Beoordeling foto's

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Beoordeling foto's

Berichtdoor MauriceK » di jan 21 2020 8:26 am

De personeelsvereniging op mijn werk heeft mij gevraagd of ik een fotowedstrijd voor de collega's wil organiseren :roll: . Als ik dat doe, wil ik vooraf aangeven wat belangrijk is voor het maken van een aantrekkelijke foto. Liefst ook vooraf aangeven op welke punten de foto beoordeeld zal worden. Zoals compositie, kleur, originaliteit, en dergelijke. Weet iemand van het bestaan van een overzicht van criteria? Hoe doen jullie het? Gewoon op gevoel, eerste indruk, of hebben jullie een soort van lijstje met punten waar je rekening mee houdt?
M.vr.gr.,
Maurice
MauriceK

Forumlid
Berichten: 12


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beoordeling foto's

Berichtdoor ben42 » di jan 21 2020 9:21 am

Lastig, op Google zoeken op :

criteria to judge pictures

Dit levert flink wat sites op met een lijstje van criteria. Maar zoals op enkele van die sites ook wel besproken wordt zijn regeltjes lang niet alles en creativiteit gaat soms in tegen die regels. Een mogelijkheid is op instinct te beoordelen of een foto goed of slecht is en daarna kijken waarom (volgens de criteria) de foto goed of slecht is. De lijstjes variëren, sommige zijn wat meer concreet andere zijn 'ronduit' wazig.

Vr.Gr.
Ben
Afbeelding

Wat gedachten, voor wat ze zijn:

Trucs die ik toepas voor mijn eigen foto's (en soms van anderen).
De foto volledig wazig bekijken (meestal door te knijpen met de ogen) en dan de compositie te beoordelen.
Het midden van de foto buiten beschouwing te laten (b.v. afdekken) en dan naar de randen van het beeld kijken, is het kader 'consistent', b.v. overal slordig (ok), overal netjes (ok) of beiden (meestal niet ok).
Gaat het om de foto of gaat het om het afgebeelde. Voor Worldpress is het afgebeelde essentieel en daarbij ook nog alle andere aspecten. Bij hobby fotografen gaat het vaak om of de foto of het afgebeelde. Bij mij gaat het om de foto, maar voor Oma en Opa gaat het vaak om wat/wie er is afgebeeld (kleinkind). Zelf vind ik de foto belangrijk in een wedstrijd, niet het kind, de hond of de 'vakantie' locatie.
Foto's die de 'regels' overtreden en daardoor juist spannend worden vind ik altijd een plus. (B.v. iets laten afsnijden door een kader waardoor de kijker zich afvraagt wat daar gebeurd).

Wat kleuren betreft heb ik vaak wel het idee dat een foto goed moet variëren in tint, in kleur of in intensiteit, maar niet in alle drie. Een zwart wit foto varieert alleen in intensiteit, tint en kleur zijn daar al uitgehaald, daarom werken zwart/wit foto's vaak heel goed. Een foto die alleen in subtiele tinten varieert ziet er vaak goed uit. Een foto die veel harde kleuren laat zien ziet er goed uit, maar combinaties daartussen maakt het vaak rommelig. Andersom deze regels overtreden dat maakt het soms heel erg leuk.

Humor in een foto kan ik heel erg waarderen.
Een foto die het beeld abstract maakt (vervreemdend is, of iets te raden laat) kan ik heel erg waarderen.
Foto's waarbij het (e'e'n) onderwerp het 'belangrijkst' is kunnen mij minder boeien. (B.v. standbeeld, dier, persoon, product). Een foto waarbij het onderwerp 'slechts' een deel is van de foto vind ik soms weer wel leuk.
Laatst gewijzigd door ben42 op di jan 21 2020 11:54 am, 2 keer totaal gewijzigd.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Online
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2632


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beoordeling foto's

Berichtdoor wadwandelaar » di jan 21 2020 9:49 am

MauriceK schreef:De personeelsvereniging op mijn werk heeft mij gevraagd of ik een fotowedstrijd voor de collega's
Leg de lat niet hoog. Plezier gaat boven alles. Vraag niet te veel van je collega's. Je kan ze een aantal handvatten meegeven en daarna foto's bespreken met z'n allen.
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beoordeling foto's

Berichtdoor justme » di jan 21 2020 9:58 am

Precies. Niet te veel poeha ervan maken. Je zult versteld staan waar sommigen mee komen.
Vraag in ieder geval om scherpe foto’s, of iets in die trend. Sommigen weten zelfs niet hoe je een foto kunt croppen, of zelfs in zwart wit om te zetten.

(Als je ‘het perfecte plaatje’ gezien hebt, en een beetje hebt kunnen zien wat daar de spelregels waren, dan was dat ook niet veel meer dan dit. :)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beoordeling foto's

Berichtdoor wadwandelaar » di jan 21 2020 10:05 am

wiebeterpstra schreef:(Als je ‘het perfecte plaatje’ gezien hebt, en een beetje hebt kunnen zien wat daar de spelregels waren, dan was dat ook niet veel meer dan dit. :)

Klopt! Maar zij kregen hulp achter de schermen. Heel soms was dat zichtbaar op tv. Kwam er een hulpje in beeld.

Terugkomen op het uitje. Aangenomen dat de meesten geen camera hebben maar met mobiel gaan fotograferen. Daar kun je trouwens ook super foto's meemaken. Bewerken van de foto's zullen de meesten niet doen.
Scherpte inderdaad, horizon recht etc. Of juist extreem niet. etc etc.
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beoordeling foto's

Berichtdoor gvdnberg » di jan 21 2020 10:42 am

Er zijn overkoepelende organen zoals de Fotobond. Als je lid bent van een lokale fotoclub, maak je een redelijke kans dat je dan ook lid bent van de Fotobond. Deze overkoepelende vereniging heeft criteria waarop foto's kunnen worden beoordeeld. Sterker nog, er worden cursussen gegeven om foto's te kunnen beoordelen en om te kunnen jureren.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beoordeling foto's

Berichtdoor ArendV » di jan 21 2020 11:17 am

En dat is o.a. de cursus Foto Bespreken die ik ook ooit gevolgd heb. Meer gericht op constructief bespreken van foto's bij een fotoclub, maar het heeft zeker ook aanknopingspunten voor een jurering.
Het boek "Over Foto's Gesproken" wordt hierbij gebruikt en deze korte recensie geeft je al wat handvaten.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beoordeling foto's

Berichtdoor MauriceK » di jan 21 2020 12:33 pm

Allen bedankt voor de adviezen. Ik zal de personeelsvereniging voorstellen om (als het doorgaat) een aantal tips voor het maken én jureren te geven, daarbij gebruik makend van jullie tips en van hetgeen ik nog in de door jullie genoemde bronnen tegen ga komen.
Maurice
MauriceK

Forumlid
Berichten: 12


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beoordeling foto's

Berichtdoor ben42 » di jan 21 2020 2:58 pm

Om deelname laagdrempelig te maken, kun je aangeven dat het om het plaatje gaat en niet (of minder) de technische kwaliteit van de foto. (Dit maakt de wedstrijd dan ook toegankelijk voor mensen met een (wat mindere) mobiele telefoon etc.).

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Online
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2632


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beoordeling foto's

Berichtdoor Skippy » di jan 21 2020 3:06 pm

Gezien de doelgroep eens met Ben. De meeste potentiele deelnemers zullen niet met een camera fotograferen, die personen wil je niet afschrikken in je aankondiging. Maak er iets algemeen van in de trant van, "Maak een foto met als onderwerp Lente". De winnaar ontvangt zijn foto op een fraaie canvas print van 40x60cm. Zoiets dus :wink:
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beoordeling foto's

Berichtdoor MauriceK » di jan 21 2020 3:49 pm

Skippy schreef:Gezien de doelgroep eens met Ben. De meeste potentiele deelnemers zullen niet met een camera fotograferen, die personen wil je niet afschrikken in je aankondiging. Maak er iets algemeen van in de trant van, "Maak een foto met als onderwerp Lente". De winnaar ontvangt zijn foto op een fraaie canvas print van 40x60cm. Zoiets dus :wink:
Snap ik, maar ik kan natuurlijk wel aangeven dat men zich zou moeten kunnen voorstellen dat de foto het ook leuk moet kunnen doen aan de wand thuis bij een andere collega. En dat een kiekje van je kleinkind dan misschien niet het meest geschikt is. Of zoiets.
Maurice
Laatst gewijzigd door MauriceK op di jan 21 2020 4:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
MauriceK

Forumlid
Berichten: 12


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beoordeling foto's

Berichtdoor ben42 » di jan 21 2020 4:05 pm

MauriceK schreef:..... En dat het een kiekje van je kleinkind dan misschien niet het meest geschikt is. Of zoiets.

Een afdruk voor de winnaar, een afdruk in de kantine/receptie op kantoor.

(Dit is slechts een suggestie voor een mogelijkheid. Een plek voor de foto benoemen geeft zowel mogelijkheden als beperkingen.).
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Online
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2632


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten