Sport: scherpstelling onderwerp vs achtergrond

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Sport: scherpstelling onderwerp vs achtergrond

Berichtdoor Antonz » ma nov 11 2019 3:41 pm

Ik loop al een tijdje tegen een probleem aan met fotograferen van sportactiviteiten. Niet zeker of dit specifiek gerelateerd is aan mijn camera of meer algemeen mijn werkwijze, dus vooralsnog eerst maar in het algemene vragen hoekje.

Al sinds jaar en dag fotografeer ik (puur voor de lol) bij sportwedstrijden van mijn kinderen. Vroeger met name veel langs het voetbalveld. Tegenwoordig vooral langs de tennisbaan sinds mijn zoon minder voetbalt en meer is gaan tennissen. Hierbij heb ik meer dan voorheen problemen met scherpstelling. Op het preview schermpje op mijn camera zien mijn foto's er doorgaans leuk uit. Als ik ze thuis beter ga bekijken op groter scherm van de pc dan zie ik dat mijn camera scherp stelt op de achtergrond in plaats van de speler. Bij tennis is de afstand tussen onderwerp en achtergrond doorgaans kleiner dan bij voetballers. Dat maakt het waarschijnlijk moeilijker voor de camera om "correct" te beslissen waar op scherp gesteld moet worden. Mijn camera stelt meestal scherp op het gaas of reclamedoek langs de baan in plaats van op de speler.

Camera en lens zijn veel beter dan wat ik vroeger gebruikte (D80 en de oude 70-300 AF-S). Toch is het percentage "keepers" bedroevend laag geworden.

Werkwijze:
  • camera D7200 met Nikon 70-200 VR1 objectief
  • belichting A (diafragma voorkeur)
  • als het licht het toelaat zoveel mogelijk F2.8 - 3.5 voor snelle sluitertijd en scherp onderwerp op onscherpe achtergrond
  • autofocus op AF-C
  • ik kies doorgaans 1 scherpstelpunt en zorg er bij kadreren voor dat die op een zo groot mogelijk vlak van het onderwerp ligt (romp van de speler)

Zitten hier pertinent onverstandige keuzes in? Wat kan ik veranderen voor een grotere kans van slagen qua scherpstelling?
Antonz

Forumlid
Berichten: 27


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sport: scherpstelling onderwerp vs achtergrond

Berichtdoor henkk » ma nov 11 2019 6:10 pm

Beste Anton,

Aan jouw werkwijze lijkt mij niets mis.

Is er geen sprake van back focus? Is het probleem er ook bij stilstaande onderwerpen?

Als de d7200, wat ik vermoed, ook beschikt over 3D-dynamisch veld autofocus, zou je die erbij kunnen gebruiken. De tennisser heeft meestal een sterk van de achtergrond afwijkende kleding en dat maakt het volgen gemakkelijker voor de camera.

Misschien een foto plaatsen met info over het scherpstelpunt ?

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4935


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sport: scherpstelling onderwerp vs achtergrond

Berichtdoor schilder » ma nov 11 2019 7:12 pm

Mogelijk moet de lens met de camera gekalibreerd worden ( werkelijk en zichtbaar scherpstelpunt)
Je kan ook eens proberen met 9 scherpstelpunten deze gebruikte ik ook bij snelle sporten.

groetjes Tjeerd
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sport: scherpstelling onderwerp vs achtergrond

Berichtdoor Antonz » ma nov 11 2019 7:22 pm

Bedankt voor de feedback Henk en Tjeerd. Ik had eerst ook vermoeden van een focus afwijking, maar daar zit het probleem helaas niet, stilstaande objecten krijg ik goed scherp in beeld. Ik gebruik nu 1 scherpstelpunt. Mijn gedachte daarbij is dat ik dan goed kan kiezen op welk punt ik wil dat er scherpgesteld wordt. Bij 9 punten kiest de camera toch nog steeds welke van deze 9 punten hij gebruikt, of begrijp ik dat verkeerd?

De 3D-dynamisch veld autofocus zal ik gaan nakijken. Ik heb mijn werkwijze vrijwel ongewijzigd overgenomen van hoe ik het voorheen deed met mijn oude D80 en 70-300 AF-S objectief. Die combi had de 3D optie niet.

Foto's heb ik volop (ik maak er momenteel meer met scherpe achtergrond dan met scherpe speler) maar ik plaats niet graag foto's online van kids, ongeacht of het mijn eigen of andermans kinderen zijn.
Antonz

Forumlid
Berichten: 27


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sport: scherpstelling onderwerp vs achtergrond

Berichtdoor mozes » ma nov 11 2019 8:33 pm

Misschien de Focus-tracking eens aanpassen, zodat die het focus punt wat langer vasthoud?
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sport: scherpstelling onderwerp vs achtergrond

Berichtdoor henkk » ma nov 11 2019 8:45 pm

Antonz schreef:Ik gebruik nu 1 scherpstelpunt. Mijn gedachte daarbij is dat ik dan goed kan kiezen op welk punt ik wil dat er scherpgesteld wordt. Bij 9 punten kiest de camera toch nog steeds welke van deze 9 punten hij gebruikt, of begrijp ik dat verkeerd?

Nee, je kiest zelf welk scherpstelpunt je gebruikt van de 9, 21 of 51. Wat jij vermoedt is 'groeps-af' maar dat zit niet op een d7200. De camera gebruikt wel evt. omliggende als het onderwerp ervan afwijkt. Maar hij gaat echt niet van punt 1 naar punt 51. Behalve bij 3D-focus tracking, dan kan het scherpstelpunt evt. het hele beeld door (wordt lastig maar kan wel).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4935


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sport: scherpstelling onderwerp vs achtergrond

Berichtdoor Richard » ma nov 11 2019 9:31 pm

Antonz schreef:
  • ik kies doorgaans 1 scherpstelpunt en zorg er bij kadreren voor dat die op een zo groot mogelijk vlak van het onderwerp ligt (romp van de speler)

Mogelijk gaat het hier op mank: autofocus heeft contrast nodig, probeer dat te vinden voor het focuspunt.

Wat is het scherpstelpunt bij de missers? In de camera aan of uit te zetten bij foto-informatie - blz. 231 van de handleiding.

De centrale 15 scherpstelpunten zijn kruis scherpstelpunten, de overige 36 scherpstelpunten zijn lijn scherpstelpunten. Artikel op zoom over scherpstelpunten: https://zoom.nl/artikel/cursussen/23858-fotodokter-scherpstelpunten.html

Bij de lijn scherpstelpunten helpt de groep AF. In de handleiding wordt 3d-tracking aanbevolen (blz. 104) voor tennisspelers.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sport: scherpstelling onderwerp vs achtergrond

Berichtdoor emeu1 » ma nov 11 2019 10:23 pm

@Antonz,

een reden voor de vele "missers" zou nog kunnen zijn dat de instelling:

Focus-tracking met Lock-On

aan staat (a3 op mijn D750).
De camera wacht dan, bij plotselinge verandering in de afstand tot het te fotograferen object, even met opnieuw scherpstellen.
Je ingestelde AF-C wordt dan AF-C met enige vertraging (wat je liever niet wilt bij sportfotografie).

M.vr.gr.

emeu1
M.vr.gr.

Erik Meussen
Gebruikersavatar
emeu1

Clublid
Berichten: 52


Locatie: Hengelo
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sport: scherpstelling onderwerp vs achtergrond

Berichtdoor Antonz » di nov 12 2019 9:27 pm

Dank allemaal voor het uitgebreide meedenken, dat waardeer ik heel erg.
* p231 handleiding "scherpstelpunt in de camera aan/uitzetten" heb ik nog niet gevonden - is het scherpstelpunt nog terug te zien in bijvoorbeeld de NX-D software?
* 3D tracking heb ik nu ingeschakeld
* Focus-tracking met lock-on stond op standje 2 (van 5), heb ik nu uitgeschakeld

Even zien wanneer ik weer gelegenheid heb om tennissers te fotograferen, voor nu ben ik eerst weer even gewoon hard aan het werk.
Antonz

Forumlid
Berichten: 27


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sport: scherpstelling onderwerp vs achtergrond

Berichtdoor Tony D » di nov 12 2019 9:35 pm

Antonz schreef:Dank allemaal voor het uitgebreide meedenken, dat waardeer ik heel erg.


Daar is dit forum ook voor.

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2767


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sport: scherpstelling onderwerp vs achtergrond

Berichtdoor henkk » di nov 12 2019 10:08 pm

Je kunt het scherpstelpunt (indien er was scherpgesteld) zien in VNX en in CNX.

Focus tracking lock on op 2 lijkt mij geen probleem maar uitzetten kan voor jouw situatie ook geen kwaad lijkt mij.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4935


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten