Dilemma: Tweede body nodig, maar welke?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Dilemma: Tweede body nodig, maar welke?

Berichtdoor KoenLfotografie » do okt 10 2019 1:31 pm

Hallo allemaal,

Het is een dilemma waar ongetwijfeld meer fotografen mee te maken hebben gehad en waar persoonlijke voorkeur uiteindelijk doorslaggevend zou zijn, maar toch zou ik mij graag laten informeren en adviseren over de volgende keuze.

Ik werk als fotojournalist en kom in die hoedanigheid in verscheidene onvoorspelbare scenario's terecht. Ik werk daarom graag met twee body's, zodat ik snel kan schakelen tussen groothoek en zoom.

Waar werk ik nu mee?
- Nikon D500
- 11-16 f/2.8
- 17-55 f/2.8
- 70-200 f/2.8
- Sony A7R3 + 24-105 f4.0

Waarom die Sony erbij?
De Sony is erbij gekomen, omdat ik ook videos maak. Vooral het autofocus systeem bij deze systeemcamera won overduidelijk ten opzichte van de Nikon Z6 en de Z7. Ik gebruik deze camera nu ook als tweede body, maar deze vertraagt mijn workflow behoorlijk, omdat de 42mp RAW-bestanden meer verwerkingstijd vragen. Vooral het omzetten van batches RAW-bestanden naar JPG vraagt meer van mijn laptop dan het omzetten van de D500 bestanden.

De Sony biedt niet de mogelijkheid om de fotogrootte in de camera te verkleinen naar bijvoorbeeld 20mp, zoals dat in Nikon cameras wel kan.

Tussen welke keuzes twijfel ik?
Optie 1: Koop een tweede Nikon D500, dan heb je voor relatief weinig geld een goede en vertrouwde 2e body.
Optie 2: Koop een Nikon D850 + 24-70 f/2.8 en gebruik deze in combinatie met de Nikon D500.

Waarom overweeg ik de Nikon D850?
1) Omdat ik hier met een 24-70 f/2.8 net 1,5mm meer groothoek heb ten opzichte van mijn huidige 17-55 f/2.8.
2) De 24-70 f/2.8 levert vergeleken met de 17-55 f/2.8 nog scherpere resultaten. Wellicht niet noemenswaardig, maar wel goed om mee te nemen in de overweging.