Diafragma voorkeuze vs Manual

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Diafragma voorkeuze vs Manual

Berichtdoor Ronaldnikon » vr jan 17 2020 8:15 pm

Ik zit even met de volgende vraag.

Als ik voor manual kies dan kan ik zelf bepalen welk diafragma, sluitertijd en Iso kan gebruiken.
Als het goed is dan kan ik bij een diafragma van bijvoorbeeld 1.8 verschillende sluitertijden kiezen (vb 100 en 60). Als Iso op automaat staat zal deze zich aanpassen. Zolang de meter op 0 staat is er sprake van een goede belichting.

Als ik kies voor Diafragma voorkeuze dan is deze gekoppeld aan een bepaalde sluitertijd. Kiest de camera dan in dit geval voor de beste sluitertijd? Mijn vraag is dan, bij een bepaalde diafragma voorkeuze kunnen dus verschillende sluitertijden zijn, bijv
F 1.8 bij een 100e of 60e, maar de camera bepaald de meest gunstige sluitertijd. Klopt dit?

Alvast mijn dank
Ronaldnikon

Forumlid
Berichten: 76


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Diafragma voorkeuze vs Manual

Berichtdoor EdvandeZilver » vr jan 17 2020 8:38 pm

Bij auto-ISO stel je 'n basis ISO in van bv. 200 en een max. van bv. 1600
Daarbij geef je ook de door jouw gewenste langste sluitertijd (kun je ook afhankelijk maken van de brandpuntsafstand op de meeste DSLR's) van bv. 1/125"
Je camera blijft dan net zo lang op je ISO van 200 totdat je sluitertijd trager dreigt te worden dan 1/125", deze sluitertijd houdt hij vast en gaat omhoog in de ISO tot 1600. Is 1600 bereikt dan zal ook de sluitertijd onder de 1/125" gaan komen.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3143


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Diafragma voorkeuze vs Manual

Berichtdoor Ronaldnikon » vr jan 17 2020 8:50 pm

EdvandeZilver schreef:Bij auto-ISO stel je 'n basis ISO in van bv. 200 en een max. van bv. 1600
Daarbij geef je ook de door jouw gewenste langste sluitertijd (kun je ook afhankelijk maken van de brandpuntsafstand op de meeste DSLR's) van bv. 1/125"
Je camera blijft dan net zo lang op je ISO van 200 totdat je sluitertijd trager dreigt te worden dan 1/125", deze sluitertijd houdt hij vast en gaat omhoog in de ISO tot 1600. Is 1600 bereikt dan zal ook de sluitertijd onder de 1/125" gaan komen.


Bedankt voor het antwoord. Ik probeer het te bevatten maar het komt er nog niet in.
Misschien een voorbeeld?
Ronaldnikon

Forumlid
Berichten: 76


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Diafragma voorkeuze vs Manual

Berichtdoor justme » vr jan 17 2020 10:20 pm

ISO is in Ed z’n uitleg een factor die mede bepalend is, maar deze kan ook vastgezet worden, waardoor de enige variabele de sluitertijd is.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Diafragma voorkeuze vs Manual

Berichtdoor EdvandeZilver » vr jan 17 2020 10:42 pm

Aanvullend:
Kiest de camera dan in dit geval voor de beste sluitertijd?

Uitgaande van de stand "A" (diafragma voorkeuze, variabele sluitertijd) op je camera.
Nee, die kies je dus zelf. In mijn voorbeeld 1/125"
Neemt je lichtomstandigheid af zodat je onder die 1/125" dreigt te komen gaat je camera de ISO verhogen. Is dat ISO plafond bereikt, mijn voorbeeld ISO 1600, pas dan gaan je sluitertijden onder de 1/125"zitten.

Engelstalige uitleg: https://www.nikonusa.com/en/learn-and-e ... o-iso.html
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3143


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Diafragma voorkeuze vs Manual

Berichtdoor mozes » za jan 18 2020 12:02 am

Ronaldnikon schreef:Ik zit even met de volgende vraag.
Als ik kies voor Diafragma voorkeuze dan is deze gekoppeld aan een bepaalde sluitertijd. Kiest de camera dan in dit geval voor de beste sluitertijd? Mijn vraag is dan, bij een bepaalde diafragma voorkeuze kunnen dus verschillende sluitertijden zijn, bijv
F 1.8 bij een 100e of 60e, maar de camera bepaald de meest gunstige sluitertijd. Klopt dit?

Alvast mijn dank

Dat klopt exact Ronald.
Maar zoals je in de eerdere reacties hebt kunnen lezen, kan je zelf nog steeds bepalen hoe en wat..
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Diafragma voorkeuze vs Manual

Berichtdoor Ronaldnikon » za jan 18 2020 12:16 am

Bedankt
Stap voor stap ga ik het begrijpen
Ronaldnikon

Forumlid
Berichten: 76


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Diafragma voorkeuze vs Manual

Berichtdoor Ronaldnikon » za jan 18 2020 6:40 am

Autom inst ISO-gevoeligheid

Wat wordt het meeste aangeraden bij de setting sluitertijd?
Op automatisch zetten ivm het brandpuntafstand van het objectief zoals hieronder is beschreven?

Automatisch is geselecteerd, zal de camera de langste sluitertijd kiezen op basis van de brandpuntsafstand van het objectief. Langere sluitertijden worden alleen gebruikt als voor de ISO-gevoeligheid die voor Maximale gevoeligheid is gekozen geen optimale belichting mogelijk is.
Ronaldnikon

Forumlid
Berichten: 76


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Diafragma voorkeuze vs Manual

Berichtdoor Guy » zo jan 19 2020 11:29 am

Als hoofdzakelijk landschapsfotograaf werk ik vrijwel steeds op de stand S: Shutter priority, of Sluitertijdvoorkeuze.
En eigenlijk hoort dat niet: maar toch werk ik dikwijls zonder statief.
Ik zet dan bijgevolg de sluitertijd vast op 1/60, bij warm en windstil weer.
Bij wind of koud weer (dus minder ontspannen spieren), geeft dit bewegingsonscherpte en moet de sluitertijd naar 1/80 of 1/100. (Zeker bij een zware camera)
Ik streef naar een kleine diafragmaopening om zoveel mogelijk scherptediepte te hebben in het landschap.
Ik laat dus de camera de beste diafragmaopening kiezen voor een correcte belichting bij mijn zo lang mogelijke sluitertijd.
De iso zet ik meestal vast op 125. In moeilijker lichtomstandigheden ga ik maximaal naar 400.
Om ruis te vermijden.
Zou je hoger moeten gaan dan 400 iso of langer dan 1/60 sluitertijd, dan is een statief eigenlijk noodzakelijk.

Als je Aperture priority kiest, ben je wel zeker van de kleine opening (als je veel scherptediepte wenst), maar heb je geen controle meer over de sluitertijd en riskeer je bewegingsonscherpte of onderbelichting.
De iso-keuze laat ik ook niet aan de camera over omdat ik die liefst op 125 hou voor de beste beeldkwaliteit.
Op Manuele stand werk ik niet, omdat mij dat hindert in het concentreren op de goede compositie.

Dit is mijn persoonlijke redenering en werkwijze.
Maar graag verneem ik feedback.
Guy

Forumlid
Berichten: 18


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Diafragma voorkeuze vs Manual

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma jan 20 2020 8:13 am

Je 7xxx camera heeft meerdere automatische mogelijkheden om sluitertijd, diafragma en Iso aan te passen.
Gebruik nooit de groene Auto stand. Dan is alles automatisch en ben je overgeleverd aan bv de ingebouwde flitser. Maak een keuze, jij weet wat je wilt fotograferen, jij mag de camera aanpassen aan wat je wilt.

Omdat voor mij kwaliteit van belang is, gebruik ik geen auto-ISO. Want de dynamiek in de opname neemt dramatisch af bij het verhogen van de ISO. En ruis neemt toe. Veelal wordt in dit forum alleen ruis genoemd, dynamiek is veel belangrijker. Recent was er dit bericht: http://www.photonstophotos.net/Charts/P ... n%20Z%2050 .

Zelf gebruik ik altijd de automatiek en nooit de M stand. Daarom koop ik zo'n dure camera. Ben begonnen op de P stand en een vaste ISO. Nu gebruik ik veelal de A stand, en staat het diafragma op zeg f4, bij een f1.8 objectief. (weer de stand met veelal de hoogste kwaliteit) Moet dan wel op de sluitertijd letten, zonder statief verhoog ik de ISO als de sluitertijd te laag wordt. Hoe zwaarder je camera is, des te beter kun je deze stil houden. Hang gewoon een baksteen onder je camera en dan kun je zonder bewegingsonscherpte fotograferen vanaf 1/15 sec. En een objectief met VR scheelt ook in de bewegingsonscherpte. En ik gebruik graag een statief.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Diafragma voorkeuze vs Manual

Berichtdoor justme » ma jan 20 2020 12:49 pm

Die laatste twee zinnen staan gevaarlijk dichtbij elkaar; VR uit op statief!!!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Diafragma voorkeuze vs Manual

Berichtdoor ben42 » ma jan 20 2020 5:09 pm

Verschillende camera's gebruiken verschillende methode voor het bepalen van Diafragma/Sluitertijd/ISO waarde.

Met mijn D7000 gebruik ik nooit de Auto iso waarde. Waarom niet ? Het apparaat trekt zich niets aan van de brandpuntsafstand, van hoe sterk ik beweeg, hoe sterk de scene zich beweegt, maar gaat van relatief vaste waarden uit.
Voor zover ik heb begrepen, is dat verderop in de 7000 reeks wat veranderd, daar wordt wel rekening gehouden met de brandpuntsafstand.

Met andere camera's heb ik de ervaring dat er rekening wordt gehouden met het brandpunt, met de hoeveelheid die de camera beweegt, scene in het beeld en de hoeveelheid beweging in het beeld. Aan de hand daarvan wordt dan vervolgens zowel ISO, sluitertijd en diafragma bepaald. Afhankelijk van de beweging kan de camera er dan ook nog voor kiezen om meerder opnamen te maken en deze samen te voegen.

Auto ISO voor de D7000 dus niet, voor de nieuwere DSLRs van Nikon misschien wel.
(Maar nog steeds niet afhankelijk van de beweging van de scene of de gebruiker).

VrGr. Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Diafragma voorkeuze vs Manual

Berichtdoor ArendV » ma jan 20 2020 8:59 pm

Er zijn veel manieren om diafragma, sluitertijd en ISO te controleren en hoe je dit doet kan ook variëren per onderwerp en gelegenheid.
Vroeger werkte ik veel in diafragmavoorkeuze en had ik "easy ISO" op het achterste wieltje waarmee ik dan ISO (en dus ook sluitertijd) varieerde. Nu werk ik bij natuurfotografie vaak in M met auto ISO en speel ik met name met de sluitertijd (en dus ook ISO). Maar bij andere gelegenheden gebruik ik weer andere instellingen.

Ik denk zelf dat het belangrijkste is dat je de 3 belichtingsparameters in de zoeker blijft volgen en een voor jouw handige manier hebt om ze snel aan te passen. Veel fotograferen helpt jouw eigen manier te vinden.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Diafragma voorkeuze vs Manual

Berichtdoor Ronaldnikon » wo jan 22 2020 7:30 am

Als er gekozen wordt voor auto ISO dan gaat mijn Nikon (D750) er toch altijd vanuit om de laagste ISO waarde te kiezen? Tijdens het controleren van de waardes (Av, Sluitertijd, ISo) kan je dan dmv slijtertijd en Av nog de ISO bij stellen. Dit uitgangspunt lijkt mij makkelijker dan de ISO op "Aan" te zetten.

Uitgaande dat er in manual gefotografeerd wordt.
Ronaldnikon

Forumlid
Berichten: 76


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Diafragma voorkeuze vs Manual

Berichtdoor justme » wo jan 22 2020 10:13 am

Ik heb net als ben ook nooit een fijne ervaring gehad met auto iso, icm de d7000. Sindsdien gebruik ik het nooit meer eigenlijk. ISO aanpassen gaat handmatig prima.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten