Vlekken op foto's

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Vlekken op foto's

Berichtdoor jan24 » ma jan 28 2019 5:19 pm

Mijn Coolpix S7000 vertoont ronde vlekken op de foto's. Vallen vooral op wanneer er is ingezoomd. Ook als ik op het display kijk zie ik deze vlekken.Ik heb het lensje al meerdere malen gereinigd, zonder resultaat. Voorbeeld bijgevoegd.
Wat kan het euvel zijn? Ik heb dezelfde problematiek gehad met een andere compact camera van Sony. Maar die is mij destijds hard gevallen. Geldt niet voor deze camera.

Zodra het lukt plaats ik een foto. Tinypic geeft aan dat het bestandsformaat niet juist is. Het is wel jpeg.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1817


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlekken op foto's

Berichtdoor Stijn Smits » ma jan 28 2019 8:15 pm

Stof op de sensor?
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 272


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlekken op foto's

Berichtdoor jan24 » ma jan 28 2019 9:11 pm

Stijn, het probleem is, dat ik dus niet bij de sensor kan. Ik vrees, als ik dit laat schoonmaken, dat de kosten hoger zijn dan de camera ooit heft gekost.
Daarbij is de Coolpix een gesloten systeem, met een vaste lens. De enige theorie die ik kan bedenken, is dat er via het zoomlensje vuil naar binnen komt.

Bedankt voor je reactie.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1817


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlekken op foto's

Berichtdoor henkk » ma jan 28 2019 10:24 pm

Helaas nog geen voorbeeld te zien. Wanneer treden de vlekken op? Altijd of alleen bij zon in beeld? In het laatste geval is het een reflectie en dat is normaal.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlekken op foto's

Berichtdoor ben42 » di jan 29 2019 9:35 am

Zoals al omschreven, zeer waarschijnlijk stof op de sensor.

Analyse:
Maak een foto van 'blauwe' hemel. Kijk of je een foto kunt maken met een klein en een groot diafragma. (Eventueel ingezoomd en uitgezoomd). Gebruik je een klein diafragma (met een groot diafragma getal) en de vlekken worden zichtbaarder dan is het zeer waarschijnlijk dat het stof op de sensor is.

Helaas is dit een euvel dat veel voorkomt. bij het uitschuiven van de lens wordt het volume van de camera groter en wordt er lucht aangezogen in de 'ruimte' in de camera. Met deze lucht kan stof meekomen. En die stofjes zijn wel minuskul, maar wel zichtbaar op foto's. Voor de meeste compact camera's is het niet kosten effectief dit te laten verwijderen. Het zelf verwijderen is niet 'echt' mogelijk, zou je de camera al openmaken, schoonmaken en dan weer dichtmaken, dan is het niet onwaarschijnlijk dat je na de operatie meer stof hebt dan ervoor.

Bij een DSLR kan de sensor wel gemakkelijker worden schoongemaakt.
(Kosten voor het verwijderen van stof. Als we dit als afval verwijdering zien zijn de kosten ongeveer 50 000 000 Euro per kilo verwijderd afval. :roll: Gelukkig zit er meestal geen hele kilo aan stof op de sensor. :) )

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vlekken op foto's

Berichtdoor jan24 » di jan 29 2019 9:52 am

Dank voor jullie reacties.

Vlekken zijn al zichtbaar op het scherm, als ik wil fotograferen. Het actuele beeld dus, niet de weergave van de foto. Hoe verder ik uitzoom, hoe nadrukkelijker dit te zien is.
Ik vraag mij ook nu af, wat ik zie op het scherm, is dat afkomstig van de sensor/ Of loopt dat proces toch anders?

Uploaden van een foto via Tinypic levert mij dit op:
Uploaden mislukt. Invalid format (jpg|bmp|gif|pcx|png|psd|tif)

Dit is mij in het verleden nooit gebeurd, ik kijk verder.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1817


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlekken op foto's

Berichtdoor ben42 » di jan 29 2019 10:22 am

niet de weergave van de foto

Zie je de vlek wel of niet op de uiteindelijke weergave van de foto op b.v. een PC ?


Ik vraag mij ook nu af, wat ik zie op het scherm, is dat afkomstig van de sensor/ Of loopt dat proces toch anders?
Het beeld op het scherm is afkomstig van de sensor. Echter niet alles komt van de sensor, als je b.v. een barst in het scherm hebt, komt deze barst niet van de sensor. Ook op het scherm kunnen onvolkomend heden zitten, zoals verkleuringen, vlekken, beschadigingen, kapotte pixels die niet op de uiteindelijke foto terecht komen.

Meestal kun je zien wat op de foto staat, door de foto op een scherm heen en weer te scrollen. Dus inzoomen op het scherm en dan de foto heen en weer scrollen. Scrollen de vlekken mee, dan is het zeer waarschijnlijk dat dit op de foto zit en van de sensor afkomstig is. Scrollen de vlekken niet mee, dan is het zeer waarschijnlijk dat het geen deel van de foto is, maar dat het veroorzaakt wordt op het scherm.

Je omschrijving niet de weergave van de foto bedoel je daarmee dat het NIET op de weergave van de foto zit. Dan lijkt het met geen groot probleem.

Vriendelijke groet,
Ben
(Indien het toch op de foto zit, maak dan een foto met groot en met klein diafragma.)
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vlekken op foto's

Berichtdoor jan24 » di jan 29 2019 10:45 am

De vlekken zijn zichtbaar op de foto. Maar ook zichtbaar op het scherm, als ik een foto nog moet maken. Als ik de camera aanzet en op het scherm kijk wat ik wil fotograferen en inzoom dan zijn de vlekken op het scherm al zichtbaar. Als ik vervolgens een foto maak, dan zie je deze vlekken ook op de foto.
Vandaar mijn vraag, wat ik zie op het scherm, is dat beeld ook afkomstig van de sensor? Als dat zo is, dan zal de sensor het euvel zijn. Dan zal daar vuil op zitten.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1817


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlekken op foto's

Berichtdoor EdvandeZilver » di jan 29 2019 12:04 pm

....is dat beeld ook afkomstig van de sensor?

Uiteraard is dat beeld afkomstig van je sensor.
Kun je proberen om van een egaal oppervlak 'n foto te maken met volle opening, en één met volledig gesloten diafragma?
Als het sensorvlekken zijn zouden ze in het eerste geval onscherp, en in het 2e geval wat scherper/duidelijker te zien moeten zijn.
ps. Werkt het uploaden van foto's nog steeds niet?
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3142


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlekken op foto's

Berichtdoor jan24 » di jan 29 2019 3:37 pm

Ik kan nog steeds niet uploaden. Met een andere foto geprobeerd, noppes. Voorheen nooit problemen mee gehad.
Ik zal mijn Coolpix eens nader bestuderen. Hoe ik diafragma kan aanpassen. Nooit gebruikt. In tegenstellig tot mijn D5300 staat de Coolpix altijd op automatisch.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1817


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten