Iets met fx en dx

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Iets met fx en dx

Berichtdoor Vipero » wo apr 28 2021 10:54 am

Er zijn al honderden vragen gesteld over fullframe en crop, maar wat ik niet kan vinden en wat ook tevens mijn vraag is...

Stel 😅: ik maak met een nikon d610 fx body met een 150-600 objectief op 600mm een foto van een vogeltje.. lekker ver ingezoomd dus. Dan krijg je uiteraard meer omgeving om het vogeltje heen dan dat je dat doet met een d3400 dx body. Logisch want op de dx zit die crop factor.

Als ik nu de foto die gemaakt is met de d610 zoveel ga bijsnijden dat ik qua afmeting dezelfde foto krijg in grootte als de foto gemaakt met de d3400 body..

VRAAG: hoeveel kwaliteit verschil is er dan te zien tussen een duurdere fx body en de dx body?
Ik heb in het voorbeeld gekozen voor een d610 omdat deze dezelfde Mpix heeft dan de d3400
Vipero

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Iets met fx en dx

Berichtdoor mozes » wo apr 28 2021 11:01 am

Zoom 100% in, en je ziet het gelijk.
600mm op een dx scheelt 300mm met een FX.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Iets met fx en dx

Berichtdoor Vipero » wo apr 28 2021 11:53 am

Hoe bedoel je dat precies?
Vipero

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Iets met fx en dx

Berichtdoor pveenstra » wo apr 28 2021 2:01 pm

Crop factor = 1,5. Dus als je achteraf cropt vanuit de 610, tot het beeld van de cropcamera, dan dan ben je 1/3 van je megapixels kwijt.
P.S. 600 mm is altijd 600mm. De cropcamera laat alleen de buitenste delen van het beeld weg. Daardoor krijg je een beeldveld van 900mm op een fullframe camera.
Pfff. Het is niet moeilijk, alleen lastig onder woorden te brengen. Vind ik.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Iets met fx en dx

Berichtdoor Ronald53 » wo apr 28 2021 2:20 pm

Als een FX sensor (ca.) 24x36 mm is, dan is een DX sensor ca. 1/1,5 x zo groot, en dus ca. 16x24 mm. Maar daar zitten dan in het geval van je D3400 wel 24 Megapixels op. Ga je vanuit FX croppen naar DX, dan heb je niet 1,5x minder pixels, maar 1,5x1,5=2,25 keer minder pixels. Dan zit je dus op zo'n 10,7 MP. Nou kun je daar wellicht nog prima mee uit de voeten, maar dat is sterk afhankelijk van hoe groot je je foto wilt gaan presenteren.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Iets met fx en dx

Berichtdoor justme » wo apr 28 2021 2:35 pm

wat kwaliteit betreft, is het ook gunstiger met een DX, aangezien je daarmee minder van de randen van het glas gebruik maakt?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Iets met fx en dx

Berichtdoor Ronald53 » wo apr 28 2021 3:51 pm

wiebeterpstra schreef:wat kwaliteit betreft, is het ook gunstiger met een DX, aangezien je daarmee minder van de randen van het glas gebruik maakt?
Hallo Wiebe, de vraag betrof een vergelijking van een DX sensor vs. crop van een FX sensor. In beide gevallen maak je dan geen gebruik van de randen van je objectief. Maar, je lijkt te suggereren dat je met een DX sensor en FX objectief een beter beeld kunt krijgen dan met een FX sensor (zonder croppen) en datzelfde objectief, omdat je de vaak optisch zwakkere randen van je beeldveld niet gebruikt. Dit wordt een wat lastige vergelijking, omdat je je zoomlens op een ander brandpunt zult gaan instellen om hetzelfde beeld te krijgen. Maar stel dat je je objectief op 200 mm instelt op de DX camera, en op 300 mm op de FX camera (levert dezelfde beeldvulling op), en stel dat je objectief op beide standen even scherp tekent, dan zal de FX camera al snel winnen. Kijk de maar eens op camerastuffreview, daar worden vaak testen gerapporteerd waarbij het objectief én op een DX, én op een FX body wordt geplaatst. Natuurlijk, als je objectief nogal belabberd is langs de randen, dan zou dat op FX wel eens een probleem kunnen worden, maar de centrumscherpte is beslist beter. En dan hebben we het alleen over scherpte, er zijn natuurlijk ook andere kwaliteitsbepalende factoren, zoals de ruis die op een DX sensor eerder optreedt dan op een FX. Maar daar vroeg de topic starter niet naar.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Iets met fx en dx

Berichtdoor ben42 » wo apr 28 2021 4:03 pm

In het kort:
Er is geen verschil tussen DX en een FX gecropped (factor 1.5).
In de meeste gevallen is dit waar, echter zie het onderstaande voor een wat uitgebreider verhaal.

Het lange verhaal:
DX vs FX gecropped.
(Zelfde objectief, zelfde diafragma, zelfde sluitertijd, zelfde generatie sensor, zelfde presentatie).

Als we de vergellijking maken op een 1920 x 1080 monitor zullen de verschillen tussen DX en FX cropped zeer marginaal zijn. De beeldhoek is gelijk en de DOF beleving is ook gelijk. Ook voor een gecropte FX blijven er nog voldoende pixels over voor een presenatie op 1920 x 1080.
De foto’s zullen nauwelijks van elkaar verschillen. De ruis is vergelijkbaar, want de hoeveelheid licht die op de DX sensor en op het crop deel van de FX sensor vallen is gelijk.

Als we de vergelijking maken op een 3840 *2160 scherm, dan zou er een heel klein verschil in de scherpte kunnen zitten in het voordeel van de DX omdat daar net iets meer pixels beschikbaar zijn.
Maar volgens mij houd je voldoende pixels over bij de FX crop dat het verschil maar zeer minimaal is.

Op een scherm van 5680 x 4320 of een grote afdruk gaat het aantal pixels wel een aanzienllijke rol spelen. Echter er is een extreem goede kwaliteit lens nodig om dit dan zichtbaar te maken. Een FX lens zal hier waarschijnlijk de beperkende factor zijn.

Voor een DX camera is het gemakkelijker om een zelfde brandpunt objectief te maken dan voor een FX camera, de beeldcirkel is kleiner daarom hoeft geen rekening worden gehouden met fouten die zich buiten de beeldcirkel bevinden. Dat betekend dat de lens goedkoper en/of beter kan worden gebouwd. (Bovendien is de afzet van DX lenzen ook nog eens groter). ***)

Een FX camera is om verschillende reden duurder om te maken. Het oppervlak van de sensor is groter en er kunnen dus minder sensoren uit een wafer gemaakt worden. Daarbij zal de uitval van sensoren door het productie process groter zijn door het grotere oppervlakte. De sluiter moet een stuk groter zijn, is daardoor zwaarder en moet ook nog eens veel sneller werken omdat er en een grotere afstand overbrugt moet worden en er minder ruimte is voor een ‘aanloop’.

In de praktijk zal dus voor een FX uitrusting veel meer betaald worden dan voor een DX uitrusting, een deel hiervan zal zeer waarschijnlijk ook tot uitdrukking komen in de kwaliteit van de uitrusting. Bij het vergelijken van een FX uitrusting met een DX uitrusting speelt dit in veel gevallen een rol.

Vriendelijke groet,
Ben

**)
Meer sensorpixels heeft een aantal voordelen. De kans op moire wordt kleiner, bewerkingen, zoals demosaicen, vergroten/verkleinen, horizon rechtzetten, lenscorrecties of perspectief correcties leveren minder kwaliteits verlies bij meer pixels. Bij een oneindig aantal pixels zou voor deze bewerkingen geen verlies zijn. Bij een ‘flink’ overschot aan pixels leveren deze bewerkingen geen of nagenoeg geen verlies. Bij weinig pixels maken deze bewerkingen de scherpte iets minder. Als de bewerkingen tijdens het demosaicen gebeurd, dan zijn de verliezen klein ten opzichte van het demosaicen zelf.

***)
In Absolute zin (oplossend vermogen per mm), zijn DX lenzen vaak al beter dan een equivalente FX lens en dan ook nog veel goedkoper. In relatieve zijn (oplossend vermogen per beeldhoogte) zijn FX lenzen veelal superieur.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Iets met fx en dx

Berichtdoor EdvandeZilver » wo apr 28 2021 4:13 pm

pveenstra schreef:Crop factor = 1,5. Dus als je achteraf cropt vanuit de 610, tot het beeld van de cropcamera, dan dan ben je 1/3 van je megapixels kwijt.
P.S. 600 mm is altijd 600mm. De cropcamera laat alleen de buitenste delen van het beeld weg. Daardoor krijg je een beeldveld van 900mm op een fullframe camera.
Pfff. Het is niet moeilijk, alleen lastig onder woorden te brengen. Vind ik.


Peter, ik ga er vanuit dat je een typo maakt, maar 600mm geeft op een DX camera een beeldhoek ( of beeldveld) van 900mm.

Verder heeft het volgens mij weinig nut om een fullframe in DX-modus te gebruiken. Dat kun je dan net zo goed in de nabewerking doen, dus croppen achteraf.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Iets met fx en dx

Berichtdoor ben42 » wo apr 28 2021 5:20 pm

pveenstra schreef:Crop factor = 1,5. Dus als je achteraf cropt vanuit de 610, tot het beeld van de cropcamera, dan dan ben je 1/3 van je megapixels kwijt.

D610:
6016 x 4016 = 24 160 256 pixels.

Crop factor 1.5:
4010 x 2677 = 10 734 770 pixels.

Je bent dus Meer dan de helft van je pixels kwijt. (Je houd ruim 44 procent van de pixels over).

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Iets met fx en dx

Berichtdoor pveenstra » wo apr 28 2021 6:02 pm

Quote:
Peter, ik ga er vanuit dat je een typo maakt, maar 600mm geeft op een DX camera een beeldhoek ( of beeldveld) van 900mm.
Volgens mij staat dat er ook. Ik bedoelde dat in ieder geval wel.
Wb de megapixels, inderdaad was ik het kwadraat vergeten. Bedankt dus voor de aanvullingen!
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Iets met fx en dx

Berichtdoor Patrick » wo apr 28 2021 8:01 pm

ben42 schreef:Je bent dus Meer dan de helft van je pixels kwijt. (Je houd ruim 44 procent van de pixels over).

4/9e om precies te zijn: 2/3 x 2/3 = 4/9.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Iets met fx en dx

Berichtdoor ben42 » wo apr 28 2021 8:58 pm

Omdat Patrick aangaf precies te willen zijn, nog even opgezocht in het manual van de D610. (pag. 326 Engelse versie).
FX 6016 x 4016
DX 3936 x 2624
Dus nog iets slechter dan ik (en Patrick) aangeven. (Je houd 42.7482 procent over).
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Iets met fx en dx

Berichtdoor Tony D » wo apr 28 2021 9:57 pm

Ik lees nog bij niemand het verschil in ruis. Op een FX-camera zitten bij hetzelfde aantal pixels als op een DX-camera dus grotere pixels. Die leveren dus minder ruis op.
Je zou dan een FX-camera met even grote pixels moeten vergelijken. Die FX heeft er dan wel veel meer. Ik ken de antallen niet, maar dan ga je naar de D850 toe of zoiets.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2743


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Iets met fx en dx

Berichtdoor schilder » wo apr 28 2021 10:00 pm

een hoop gereken. zet de FX kamera in DX stand en je hebt het voordeel
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten