Focus shift door diafragmeren

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Focus shift door diafragmeren

Berichtdoor Nikkormaat » ma feb 25 2019 10:04 pm

RVK schreef:Ik kan er wel mee leven , veel erger is focus shift, het veranderen van het scherpstelpunt bij diafragmeren.
RVK


Kun je dat laatste uitleggen. Het zou een verklaring kunnen zijn voor de voor mij onbegrijpelijke verkeerde plaatsing van de scherpte bij dat bloemetje van die krulhazelaar. Ik weet niet beter dan dat het scherptedieptegebied bij wijzigen van diafragma slechts groter of kleiner wordt, maar dat het focuspunt gelijk blijft. Of begrijp ik jouw laatste zin goed als ik er uit opmaak dat je met die 105 micro na scherpstellen nooit het diafragma moet wijzigen?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Focus breathing

Berichtdoor RVK » ma feb 25 2019 11:09 pm

Focus shift ontstaat door sferische abberatie van een objectief, en hangt af van de kwaliteit van een objectief, sommige hebben er meer last van dan andere. Het effect is dat het scherpstelpunt verandert bij diafragmeren, zie bv
https://photographylife.com/what-is-focus-shift

Vooral reflex camera's hebben er last van, en dan vooral weer met lichtsterke lenzen en dat komt dan weer doordat je scherpstelt op de grootste opening waarna bij de opname het diafragma gesloten wordt.

De Nikon Z heeft er wat minder last van want die stelt scherp op ca. 5.6 ook als je lens lichsterker is.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focus breathing

Berichtdoor Nikkormaat » di feb 26 2019 7:55 am

Als je scherp stelt met volle opening en het diafragma kleiner wordt bij de opname, zou ik verwachten dat de het bereik van de scherptediepte groter wordt.
Via Google heb ik een oude maar interessante link naar ons forum gevonden.
viewtopic.php?t=13781
Hier wordt beschreven dat de versterking van de scherptediepte weliswaar optreed, maar helaas vaak onvoldoende om de focusshift te compenseren.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten