Wanneer een statief gebruiken

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Wanneer een statief gebruiken

Berichtdoor Gilbert » wo feb 19 2020 5:43 pm

Graag zou ik me willen voorbereiden op het gebruik van een statief bij mijn Nikon Z6 met 24-70 mm kitlens. Hoe weet ik wanneer ik nog uit de hand kan fotograferen en wanneer niet meer? Vanzelfsprekend als je onscherpte krijgt als je uit de hand foto's maakt, maar wanneer is het omslagmoment?
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wanneer een statief gebruiken

Berichtdoor Skippy » wo feb 19 2020 6:13 pm

Simpel, bepaal het door het zelf uit te proberen. Er zijn namelijk teveel variabelen voor een algemeen geldend antwoord. Zoals, heb jij de stabiliteit van een scherpschutter of ben je Dokter Bibber? Wat vind jij acceptabele scherpte? 24mm is minder kritisch dan 70mm. Van die dingen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11671


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer een statief gebruiken

Berichtdoor justme » wo feb 19 2020 8:05 pm

Het hangt bij mij meer van het (on)gemak af, hoeveel gear ik mee wil nemen, en of ik evt niet van de grond of object af kan fotograferen. De bewuste keuze voor extra lange sluitertijd is uiteraard ook erg bepalend.
Je moet je dus af vragen of de moeite die je er voor moet doen, het waard is voor het eindresultaat.

Het eindresultaat is uiteindelijk waar het om draait bij fotograferen ( toch? ) en ieder stapje die daarvoor nodig is ( lens, camera, geheugenkaart, hardeschijf, tas, statief, ontwikkelsoftware, afdrukcentrale, etc ) speelt een belangrijke rol om daar te komen.

Het draait idd altijd om keuzes. En er is geen goed of fout, maar een onscherpe foto is wss niet wat je wilt.

Een statief brengt stabiliteit met zich mee, maar het kan je ook beperken, creatief en mobiel gezien.

Zeker wanneer je op reis gaat is een statief wel een dingetje. Mogelijk kan je ter plekke een statiefje aanschaffen? Scheelt dat mooi in je bagage.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wanneer een statief gebruiken

Berichtdoor EdvandeZilver » wo feb 19 2020 8:49 pm

..en met de Z6/7 is de beeldstabilisatie wel oké.
Heb het wel eens kunnen redden met 24mm op 1/6" op f8 voor de noodzakelijke scherptediepte en ISO1600.
Gewoon een keer 'n avond Zwolle induiken en kijken hoever je kunt gaan. Anders is er altijd wel een muurtje, lantaarnpaal of desnoods een tak te vinden voor eventueel een steuntje.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3142


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer een statief gebruiken

Berichtdoor ben42 » do feb 20 2020 10:18 am

Ik draai de vraag even om:
Wanneer gebruik ik geen statief ?

Als ik het statief niet bij me heb. (Meestal).
Als ik een redelijke kans heb om scherp te fotograferen zonder statief. (Dit is natuurlijk heel persoonlijk, zelf weet ik dat bij mij het zelden lukt om bij 1 sec de camera stil te houden. Bij 1/10 uit de hand lukt het heel vaak wel. Het omslag punt wat sluitertijden ligt bij mij dus tussen de 1 sec en 1/10 sec. Bij goede ondersteuning kun je soms ook zonder statief).

Heb ik een statief wel bij me (Zelden), dan geeft dat mogelijkheden om sluitertijden te gebruiken die zonder statief echt niet kunnen. Voor nacht en avond fotografie kan dat mooie resultaten opleveren omdat je bij lage ISO's kunt fotograferen.
Echter het meesjouwen van een statief is meestal zo'n bezwaar, dat het statief van mij zelden gebruikt wordt.

Er zijn dus duidelijk fotokansen die ik mis omdat ik het niet praktisch vind om een statief mee te nemen. B.v. op een vliegvakantie neem ik geen statief mee. Ja je mist wat foto's, maar dat is een keuze. Is de wereld daarmee slechter af ? Nou niet echt. Ben ik daarmee slechter af ? Nou, misschien een heeeeeel klein beetje. Het is niet erg om een keer geen foto's te kunnen maken.

Maar mensen die graag aan avond fotografie doen, mensen die graag dieren fotograferen, mensen die graag met een telelens werken, daarvoor is een statief waardevol of zelfs onmisbaar.

Het ligt dus aan je kunnen (hoe stabiel kun je fotograferen) en willen (wil fotograferen in omstandigheden die een statief nodig maken).
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wanneer een statief gebruiken

Berichtdoor Gilbert » do feb 20 2020 7:13 pm

Dank voor alle reacties. En ja, je zegt het goed Ben, dat als je op een vliegreis geen statief mee neemt, je alleen wat foto's mist.
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wanneer een statief gebruiken

Berichtdoor wim hoppenbrouwers » zo feb 23 2020 10:54 am

Ik kijk eral jaren naar. Het blijft bij mij voorlopig bij kijken... Veel te veel rompslomp Er zijn zoveel makkelijker oplossingen Groeten aan ben42
Ik maak geen compo's, maar registreer slechts in 3D.
anaglyphen rood/cyan brilletje gebruiken voor de diepte!

https://flic.kr/g/BbRE2
Gebruikersavatar
wim hoppenbrouwers

Clublid
Berichten: 1424


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer een statief gebruiken

Berichtdoor Gilbert » zo feb 23 2020 11:06 am

Dan ben ik wel benieuwd naar die zoveel makkelijker oplossingen! :-)
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wanneer een statief gebruiken

Berichtdoor wim hoppenbrouwers » zo feb 23 2020 11:32 am

Isowaarden opschroeven. Afsteunen. Lenzen met VR gebruiken. Croppen in de computer thuis.
Geen lange tele gebruiken.
Voor langetijd opnames en macro lekker de statief meesjouwen :egeek:
Ik maak geen compo's, maar registreer slechts in 3D.
anaglyphen rood/cyan brilletje gebruiken voor de diepte!

https://flic.kr/g/BbRE2
Gebruikersavatar
wim hoppenbrouwers

Clublid
Berichten: 1424


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten