Hyperfocaal fotograferen.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Re: Hyperfocaal fotograferen.

Berichtdoor Ronald53 » za sep 05 2020 9:54 pm

Ik zou heel erg oppassen met lasers. Dat is toevallig mijn vakgebied. Lasers kunnen de sensor beschadigen. E.e.a. is natuurlijk sterk afhankelijk van de sterkte van de laser, maar er zijn behoorlijk krachtige laserpointers op de markt. Gewoon niet doen, tenzij je een oude camera hebt die afgedankt kan worden.
Ronald

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hyperfocaal fotograferen.

Berichtdoor RVK » zo sep 06 2020 8:39 am

Als je een puntlichtbron afbeeld op een sensor (bv een ster) dan wordt deze punt afgebeeld als een schijfje. Dit noemen we het Airy schijfje, wat een straal heeft van 1,22 * de golflengte* diafragma. (formule geldt voor een buiging begrensde lens dus zonder lensfouten) Het schijfje lijkt wat op de curve die hier boven ergens staat.

Beelden we nu een puntlichtbron vlak voor de sensor scherp af dan zal door de divergentie het Airy schijfje op de sensor wat groter zijn, we noemen dat een verstrooiing schijfje.

Bij berekenen van scherptediepte geven we dit schijfje een maximale diameter (afspraak) en krijgen zo een {werkbare) scherptediepte , maar het is dus maar een afspraak en niet altijd met het juiste resultaat.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hyperfocaal fotograferen.

Berichtdoor ben42 » zo sep 06 2020 12:22 pm

RVK schreef:Als je een puntlichtbron afbeeld op een sensor (bv een ster) dan wordt deze punt afgebeeld als een schijfje. Dit noemen we het Airy schijfje, wat een straal heeft van 1,22 * de golflengte* diafragma. (formule geldt voor een buiging begrensde lens dus zonder lensfouten)


1,22 * de golflengte * diafragma, is niet correct, de benadering is (voor kleine hoeken):
de hoek = 1,22 * de golflengte / diafragma

Hierbij wordt het diafragma en de golflengte in dezelfde eenheid uitgedrukt (b.v. meters), de hoek in radialen.

Een groter diafragma betekend dus een kleinere Airy disk. Min of meer het tegenover gestelde van de Circle of Confusion van een lichtpunt. En natuurlijk wel belangrijk, maar bij de COC berekeningen gaan we uit van een lens 'zonder lensfouten' waarbij diffractie (en de Airy disk) even tot de lensfouten wordt gerekend.
De diffractie begint vooral te spelen bij kleinere diafragma's waarbij de Airy disk groter en de 'scherpte' van punten steeds kleiner wordt. Op een bepaald moment is dan de Airy disk groter dan 'de scherpte' van de punten en neemt de resolutie van een objectief weer af.

Vriendelijke groet,
Ben

COC als in Circle of confusion is de cirkel die een lichtpunt op de sensor werpt en dus niet als enkel punt wordt weergegeven. Voor verschillende afstanden zal deze COC verschillend zijn.
De COC als in DOF berekeningen is de MAXIMALE doorsnede van de COC (als hierboven) die we nog acceptabel vinden.(maximum permissible circle of confusion)
Omdat COC in DOF berekeningen vaak voorkomt, wordt dit vaak de COC genoemd, maar vaak wordt dit ook nogwel de maximaal acceptabele COC genoemd.
Hiermee is dan ook tevens een stukje van de verwarring van veel mensen verklaard. De COC van een lichtpunt is geheel niet afhankelijk van de maat van een sensor. De maximaal acceptabele COC is dat wel.
(Zie ook : Circle_of_confusion)
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hyperfocaal fotograferen.

Berichtdoor ben42 » zo sep 06 2020 12:54 pm

Ronald53 schreef:Lasers kunnen de sensor beschadigen...... Gewoon niet doen

Als je de sensor van je camera beschadigd, dat is niet erg, dat is gewoon een leer moment.
Maar als je de sensor (netvlies) in je oog beschadigd dat is wel erg.
Doe je dat met beide ogen dan is dat multi erg.
Dus zoals Ronald aangeeft :

Gewoon niet doen


Hecht je wel aan de sensor van je camera, dan zou ik nog meer hechten aan de kwaliteit van je ogen.

Maar je hebt natuurlijk altijd eigenwijze mensen:
Afbeelding
Test van het vibratie reductie systeem van een TZ3.

De opname is van meer dan 10 jaar geleden, dit was een eerste setup van het experiment. Wat ik probeerde met behulp van twee lasers, een rode en een groene, te bestuderen hoe en hoe goed het 'VR' systeem van een compact camera (TZ3 van Panasonic) werkte. Een van de lasers was aan de camera bevestigd, zodat deze de beweging van de camera zou volgen de ander laser was op een statief (denk ik) bevestigd). De setup is mij niet meer geheel duidelijk. En de resultaten waren matig en ook omdat het werken met lasers 'eng' is, heb ik toe de experimenten niet doorgezet.

Een laser op een muur (of iets anders schijnen) dat is nog wel te doen, zoals in het bovenstaande experiment, maar een laser richting de camera laten schijnen en zeer waarschijnlijk ook in de richting van de ogen, dat gaat mij echt te ver. Gewoon niet doen. Met lasers moet je toch al erg oppassen dat ze b.v. via reflecties van glimmende zaken niet in je ogen schijnen. Ook zou ik niet weten hoe je een 'DOF' experiment met lasers op zou moeten zetten. De lasers waar ik mee werkte (via een muur) zijn op een redelijke afstand al niet meer goed te fotograferen, bovendien blijken dit vrij slechte lichtpunten te vormen, de spreiding van deze lasers is best wel groot.

De kerstballen met de zon, eventueel met meerdere reflecties vormen volgens mij goed te fotograferen lichtpunten. Vrij ongevaarlijk en ook niet al te kostbaar om op te zetten.

Vriendelijke groet,
Ben

(Dank voor het wijzen op de lasers, in mijn herinnering had ik deze experimenten gedaan met een Nikon DSLR en herinnerde mij dat het allemaal niet zo succesvol was. Maar het was een compact camera, misschien het experiment toch eens herhalen met het VR systeem van Nikon. Of gewoon niet doen ?).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hyperfocaal fotograferen.

Berichtdoor RVK » zo sep 06 2020 1:52 pm

Sorry maar formule klopt toch echt.

Diameter Airy schijf in nanometers = 0,00243932 * golflengte * ( F/D)
F/D = openingverhouding of te wel diafragma waarde,

Ik had het in de formule over de straal en in mm dus dan :

Straal Airy schijf= 1.22 * golflente * diafragma waarde

Voor scheidend vermogen schuiven we 2 Airy schijven in elkaar (zie tekening eerder) en wel met als afspraak maximaal 50% van de diameter wat resulteert in een overgebleven contrast van 20%. een waarde die je vroeger b.v. zag in datasheets van film.

Voor de formules zie (7 van boven)

http://users.skynet.be/fa671040/Andromeda/formul.htm

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hyperfocaal fotograferen.

Berichtdoor ben42 » zo sep 06 2020 2:53 pm

Op de site **) door RVK genoemd staan formules die volgens mij ter zake doen en dit aspect behandelen:

1. theoretisch scheidend vermogen (5 van boven, 6 van boven is vergelijkbaar)
tsv = 0.61 * F * lambda / D
<<<------------------------ De D staat onder de deelstreep.
tsv = theoretisch scheidend vermogen in micron
F = brandpuntsafstand van de kijker (mm)
lambda = golflengte van het licht in micron
D = diameter van de kijker (mm)
<<<---------------- De D in mm.
Voor het midden van het zichtbare spectrum ( 0.55 micron ) is
tsv = 0.3355 * F / D


2. diameter van de Airy disk (7 van boven.)
dad = 0.00243932*lambda*(F/D)
<<<---------------- De D staat onder de deelstreep.
dad = diameter van de Airy disk in micron
lambda = golflengte van het licht in nanometer
F/D = openingsverhouding
<<<------------------------ De F en D moeten beiden in dezelfde grootheid staan b.v. mm.

Nu concentreer ik me even op de parameter D, beschreven als de diameter van de kijker (mm), maar voor ons als fotografen ook wel Diafragma genoemd en in dit geval in mm doorsnede. In dit geval staat de D in beide formules onder de deelstreep. Een groter doorsnede (diameter) van het diafragma (of kijker), geeft dan een kleinere Airy disk.
De tsv wordt dus groter bij een kleinere diafragma diameter.
De dad wordt dus groter bij een kleinere diafragma diameter.

Vriendelijke groet,
Ben

**)
Liever hanteer ik de formule zoals gegeven gegeven op Wikipedia Airy Disk, ook bij deze formule staat de d onder de deelstreep.
Deze formule heeft bij mij de voorkeur omdat hier de formule 'iets' exacter is door de sinus. Verder is deze formule niet afhankelijk van in wel meetsysteem je werkt. zolang de labda als de d maar beiden in de zelfde grootheid wordt uitgedrukt.
(mm zoals gebruikelijk in de fotografie wereld, meters zoals gebruikelijk in de wetenschappelijke wereld, maar ook in furlongs als je dat zou willen.)
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hyperfocaal fotograferen.

Berichtdoor ben42 » zo sep 06 2020 8:43 pm

Nu met een vergelijkbaar plaatje als het eerste plaatje in deze draad.
Hier voor de D800 omdat de D850 niet in het lijstje stond.
In het eerste plaatje (in deze draad) zijn de pixels veel kleiner afgebeeld.

De plaatjes zijn van https://www.cambridgeincolour.com/tutorials/diffraction-photography.htm site afgehaald.

Mijn stelling; bij 'normale' fotografie speelt diffractie nauwelijks een rol.

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten