Product foto maken met witte achtergrond.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Product foto maken met witte achtergrond.

Berichtdoor signxpress » di nov 17 2020 6:00 pm

Ik moet morgen een aantal zwarte stoeltjes fotograferen in een aantal standen, bewerken en vrijstaand maken. De foto's moeten later worden gebruikt met een witte achtergrond op een website en reclamedrukwerk.

Ik heb twee studioflitslampen staan met softbox, een rol witte achtergrond papier.

Het volgende had ik bedacht; achtergrond papier uitrollen met een flauwe bocht op de grond.
Daarop een klein minimalistisch krukje waarop ik het stoeltje neer zet.
Studiolamp richten op de witte achtergrond zodat het wit ook echt wit is en ik uiteindelijk een sterk contrast krijgt met het product.
De andere studiolamp wil ik dan gebruiken om het product uit te lichten.

Mijn vraag; zit ik aardig in de juiste denk richting of gaat dit niet goed werken?
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Product foto maken met witte achtergrond.

Berichtdoor justme » di nov 17 2020 6:35 pm

Succes, “ik moet” & “morgen” + ‘diverse vragen’ ;)

De meeste uitgangspunten ken je blijkbaar al, je hebt ook niet veel meer mogelijkheden.

Probeer gewoon wat uit wat je past en lukt. Van experimenteren kun je leren.

Je kunt ook overwegen om de shoot in de buitenlucht te doen voor egaal licht, en evt flitsen op de achtergrond.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Product foto maken met witte achtergrond.

Berichtdoor signxpress » di nov 17 2020 6:56 pm

Bedankt voor je snelle reactie, als mijn aanvang van mijn topic niet aardig overkomt, dan was dit niet de bedoeling ;-)

Ik dacht als ik niet het papier belicht, dan krijg ik het niet zo wit. Een beetje ging ik er al vanuit dat dit een van de manieren is om dit te doen.
Probleem zoals vaker is dat me niet heel veel tijd wordt geboden, maar wel genoeg om het een en het ander te proberen.

In de buitenlucht is ook wel leuk inderdaad, maar krijg je dan niet meer het effect dat het donkerder wordt rond om de foto met het flitsen?
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Product foto maken met witte achtergrond.

Berichtdoor justme » di nov 17 2020 7:01 pm

Ja klopt ik drukte op verstuur, en toen dacht ik gelijk aan High speed sync, ook wel HSS genoemd. Daarmee kan je, als je apparatuur dat ondersteund, met hogere sluitertijden (>250ms) toch je flitser effectief gebruiken.

Maar het heeft wel wat beperkingen met flitskracht en ook effectieve afstand.

Misschien is dit net wat teveel gevraagd hiervoor, ik zou gewoon eea proberen, als je tijd hebt.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Product foto maken met witte achtergrond.

Berichtdoor signxpress » di nov 17 2020 7:16 pm

Morgenochtend vroeg mag ik los gaan, ik heb net een berichtje gehad dat de stoeltjes klaar staan, dus ik kan eerder beginnen om te oefenen. Ben ik wel blij mee.
Het zijn race sportstoeltjes voor gamers, die zijn geplakt met full colour geprinte wrapfolie, ik post hier wel een foto als het klaar is.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Product foto maken met witte achtergrond.

Berichtdoor Vincent » di nov 17 2020 7:58 pm

Witte achtergrond moet je apart belichten als het wit moet zijn inderdaad. Als je het onderwerp correct uitmeet en de achtergrond 2,5 stop helderder belicht dan zit je mooi op 100% wit zonder dat je er gekke effecten van krijgt.

Aan de andere kant... bijna wit heb je, bij een makkelijk onderwerp, natuurlijk ook erg snel volledig wit in nabewerking. Dus soms beter iets te donker dan flare en/of overstraling omdat je veel teveel licht op je achtergrond gooit.

Buiten producten shooten lijkt me sowieso een slecht idee als je consistentie en reproduceerbaarheid verlangt.

Ik denk sowieso dat de uitdaging meer zit in het goed en aantrekkelijk belichten van je onderwerp dan om je achtergond goed te krijgen. Maar hoe ‘goed’ dat moet is ook afhankelijk van de wensen van de klant natuurlijk.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Product foto maken met witte achtergrond.

Berichtdoor MarcvanZuylen » wo nov 18 2020 12:59 pm

Je schrijft dat je de producten in de nabewerking vrij gaat maken, waarom zou je je dan heel druk maken over de achtergrond? Zolang die maar duidelijk te onderscheiden is van je product maakt het toch niet uit of die nu wit of grijs is?
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Product foto maken met witte achtergrond.

Berichtdoor Robert » wo nov 18 2020 5:21 pm

signxpress schreef:Ik moet morgen een aantal zwarte stoeltjes fotograferen in een aantal standen, bewerken en vrijstaand maken. De foto's moeten later worden gebruikt met een witte achtergrond op een website en reclamedrukwerk.


Wit of pixelvrij? In de product fotografie worden foto's vaak pixelvrij gemaakt rondom het onderwerp. Je maakt dan de foto's met een zo wit mogelijke achtergrond zonder het onderwerp over te belichten en verwijderd de pixels naderhand in Photoshop.

Voorbeeld pixelvrij rondom onderwerp:
Afbeelding
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Product foto maken met witte achtergrond.

Berichtdoor justme » wo nov 18 2020 6:29 pm

signxpress schreef:Morgenochtend vroeg mag ik los gaan, ik heb net een berichtje gehad dat de stoeltjes klaar staan, dus ik kan eerder beginnen om te oefenen. Ben ik wel blij mee.
Het zijn race sportstoeltjes voor gamers, die zijn geplakt met full colour geprinte wrapfolie, ik post hier wel een foto als het klaar is.


@signxpress

Ben erg benieuwd naar jouw ervaringen van vandaag!

Hoe heb je het aangepakt, en wat vind je van de resultaten tot nu toe?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Product foto maken met witte achtergrond.

Berichtdoor signxpress » za nov 21 2020 9:12 pm

Vincent schreef:Witte achtergrond moet je apart belichten als het wit moet zijn inderdaad. Als je het onderwerp correct uitmeet en de achtergrond 2,5 stop helderder belicht dan zit je mooi op 100% wit zonder dat je er gekke effecten van krijgt.

Aan de andere kant... bijna wit heb je, bij een makkelijk onderwerp, natuurlijk ook erg snel volledig wit in nabewerking. Dus soms beter iets te donker dan flare en/of overstraling omdat je veel teveel licht op je achtergrond gooit.

Buiten producten shooten lijkt me sowieso een slecht idee als je consistentie en reproduceerbaarheid verlangt.

Ik denk sowieso dat de uitdaging meer zit in het goed en aantrekkelijk belichten van je onderwerp dan om je achtergond goed te krijgen. Maar hoe ‘goed’ dat moet is ook afhankelijk van de wensen van de klant natuurlijk.

De uitdaging zat uiteindelijk inderdaad in het goed belichten van het product.
Het product waren gamers race stoeltjes die wij aan de achterzijden hebben getrapt met folie met glans laminaat, de flits van de lampen wilde ik niet terug zien in de glanzende laminaat.
Ander probleem was dat ik maar een kant kon belichten met een lamp op het product en een op de achtergrond. Ik zit te denken om er een keer een lamp bij te kopen.





Landerd schreef:Je schrijft dat je de producten in de nabewerking vrij gaat maken, waarom zou je je dan heel druk maken over de achtergrond? Zolang die maar duidelijk te onderscheiden is van je product maakt het toch niet uit of die nu wit of grijs is?

Het klopt natuurlijk wel wat je schrijf over het vrij knippen, alleen wilde ik dit gewoon onder de knie hebben.





Robert schreef:
signxpress schreef:Ik moet morgen een aantal zwarte stoeltjes fotograferen in een aantal standen, bewerken en vrijstaand maken. De foto's moeten later worden gebruikt met een witte achtergrond op een website en reclamedrukwerk.


Wit of pixelvrij? In de product fotografie worden foto's vaak pixelvrij gemaakt rondom het onderwerp. Je maakt dan de foto's met een zo wit mogelijke achtergrond zonder het onderwerp over te belichten en verwijderd de pixels naderhand in Photoshop.

Voorbeeld pixelvrij rondom onderwerp:
Afbeelding

De klant wilde een witte achtergrond, uiteindelijk had mijn collega dat niet goed begrepen en moest het zwart zijn.
Inderdaad maak ik de afbeelding pixel vrij en daarna verzacht ik de randen met de shift ingedrukt+select and mask. Vervolgens als tweede laag wit, zwart of andere kleur.
Zoals ik boven al schreef, ik wilde de technische kant onder de knie hebben, het is mogelijk om een hagel witte achtergrond te krijgen.







wiebeterpstra schreef:
signxpress schreef:Morgenochtend vroeg mag ik los gaan, ik heb net een berichtje gehad dat de stoeltjes klaar staan, dus ik kan eerder beginnen om te oefenen. Ben ik wel blij mee.
Het zijn race sportstoeltjes voor gamers, die zijn geplakt met full colour geprinte wrapfolie, ik post hier wel een foto als het klaar is.


@signxpress

Ben erg benieuwd naar jouw ervaringen van vandaag!

Hoe heb je het aangepakt, en wat vind je van de resultaten tot nu toe?

Zoals ik hierboven schreef, ik kom eigenlijk een lamp te kort voor het mooie.
Over de resultaten ben ik best tevreden, alleen wil ik het de volgde keer iets beter aanpakken, ik ben nu veel tijd bezig geweest aan de belichting.
Persoonlijk denk ik dat het mooier had Kunnen zijn, dan doel ik meer op de lichte vervorming en consistentie.
De klant was er heel blij mee, gisteren middag rond 12 uur heb hij de foto's online gezet en rond 5 uur had hij al redelijk wat stoeltjes verkocht.
Ik denk dat mijn foto's dan toch een aantal klanten hebben aangesproken, geeft een goed gevoel ;-)

Afbeelding_Afbeelding_Afbeelding
Afbeelding_Afbeelding_Afbeelding
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Product foto maken met witte achtergrond.

Berichtdoor Robert » za nov 21 2020 9:22 pm

Wat mij betreft: netjes gedaan. Blijft lastig al dat zwart.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Product foto maken met witte achtergrond.

Berichtdoor justme » za nov 21 2020 11:52 pm

Mss eens experimenteren met lightpainting? Past mss we bij het genre, en het voordeel dat je meerdere lichtbronnen kunt simuleren
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten