Kan iemand macro verhouding 1:1 simpel uitleggen?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Kan iemand macro verhouding 1:1 simpel uitleggen?

Berichtdoor Cheffie1993 » wo aug 08 2018 10:10 pm

Ik ben een beginnend hobbyfotograaf.
Op dit moment volg ik een schriftelijke cursus fotografie.
Er word hier gesproken over macrofottografie. de definitie hiervan die ik kan vinden is: wanneer het beeld op film/sensor groter of gelijk is aan het gefotografeerde voorwerp, spreken we van macrofotografie. (1:1)
mijn vraag is nu: hoe weet ik hoe groot het beeld op mijn sensor valt? is er sprake van macrofotografie als ik iets van dichtbij beeldvullend fotografeer?

hopelijk kan iemand dit simpel aan mij uitleggen.
Alvast bedankt
Cheffie1993

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kan iemand macro verhouding 1:1 simpel uitleggen?

Berichtdoor henkk » do aug 09 2018 8:02 am

Die definitie is helder, wel tamelijk strikt (alleen groter dan 1:1 macro noemen).
Je moet weten hoe groot je sensor is: dx 24 mm, fx 36 mm. Alles wat je beeldvullend fotografeert en kleiner of gelijk is aan je sensormaat, valt dan in de macro-definitie.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kan iemand macro verhouding 1:1 simpel uitleggen?

Berichtdoor Cheffie1993 » do aug 09 2018 8:46 am

dx CMOS-sensor van 23,5 x 15,6 mm is het formaat van mijn sensor. wil dat zeggen dat ik alleen dingen kan macrofotograferen die een afmeting hebben van 23,5x15,6 of minder? en als het niet beeldvullend is is het dan nog steeds macro?
Cheffie1993

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kan iemand macro verhouding 1:1 simpel uitleggen?

Berichtdoor ben42 » do aug 09 2018 9:08 am

In het geval van Film (36 mm X 24 mm) was het begrip Macro fotografie inderdaad alles wat op de film groter werd weergegeven dan in werkelijkheid. Dus een insect van 10 mm op de film als 12 mm groot was Macro fotografie. Werd het op de film weergegeven als 9 mm dan werd dit geen Macro fotografie genoemd.

Voor het digitale tijdperk voldoet dit 1:1 principe niet meer. Wel nog als een een 'grote' 36 mm X 24 mm of daarbij in de buurt komende sensor hebt, maar niet als je een kleinere of veel kleinere sensor hebt. Voor compact camera's wordt b.v. veel en sensor van ongeveer 6 mm X 4.5 mm gebruikt. Een aantal van deze camera's kan dat insect van 10 mm bijzonder groot in beeld brengen, maar bij echte 1:1 zou dat insect niet eens meer in het beeld passen.

De definitie van Macro voor Sensoren schiet dus te kort. Als je b.v. 36 mm vol in beeld krijgt (en dat hoeft geen lineaal te zijn), dan zou je dat Macro kunnen/mogen noemen. (Ook als de sensor veel kleiner is).

Overigens noemt Nikon zijn lenzen Micro en bedoelt daar hetzelfde mee. Met micro bedoelen ze kleine dingen groot in beeld brengen. Macro staat dan voor het groot in beeld brengen van kleine dingen.

Voorbeeld:
Afbeelding
Is dit een Macro foto ?

Volgens de 1:1 definitie is dit geen Macro foto. *)
Volgens mij is dit wel een Macro foto. (Of een Micro foto). Dit omdat op het scherm (of een afdruk) de munten veel groter zijn dan in werkelijkheid.


Vriendelijke groet,
Ben

De munten hebben een doorsnede van meer dan 6 mm. De sensor is ongeveer 6 mm breed, de beeldverhouding is dus een stuk minder dan 1:1.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kan iemand macro verhouding 1:1 simpel uitleggen?

Berichtdoor MarcoEos70D » do aug 09 2018 9:36 am

ben42 schreef:Overigens noemt Nikon zijn lenzen Micro en bedoelt daar hetzelfde mee. Met micro bedoelen ze kleine dingen groot in beeld brengen. Macro staat dan voor het groot in beeld brengen van kleine dingen.

Je zegt hier gewoon twee keer hetzelfde :wink:

Ik heb altijd geleerd dat macro 1:1 is, ga je verder vergroten (dus bijvoorbeeld 3:1) wordt het micro. Maar om het overzichtelijk te maken noemt Nikon zijn macro-objectieven gewoon micro 8)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Kan iemand macro verhouding 1:1 simpel uitleggen?

Berichtdoor ben42 » do aug 09 2018 10:12 am

Hallo Marco,

De "Nikon AF-S 105mm f/2.8G VR Micro", heeft een maximale vergroting van 1:1 en wordt door Nikon keurig Micro genoemd.

De volgorde van de woorden in de twee zinnen is zorgvuldig gekozen. In de ene zin wordt het woord micro verklaard, in de andere zin wordt het woord macro verklaard. De twee woorden micro en macro zijn voor mij tegengestelde woorden. Micro staat voor klein en macro staat voor groot. De zinnen komen op hetzelfde neer, maar de nadruk is verschillend, micro slaat op de object grote (klein), macro slaat op de functie (het vergroten).

Micro en Macro zijn tegengestelden van elkaar. Zoals jij de begrippen macro (1:1) en micro (3:1) gebruikt staan de begrippen voor "klein" (?) en "heel klein" (?) en dit komt niet overeen met de oorsprong van de woorden macro en micro.
(Dan zou je het meer hebben over mini en micro).

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kan iemand macro verhouding 1:1 simpel uitleggen?

Berichtdoor jvdme » do aug 09 2018 11:31 am

1:1 wil zeggen, dat het beeld even groot is als het object (maakt niet uit waar het beeld op valt).
1:5 wil zeggen, dat het beeld 5x kleiner is dan het object.
5:1 wil zeggen, dat het beeld 5x groter is dan het object.
jvdme

Forumlid
Berichten: 447



Onderwerp:

Re: Kan iemand macro verhouding 1:1 simpel uitleggen?

Berichtdoor Hans Braakhuis » do aug 09 2018 11:42 am

Hier een andere schriftelijke cursus: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/macro.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kan iemand macro verhouding 1:1 simpel uitleggen?

Berichtdoor Huib » do aug 09 2018 12:22 pm

jvdme schreef:1:1 wil zeggen, dat het beeld even groot is als het object (maakt niet uit waar het beeld op valt).
1:5 wil zeggen, dat het beeld 5x kleiner is dan het object.
5:1 wil zeggen, dat het beeld 5x groter is dan het object.


Zo simpel is het.

Copy/paste :wink:

Afhankelijk van de vergrotingsfactor wordt het werkgebied van de macrofotografie in disciplines opgedeeld. Macrofotografie beperkt zich tot vergrotingsfactoren in de orde van 0.1 tot 1 - waarbij 0.1 wil zeggen dat de afbeelding op de beeldsensor tien maal zo klein is als het origineel-. Bij microfotografie maak je foto’s, micro’s geheten, met vergrotingsfactoren die lopen vanaf iets groter dan 1 tot ongeveer 20.'

Nu kunnen we de verwarring zo groot maken als we willen maar dat schiet niet op. Dat nikon de 105 micro noemt is wat het is.

Je kan met een de 105 micro macro en micro opnames maken :D

Afbeelding

Afbeelding
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kan iemand macro verhouding 1:1 simpel uitleggen?

Berichtdoor MarcoEos70D » do aug 09 2018 1:10 pm

ben42 schreef:De volgorde van de woorden in de twee zinnen is zorgvuldig gekozen. In de ene zin wordt het woord micro verklaard, in de andere zin wordt het woord macro verklaard. De twee woorden micro en macro zijn voor mij tegengestelde woorden. Micro staat voor klein en macro staat voor groot. De zinnen komen op hetzelfde neer, maar de nadruk is verschillend, micro slaat op de object grote (klein), macro slaat op de functie (het vergroten).

Je zult het vas goed bedoelen, maar ik lees het niet in hetgeen je schrijft. Een andere woordvolgorde gebruiken maakt niet dat je niet meer twee keer hetzelfde zegt.

Net zoals het gegeven dat Nikon de term micro gebruikt, niet maakt dat het niet gewoon een macro-objectief is.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Kan iemand macro verhouding 1:1 simpel uitleggen?

Berichtdoor ben42 » do aug 09 2018 2:12 pm

Punt 1.

Sorry dat ik niet duidelijk was en omdat ik niet duidelijk was probeer ik het nog een keer.
De twee regels zijn duidelijk verschillend, waarom ?
In de eerste zin wordt Micro beschreven.
In de tweede zin wordt Macro beschreven.
De twee zinnen die ik gebruikte :

Met micro bedoelen ze kleine dingen groot in beeld brengen.
Macro staat dan voor het groot in beeld brengen van kleine dingen.

Dit zijn toch echt twee verschillende zinnen. Micro = klein, Macro = groot. (Dus twee begrippen).
Micro is geen overtreffende trap van Macro, maar het tegengestelde.
(Micro is wel een overtreffende trap van Mini.)

Dat mensen deze begrippen heel verschillend gebruiken maakt het inderdaad verwarrend. Dat verschillende merken daar ook nog eens een eigen betekenis aan geven maakt het ook niet duidelijker. En om verkoop redenen worden allerlei objectieven graag Macro objectieven genoemd door producenten. (Ook al halen ze de 1:1 lang niet).







Punt 2.

Het volgende punt is de vergrotings maatstaven. Hieronder een foto *), welke gemaakt is met een mindere dan een 1:1 vergroting, maar deze is gemaakt met een kleine sensor (ongeveer 6 mm horizontaal). Dus deze foto zou niet onder het 'Macro' of 'Micro' domein vallen.
Het eindresultaat is wat vergroting betreft niet te onderscheiden van een Macro of Micro foto. Dezelfde foto gemaakt met een FF zou zeer ruim wel onder die definitie vallen.

Afbeelding
De afbeelding laat 33 pixels zien van een 10.1 inch display. Op hetzelfde display getoond is dit ongeveer een vergroting van 77 maal de oorspronkelijke vergroting. Volgens de 1:1 definitie is dit geen Macro foto omdat ik met de camera waarmee de foto is gemaakt geen 1:1 foto's kan maken.

Voor film was de 1:1 definitie dan ook heel redelijk, omdat je met een kleiner film formaat eigenlijk kleinere voorwerpen niet veel beter kon afbeelden, daarbij was de korrel van de film in feite de limit.

Voor sensoren is de 1:1 definitie (op de sensor) geen praktische definitie meer. De bovenstaande foto zou geen Macro/Micro foto zijn volgens die definitie. Bij foto's gaat het bij mij om het uiteindelijke resultaat en daarbij maakt het niet uit of dit resultaat tot stand komt via een grote of via een kleine sensor. De definitie werkt dus in feite alleen bij Full Frame sensoren en niet voor andere maten.
Dan zouden we de 1:1 definitie (of andere verhouding) nog kunnen gebruiken bij de uiteindelijke vergroting, b.v. op papier of op het scherm, maar dan veranderd een foto van 'categorie' afhankelijk van hoe groot de foto wordt afgebeeld. En dat wordt door niemand zo gebruikt.

Huib schreef:Zo simpel is het.
Volgens mij is het dus niet zo simpel.

Ben

*)
De foto is wel 'gemanipuleerd' om pixels en subpixels te bestuderen. Deze foto had ik toevallig bij de hand.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kan iemand macro verhouding 1:1 simpel uitleggen?

Berichtdoor henkk » do aug 09 2018 2:53 pm

Wat was de vraag ook alweer? Simpel uitleggen? :eh:
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kan iemand macro verhouding 1:1 simpel uitleggen?

Berichtdoor MarcoEos70D » do aug 09 2018 3:21 pm

ben42 schreef:Punt 1.
De twee zinnen die ik gebruikte :
Met micro bedoelen ze kleine dingen groot in beeld brengen.
Macro staat dan voor het groot in beeld brengen van kleine dingen.

Dit zijn toch echt twee verschillende zinnen. Micro = klein, Macro = groot. (Dus twee begrippen).

Ik zie dezelfde zin, met slechts de woordvolgorde omgedraaid. In beide zinnen heb je een groot beeld van kleine dingen. Je beschrijft dus exact hetzelfde in slechts een andere woordvolgorde.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Kan iemand macro verhouding 1:1 simpel uitleggen?

Berichtdoor ben42 » do aug 09 2018 5:42 pm

henkk schreef:Wat was de vraag ook alweer? Simpel uitleggen? :eh:


Het is niet altijd gemakkelijk om zaken correct en simpel uit te leggen. Sorry dat we het aspect simpel wat hebben verlaten.
Vaak wordt bij een simpele uitleg of de zaak niet echt uitgelegd en/of er worden een aantal zaken verteld die net niet helemaal kloppen of zelfs helemaal niet kloppen.

Hierbij een poging het en simpel en correct te houden. (Waarbij we dan niet voldoende uitleggen).

verhouding 1:1 betekend precies evengroot als het is.

En voor fotografie gebruik :
Afbeelding
Dit symbool is op zeer veel camera's te vinden.

Sorry dat ik het in eerste instantie te complex heb gemaakt,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kan iemand macro verhouding 1:1 simpel uitleggen?

Berichtdoor henkk » do aug 09 2018 6:25 pm

Cheffie1993 schreef:dx CMOS-sensor van 23,5 x 15,6 mm is het formaat van mijn sensor. wil dat zeggen dat ik alleen dingen kan macrofotograferen die een afmeting hebben van 23,5x15,6 of minder? en als het niet beeldvullend is is het dan nog steeds macro?

Ik zou er niet zo strikt mee omgaan. Strikt macro is alles dat groter dan het zelf is wordt afgebeeld op de sensor. Op je computerscherm wordt het dan nog veel groter. 1:2 mag van mij ook best macro heten.
Maak eens wat foto's van een lineaal op verschillende afstanden, dan kun je zien hoe groot hij wordt afgebeeld op je sensor van 23,5 mm (van links naar rechts).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten