geheugenbank

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Re: geheugenbank

Berichtdoor henkk » zo mei 24 2020 10:07 am

stronk schreef:Het maakt het verwarrend omdat je voor beide menu banken dezelfde letters moet kiezen.

Dat bedoelde ik.

Met 2 keer 4 opties heb je overigens dus 16 combinaties en niet acht zoals ik eerder schreef. Of zoveel opties zinvol zijn, is de vraag. Vergt een administratie op zichzelf.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: geheugenbank

Berichtdoor stronk » zo mei 24 2020 10:14 am

Ja, maar maak het niet moeilijker dan kan. Laat iedereen eerst A en A, B en B, C en C, D en D gebruiken. Als dat kwartje eerst maar'ns valt.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: geheugenbank

Berichtdoor Vincent » zo mei 24 2020 10:32 am

Als je het niet moeilijker wilt maken dan nodig dan houden we het eerst even bij ‘shooting menu banks’ want de vraag van TS lezend gaat het daarom.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

geheugenbank

Berichtdoor Vincent » zo mei 24 2020 10:58 am

Het nadeel van zulke topics en verwarring is dat veel mensen afhaken omdat ze het a) niet snappen of b) geen zin hebben om de discussie te lezen. Maar als we heel concreet een voorbeeld geven van een mogelijk gebruik van enkel het 'photo shooting menu bank' (EN)/'geheugenbank opname menu' (NL):

-------

Stel we fotograferen op een dag een evenement, of een museum, etc waar we steeds van binnen naar buiten lopen, en visa versa. Dan zou je dus steeds je hele camera moeten bijregelen, en dan kun je wel eens momenten of dingen missen omdat je camera nog niet helemaal goed stond.

Niet heel wenselijk soms, bijvoorbeeld bij een bruiloft waar een bruidspaar van de volle zon een donkere kerk inloopt. Dan wil je gewoon direct door kunnen schieten. Als we nu geheugenbank A instellen voor binnen, en B voor buiten:

Geheugen bank A (Binnen): Manuele belichting - auto-iso tot max 3200 - 1/100s - f/1.8
Geheugen bank B (Buiten): Diafragma voorkeur - iso 100 - f/4

en vervolgens gaan we naar menu 'Persoonlijke instelling f1'(NL)/'Custom control Assignment f1' (EN) en we zetten onder Fn1 + draaiknop: 'photo shooting menu bank' (EN)/'geheugenbank opname menu' (NL). Dan kunnen we door de Fn1 knop in te drukken en 1 klikje aan het draaiwiel te geven wisselen tussen buiten en binnen instelling. Zonder te kijken zelfs, zonder dat je vaak (soms gehaast) 3 of 4 instellingen moet aanpassen.

De meest minimale manier om deze optie te gebruiken, 2 banken, 2 instellingen voor 2 situaties, en niet steeds het menu door terwijl je aan het fotograferen bent, maar daardoor gelijk een erg waardevolle toevoeging als je vaak in zulke situaties fotografeert.

Dat kun je dan natuurlijk nog uitbreiden naar bijvoorbeeld:

Geheugen bank C (meetrekker): Manuele belichting - iso L1.0 - 1/4s - f/11
Geheugen bank D (tegenlicht): Diafragma voorkeur - iso Lo1.0 - f/11

------

Snel of vaak met 'Custom settings' (EN)/'Geheugenbank persoonlijk instellingen' (NL) wisselen is veel onlogischer, en vaak ook een stap verder. Dan heb je in potentieel ook een compleet anders functionerende camera waarbij zelfs toegewezen knoppen ineens hele andere dingen kunnen doen. Juist als je vaak snel en op intuïtie werkt of moeite hebt met je instellingen is dat niet altijd wenselijk.
Laatst gewijzigd door Vincent op zo mei 24 2020 10:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: geheugenbank

Berichtdoor bcvthul » zo mei 24 2020 11:56 am

Thankz voor dit voorbeeld, Vincent. Als ik het zo bekijk had ik nog een optie willen hebben om een geheugenbank een zinnige naam te kunnen geven...
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: geheugenbank

Berichtdoor bcvthul » zo mei 24 2020 12:05 pm

Oei, ik zie nu dat je de geheugenbanken kunt 'rename-n'.
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: geheugenbank

Berichtdoor Tony D » ma mei 25 2020 9:53 pm

Vraagje: werken deze geheugenbanken in feite hetzelfde als U1 en U2 van mijn D7200 ?

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2743


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: geheugenbank

Berichtdoor ben42 » di mei 26 2020 12:01 pm

Tony D schreef:Vraagje: werken deze geheugenbanken in feite hetzelfde als U1 en U2 van mijn D7200 ?


De functie is hetzelfde, maar de organisatie is anders.
Naast de U1 en U2 kun je ook nog gegevens van instelllingen vastleggen (en terughalen) op een SD-kaart.
Met meerdere SD-kaarten heb je zo meerdere 'geheugenbanken'.

U1 is een geheugenbank met zelf te kiezen 'vaste' instellingen.
U2 is een geheugenbank met zelf te kiezen 'vaste' instellingen.
P/A/S/M is ook nog afzonderlijk, de instellingen worden wel bewaard van de voorgaande keer, maar een verandering is daar permanent. Je kunt dus schakelen tussen U1/U2/PASM en ieder als geheugenbank gebruiken. Maar in de PASM stand moet je dan geen wijzigingen doen. (In U1 en U2 kun je naar hartelust wijzingen als je deze niet opslaat zijn ze tijdelijk).
De bijzondere instellingen portret en dergelijk volgen voor een deel de PASM instellingen.

Opslag naar SD, doe ik wel, maar ik weet nooit welke instellingen daar allemaal onder vallen. Bij U1 en U2 weet ik dat ook niet precies.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten