geheugenbank

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

geheugenbank

Berichtdoor Johan v. V. » do mei 21 2020 1:18 pm

Ik heb op m’n body de mogelijkheid om vooraf ingestelde camera-instellingen vast te leggen in zogenaamde ‘geheugenbanken’. Daar zijn er twee van, één in het foto-opnamemenu en één in het menu persoonlijke instellingen. Geen idee wat de verschillen zijn.
Nu wil ik graag proberen gebruik te maken van die geheugenbanken, om bijvoorbeeld snel te switschen van diafragmavoorkeuze en AF-s naar sluitertijdvoorkeuze en AF-c enz. Het lukt me niet dat voor elkaar te krijgen. Wanneer ik naar zo’n ‘bank’ ga die ik vooraf ingesteld heb op AF-c en sluitertijdvoorinstelling blijft alles bij de instellingen die ik had voordat ik naar die bank ging.
De handleiding geeft me weinig duidelijkheid, Dré de Man helpt me niet verder en ook van alle info die op dit forum staat wordt ik tot dusver niet wijzer.
Kortom, wie helpt me verder? Wat is het verschil tussen de banken in het foto-opnamemenu en die in het menu persoonlijke instellingen?
En, vooral, hoe laat ik die banken voor me werken?
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: geheugenbank

Berichtdoor EdvandeZilver » do mei 21 2020 1:40 pm

Over welke body hebben we het Johan?
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: geheugenbank

Berichtdoor Vincent » do mei 21 2020 1:57 pm

EdvandeZilver schreef:Over welke body hebben we het Johan?


D850

Johan v. V. schreef:Kortom, wie helpt me verder? Wat is het verschil tussen de banken in het foto-opnamemenu en die in het menu persoonlijke instellingen?


Er is geen verschil, menu persoonlijk instellingen kun je zelf inrichten met je meest gebruikte functies. Die heb je daar dus zelf neer gezet :wink: en zou je daar ook weer weg kunnen halen als je dat zou willen.

Wanneer ik naar zo’n ‘bank’ ga die ik vooraf ingesteld heb op AF-c en sluitertijdvoorinstelling blijft alles bij de instellingen die ik had voordat ik naar die bank ging.


Onder het keuze menu item in het shooting menu staat nog een optie om het gebruik van belichting en flits instellingen in de geheugenbanken aan en uit te zetten. Als je dat op uit laat staan dan kun je wel wisselen van bank maar verandert er niets aan je belichting verder.

Overigens wordt de AF setting niet meegenomen in de menu banken dus die moet je alsnog zelf aanpassen.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: geheugenbank

Berichtdoor Pierre » do mei 21 2020 3:44 pm

Hey Johan,
ik ga meelezen want ik begrijp er eerlijk gezegd ook geen snars van en ga ervan uit dat er voor wat dit betreft geen verschil in zal zitten,

mvrgr. Pierre
D810, P1000, Nikon 16-85 3.5/5.6,Nikkor 24-70 2.8 VR, Nikkor 70-200 2.8 VRII, Sigma 18-35 1.8, Sigma 150-600S, SB700, SB910
Gebruikersavatar
Pierre

Forumlid
Berichten: 95


Locatie: Middelbeers N-Br.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: geheugenbank

Berichtdoor EdvandeZilver » do mei 21 2020 4:37 pm

Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: geheugenbank

Berichtdoor henkk » do mei 21 2020 5:48 pm

Als ik het goed begrijp houden de geheugenbanken vast wat er in de resp. menu's staat (hoe je die hebt ingesteld). Zo heb ik een bank voor iso 64 vast en een bank voor iso 200 variabel (vanwege de karakteristieken van de sensor sla ik het traject van 80-160 liever over). En een bank 'eenvoudig' voor het geval iemand anders de camera moet bedienen, zonder bbf en met af-area ingeschakeld (ik geloof dat ik daar 2 banken voor nodig heb); ik had die stand ook een andere naam kunnen geven ;-)
Dingen die niet in de resp. menu's staan, kun je er niet in vastleggen (zoals de af-stand die je met een schakelaar instelt).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: geheugenbank

Berichtdoor henkk » do mei 21 2020 5:54 pm

'Mijn menu', wat Ed aangeeft in zijn 2e link, is ook erg handig voor je meestgebruikte opties (tot 20). En je kunt de 1e optie uit mijn menu apart onder een knop zetten zodat je er heel snel bij kunt. En 'mijn menu' ook onder een knop zetten.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: geheugenbank

Berichtdoor Vincent » do mei 21 2020 9:58 pm

Pierre schreef:Hey Johan,
ik ga meelezen want ik begrijp er eerlijk gezegd ook geen snars van


Na mijn reactie is het wel duidelijk toch of nog niet?
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: geheugenbank

Berichtdoor henkk » do mei 21 2020 10:48 pm

Wat ik niet snap is waarom het twee banken zijn ipv 1 met bijv 8 opties. Waarsch hardwarematige beperking? Ik vind het geheel ook lastig te snappen uitgaande van de gebruiker.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: geheugenbank

Berichtdoor Pierre » za mei 23 2020 1:56 pm

ik ga het nogmaals proberen of het bij de 810 hetzelfde is, alvast bedankt,

gr. Pierre
D810, P1000, Nikon 16-85 3.5/5.6,Nikkor 24-70 2.8 VR, Nikkor 70-200 2.8 VRII, Sigma 18-35 1.8, Sigma 150-600S, SB700, SB910
Gebruikersavatar
Pierre

Forumlid
Berichten: 95


Locatie: Middelbeers N-Br.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: geheugenbank

Berichtdoor Johan v. V. » za mei 23 2020 11:46 pm

Ik heb nog niet gereageerd omdat ik (tijdens vakantie) slechte internet verbinding heb. Maar voor nu alvast bedankt voor alle reacties!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: geheugenbank

Berichtdoor Vincent » zo mei 24 2020 6:46 am

henkk schreef:Wat ik niet snap is waarom het twee banken zijn ipv 1 met bijv 8 opties.


Ik snap deze opmerking niet helemaal.

Er zijn 4 banken ipv 2, en wat is het nut van 1 gebeugenbank? Dan gedraagt de camera zich gewoon alsof je geen geheugenbanken hebt...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: geheugenbank

Berichtdoor henkk » zo mei 24 2020 8:14 am

Mooie illustratie van de verwarring of mijn onbegrip. Ik zie het als twee banken met vier opties dus 8 opties. Als ik die 8 opties op 1 plek zet, heb ik er toch nog steeds 8? Die elk van elkaar kunnen verschillen? A t/m H?
Het heeft te maken met de menustructuur en die is voor mij na 15 jaar nikon dslr's nog altijd wel eens zoeken. Vandaar ook mijn plezier met 'mijn menu' en camera's met veel toewijsbare knoppen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: geheugenbank

Berichtdoor Vincent » zo mei 24 2020 8:32 am

henkk schreef:A t/m H?


Je kunt dingen natuurlijk anders gebruiken of interpreteren, dat is allemaal prima, maar het brengt verwarring voor andere leden als je er dingen bij gaat halen die er niet zijn. De camera heeft expliciet ruimte voor 4 menu banken, A t/m D, zoals in de handleiding benoemt en ook op je LCD wordt weergegeven naast het woordje ‘SHOOT’ (van ‘shooting bank‘).

Afbeelding

Daar kunnen 4 verschillende letters staan, A, B, C en D, daar komen geen E t/m H aan te pas, dus die zou ik dan gewoon niet zo benoemen eigenlijk... :wink:

als het nut of handig gebruik van deze geheugen banken onduidelijk of onbekend is dan wil ik mijn werkwijze best eens opschrijven en posten trouwens. Ook dan zal het voor sommige fotografen gewoon weinig toevoegen omdat ze niet zo werken, maar dat maakt dan niet uit natuurlijk, dan is het een bewuste keuze, ipv wegens onbekendheid of onduidelijkheid.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: geheugenbank

Berichtdoor stronk » zo mei 24 2020 9:48 am

Je hebt Photo Shooting Menu én je hebt Custom Settings Bank.
Bij Photo Shooting Menu kies je dáár je instellingen en sla je dat op onder een letter: A, B, C of D en geef je een naam bij je gekozen letter.
Bij Custom Settings Bank kies je dáár je instellingen en sla je dat op onder een letter. Hier moet je weer A, B, C of D kiezen en geef je een naam bij je gekozen letter.
Het maakt het verwarrend omdat je voor beide menu banken dezelfde letters moet kiezen. Als je klaar bent met instellen dan klik je op de knop met de letter i op je body en dan kies je voor Photo Shooting Menu en voor Custom Setting Bank de letter welke je wilt gebruiken.
Ik heb zelf 4 settings gemaakt: Birds in Flight (BIF), Landscape, HDR en Remote. Voor BIF gebruik ik de letters A en A (met allemaal instellingen die bedoeld zijn voor bewegende beelden) en voor Landscape gebruik ik de letters B en B (met allemaal instellingen die bedoeld zijn voor landschappen) etc. Je kan ook een combinatie kiezen van letters. Bijvoorbeeld Photo Shooting Menu letter A en voor de Custom Settings Bank de letter B. Als je je instellingen goed kent kun je combineren.
In My Menu of Mijn Menu kun je snelkoppelingen maken naar (sommige) instellingen die je vaak gebruikt. Dat scheelt een hoop scrollen door andere menu's en heb je niet: "waar zat die instelling nou ook weer."
Laatst gewijzigd door stronk op zo mei 24 2020 10:12 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten