Tips gevraagd vogel fotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Tips gevraagd vogel fotografie

Berichtdoor Timmert » vr dec 11 2020 1:58 pm

Ik heb als beginner toch wat tips nodig.
Nikon D500 - Nikon 200-500 F5.6 objectief
Ik krijg die kleine vogeltjes niet scherp zoals ik wil.
Het was vroeg op de ochtend, dat wel.

VR stabilisatie staat aan
Single point focus ingesteld
1/320 - F/5.6 - 450mm - 1600 ISO
ISO had ik op auto staat met een max van 1600.

Graag wat tips :)
Is het een kwestie van nog dichterbij komen of een vastere hand

Afbeelding

Afbeelding

1/250 - F/5.6 - 500 - 140 ISO

Afbeelding
Timmert

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd vogel fotografie

Berichtdoor evelakes » vr dec 11 2020 2:08 pm

heb je ook een burst geschoten en in de range gekeken of daar variatie zit in scherpte.
Wat het weer betreft is het ook geen toppertje om te schieten en te beoordelen.
Als je het onder gecontroleerde omstandigheden schiet bv. op statief en statisch object wat is dan de scherpte op gelijke afstand.
Want op zich wat je ziet mag je ook verwachten op die afstand zoals ik het voorbeeld beoordeel.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd vogel fotografie

Berichtdoor Timmert » vr dec 11 2020 2:52 pm

Ik heb niet in burst geschoten. Waarom niet. Geen idee :)
Nu je het zegt beweeg ik wel veel zodra ik op de knop druk. Volgende keer zal ik in burst schieten.
Dank voor de tip!

Het weer was erg donker en het was vroeg in de ochtend.

Statief heb ik (nog) niet. Denk dat ik een monopod ga halen omdat ik graag rond wandel.
Timmert

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd vogel fotografie

Berichtdoor ReneG » vr dec 11 2020 2:55 pm

Dit is niet zo heel slecht hoor, zeker niet als je een beginner bent. ;) Verder zat het weer en licht zoals evelakes zegt zo te zien ook niet mee. Vocht (of heiïgheid) in de lucht helpen niet mee en maken de foto mogelijk fletser en ook wat onscherper. Daar doe je weinig aan, behalve dichterbij komen. Dat is bijna altijd de beste optie, maar hoet moet wel kunnen/lukken.

Ik zou zelf de volgende aanpassingen maken:

- De sluitertijd is aan de lange kant. Hoewel VR jouw beweging gedeeltelijk zal compenseren, geldt dat niet voor je onderwerp. En zeker die kleine vogeltjes kunnen tamelijk zenuwachtig zijn. Zelfs als ze op een tak zitten, zitten ze vaak niet stil. Ik hou zelf een sluitertijd van 1/1000e (bij voorkeur sneller) aan op een D500 bij ~350mm en hoger.
- Als de ISO daarvoor omhoog moet, dan zij dat zo. Met een D500 kun je m.i. prima tot ISO3200 (zie foto's hieronder). Hoewel je bij een hogere ISO detail kwijtraakt in bijv. het verendek (dat zie je ook op jouw foto), kun je dat nog steeds zeer acceptabele resultaten krijgen. En dat soort detailverlies en ruis kun je nog redelijk goed compenseren/verhullen in de nabewerking. Maar een echt onscherpe foto is een verloren zaak. Moraal van het verhaal: Liever een iets hogere ISO met detailverlies dan onscherpe foto's door een te lange sluitertijd.
- Een klein detail, de foto's (vooral de laatste) zijn een tikje onderbelicht. Door de lichte/grijzige achtergrond wordt het hoofdonderwerp iets donkerder. Ik schat 1/3e tot 2/3e stop. te donker Als je de belichting precies spot-on hebt valt de ruis ineens een stuk mee. Los daarvan, een wat lichtere, frisseren foto geeft ook wat meer perceptie van scherpte (of eigenlijk, een te fletse foto laat het wellicht minder scherp ogen dan het is).
- Tenslotte, een monopod of statief ter ondersteuning kan helpen, maar beperkt wel je bewegingsvrijheid. De beste oplossing is een schuilhut of tent, waar je gaat wachten op de vogeltjes. Maar ik ben zelf niet iemand die urenlang in een tent gaat zitten, ik ben liever wat mobieler. Ik werk dus bijna altijd uit de hand en sjouw urenlang rond met die lens aan het handvat. Ik heb overigens wel onopvallende kleding aan en een tijdje stilzitten helpt ook wel om vogeltjes dichterbij te laten komen.

Dan nog wat voorbeelden van de D500 op een 'extreme' ISO3200.

De reiger is het beste voorbeeld op ISO3200 met 1/1000e sluitertijd in de vlucht. Hoewel de vogel wat groter is, denk ik niet dat deze veel dichterbij zat dan jouw vogeltjes. De foto is gecropt. Het was toen later in de avond en hoewel het licht qua kleur ongetwijfeld mooier was, was het al vrij donker. De belichting van de foto was daarentegen spot-on en daarom is dat er niet aan af te zien. Je ziet in de vleugels wel wat meer detailverlies, maar dat komt omdat die in beweging waren en zelfs 1/1000e al vrij kritisch was om die beweging te bevriezen. Maar ik vind het hier niet storend.

Afbeelding

Foto's 2 en 3 zijn ook op ISO3200 gemaakt bij beter licht met een 70-200 f/2.8, maar dit waren snel bewegende vogels in de vlucht dus ik had ook een snelle sluitertijd nodig (1/2500e of sneller). De foto's zijn flink gecropt maar ik heb ondanks de hoge ISO maar een beperkte ruisreductie in Lightroom toegepast. Meer vond ik niet nodig, en anders raakte ik teveel detail kwijt. Foto 3 kon natuurlijk nog wel wat scherper, maar dat was niet zozeer de ISO, maar omdat het beest bijna haaks ten opzichte van me bewoog. En zo'n snelle vogel goed volgen blijft lastig.

Dit is overigens meer om aan te tonen dat een hoge ISO nog best aardige resultaten op kan leveren, al blijf je natuurlijk wat detail kwijtraken. Maar ja het is dat of een 400mm f/2.8... :lol: :crazy:

Afbeelding

Afbeelding
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd vogel fotografie

Berichtdoor stronk » vr dec 11 2020 3:40 pm

Heb je je camera met AF-ON button ingesteld?
Het je je camera op AF-C staan?
Normaal gebruik je je shutterknop en die druk je half in en als je doordrukt maak je de foto. Stel de AF-ON button in en ga daar mee scherpstellen. Als je dan je shutterknop half indrukt bevries je (in mijn geval) je beeld en druk je af. De vogeltjes die jij probeert te schieten zitten geen moment stil. Een boomkruiper is een van de lastigste vogeltjes. Een reiger of groter is makkelijker om mee te oefenen. Maar zet iets vlaks ergens neer en probeer dat eerst scherp te krijgen en ga spelen met instellingen. Zorg voor een vaste hand als je uit de hand schiet. Adem in houden.
Met deze grijze dagen ga ik geen vogels fotograferen trouwens. Met dit licht in burst modus ga je het ook niet winnen.

Filmpjes:


youtu.be/MCI1tL-aHcE


youtu.be/7o_Btv8sDMk


youtu.be/8PN9R0D3pF0
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd vogel fotografie

Berichtdoor stronk » vr dec 11 2020 4:41 pm

Ik zou nog even wachten om een monopod te kopen. Als je veel wandelt dan gebruik je je monopod amper. Voordat je je boeltje klaar hebt is de vogel gevlogen. Als ik wandel (met mijn vrouw en 3 honden) dan hangt de camera aan de draagriem en die heb dus meteen klaar voor gebruik.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd vogel fotografie

Berichtdoor Peter » vr dec 11 2020 6:35 pm

monopod is onzin, die schaf je aan.. ga je voor die tak van fotografie niet gebruiken.

blijven oefenen, burst mode gebruiken..., sluitersnelheid lekker hoog
en ja, kleine vogels zijn niet gemakkelijk scherp te vangen

ReneG plaats daarom ook maar even voorbeelden van grote vogels :D
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd vogel fotografie

Berichtdoor Timmert » vr dec 11 2020 7:02 pm

AF-C staat aan
en AF-ON gebruik ik om te focussen

Dank voor de info allen!
Goeie tips. Ik ga ermee aan de slag
Timmert

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd vogel fotografie

Berichtdoor Ronald Jan » vr dec 11 2020 7:03 pm

Ik zou de filmpjes even goed bekijken en ik schiet alles in enkelpunt en gebruik je ook de back button?
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd vogel fotografie

Berichtdoor imaginary_nl » vr dec 11 2020 7:24 pm

En vergeet ook niet de stabilisatie even de tijd te geven om op gang te komen.
Meer licht helpt ook voor de AF snelheid, net als lichtsterke objectieven.

Lijstje zoals ik het vaak doe:
- AF-C selecteren
- aantal focuspunten beperken, afhankelijk van hoe groot het onderwerp is en hoe goed je de beweging kunt volgen. (Een vliegende zwaluw volgen met slechts 1 focuspunt zal een uitdaging blijken te zijn.) De camera is sneller met minder focuspunten.
- eventueel van tevoren op een takje scherpstellen wanneer je weet dat het vogeltje daar vaak gaat zitten. (manual focus dan gebruiken of AF-ON knop, dan gewoon niet indrukken...)
- centrum belichting
- eventueel belichtingscompensatie naar + wanneer er een lichte achtergrond is
, ontspanknop half indrukken /AF-ON knop indrukken, onderwerp volgen. (Ondertussen komt de VR op gang, we hebben het over een halve tot een hele seconde.)
- knip ik heb je!


Wat ook helpt voor de snelheid is uitzetten van:
- perspectief correctie
- dynamic lighting
- etc.
- oefenen
- oefenen
- had ik al oefenen gezegd?

De 200-500 is een heerlijke lens die mij heel positief is meegevallen (ik heb ook 300 f2.8 en 600 f4 objectieven die echt heel snel en scherp zijn). Prima objectief voor de prijs. Niet de snelste AF, maar dat hoeft ook niet. Zorg dat je de gedragingen van je onderwerp leert voorspellen. Dat maakt het een stuk gemakkelijker en geeft je wat meer tijd om het onderwerp goed in beeld te krijgen.


Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd vogel fotografie

Berichtdoor Peter » vr dec 11 2020 8:27 pm

en niet teveel sjouwen en wandelen

rustig ergens blijven staan. natuur in je opnemen..
en de vogels komen vanzelf. Het is net vissen :-)
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd vogel fotografie

Berichtdoor Ronald Jan » za jan 29 2022 8:53 am

Ik heb er niet zoveel verstand van als alle anderen omdat ik de minst ervaren fotograaf ben ,maar ik zou beginnen met de backbutton in te stellen en scherpstellen met de ontspanknop uitzetten .
Wat ik ook belangrijk vind en ik heb niet alles door gelezen dus ik weet niet of het al genoemd is ?
BRANDPUNTAFSTAND is minimale sluitertijd dus 420 mm= geen S1\320 maar S1\420 of hoger.
En ik zou zeker een mono pod kopen de camera er op en dan aan de wandel.
Maar mijn mening graag voor een betere.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd vogel fotografie

Berichtdoor mozes » za jan 29 2022 9:54 am

fotos zijn goed, de scherpte is waar die hoort.
klein beetje meer zon, en hoppa ineens hebben de fotos dat wat je nu mist, kan je weinig aan doen.
Staar je niet blind op al die waanzinnig mooie fotos die je overal ziet.
Daar zit vrijwel altijd veel werk in wat in de digitale doka plaats vond, opschonen, blaadjes of takjes verwijderen, aanpassen hoe het licht valt etc etc.

en er staan al goede tips in dit topic.
het is digitaal, dus klikken als een malle zeggen ze wel eens.
sluitertijd is wel erg laag, maar is eigenlijk niet zo'n hele grote belemmering.
schiet de foto's in burst.
in een burst van 3 of 5 fotos zit altijd wel 1 goede.
Nadeel, je hebt achteraf wel meer fotos om uit te zoeken.
Maar dat word vanzelf minder zodra je de feeling ervoor krijgt.

Statief gebruikt, en zoveel mogelijk in het frame. (d7100 en tamron 70-300)
1/125e
Afbeeldingwww.Sportplaatje.nl 08-04-2017-08_32_17u. WKL6873 1250 Oke to share but keep copyright in Heggemus by sportplaatje.nl, on Flickr

1/320e
Afbeelding_WKL5837 copy by sportplaatje.nl, on Flickr

1/160e
Afbeelding_WKL1106 copy by sportplaatje.nl, on Flickr

1/50e uit de hand (als ze maar heel stil blijven zitten en groot genoeg zijn :wink:
Afbeelding_WKL5477 copy by sportplaatje.nl, on Flickr
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd vogel fotografie

Berichtdoor Stijn Smits » za jan 29 2022 11:58 am

De belangrijkste tip die ik kan geven, leer je onderwerp kennen! Verdiep je in gewoontes en plekken. Veel vogels zijn gewoontedieren en komen vaak terug op dezelfde plekken. Staat je niet blind op het aantal millimeters wat je op de camera zet maar zorg dat je compositie in orde is dan maakt het niet uit als het vogeltje wat kleiner in beeld is.
Mijn (niet recent bijgewerkt album met vogelbeelden)
https://stijnsmits.myportfolio.com/birds

Groet Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd vogel fotografie

Berichtdoor ben42 » za jan 29 2022 12:07 pm

Timmert schreef:Nu je het zegt beweeg ik wel veel zodra ik op de knop druk.


Een tip die ik veel mensen geef is:
Niet op de knop drukken, maar de knop inknijpen.

Nu weet ik niet of dit voor jou helpt, maar bij veel mensen is het zo dat als ze aan knijpen denken een andere beweging maken dan als ze aan drukken denken. Bij knijpen houden veel mensen hun toestel beter vast. (Meer een Mindfuck, dan een handelingsadvies, maar bij veel mensen werkt dit wel).

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten