foto formaat

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

foto formaat

Berichtdoor brombeer » za dec 14 2019 4:18 pm

Hallo,

Heb even vraag hoe kan ik afdrukken 40cmx30cm krijgen, krijg tegenwoordig allemaal afdrukken van 45cm x30cm.
Gebruik Adobe Lightroom en Photoshop
Ik fotografeer met een Nikon D610 en heb deze ingesteld op foto formaat groot 6016x4016; 24,2 M.
Nu moet ik 5 cm in de breedte croppen en dat wil ik liever voorkomen want het is toch zonde, en ik moet bij elke foto rekening houden dat er aan beide zijde een stuk afvalt.
De fotolijsten die ik gebruik zijn 40cm x 50cm, dus bij 40x30 past dit mooi in het passe-partout met rondom evenveel ruimte.
Moet ik mijn camera anders instellen of moet ik dit gewoon accepteren.

Graag jullie reactie,

Groet Brombeer
Nikon Z 6II en een 24-70 4S
Gebruikersavatar
brombeer

Clublid
Berichten: 188


Locatie: Provincie Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: foto formaat

Berichtdoor ben42 » za dec 14 2019 4:40 pm

Hallo Brombeer,

De D610 van Nikon fotografeert altijd in een verhouding van 3:2 (of 36:24). Als je de volledige foto wilt laten afdrukken en dan onvervormd zal het eindresultaat dus ook altijd 3:2 zijn. (45:30 is inderdaad 3:2). Wil je een andere verhouding, dan moet er van een zijde een stukje afgehaald worden waardoor je dus een stukje van de foto mist, of aan de andere zijde moet eens stukje aangeplakt worden.
Als je een foto hebt van 45 x 30 staat alles erop.
Als je dan 40 x 30 wilt hebben zul je dus van de 45 er 5 moeten afhalen.

In lightroom kan dat heel gemakkelijk door een crop op te geven van 4 X 3 (of 40 x 30), deze maat is al standaard aanwezig.

Andere camera's willen nog wel eens een instelling hebben zodat er in de camera al gecropped wordt. Maar bij een DSLR is dit ongebruikelijk.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten