Sport: indoorfotografie (hockey/waterpolo)

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Sport: indoorfotografie (hockey/waterpolo)

Berichtdoor TanMar17 » wo jan 15 2020 3:58 pm

Ik ga dit weekend een waterpolo- en hockeywedstrijd (zaalhockey) fotograferen. Zaalhockey heb ik al eerder gefotografeerd, maar als ik op M-stand wil fotograferen, zijn de foto's meestal onderbelicht (1/1250 mm, f/2.8, ISO 400) - bijna zwart op het schermpje of moet er een enorme bewerking overheen. Dus dan maar weer terug naar de Sportstand van de D7200.
Waterpolo wordt een een nieuwe uitdaging. Weer een ander soort verlichting. Heeft iemand tips welke instellingen ik zou moeten gebruiken?
TanMar17

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sport: indoorfotografie (hockey/waterpolo)

Berichtdoor Frans Martens » wo jan 15 2020 6:20 pm

TanMar17 schreef:Ik ga dit weekend een waterpolo- en hockeywedstrijd (zaalhockey) fotograferen. Zaalhockey heb ik al eerder gefotografeerd, maar als ik op M-stand wil fotograferen, zijn de foto's meestal onderbelicht (1/1250 mm, f/2.8, ISO 400) - bijna zwart op het schermpje of moet er een enorme bewerking overheen. Dus dan maar weer terug naar de Sportstand van de D7200.
Waterpolo wordt een een nieuwe uitdaging. Weer een ander soort verlichting. Heeft iemand tips welke instellingen ik zou moeten gebruiken?


Ha Tanja. Zelf fotografeer ik, net als jij, ook graag sport. Tip 1; zorg dat je op tijd bij de wedstrijd bent. Je hebt dan de gelegenheid om de meest gunstige positie te vinden om te fotograferen, rekening houdend met de lichtomstandigheden en met de achtergrond (storende elementen of zaken die je misschien wel graag in beeld hebt zoals een scorebord). Tevens heb je dan mooi de tijd om wat proefplaatjes te schieten. Zo kun je al prima je witbalans instellen en kijken wat je optimale Iso ter plaatse zal zijn.

Bij mij staat de camera tijdens sport altijd op de A-stand, diafragma voorkeur. Veelal fotografeer ik op 2.8, de camera zoekt daar dan zelf, vanwege de A-stand, een passende sluitertijd bij. Als blijkt dat dat geen scherpe en/of goed belichtte foto's oplevert dan zal ik mijn Iso omhoog draaien. Ik weet niet zo goed hoe de D7200 presteert in de hogere Iso's maar ik heb liever een foto met wat ruis dan een bewogen foto.

Beweging in de foto kan natuurlijk ook komen door de onvaste hand van de fotograaf, deze zou je kunnen verminderen door het gebruik van een statief, veel gebruikt langs de lijn is de monopod. Bijkomend voordeel is dat je niet een hele wedstrijd je camera hoeft te tillen. Afhankelijk van je lens wordt dat richting eindsignaal soms ook een wedstrijd op zich. Nadeel is soms dat je minder snel kunt reageren.

Dan nog even iets over het focussen. Mijn voorkeur is AF-C, continue auto focus met 1 scherpstelpunt. En scherpstellen, niet met de afdrukknop rechts voorop maar met de backbutton, rechts achterop.

Mocht je het leuk vinden, enkele weken terug heb ik een selectie gemaakt van mijn sportfoto's, te zien via onderstaande link;
https://www.flickr.com/photos/152984714 ... 1920531636

Veel succes komend weekend, ben benieuwd of het gaat lukken en of je plaatjes gaat delen met ons.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sport: indoorfotografie (hockey/waterpolo)

Berichtdoor TanMar17 » wo jan 15 2020 8:51 pm

Beste Frans,

Bedankt voor de tips. Ik zal eens kijken of t gaat lukken.
Even een ander vraagje nog. Hoe upload ik in dit forum een foto?? Of kijk ik ergens overheen?
TanMar17

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sport: indoorfotografie (hockey/waterpolo)

Berichtdoor henkk » wo jan 15 2020 10:05 pm

Je kunt foto's niet direct plaatsen maar je moet ze eerst ergens uploaden.

Manieren om foto's te plaatsen staan hier:
viewforum.php?f=82
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4940


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sport: indoorfotografie (hockey/waterpolo)

Berichtdoor w.wind » wo jan 15 2020 10:41 pm

Ik weet niet hoe ver je de iso durft op te schroeven, maar ik zit met waterpolo foto's op iso 3200/4000 en een sluitertijd van 1/1000e
Je sluitsnelheid is wel van belang, en als je te donkere foto's lichter maakt heb je heel snel ruis in de foto
AfbeeldingWIM_6114 by Wim van der Wind, on Flickr
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1687


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sport: indoorfotografie (hockey/waterpolo)

Berichtdoor jan » do jan 16 2020 12:25 am

Voor wat betreft waterpolo hangt de sluitertijd ook een beetje af van het niveau van de wedstrijd. Bij sommige teams gaat het soms nog niet of niet meer :D zo snel en kun je de sluitertijd naar wat langzamer zetten en daarmee misschien ook nog met je iso naar beneden.

Waarmee je ook even rekening moet houden dat wanneer je met "koude" apparatuur een warme vochtige zwemzaal binnenkomt zal alles beslaan. Je spullen moeten dus even acclimatiseren dus dat kost even tijd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sport: indoorfotografie (hockey/waterpolo)

Berichtdoor RVK » do jan 16 2020 8:49 am

Andere sport maar misschien heb je wat aan de ervaring

Ik doe veel paardspringen wat in de winter binnen is in meestal slecht verlichte hallen (dag/kunstlicht en vooral weinig licht) gebeurd. Ik gebruik een D850 met 70- 299 F2.8 meestal op F 4 en de sluitertijd altijd `1/1000 of sneller. Iso hoog, soms wel op 12800 en omdat het contrast laag is kan het histogram in het midden of als het moet zelfs wat naar links, sluitertijd is belangrijker.
Autofocus groep 4, enkel punt is gevaarlijk bij snelle sporten, voordat je het weet stelt het punt onder een arm door scherp op de achtergrond.

RAW omzetten in Capture NX D met alleen belichting aanpassing en omzetten in TIFF, daarna ruis onderdrukken met DFINE 2. Omdat de beelden vlak en flauw zijn ophalen met LDR en dan in PSE wat bijwerken, verscherpen (voorzichtig, niet de ruis versterken) en omzetten in JPEG.

Resultaat is niet te vergelijken met de opnamen die in de zomer buiten gemaakt worden maar de ruiters zijn er zeer tevreden mee en de opnamen zeker niet minder dan de opnamen van de beroeps die soms aanwezig zijn. (soms beter)

Heeft wel even geduurd voordat ik goede resultaten had dus blijf experimenteren

succes

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 958


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sport: indoorfotografie (hockey/waterpolo)

Berichtdoor ReneG » do jan 16 2020 1:23 pm

Veel is al gezegd, toevallig heb ik een collega die waterpoloe fotografeert van advies voorzien. Voor hem werkte dit. Ik zal nog even navragen bij wat voor sluitertijden hij uiteindelijk uitkwam, maar volgens mij was het rond 1/800e en 1/1000e.Bij deze samengevat dat verhaal als opsomming, het meeste is al gezegd:

- AF-C, bij voorkeur enkelpunt óf, wanneer dat te moeilijk is om het onderwerp te volgen, 9-punts AF.
- Zet AF Lock-on tijd in het menu op 'uit', anders blijft hij even 'hangen' op een scherpstelling voor hij opnieuw instelt.
- Ik zou op A of S werken en matrixmeting gebruiken, al is dat afhankelijk van de situatie. Gebruik belichtingscorrectie om de belichting aan te passen aan de situatie.
Achtergrond: Los van het feit dat veel zwembaden 'slecht/weinig' licht hebben, is dat licht vaak niet gelijkmatig verdeeld over de ruimte (= wisselvallige verlichting, oftewel donkerdere en lichtere gebieden in de ruimte). Dat betekent dat je continue je belichting bij moet stellen en je hebt het waarschijnlijk al druk genoeg met het volgen van je onderwerpen. Ik zou dus niet op M werken. Verder kun je met water een specifiek probleem krijgen met met reflecties. Als je met spot- of centrummeting werkt, en die komt net uit op een golf uit die licht reflecteert, dan is je foto ineens zwaar overbelicht omdat je belichting een verkeerde inschatting maakt. Dat probleem ondervond die collega van me bij een aantal foto's ook. Bij Matrixmeting kan dit probleem ook optreden, maar alleen als een groot deel van het water in je beeld reflecteert en dan nog is het effect minder groot.
- Licht in zwembaden is vaak slecht/dim. Wees niet bang om met hogere ISO's te werken. Als je sluitertijd te laag wordt krijg je bewegingsonscherpte, die kun je niet corrigeren. ISO ruis . ISO1600 met een D7200 moet sowieso geen probleem zijn, mits je belichting spot-on is. Zit je er een stop langs, dan krijg je al snel veel ruis. ISO3200 moet ook nog kunnen onder de juiste omstandigheden. Maar hoe dan ook, liever hogere ISO dan een te langzame sluiterijd. Auto-ISO zou ook een optie zijn, zeker wanneer je in stand S werkt en het diafragma toch al vol open staat. Stel dan een maximum aan je ISO en laat dat door je camera bepalen. Zoals eerder gezegd, als je foto's te donker zijn en je moet ze ophalen bij hoge ISO krijg je een bak ruis. Voordeel van een zwembad is dan weer wel dat er vaak relatief weinig donkere delen in beeld (hoeven) te zijn.
- Overigens is het m.i. meestal niet zo'n probleem als de bal en/of arm wat onscherp is door beweging, dat geeft juist dynamiek aan de foto. Maar een 100% scherpe foto kan ook fraai zijn. Daar heb je hogere sluitertijden voor nodig. Maar de persoon zelf (gezicht etc) wil je in principe wel helemaal scherp hebben.
- Fotograferen op f/2.8: Gewoon doen als het nodig is, knijp het diafragma pas als je ruimte over hebt qua sluitertijd/ISO.

Tenslotte, goed anticiperen, maar daar moet je de sport voor kennen. Eerst een half uur observeren hoe het spelletje werkt voor je foto's gaat maken kan helpen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sport: indoorfotografie (hockey/waterpolo)

Berichtdoor TanMar17 » do jan 16 2020 1:53 pm

Hartelijk bedankt allemaal voor alle tips. Ik kan zeker weer verder. Is denk ik bij mij ook nog wel een kwestie van die ISO omhoog durven schroeven. Heb dat wel al eens gedaan, alleen dan is de bewerking/ruis vaak een probleem gebleken.
De waterpolowedstrijd is eentje op Hoofdklasse-niveau, dus van te voren nadenken over plaats, instellingen etc. is belangrijk. Ik ga eens experimenteren :)

https://photos.google.com/u/2/photo/AF1 ... V9dWqzbFxj
https://photos.google.com/u/2/photo/AF1 ... VMusCu6nvO
https://photos.google.com/u/2/photo/AF1 ... twLmZXXv8u
Dit is een link naar drie foto': twee van een indoorhockeywedstrijd van vorig jaar en eentje van een avondwedstrijd buiten. Misschien niet het juiste draadje, maar feedback is welkom.
TanMar17

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sport: indoorfotografie (hockey/waterpolo)

Berichtdoor justme » do jan 16 2020 2:14 pm

Het standpunt wat je kiest bepaalt ook de achtergrond van je foto. Een hoger of juist lager (dichtbij het water) zal je ook goed kunnen helpen in je belichting. Maakt het qua compositie ook een stukje uitdagender/leuker.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sport: indoorfotografie (hockey/waterpolo)

Berichtdoor ben42 » do jan 16 2020 11:27 pm

Van hockey heb ik geen kaas gegeten.
Van sportfotografie heb ik eigenlijk ook geen kaas gegeten.
Bij waterpolo heb ik een lange ervaring dat ik daarvan ook geen kaas heb gegeten.

Voor een emotioneel mooie plaat wil je de volgende zaken in beeld brengen (hou rekening mee dat ik hiervan geen kaas heb gegeten), de bal (dat is dat ronde ding waar ze mee gooien), het doel (dubbele betekenis, maar het doel in beeld brengen is vaak wel belangrijk), de aanvaller/ster, de keeper.

Je wilt dus de volgende dingen in beeld hebben, een bal, een doel, een keeper en een aanvaller/ster. Vanachter het doel is dit het gemakkelijkst te realiseren, voor zowel het doel direct dicht bij je als het doel aan de overkant.

Verder is het zo dat wat zich onderwater bevindt (of je moet je waterdichte camera meenemen), minder van belang is. Het is dus wel mooi als een van de spelers of meerdere zich ver boven het water bevinden. B.v. een keeper of een aanvaller/ster die ver uit het water komt.

Hier wat 'matige' voorbeelden.
Afbeelding
Dit is het moment van dreigen, nog niet te zien is of het punt inderdaad wordt gemaakt. Maar te zien is dat de keepster inderdaad ver uit het water komt.

Afbeelding
Hier is te zien keepster uit het water, gezicht van de aanvalster te zien, doel te zien en er is een punt.

Afbeelding
Vanuit ongeveer dezelfde positie kun je ook de overkant fotograferen, ook hier weer de bal, het doel, ver uit het water, maar de aanvalster is op dit moment al teruggevallen.

Afbeelding
Hier door het doel aan eigen kant, (je ziet zelfs wat fotografen zitten aan de overkant).

Zoals al gezegd ik ben geen sportfotograaf, ook is mijn camera (D7000) niet echt snel genoeg en heeft een niet al te grote buffer voor dit gebeuren. Omdat waterpolo vaak een paar seconden dreigen en een paar neppogingen is, is een buffer die die paar seconden kan volmaken wel handig. Er wordt bij sporten vaak wel gezegd 'anticiperen', maar de kunst bij waterpole is juist dat de keeper niet kan anticiperen, dat maakt dat een fotograaf dat ook niet kan. Hierdoor heb je wat meer buffer nodig.

Technisch :
ISO 4000 a 5000
f 6.3 a f 7.1
f eigen kan 65 a 70 mm overkant 120 mm
Sluitertijd 1/320 -- 1/500

Dit was met de D7000, met een camera met een snellere AF heb je meer 'ruimte' voor het scherpstellen en kun je wellicht een groter diafragma goed gebruiken. Ook een groter buffer wil echt wel helpen en meer opnamen per seconde.

Zelf vind ik foto's vanaf de zijkant minder spectaculair, deze geven 'teveel' overzicht en zijn daardoor te rustig.
Nogmaals ik ben geen sportfotograaf, de foto's zijn alleen maar als illustratie bedoelt. Een beetje sportfotograaf (met uitrusting) weet de componenten veel beter te combineren.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten