Portret maken

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Portret maken

Berichtdoor Gemmageluk60 » vr feb 19 2021 4:59 pm

Hallo, ben op zoek naar enkele tips. Zet meestal paarden op de foto en dat gaat me redelijk makkelijk af. Nu heeft
mijn zoon gevraagd of ik voor de website van zijn bedrijf en voor LinkedIn een mooie portretfoto wil maken.
Nikon camera's met lenzen heb ik: 24-70 2.8, 70-200 2.8, 50 1.8 en ook de FujiX100S. Als het mooi weer is dit weekend
maak ik buiten de portretfoto's, maar bij slecht weer moet ik uitwijken naar binnen. Ik heb geen studio ofzo. Wat is
een mooie achtergrond, de witte muur in de huiskamer maakt foto's altijd erg flets. Misschien moet ik op zoek
naar een achtergronddoek? Vind het best lastig allemaal.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portret maken

Berichtdoor justme » vr feb 19 2021 5:27 pm

In een deuropening? Van buiten naar binnen?

Je kunt wel honderd manieren bedenken, maar kijk vooral eens naar de context met zijn bedrijf, kun je dat combineren?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Portret maken

Berichtdoor Gemmageluk60 » vr feb 19 2021 5:33 pm

Van buiten naar binnen, dan krijg je toch een soort van blackfoto, dus een zwarte achtergrond? Hij doet iets in onroerend goed. Ga er over nadenken.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portret maken

Berichtdoor weimaraner » za feb 20 2021 11:57 am

Je hebt mooi weer dus dut wordt buiten. :) Al je lenzen zijn eigenlijk wel geschikt. Schiet met redelijk open diafragma voor een onscherpere achtergrond (niet helemaal open want je wilt het hele gezicht scherp voor een zakelijk portret, niet alleen de ogen). Creeer genoeg ruimte tussen de persoon en de achtergrond. Het weer werkt aardig mee, een waterig zonnetje vind ik zlf altij wel mooi voor portretfoto's - dat geeft genoeg en ook contrastrijk licht maar niet zo snoeihard als bij een strakblauwe hemel (bij dat laatste zou ik je modet in de schaduw fotograferen). En dan de lichtbron (hopelijk dt waterige zonnetje) schuin achter je. En waar? Ik zie dat je uit Zoelen komt, volgens mij heb je daar een mooi landgoed.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2292


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portret maken

Berichtdoor Gemmageluk60 » za feb 20 2021 4:23 pm

Dankjewel, Weimaraner, voor deze tips. Wat weer aangaat heb je gelijk, dus het worden buitenfoto's. Binnen had ik een nog grotere uitdaging gevonden. We hebben wel genoeg groen in de omgeving, dus daar ga ik eens naar kijken en ook een goudbruinkleurige beukenhaag, dat is ook nog een optie.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portret maken

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo feb 21 2021 5:59 pm

Binnen kan heel goed, voor een raam. Met je telezoom en een groot diafragma. Desnoods inflitsen.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portret maken

Berichtdoor Gemmageluk60 » ma feb 22 2021 10:30 am

Dat ga ik een volgende keer proberen, Hans. Nu was die noodzaak er niet, want prachtig weer.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten