Dilemma: Tweede body nodig, maar welke?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Dilemma: Tweede body nodig, maar welke?

Berichtdoor KoenLfotografie » do okt 10 2019 1:31 pm

Hallo allemaal,

Het is een dilemma waar ongetwijfeld meer fotografen mee te maken hebben gehad en waar persoonlijke voorkeur uiteindelijk doorslaggevend zou zijn, maar toch zou ik mij graag laten informeren en adviseren over de volgende keuze.

Ik werk als fotojournalist en kom in die hoedanigheid in verscheidene onvoorspelbare scenario's terecht. Ik werk daarom graag met twee body's, zodat ik snel kan schakelen tussen groothoek en zoom.

Waar werk ik nu mee?
- Nikon D500
- 11-16 f/2.8
- 17-55 f/2.8
- 70-200 f/2.8
- Sony A7R3 + 24-105 f4.0

Waarom die Sony erbij?
De Sony is erbij gekomen, omdat ik ook videos maak. Vooral het autofocus systeem bij deze systeemcamera won overduidelijk ten opzichte van de Nikon Z6 en de Z7. Ik gebruik deze camera nu ook als tweede body, maar deze vertraagt mijn workflow behoorlijk, omdat de 42mp RAW-bestanden meer verwerkingstijd vragen. Vooral het omzetten van batches RAW-bestanden naar JPG vraagt meer van mijn laptop dan het omzetten van de D500 bestanden.

De Sony biedt niet de mogelijkheid om de fotogrootte in de camera te verkleinen naar bijvoorbeeld 20mp, zoals dat in Nikon cameras wel kan.

Tussen welke keuzes twijfel ik?
Optie 1: Koop een tweede Nikon D500, dan heb je voor relatief weinig geld een goede en vertrouwde 2e body.
Optie 2: Koop een Nikon D850 + 24-70 f/2.8 en gebruik deze in combinatie met de Nikon D500.

Waarom overweeg ik de Nikon D850?
1) Omdat ik hier met een 24-70 f/2.8 net 1,5mm meer groothoek heb ten opzichte van mijn huidige 17-55 f/2.8.
2) De 24-70 f/2.8 levert vergeleken met de 17-55 f/2.8 nog scherpere resultaten. Wellicht niet noemenswaardig, maar wel goed om mee te nemen in de overweging.
3) De D850 biedt de mogelijkheid om in de camera de fotogrootte aan te passen naar 20 mp.

Ik ben heel benieuwd welke keuze jullie zouden maken en waarom. Moet ik wellicht nog andere opties overwegen, bijvoorbeeld een Nikon D750? Alvast hartelijk dank!
KoenLfotografie

Forumlid
Berichten: 14


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma: Tweede body nodig, maar welke?

Berichtdoor Patrick » do okt 10 2019 2:21 pm

Een D850 kopen en 'm dan als een veredelde D750 gaan gebruiken door het aantal pixels te verlagen? Lijkt mij niet de manier.

Je moet je sowieso afvragen of het mixen van FX en DX handig is. Ik zou er als het makkelijk moet een D500 naast halen. Of helemaal naar FX overstappen als dat je voordelen genoeg biedt.

Ik kan het verkeerd hebben hoor, maar is het hebben van de goede foto op het goede moment dan niet waar het om draait? Al is die foto 10mpix...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma: Tweede body nodig, maar welke?

Berichtdoor Skippy » do okt 10 2019 2:29 pm

FX en DX mixen is lastig maar overkomelijk, twee merken qua bediening mixen is vragen om problemen en gemiste kansen/foto's. Ik zou al het Nikon spul inruilen voor een 24mp Sony A9II en er een of twee objectieven bij kopen. Zie het als een investering.
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma: Tweede body nodig, maar welke?

Berichtdoor schilder » do okt 10 2019 8:33 pm

nou ik denk meer een z6 of z7 van Nikon
zelfde merk, batterij en lenzen uitwisselbaar
fx, ook goed voor video opname.
niet zo groot en er worden nog mooie lenzen voor ontworpen in de toekomst
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Dilemma: Tweede body nodig, maar welke?

Berichtdoor JvdKooij » do okt 10 2019 8:49 pm

nou, ik zou een D750 bij kopen dan, vrijwel zelfde bediening en dat is volgens mij de grootste winst dan.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma: Tweede body nodig, maar welke?

Berichtdoor henkk » do okt 10 2019 8:53 pm

Een snellere RAW-converter? Als het probleem is dat het omzetten naar Jpeg te lang duurt.
Overigens zou ik ook zo veel mogelijk vergelijkbare camera;s gebruiken. Dus dat pleit voor een D850 of nog 'n D500 (of een Zx).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma: Tweede body nodig, maar welke?

Berichtdoor Skippy » do okt 10 2019 9:49 pm

Waarom RAW? Volstaat een goed belichte Jpeg (met een in de camera zorgvuldig ingestelde setting) niet voor het meeste werk van een fotojournalist?
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma: Tweede body nodig, maar welke?

Berichtdoor KoenLfotografie » za okt 12 2019 12:34 pm

Bedankt allen voor de reacties!

@Patrick: "De D850 als veredelde D750 gebruiken"
Als je het zo zegt is dat inderdaad onzinnig. Persoonlijk vind ik het allebei veel geld. Kies ik dan voor de goedkopere D750 met iets minder opties, of kies ik voor die nieuwe/uitgebreide D850 die waarschijnlijk nooit meer vervangen hoeft te worden omdat ik iets mis (doel ik vooral op focuspeaking in video en de mogelijkheid van 45mp).

@Patrick: "Al is die foto 10mp"
Daar heb je zeker een punt. Ik hecht (te) veel waarde aan het aantal megapixels. Een stemmetje in mijn hoofd zegt altijd "Het aantal MP op camera A moet hetzelfde zijn als camera B", als ik die naast elkaar gebruik (haha). Een handicap die niet nodig is.

@Skippy "Koop een A9II"
Interessant...ga ik in duiken. Het is inderdaad de vraag of ik het antwoord bij Nikon moet zoeken. Voor de feeling zonder meer. Die bodys voelen veel prettiger in de handen dan de Sonys. Voor de specificaties denk ik dat je in beide kampen goed zit.

@schilder "De Nikon Z6 of Z7"
De Nikon Z6 heb ik geprobeerd, maar de autofocus van de f-mount lenzen is voor video niet bruikbaar. Daar een Z-lens bij kopen is een optie, maar ook weer een prijzige. De Z6 was in gebruik wel erg fijn!

@JvKooij" "Koop een D750"
Ik denk dat je gelijk hebt en dit de meeste verstandige optie gaat zijn.

@henkk "Een snellere RAW-converter"
Ik doe de conversie nu via Adobe Bridge (indirect via Photoshop). Tips voor snelle alternatieven hoor ik graag.

@Skippy "Waarom RAW"
Ook een goed punt, maar alleen al voor de ruimte in hooglichten en schaduwen ben ik fan van RAW. Nodig is het zeker niet altijd. Ik ga eens met de Jpeg aan de slag in de praktijk! Scheelt inderdaad flink in tijd als ik die conversie achterwege kan laten (of hooguit bij foto's waar extreme uitersten zijn in hooglicht en schaduw).

Nogmaals dank allen!
KoenLfotografie

Forumlid
Berichten: 14


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma: Tweede body nodig, maar welke?

Berichtdoor ReneG » za okt 12 2019 3:54 pm

Voor wat het waard is, ik heb momenteel een D750 en een D700. Maar er gaat volgend jaar een D500 bij komen (die heb ik al een paar keer kunnen gebruiken). Vanwege de AF snelheid en de crop factor voor vliegtuigen en vogeltjes. De D750 zal dan wel mijn standaard/'go-to' camera blijven. Die is ontzettend goed in bijna alles, maar ik kom in een paar omstandigheden (wederom vliegtuigen en vogeltjes) net wat tekort qua AF en crop, En qua ISO etc. is de D500 afdoende om als backup voor mijn D750 te dienen. Ik zie ze als zijnde complementaire camera's die beide prima zijn voor 'all-round' werk en afdoende als elkaars backup kunnen dienen, maar t.o.v. elkaar wel unieke eigenschappen hebben.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat de bediening op beide bodies zeer van elkaar afwijkt, maar ik ervaar dat niet als een probleem. Verder is het lagere aantal MP wel wat vriendelijker als je geen al te zware computer gebruikt, anders moet je die wellicht ook vervangen. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma: Tweede body nodig, maar welke?

Berichtdoor Vincent » zo okt 13 2019 10:16 am

Optie 3: Koop een nieuwe laptop
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten