr jul 06 2018 9:09 am

Met alle respect maar ik kan jouw verhaal helemaal niet volgen Ben42, en daarnaast snap ik het nut er ook totaal niet in deze context. Als je het beeld opklikt is er overduidelijk sprake van backfocus; de staart is veel scherper (minder onscherp) dan de kop.

Backfocus kan meerdere redenen hebben (afstelling, verkeerd focussen, focus shift, beweging, etc) maar bij een dergelijke foto zou ik eerst even je scherpstelpunt controleren. Focus op het verkeerde blaadje of takje is zo gebeurd...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lens soft?

Berichtdoor ben42 » vr jul 06 2018 10:22 am

Hallo Vincent,
Dank je wel voor je opmerking.

Zelf heb ik naar de staart gekeken en naar het glimmertje in het oog. Beiden onder een grote vergroting. (Pixel peeping).
Mijn conclusie daaruit was dat staart gewoon scherp is. En het glimmertje in het oog is volgens mij ook scherp, maar omdat dit geen lijn is, is dat lastiger te bepalen.

Dat de scherpte van vooral de staart in de afbeelding niet helemaal een duidelijke begrenzing geeft heb ik met mijn uitleg proberen te tonen. In het voorbeeld ga ik uit van een scherpe afbakening tussen een rood en een zwart vlak, dat ook zo op de sensor valt (perfecte lens), maar dat dit toch een 'flink' wazige overgang oplevert in de uiteindelijke foto.

Mozes probeert hetzelfde te laten zien door middels bewerkingen de (scherpe) overgangen in beeld te brengen middels de rode lijntjes. Als ik zijn interpretatie volg wil hij min of meer hetzelfde zeggen. De staart is wel scherp afgebeeld.

Eigenlijk had ik de vraag moeten stellen : 'Hoe beoordeel je de scherpte ?', maar de schrijver heeft al aangegeven op het zicht een scherpe foto. Dus hoe scherp beleef je de foto. En zoals ik in mijn eerste bericht al schreef: "Zover het pixelpeeping. Scherpte indruk dat laat ik maar even aan een ander over.". Anderen hebben hierop al een aantal antwoorden gegeven. (Scherpte indruk wordt voor een groot gedeelte bepaald door de zachtheid/softfocus effect van een lens. Maar daar wilde ik even niet op ingaan. Omdat ik geen bewegingsonscherpte in de foto van het vogeltje waarnam, heb ik dat ook even gelaten. Een hoge iso waarde beinvloed de scherpte van een lens niet, maar weer wel de beleving, dus dat heb ik ook niet meegenomen.)

Wat ik met mijn voorbeeld wilde laten zien, dat ook perfect scherpe overgangen in de werkelijkheid zelfs met een perfecte lens op de uiteindelijke foto nog steeds een langzame overgang laat zien als je inzoomt op een dergelijke rand. Met de kleur rood (en bruin is in RGB voornamelijk rood), kan die overgang meerdere pixels breed worden.

Ik hoop hiermee 'mijn doel' en mijn voorbeeld wat duidelijker te hebben gemaakt.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: lens soft?

Berichtdoor IngeR » vr jul 06 2018 10:38 am

8) Goedemorgen Helspie

Dit 'soft'probleem overkomt mij ook regelmatig.
Mijn ervaring is dat er over het algemeen te weinig licht op het onderwerp is, zoalsbij het vogeltje in de bovenste foto.
Om een echt scherpte foto te maken hebben deze telelenzen gewoon veel terugkomend licht nodig. De afstand is tot je onderwerp hier is ook een probleem met zoveel meer onderwerpen in beeld waar de camera makkelijker op scherp kan stellen is het gewoon erg moeilijk een haarscherpe foto te maken.
Bij de meeuw geldt eigelijk het zelfde de kop is verder van je weg en in het donkerste gedeelte van de vogel. Maar hier kan een snellere sluitertijd en een f8 ook helpen.
Ik heb zelf nog nooit met een Tamron gewerkt maar ik heb de Sigma 150-600mm S en na 2 jaar heeeel veel oefenen steeds meer scherpe foto's. 8)
IngeR

Forumlid
Berichten: 3


Locatie: Goes
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: lens soft?

Berichtdoor mozes » vr jul 06 2018 12:23 pm

ben42 schreef:Mozes probeert hetzelfde te laten zien door middels bewerkingen de (scherpe) overgangen in beeld te brengen middels de rode lijntjes. Als ik zijn interpretatie volg wil hij min of meer hetzelfde zeggen. De staart is wel scherp afgebeeld.

Staart is volgens mij even scherp als de kop, een beetje gezichtsbedrog doordat de staart wat meer contrast heeft door de lichte rand, bij het oogje is het kleur of licht verschil veel kleiner.
Download fastrawviewer, en bekijk de focus peaking van zowel de raw als de jpeg.
Je zal zien dat daar een klein verschil in zit.

edit, ik zie dat je Multi-segment meting gedaan hebt, misschien dat spotmeting een wat ander resultaat had opgeleverd.
Ik snap dat de scherpte daarin niets uitmaakt, maar wel hoe het licht erin gebruikt word.

Heb je de raw nog?
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: lens soft?

Berichtdoor Helspie » di jul 24 2018 12:21 pm

Misschien toch even een update geven.

Ben uiteindelijk naar de vakhandel gereden en daar hebben we de lens getest. Ook vergeleken met een andere lens en er was toch een verschil op te merken. Er dus voor gekozen om de lens naar de invoerder te sturen om te servicen... Ondertussen bericht gehad dat ook zij het hebben doorgestuurd.
Zal dus toch echt een probleem opgezeten hebben...
Wel jammer dat ik de lens nu tijd kwijt ben. :?
Nikon D500 - Nikkor 17-55mm 2.8 - Nikkor 50mm 1.8 - Tamron 90mm VC USD -
Tamron 70-200mm 2.8 VC G2 - Tamron 150-600mm VC G2 - Benro C4770TN - Benro CH2C
Gebruikersavatar
Helspie

Forumlid
Berichten: 149


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: lens soft?

Berichtdoor Helspie » vr aug 10 2018 11:05 pm

(was vergeten dat ik dit draadje ook had lopen)

Dus mijn lens teruggekregen... volledig geserviced, AF module hersteld, software update...
Maar de lens blijft soft naar mijn gevoel.

Ik had een vervanglens meegekregen en hiermee had ik wel mooie resultaten bekomen.frustratie alom natuurlijk! :evil:
Heb Tamron een vriendelijke mail gestuurd. Weer even afwachten dus...
Nikon D500 - Nikkor 17-55mm 2.8 - Nikkor 50mm 1.8 - Tamron 90mm VC USD -
Tamron 70-200mm 2.8 VC G2 - Tamron 150-600mm VC G2 - Benro C4770TN - Benro CH2C
Gebruikersavatar
Helspie

Forumlid
Berichten: 149


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: lens soft?

Berichtdoor Huib » di aug 14 2018 4:41 pm

Ben niet bekend met de tamron 150-600 maar op deze site is te zien dat dit objectief potentie heeft.

Je voorbeeld in je eerste post is niet echt rendabel voor een goed beoordeling. De vlucht opname van de meeuw laat zien dat prima resultaten haalbaar zijn.

Tele werken heeft een strakke leercurve en volgens mij ben je op de goede weg met statief en schommelkop. Echter is het niet zo dat je op elke afstand goede en gedetailleerde opnames kunt maken.

Factoren als contrast omvang in onderwerp, weer omstandigheden, lichtmeting, aantal beeldvelden waarmee je scherp stelt enz., spelen een rol. Met nabewerking van je raw opname kan je nog een punt op de i zetten maar wat er niet inzit kan je er ook niet uithalen. Als laatste en naar mijn mening het aller belangrijkste LICHT omstandigheden. De gouden uurtjes, mooi strijklicht enz..

Het allerbelangrijkste is waar je op scherp stelt bij vogels en er net iets naast zitten is zo gedaan. Dan zitten de beestjes ook nog niet stil en hopla de prullenbak in met je spannende beleving.

Werk niet op te grote afstanden pak em beet tussen de vijf en tien meter en doe er soms een paar meters bij als de condities gunstig zijn.

Op mijn D500 heb ik 1 bank ingesteld zoals Mark Smith. Handig voor vluchtopnames en als er een kleintje is te verschalken.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

lens soft?

Berichtdoor stronk » di aug 14 2018 5:01 pm

Ik heb dezelfde combinatie als @helspie. De lens heb ik met de tap console op 18 punten gekalibreerd en in de lens vastgelegd. Misschien kan een prof het beter dan ik. Mijn resultaten staan op mijn Flickr account. Als het slechte foto’s zijn dan ligt het meer aan mij dan aan de lens. Mede door camera instellingen kom ik tot (voor mij) bevredigende resultaten.
Alles zonder statief of monopod als toevoeging.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten