Hyperfocaal fotograferen.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Hyperfocaal fotograferen.

Berichtdoor ben42 » zo aug 30 2020 6:10 pm

Hierbij een illustratie, let op geen foto, maar een illustratie.
Afbeelding

Wat moet deze illustratie voorstellen. De blokjes moeten pixels voorstellen. De groene cirkel een COC van 1/30 mm, de standaard COC voor Full Frame. De grote van de pixels komen dan overeen met de pixels van een D850. (45 Mp, waarbij de hoogte en de breedte van een pixel ongeveer 0.00436 mm is). Een COC van 1/30 mm heeft dan ongeveer de oppervalkte van 45 pixels.

Wordt er hyperfocaal scherpgesteld dan zal een lichpuntje in de verte, maar ook allerlei andere punten in de verte worden afgebeeld ter grote van de groene cirkel.

Als we een dergelijke camera voor bijvoorbeeld landschapsfotografie gebruiken, dan lijkt mij het scherpstellen op hyperfocale afstand niet optimaal.

Vriendelijke groet,
Ben



Aanleiding voor dit bericht was het bericht :
https://forum.nikon-club-nederland.nl/viewtopic.php?f=24&t=72544&p=920976#p920976

John Jansen schreef:je de hyperfocale afstand heel makkelijk kunt aflezen op de lens en daardoor maar 1 keer hoeft in te stellen.


Mijn reaktie destijds was te veel off topic.
Indien ik een fout heb gemaakt in de bovenstaande berekening of beredenering, wil ik graag van jullie leren. Heb ik de komma's verkeerd geplaatst, klopt mijn redenatie niet? Dan hoor ik dat graag.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hyperfocaal fotograferen.

Berichtdoor henkk » wo sep 02 2020 11:00 am

Eens. Dat wil zeggen als het gaat om optimale scherpte op de sensor. Voor optimale scherpte op een print is de CoC van 0,033 voor FX onlangs uitvoerig besproken (https://forum.nikon-club-nederland.nl/viewtopic.php?f=35&t=72297) en dan volstaat m.i. hyperfocaal fotografen wel (met die CoC).

Maar als je, zoals velen en ik ook vaak doen, scherpte beoordeelt op 100% ingezoomd op een scherm, is het niet optimaal zoals het plaatje van Ben laat zien. Een hyperfocaal gemaakte foto zal, ingezoomd op 100 %, toch niet zo scherp zijn als je dacht. Punten op grote afstand (oneindig is nou eenmaal oneindig en daarom niet te fotograferen) en punten dichtbij, hoewel binnen de hyperfocale dof, zullen toch niet echt scherp zijn.

Mijn vermoeden voor die situatie (100 % ingezoomd op een scherm) is dat je beter een eigen CoC kunt kiezen om te bepalen wat hyperfocaal fotograferen is. Ik word in dat vermoeden gesterkt doordat het mij opviel dat mijn DOF-master app voor Android drie keuzes biedt: sharp picture, sharp print en custom CoC. Elk leidt tot andere DOF-resultaten. Daarbij kun je ook nog allowable blur kiezen. Die heb ik op 2 gezet vanwege het volgende:

Ik zocht op internet op lines per mm resolution (o.i.d.) en vond de volgende site (gekke naam, niets van aantrekken):
https://www.strollswithmydog.com/units-spatial-resolution/
op die site staat het volgende plaatje:
Afbeelding
Een lijn heeft dus 2 pixels nodig om zichtbaar te zijn (in één dimensie) dus voor een punt heb je 2x2 = 4 pixels nodig om het te kunnen onderscheiden van een ander punt.

Voor een D800E komt men hiermee uit op 56 lijnen per mm. Voor nieuwere camera's zal het marginaal meer zijn. Dit zo gevonden hebbend, heb ik de instelling voor allowable blur in de stand custom CoC in mijn app op 2 gezet (dwz 2x2 pixels) en rekent hij een CoC uit van 0,00872.

N.B. dit is een benadering voor pixel peepers en niet voor het kijken naar foto's als geheel op een gebruikelijke kijkafstand. Alhoewel ik een 4K TV heb, zit ik daar ook niet met de neus op (zou kunnen, ik heb een -6 bril en als ik die afzet kan ik heel goed dichtbij zien, mijn 'oneindig' (onscherp) begint dan ergens voorbij 10 cm van mijn neus). Maar het hele beeld zien lukt dan echt niet meer.

N.B. 2 je hebt ook wel een objectief nodig dat zo veel lijnen per mm kan weergeven, anders zie je nog onscherpte.

N.B. 3 ik schrok wat van (maar) 56 lijnen per mm voor een D800 want een beetje film haalde dat ook. Elders op genoemde site staat een verhaal over zijn ervaringen met een Z7 en dan komt hij tot 100 lijnen per mm.

N.B. 4 Als ik ergens een denkfout maak of iets verkeerd interpreteer, hoor ik het graag. Ik heb de wijsheid niet in pacht, laat staan in eigendom.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hyperfocaal fotograferen.

Berichtdoor ben42 » wo sep 02 2020 9:02 pm

henkk schreef:N.B. 3 ik schrok wat van (maar) 56 lijnen per mm voor een D800 want een beetje film haalde dat ook. Elders op genoemde site staat een verhaal over zijn ervaringen met een Z7 en dan komt hij tot 100 lijnen per mm.
Mijn vermoeden is dat hier 56 lijnparen per mm van toepassing is.

DPreview : D800 3200 LPH is 3200 lines per 24 mm. Dit komt neer op 133 lijnen per mm.
DPreview D800_3200_LPH

Ter vergelijking:
56 lijnparen/mm = 112 lijnen/mm is 4032 voor de horizontale resolutie.
66 lijnparen/mm = 133 lijnen/mm is 4788 voor de horizontale resolutie.
COC van 0.03 mm is 36mm/0.03mm = 1200 COC's die horizontaal naast elkaar kunnen liggen. **)

Natuurlijk heeft Henk gelijk, genoeg is genoeg, maar bij de aanschaf van b.v. de D850, die ik in het voorbeeld liet zien en 45 MP heeft, dan zijn de getallen nog groter. Als je hyperfocaal wilt werken en je wilt de scherpte van de D850 echt benutten, dan zul je volgens mij met een kleinere COC moeten werken.
Natuurlijk zijn we ook nog afhankelijk van de resolutie die een objectief kan produceren.

Vriendelijke groet,
Ben

Van DPreview:
We should note, however, that we had to work quite hard to get this amount of resolution. We used flash to eliminate any risk of blurring due to vibration, we focus-bracketed in extremely fine increments, and we used an excellent lens (the Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G) at an aperture optimal for central sharpness of F4.5. Even with the inevitable softening that results from using an anti-aliasing filter, this methodology allowed us to tease resolution out of the camera as high as 3200 LPH, which, for practical purposes is about the maximum we'd have expected to see.

**)
Hier wordt de omvang van de COC vergeleken met een theoretisch maximale resolutie die een camera kan leveren. Het verschil is illustratief bedoelt en niet om daar numeriek wat mee te doen. De getoonde waarden liggen wel erg ver uit elkaar en geven aan dat bij hyperfocaal instellen bij landschapsfoto's een veel scherper resultaat op grote afstand bereikt kan worden door een kleinere COC te kiezen voor het berekenen van de hyperfocale afstand.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hyperfocaal fotograferen.

Berichtdoor henkk » wo sep 02 2020 10:25 pm

Grosso modo zijn we het wel eens.
1200 CoC's op een rij betekent 600 te onderscheiden punten dwz 16 2/3 per mm. Want anders gaan ze samenvallen/klonteren. Erg matig. Ik zou dus liever uitgaan van een kleinere CoC m.n. 0.009 (twee pixels); dan maar een kleiner hyperfocaal gebied (dus meer onscherpe voorgrond).
Volgens dof-master app met 50 mm op f/2.8:
CoC 0,009 hyperf vanaf 26.3 m; instellen op 52 m.
CoC 0.033 hyperf vanaf 6.9 m; instellen op 14 m.
Als je op 14 m instelt en een CoC van 0.009 gebruikt, is het vanaf 19 m onscherp.
Dit vraagt om tests.

PS ik heb die 50/1.4 af-s G maar vind het helemaal geen scherptewonder.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hyperfocaal fotograferen.

Berichtdoor RVK » vr sep 04 2020 12:04 pm

Misschien snap ik het niet maar hoe kom je aan deze waarden? Als ik het nareken dan krijg ik bij deze gegevens een andere Hyp. afstand

Formule: Hyp. = (f * f / COC * F) + f dus hier = (50 * 50 / 0.009 * 2.8 ) + 50 = 99256 mm.

Bij COC va 0,033 krijg ik Hyp. afstand van 27106 mm

Er zijn 2 formules maar deze is voor instellen op Hyp. afstand en dan scherp tot oneindig, gebruik je de andere formule dan is het verschil weinig, je krijgt dan 99206 mm (dit is de formule als je scherpstelt op oneindig, de scherpte begint dan op de Hyp. afstand)

Zie ik iets over het hoofd?

Blijft wel gevaarlijk om op Hyp afstand in te stellen want hoe doe je dat, 99,2 m staat niet op je lens en bij een kleine afwijking van bv instellen op 90 m dan is je scherpte diepte maar 875 m achter je instelpunt en dus oneindig redelijk onscherp.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hyperfocaal fotograferen.

Berichtdoor henkk » vr sep 04 2020 1:05 pm

Ik heb de afstanden uit mijn dof-calculator app. Wat die voor formules gebruikt kan ik niet zien. Ik heb het ook nog niet kunnen testen. 99 m lijkt mij trouwens tamelijk 'oneindig' en idd niet in te stellen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hyperfocaal fotograferen.

Berichtdoor RVK » vr sep 04 2020 1:58 pm

Ik heb het laten berekenen door 3 DOF programma's en ze geven allemaal ongeveer dezelfde waarde ( ca. 98 en 27 m).
Afwijking kan zijn welke van de 2 formules je gebruikt.

Ook nog even op Wikipedia en de Foto encyclopedie gekeken maar dit zijn de goede formules.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hyperfocaal fotograferen.

Berichtdoor ben42 » vr sep 04 2020 8:53 pm

Ongeveer dezelfde waarden als RVK.
Dus ook rond de 98 en 27 meter.

Het verschil tussen 99206 en 99256 is precies de lengte van de brandpuntsafstand. Soms wordt die meegeteld, soms ook niet. Voor een spiegelreflex is deze 50 mm echt te kort. Tot aan de sensor/film is dat echt meer dan 50 mm. (Op grote afstand maakt dat niet zoveel uit).

Zelf in het verleden wel eens testen gedaan met de hyperfocale afstand. (Met een stuk minder pixels dan een D800/D810/D850). Dat werkte onbevredigend. In de praktijk gebruik ik daarom de hyperfocale afstand niet. Of te ver weg of niet echt betrouwbaar te gebruiken.
Meestal stel ik daarom scherp op oneindig.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hyperfocaal fotograferen.

Berichtdoor henkk » za sep 05 2020 11:04 am

henkk schreef:Volgens dof-master app met 50 mm op f/2.8:
CoC 0,009 hyperf vanaf 26.3 m; instellen op 52 m.
CoC 0.033 hyperf vanaf 6.9 m; instellen op 14 m.
Als je op 14 m instelt en een CoC van 0.009 gebruikt, is het vanaf 19 m onscherp.

RVK schreef:Misschien snap ik het niet maar hoe kom je aan deze waarden? Als ik het nareken dan krijg ik bij deze gegevens een andere Hyp. afstand

Formule: Hyp. = (f * f / COC * F) + f dus hier = (50 * 50 / 0.009 * 2.8 ) + 50 = 99256 mm.

Bij COC va 0,033 krijg ik Hyp. afstand van 27106 mm



Ik vermoed dat de eerder door mij aangegeven waarden zijn ontstaan doordat ik - naast de CoC - ook een waarde voor de 'allowable blur' = 2 had ingevoerd. Helaas is er geen manual meer bij DOFmaster om te achterhalen wat de bedoeling is. Waarschijnlijk heb ik de CoC op die manier nog eens extra vergroot. Als ik 'allowable blur' op 1 zet, komen er wel overeenkomstige resultaten uit.

Gezien dit misverstand/onduidelijkheid heb ik een excelletje gemaakt met de originele formules. Daarmee kan ik overigens ook het eerdere misverstand mee reconstrueren.

Niettemin: als je hyperfocaal instelt met een CoC van 0,033 op 27106 mm, wordt het scherp vanaf 13,5 m (13553 mm om precies te zijn, de helft van de hyperfocale afstand). Als ik dan de CoC verander in 0,009 en de afstandsinstelling hetzelfde houd (op 27106 mm), wordt de foto scherp van 21298 mm tot 37271 mm, dus verre van oneindig.

Bij instellen op 'oneindig', bijv. 100 km, wordt het bij een CoC van 0,033 scherp vanaf 27 m. Bij een CoC van 0,009 pas vanaf 99 mm. Beide waarden komen (uiteraard en vrijwel) overeen met de hyperfocale afstand bij die CoC.

Dit dus volgens de formules. Ik ga zo de praktijktest verwerken.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hyperfocaal fotograferen.

Berichtdoor henkk » za sep 05 2020 12:14 pm

En hier zijn de testfoto's. 50 mm f/1.2 Nikkor AI-S op f/2.8 op een D850. Een gehele foto en een 100% crop daaruit. Er is in de eerste reeks met live view scherpgesteld op het hekje vlak achter de lantarenpaal. Verscherpen in ACR op 0 gezet, verder ook niet verscherpt. Klik op de grote foto om een 8K weergave op Flickr te bekijken ipv de 1600x1067 die op het forum zichtbaar is.

In de tweede reeks heb ik, weer met live view, scherpgesteld op de flat die ruim 500 m ver weg is.

Ik denk dat de resultaten voor zich spreken. Voor pixelpeepers is het af te raden te werken met een CoC van 0,033 en instelling op de hyperfocale afstand van 27 m als je een foto wil maken die tot in het oneindige scherp is. Maar ook als landschapsfotograaf denk ik dat je moet oppassen.

Reeks 1:

scherpgesteld op de hyperfocale afstand van 27 m:
Afbeelding_HK13474_bewerkt-2 by Henk Kohsiek, on Flickr

100 % crop hieruit (1355x762):
Afbeelding_HK13474_bewerkt-1 by Henk Kohsiek, on Flickr

Reeks 2:

scherpgesteld op de flat ruim 500 m verder:
Afbeelding_HK13481_bewerkt-2 by Henk Kohsiek, on Flickr

100 % crop hieruit (1328x747):
Afbeelding_HK13481_bewerkt-1 by Henk Kohsiek, on Flickr

Ik wil dit ook nog gaan proberen met een CoC van 0,009 en (dus) een hyperfocale afstand van (bijna) 100 m om te zien of dan alles vanaf 50 m redelijk scherp is.

Aanvulling: met een CoC van 0,033 zou volgens de formules in de tweede reeks het hekje scherp hebben moeten zijn bij instelling op 500 m omdat, volgens de formules, bij die instelling de scherpte begint bij 25,6 m. We kunnen zien dat dat niet het geval is. Misschien is er nog iets aan te redden door te verscherpen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hyperfocaal fotograferen.

Berichtdoor RVK » za sep 05 2020 12:22 pm

Er is nog een methode om bv bij landschap voldoende scherpte diepte te krijgen, ten minste als je op statief werkt, en wel
een opname op oneindig en een opname een paar meter achter de hyperfocale afstand en dan optellen in bv Zerene stacker.
De afstand instelling is dan niet zo kritisch en je krijgt toch vrijwel de maximale scherpte diepte.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hyperfocaal fotograferen.

Berichtdoor ben42 » za sep 05 2020 2:24 pm

Om de COC te kunnen beoordelen zou het prettig zijn dat je de COC zichtbaar kunt maken in een foto. Daarmee bedoel ik de de onscherpte cirkel van een min of meer puntlichtbron in het beeld.
Hieronder mijn eerste pogingen een puntlichtbron te creeren.

Links de COC's min of meer zichtbaar gemaakt.
1.
Afbeelding
2.
Afbeelding

Dit behoeft nog enige verfijning.

Mijn idee was: Kerstballen en dan de reflectie van de zon als lichtpunten te gebruiken.
Zoals hier te zien is in de tweede foto is de lichtreflectie (op deze afstand in deze kerstballen) nog te groot, maar bijvangst is de reflectie die via twee kerstballen van de zon komt.
Nu werkte de zon niet echt mee, de kerstballen zijn niet 'zilver', maar gekleurd en de zon is nog te groot op de kerstballen. Maar dit was ook nog maar een eerste poging. Afstand, nog donkerder en eventueel kleinere zilveren kerstballen. Of altijd via de reflectie in twee kerstballen (of nog meer werken).
Glimmende zaken in de verte kunnen natuurlijk ook als lichtpunt werken. (b.v. golvend water).

Dus nog wel verfijning nodig, maar in de foto's kun je inderdaad wel zien dat er min of meer een ronde vlek wordt gevormd, mits de oorspronkelijke lichtbron maar klein genoeg is komt deze ronde vlek overeen met de grote van de COC in beeld.

Let op!
COC waarde is een waarde die gebruikt wordt bij depth of field (DOF) berekeningen.
COC als vlek in het beeld is wel een Circle of Confusion van een 'lichtpunt', maar de doorsnee ervan is afhankelijk van een aantal zaken en komt daarom in het algemeen niet overeen met de COC (de limit) die we gebruiken voor DOF berekeningen.

Let op 2!
Dit is slechts een hulpmiddel, niet praktisch in normale omstandigheden. Maar misschien wel illustratief. Misschien is met dit hulpmiddel het nauwkeurig scherpstellen op een bepaalde afstand iets minder belangrijk.

Vriendelijke groet,
De volgende keer als de kerstballen in de winkel liggen, zal ik eens kijken of ik verschillende maten zilveren ballen kan kopen voor dit doel.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hyperfocaal fotograferen.

Berichtdoor EdvandeZilver » za sep 05 2020 4:35 pm

Ben, als je uitgaat van lichtpunten loop je wel het risico van lensfouten zoals overstraling en eventueel coma?
Waarom niet met horizontale of verticale lijnen bij daglicht? Dit geeft ook een strakker beeld omdat je dan net niet de diagonale pixels raakt die dan ook mee gaan tellen als je op 100% gaat pixelpeepen.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3102


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hyperfocaal fotograferen.

Berichtdoor ben42 » za sep 05 2020 6:10 pm

EdvandeZilver schreef:Ben, als je uitgaat van lichtpunten loop je wel het risico van lensfouten zoals overstraling en eventueel coma?

Allereerst, dit was maar een eerste probeersel van een idee, waarvan ik niet weet of het gaat werken, maar dat heb je bij experimenteren wel vaker. De geplaatste foto was belicht met 5 stops onderbelichting, tenminste dat was de bedoeling, maar de snelste sluitertijd is gekozen dat is ongeveer 3 stops onder. Dit om overstraling zoveel mogelijk uit te schakelen. Met de deels bewolkte hemel was de toestand niet ideaal.
Dat je coma en allerlei andere fouten in de afbeelding krijgt zie ik niet als probleem, maar meer als indicatie wat er aan de hand is.

EdvandeZilver schreef:Waarom niet met horizontale of verticale lijnen bij daglicht? Dit geeft ook een strakker beeld omdat je dan net niet de diagonale pixels raakt die dan ook mee gaan tellen als je op 100% gaat pixelpeepen.

Wat je precies bedoelt met horizontale en verticale lijnen bij daglicht begrijp ik niet (volledig). Als het om oplossend vermogen gaat, dat zie ik niet als praktisch uitvoerbaar voor zover ik kan overzien. En in hoeverre is dit dan DOF gerelateerd.

Wat wilde ik al bij de voorgaande discussies de verstrooiings cirkels op verschillende afstanden in beeld brengen en daarbij zat ik aan een zeer kleine, maar 'betrouwbare' reflectie te denken. Vandaar de kerstballen. Destijds niet uitgevoerd omdat dit toch wel enige voorbereiding en experimenteren betreft. Nu nog maar zeer slordig uitgevoerd, vooral om voor mijzelf tot een proof of concept te komen. Die kerstballen zijn wel op te stellen op verschillende afstanden. Onderbelichten om overstraling te voorkomen is ook wel 'redelijk' te doen. Op korte afstand werkte de enkele reflectie niet voldoende, daarom maar de dubbele reflecties gebruikt in de foto's.
Een en ander behoeft nog wat verfijning.

Natuurlijk is het zo dat het oplossend vermogen van een sensor ook nog meespeelt. Daarom daar ook mee bezig gegaan.
In Excel een modelletje gemaakt met flink wat parameters om mee te spelen.
Lijnparen die op steeds kortere afstand van elkaar staan. In zwart wit wordt het beeld heel onrustig voor je ogen. Daarom hier uitgewerkt met groen rood, met als tussenkleur grijs. (Maar de berekening is gewoon voor monochrome grijstinten).
Voor iedere cel (pixel) wordt de hoeveelheid licht uitgerekend (middels in intergraal per pixel).

De pijlen staan naar een kolom en een rij te wijzen. De grafiek bij die gevallen geeft het lichtverloop aan. Bij de kolom is goed te zien dat hier flink wat onregelmatigheden in zitten. Bij de rij is te zien dat er wel regelmaat inzit, maar een flink moire effect zorgt voor een 'golvende' beweging.
De eerste rij staat in de grafiek helemaal bovenaan, keurig een lichtverloop dat een sinus volgt. Naarmate de lijnparen steeds dichter bij elkaar staan is er minder onderscheid (resolutie), maar er is nog heel lang een zeer klein onderscheid te maken tussen de pixels.

Afbeelding

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hyperfocaal fotograferen.

Berichtdoor Tony D » za sep 05 2020 9:39 pm

Ben, kun je geen laserrpen als lichtbron gebruiken om de CoC te bepalen?
Om een verschil te maken tussen de CoC voor de DoF- berekening en de CoC in dit verhaal: kun je daar de term Airy niet voor gebruiken: de verstrooiing door lensfouten?

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2744


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten