Fotograferen op Operatiekamer, welke lens?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Fotograferen op Operatiekamer, welke lens?

Berichtdoor Steef03 » za jan 19 2019 6:20 am

Binnenkort wordt ons kind geboren middels een keizersnede. Foto’s zullen op de OK door een assistent op de “auto”-stand genomen worden

Nu heb ik bij mijn D3100, 3 objectieven.
- DX 18-55mm/F3.5-5.6G VR
- AF-S 35mm f/1.8G
- AF-S 50mm f/1.8G

Welke achten jullie het meest geschikt?
En dien ik vooraf wel al mijn iso in te stellen?

Ik hoor graag jullie tips.

Groet, een ietwat zenuwachtige aanstaande vader.
Nikon D3100
Nikkor AF-S DX 50mm f/1.8 G + Macro voorzetlens
Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8G
Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR
Nikon SB-700 Speedlight
Steef03

Forumlid
Berichten: 17


Locatie: Roermond

Onderwerp:

Re: Fotograferen op Operatiekamer, welke lens?

Berichtdoor henkk » za jan 19 2019 7:48 am

Ik zou die 18-55 pakken. Dan kan er nog gezoomd worden. En auto-iso gebruiken (als de d3100 dat heeft). Spreek wel af wat en hoe wel/niet te fotograferen.
Ik wens jullie een mooie tijd toe!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4938


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotograferen op Operatiekamer, welke lens?

Berichtdoor justme » za jan 19 2019 8:39 am

Cool. Hebben wij ook gedaan. Erg blij mee.
Ik had toen een d7000 met een 35mm 1.8.

Wss op sluitertijd voorkeur op 1/80e als ik zo terugkijk. En ik denk ook auto iso.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotograferen op Operatiekamer, welke lens?

Berichtdoor JW17 » za jan 19 2019 10:31 am

Beste Steef,
Ik zie in jouw onderschrift ook een 18-105. Mocht je die hebben dan zou ik daar voor kiezen want dan kan de fotograaf toch net even wat meer inzoomen als dat nodig is.
Jouw vraag hier geeft mij de indruk dat je de foto’s tijdens de sectio belangrijk vind dus zou ik inderdaad dit alles goed voorbereiden.

De sectio is gepland dus je hebt nog wat voorbereidingstijd.
Ik zou allereerst met de gynaecoloog bespreken dat de fotografie heel belangrijk voor jullie is. Gewoon hem/haar even bellen, mocht je geen afspraak meer hebben voor de operatie.
Ten tweede zou ik via de gynaecoloog of rechtstreeks via de teamleiding van de operatieafdeling navragen of het rooster bekend is voor die dag. Dan kunnen zij wel inschatten of de assistent die dienst heeft voor de Gyn ook een beetje kan fotograferen. Is dat niet zo, dan is er nu nog genoeg tijd om in het rooster iets te ruilen zodat er wel een OK-assistent bij jullie is die affiniteit heeft met fotografie.

De chirurgische assistent op de operatiekamer (OK) moet de gynaecoloog helpen. De anesthesie-assistent zorgt voor de pijnstilling van jouw vrouw/vriendin en zorgt voor de controles van de vitale functies zoals hartslag en bloeddruk. Er is ook wel een z.g. omloop op de OK, misschien zal die gaan fotograferen, of de genoemde anesthesie-assistent kan gaan fotograferen.
Je kunt ook nog aan de gynaecoloog vragen of er iemand anders in het ziekenhuis is, een ziekenhuisfotograaf of zo, die voor jullie foto’s kan maken. Of dat je een eigen fotograaf mee kan nemen.

Verder is er op een OK veel licht, de meeste artsen willen dat ook wel aan hebben. Dat scheelt in de ISO. Ik zou kiezen voor Auto-ISO met een ingestelde sluitertijd en diafragma, uiteraard wel afhankelijk van wie de foto’s maakt. Wordt het toch de 18-55 kies dan voor 1/125 bij minmaal 5.6 met de Auto-ISO. Dan is de kans op bewogen foto’s relatief klein, de scherptediepte zou voldoende moeten zijn en de ISO doet de rest. Begrens de ISO wel tot het voor jou acceptabele ruisniveau van de camera.

Ik heb een keer bij een sectio mogen fotograferen voor een echtpaar dat het kind kreeg. De gynaecoloog gaf mij van te voren aan dat ik goed op moest letten als het kindje (en vergeef mij de plasticiteit van het volgende…) “uit de buik gehaald werd”. Hij gaf de opdracht “Licht uit” en op het moment dat het kindje uit de buik gehaald werd, werd al het licht op de OK uitgedaan behalve de grote OK-lamp net boven de buik. Het kindje werd heel kort precies onder die lamp even stil gehouden zodat ik een paar foto’s kon maken. Een geweldig moment met (al zeg ik het zelf) prachtige foto’s! Ik kan er nog kippevel van krijgen…
Ik weet niet of dat standaard is tijdens een sectio maar de ouders waren heel blij met deze foto.
Het duurde maar een seconde of twee en daarna ging het licht weer aan en werd de baby nagekeken door de kinderarts (ook aanwezig bij een sectio).

Ik heb getwijfeld om het te schrijven en neem aan dat de gynaecoloog dit ook verteld heeft maar mocht het nodig zijn dat jouw vrouw/vriendin onder narcose gebracht moet worden, dat kan tijdens de sectio of (kort) ervoor besloten moeten worden, dan is de kans dat jij er bij mag zijn vrijwel nul.
Dan is het voor jullie nog belangrijker dat de foto’s goed gemaakt worden.

Uiteraard is alles wat ik schreef veel minder belangrijk dan een goed verlopen sectio, zowel voor jouw vrouw/vriendin als voor jullie kindje!
En, je schreef al ietwat nerveus te zijn; ik hoop uiteraard dat bovenstaande de zenuwen wat verminderd heeft!

Met vriendelijke groet,
Jurgen
Gebruikersavatar
JW17

Clublid
Berichten: 528


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotograferen op Operatiekamer, welke lens?

Berichtdoor justme » za jan 19 2019 1:13 pm

Je moet een beetje mazzel hebben wellicht met de aanwezige assistentes of verplegers. De chirurgen zijn doorgaans wel wat gewend.

Probeer het wel los te laten, het gaat allemaal al snel genoeg, geniet er van!!! Je bent doorgaans in goede handen, maar weet dat het veelal routinewerk is voor de mensen. Er gaat veel op de automatische piloot ;)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotograferen op Operatiekamer, welke lens?

Berichtdoor JW17 » za jan 19 2019 2:46 pm

wiebeterpstra schreef:Je moet een beetje mazzel hebben wellicht met de aanwezige assistentes of verplegers. De chirurgen zijn doorgaans wel wat gewend.

Probeer het wel los te laten, het gaat allemaal al snel genoeg, geniet er van!!! Je bent doorgaans in goede handen, maar weet dat het veelal routinewerk is voor de mensen. Er gaat veel op de automatische piloot ;)


Sorry Wiebe; ik ben het niet met je eens. "Verplegers" is een term uit de jaren zestig, "assistentes" klinkt ook iets te vrouwelijk voor het aantal mannen wat als anesthesie- of operatieassistent werkt. Chirurgen verrichten geen sectio's, het is zeker op een operatieafdeling nooit routinewerk en er gaan zeker geen dingen op de automatische piloot.
Groet,
JW
Gebruikersavatar
JW17

Clublid
Berichten: 528


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotograferen op Operatiekamer, welke lens?

Berichtdoor justme » za jan 19 2019 3:22 pm

Wat je wil. Ik geef slechts tips uit eigen ervaring.

Chirurg is meer een definitie van iemand die opereert. Het slaat nergens op om me op die woorden te pakken op een fotografieforum.

Als cliënt en partner ben je in goede handen en wordt je goed verzorgt. Dat is voor die mensen onderhand routine, alles verloopt op een orderlijke wijze.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotograferen op Operatiekamer, welke lens?

Berichtdoor Robert » za jan 19 2019 10:51 pm

Het draadje is deels opgeschoond en weer geopend, om TS niet de kans op verdere waardevolle on-topic reacties te ontnemen.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten