Onscherpe foto’s bij wielrennen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Onscherpe foto’s bij wielrennen

Berichtdoor Hannibalb » wo sep 01 2021 10:18 am

Ik heb gisteren een serie foto’s gemaakt bij de tijdrit vd Benelux ronde in Lelystad.

Dat was voor de eerste keer dat ik zoiets gedaan heb en ik heb veel onscherpe foto’s.
Die kan ik onderverdelen in 2 soorten.

1 gewoon de focus op de verkeerde plek, begrijpelijk door de snelheid.

2 Maar ook een hele boel foto’s die als het ware bewogen zijn.
Dat komt denk ik omdat ik alles uit de losse pols fotografeerde.
Het heeft m.i. Niks te maken met scherpstelling vd camera.

Deze laatste waren de hoofdmoot vd onscherpe foto’s.
Het komt gewoon door mijn Eigen beweging want er is geen plek echt scherp op de foto’s.

Ik fotografeerde met de D850 en de F4 24-120 mm van nikkon.
Heb meerdere settings getest maar het is beweging, ook bij 1/500 sluitertijden of sneller

Wat kan ik hieraan verbeteren?
Monopod gebruiken wat ik bij een professionele fotograaf ook zag?
Helderder objectief?

Of gewoon meer van voren fotograferen ipv 4a5 achter elkaar aan terwijl de fietser langs mee heen komt knallen?

Zelf hou ik het op monopod en minder snel bewegen met de camera om de wielrenner te volgen.

Als laatste de brandspuntafstand.
Bijna alles zat ik op ca 24-50 mm en ik stond kort op de baan.

Kan ik beter met 500 mm fotograferen? En ipv vlak voor mijn neus de foto’s maken terwijl de renner op me af komt fietsen dus op grotere afstand foto’s maken.
Hannibalb

Clublid
Berichten: 109


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Onscherpe foto’s bij wielrennen

Berichtdoor imaginary_nl » wo sep 01 2021 10:41 am

Plaats eens een paar foto's, dat is gemakkelijker beoordelen.

Het kan verschillende oorzaken hebben. Bij 1/500s zou er toch wel wat scherp moeten zijn of er is echt een heel wilde beweging gemaakt tijdens het fotograferen.

Nu ingaan op details is wat voorbarig, het kan aan heel veel liggen. Misschien is het wel gewoon veel oefenen...

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onscherpe foto’s bij wielrennen

Berichtdoor Hannibalb » wo sep 01 2021 11:38 am

wat foto's geplaatst in ene mapje .
https://flic.kr/s/aHsmWxy4tD
Hannibalb

Clublid
Berichten: 109


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Onscherpe foto’s bij wielrennen

Berichtdoor PaulBerkhout » wo sep 01 2021 12:11 pm

Ik begrijp het niet. :shock:
Foto 5 lijkt wel of er extreem veel compressie heeft plaats gevonden op de fietser zelf.
Details zijn nog zichtbaar op de armen maar niets is scherp ?

Ben benieuwd wie er een oplossing heeft.

Gr, paul
PaulBerkhout

Clublid
Berichten: 157


Locatie: 't harde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Onscherpe foto’s bij wielrennen

Berichtdoor ReneG » wo sep 01 2021 12:34 pm

Ik kan uit de EXIF in die foto's niet al je instellingen aflezen, maar een paar algemene tips:

- Hoe dichter je bij je onderwerp staat, hoe sneller ze zich ten opzichte van jou bewegen.Veel foto's heb je langs de weg gemaakt, dan krijg je dat je moet meetrekken. Dat kan wel maar vereist een hele goede techniek om de camera te pannen en de renner op dezelfde plek te houden (Dan houd je de renner scherp maar de achtergrond niet) of een hogere sluitertijd om de boel te bevriezen. Wat meer afstand tot de renner nemen (bijv. door schuin van voren te fotograferen) maakt het volgen ook makkelijker, zowel voor jou en je AF. Dit soort werk doe je daarom ook vaak met een telelens, bijv. een 70-200.
- Je sluitertijd is aan de lage kant (1/640e). Ik zou minimaal rond 1/1250e gaan zitten en als je er weinig ervaring mee hebt is 1/2000e of sneller misschien nog beter, al kan het zijn dat je dan de beweging helemaal uit de foto haalt. Om die hogere sluitertijd te behalven kun je met een hogere ISO werken, 1/800e is echt geen probleem voor een D850.
- Had je de camera wel op AF-C staan? Als deze op AF-S staat loop je een beetje achter de feiten aan...
- Welke focus mode had je gebruikt? Enkelpunt, dynamisch, Group-AF? Dat heeft veel invloed op de AF. In deze situatie was je waarschijnlijk het best af geweest met group-AF die de focus op het dichtsbijzijnde onderwerp legt. Als je je onderwerp goed kunt volgens is 1 AF punt natuurlijk accurater.
- Kijk ook eens hoe de AF Lock-on instelling staat. Die wil je kort houden bij snel bewegende onderwerpen.

Persoonlijk vermoed ik dat het vooral ligt aan een wat te trage sluitertijd (die ISO kan best hoger) in combinatie met een niet helemaal optimaal gekozen positie t.o.v. de renners en mogelijk wat suboptimale instellingen qua Autofocus.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onscherpe foto’s bij wielrennen

Berichtdoor henkk » wo sep 01 2021 12:50 pm

Als je met foto 5 de Cofidis renner bedoelt, zie ik wel een paar dingen scherp: een paar spaken aan de onderkant van de voornaaf en de onderkant van de schijfrem in het achterwiel. Dat zijn wel bewegende delen (waar het wiel de grond raakt, staat de band stil !) dus er is meegetrokken. Maar niet op de meest geschikte manier.

Volgens de exif gebruikte je AF-C met 25 punts dynamisch veld dus dat zou goed moeten zijn (groep AF had ook gekund). Er is ook een scherpstelpunt net boven de knie van de renner maar ik vraag me af of het scherpstelpunt wel goed gelocked is alvorens de foto is gemaakt.

In foto 2 (blauwe renner) ligt het scherpstelpunt precies op de bril van de renner en is de sluitertijd 1/1250 bij f = 62 mm. Dat had gewoon scherp moeten zijn tenzij niet tevoren gelocked op de renners bril (en vastgehouden). Misschien te snel afgedrukt?

In foto 6 ligt het scherpstelpunt (middelste gekozen) op de berm aan de overkant. Dat gaat 'm niet worden met AF-C met de renner aan de rechterkant (qua compositie overigens wel aardig maar dan een scherpstelpunt in die buurt kiezen).

Probeertips:
- BBF (back button focus) gebruiken (ingedrukt houden zodat je een goede lock krijgt), i.c.m. Ch
- lens/camera op MF, vast punt kiezen waar de renner langs komt en daarop scherpstellen en tijdens passage in Ch fotograferen met flink diafragma
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onscherpe foto’s bij wielrennen

Berichtdoor Hannibalb » wo sep 01 2021 1:03 pm

PaulBerkhout schreef:Ik begrijp het niet. :shock:
Foto 5 lijkt wel of er extreem veel compressie heeft plaats gevonden op de fietser zelf.
Details zijn nog zichtbaar op de armen maar niets is scherp ?

Ben benieuwd wie er een oplossing heeft.

Gr, paul


Dat is dus de reden dat ik erom vraag,
Hannibalb

Clublid
Berichten: 109


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Onscherpe foto’s bij wielrennen

Berichtdoor Hannibalb » wo sep 01 2021 1:12 pm

Ik heb de meeste foto’s gemaakt met dynamisch af -c. 25 punts.
En ja, omdat ik er dicht op stond moest ik telkens meezwaaien met de camera, vandaar dat ik denk dat mijn eigen beweging de reden is van het net niet scherp genoeg, voor mij is niet scherp gewoon niet goed.

De prof vlak bij mij schoot met 400mm F2.8 vast brandpunt objectief van 12 duizend euro en schoot recht van voren terwijl de wielrenner iets verder weg was.

Het slepen zal ik meer moeten oefenen, maar dan nog denk ik dat een 70-200 F2.8 meer geschikt is dan de 24-120 F4 die ik gebruikte.

Misschien was de 50MM F1.8 wel beter geweest om te gebruiken dan deze.

Edit was typo.
Alles met continu af gemaakt.

Echter ik stel scherp met de afdrukknop.
En gebruik geen BBF
Hannibalb

Clublid
Berichten: 109


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Onscherpe foto’s bij wielrennen

Berichtdoor imaginary_nl » wo sep 01 2021 1:45 pm

Jullie zijn me voor, maar wat mij opvalt:

1 - beperkte scherptediepte
2 - bewegingsonscherpte onderwerp
3 - bewegingsonscherpte beweging fotograaf
4 - focuspunt ligt niet op de juiste plek (inschatting, niet uit de foto's te halen voor mij op dit moment)


punt 1: F4 geeft beperkte scherptediepte. Dit is bijvoorbeeld te zien op foto1. Daar is de onderkant van het voorwiel scherp. Wat verder voor of achter het wiel loopt de scherpte al weg.

punt 2: foto 5 (en 7) is de beweging loodrecht op de kamera. Dat is de ideale positie om mee te trekken. In alle andere hoeken krijg je te maken met onscherpte door verandering van perspectief. Komt de fietser naar je toe, dan wordt hij groter tijdens de opname, van je af wordt hij kleiner. Dit geeft extra onscherpte bovenop de andere punten.
De tekst op het frame (de rosa) is scherp. Laten we even zeggen dat dit scherp (genoeg) is. Dan wil het zeggen dat het meetrekken op de juiste snelheid is. Alle andere onscherpte is bewegingsonscherpte van het onderwerp. (Scherptediepte is ook hier beperkt, maar dat laten we even buiten beschouwing.) Dan is de sluitertijd te kort als je dat niet wilt. (hier 1/640 sec).

punt 3: foto 6. Hier is geen enkel punt scherp. Dat kan zijn dat de AF er volledig naast zit (kan ik niet zien) of dat de fotograaf het onderwerp niet continue op dezelfde plaats in de zoeker houdt.
Bij het meetrekken is het heel fijn om het onderwerp aan te (kunnen) zien komen. Hiermee kun je het onderwerp in de zoeker krijgen, de beweging van jezelf afstemmen met de snelheid/baan van het onderwerp en daarna pas rustig af te kunnen drukken. Ook heel belangrijk is het "navolgen", dus na het afdrukken nog even blijven volgen. Dat zorgt er namelijk voor dat je een vloeiende meetrekker maakt. Onbewust rem je namelijk al af als je dat niet doet met als resultaat dat meetrekkers heel vaak mislukken...

punt 4 is al genoemd. Gebruik de juiste AF mode. Hangt ook van persoonlijke voorkeur af. Wat je ook nog kunt proberen: prefocus. Oftewel (in combinatie met AF-lock of backbutton focus) een punt kiezen waar je gaat afdrukken. Dan de focus daarop instellen. Vervolgens meetrekken en afdrukken op het gekozen punt. Dat werkt ook met "langzame" toestellen en lenzen. Zorg ook hier voor voldoende scherptediepte.

Kort door de bocht is het zonder veel handigheid hierin beginnen met de volgende twee scenario's:
meetrekken: loodrecht op de camera zoals foto 5 en 7. Voldoende scherptediepte en lage sluitertijden. pak het onderwerp op en beweeg mee totdat ze loodrecht op de camera staan, dan afdrukken.

Alle andere posities zijn voor nu slechts geschikt voor "statische" beelden, dus bevriezen met snelle sluitertijden.
Ook hier: AF mode en goed mikken. Snelle sluitertijd in combinatie met voldoende scherptediepte.

En verder oefenen, oefenen, oefenen. Gooi vooral niet meteen alle missers weg! Bekijk hoe ze zijn gemaakt (exif) en wat je voor ogen had. Wat ging er mis en hoe beter. En dan weer proberen. (Je kunt zelfs oefenen met fietsers en auto's op wegen in de buurt bijvoorbeeld.)

Met tele is gemakkelijker meetrekken, alleen is dan het onderwerp in beeld krijgen (en houden) lastiger. Vaak is er ook de ruimte niet en staan er obstakels...
Met groothoek kun je wel spectaculaire beelden maken die net weer even anders zijn!

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onscherpe foto’s bij wielrennen

Berichtdoor Hannibalb » wo sep 01 2021 1:50 pm

het was m.i niet allemaal drama maar wat me opviel is dat foto's schuin van voren op iets grotere afstand met 120mm zoals in onderstaande album wel wat beter waren.
scherpstelpunten waren in de regel aardig in de buurt van de rijders.

maar zodra ze te dichtbij komen mis ik de finesse van het meebewegen, ook omdat ze met 55km per uur langs komen op 3 mtr afstand.

deze foto's kan ik iets beter mee leven qua scherpte....
https://flic.kr/s/aHsmWBjEWV
Hannibalb

Clublid
Berichten: 109


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Onscherpe foto’s bij wielrennen

Berichtdoor imaginary_nl » wo sep 01 2021 2:00 pm

Hannibalb schreef:De prof vlak bij mij schoot met 400mm F2.8 vast brandpunt objectief van 12 duizend euro en schoot recht van voren terwijl de wielrenner iets verder weg was.


Totaal andere situatie. Dan waren dan geen meetrekkers, maar statische foto's.



Hannibalb schreef:Het slepen zal ik meer moeten oefenen, maar dan nog denk ik dat een 70-200 F2.8 meer geschikt is dan de 24-120 F4 die ik gebruikte.

Misschien was de 50MM F1.8 wel beter geweest om te gebruiken dan deze.


Meer oefenen? Ja.
Lichtsterker objectie noodzakelijk? NEE! Wel fijner voor een helderder zoekerbeeld, maar vol open nog minder scherptediepte. Dan luistert de focus juist heel nauw en botgezegd ben je daar nog niet aan toe. Niet lullig bedoeld, maar je maakt het jezelf echt heel lastig. (Wanneer het in een later stadium wel lukt, dan wordt je blij! Dat zijn onder andere de foto's die bijna niemand heeft. Alleen moet je niet alleen op het lukken van die foto's gokken...)

Hannibalb schreef:Alles met continu af gemaakt.

Echter ik stel scherp met de afdrukknop.
En gebruik geen BBF


Geef de AF (en eventuele stabilisatie) ook even de tijd! Dus begin met volgen, ontspanner half indrukken in jouw geval (AF en VR komt op gang) en daarna pas afdrukken.

Gewoon "koud" op de ontspanner drukken geeft heel veel missers. Vooral ook omdat je zelf nogal opgefokt wordt van het steeds (te) snel moeten reageren...

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onscherpe foto’s bij wielrennen

Berichtdoor henkk » wo sep 01 2021 2:05 pm

Hannibalb schreef:scherpstelpunten waren in de regel aardig in de buurt van de rijders.

"in de buurt van ..." is niet genoeg: het moet spot-on. En gelocked tijdens het volgen voordat je afdrukt. Misschien (ik stond er niet bij) komt een deel van de ongewenste beweging door het afdrukken.
De AF van een D850 is tot veel in staat, ook met renners die met 55 km/u op je af of voorbij rijden.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onscherpe foto’s bij wielrennen

Berichtdoor Hannibalb » wo sep 01 2021 2:06 pm

@Patrick

Ik probeer er ook achter te komen hoe ik het beter kan gaan doen.
Want als ik weet waarom het fout gaat kan ik de fouten voorkomen. (Proberen dan)
Hannibalb

Clublid
Berichten: 109


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Onscherpe foto’s bij wielrennen

Berichtdoor Hannibalb » wo sep 01 2021 2:10 pm

henkk schreef:
Hannibalb schreef:scherpstelpunten waren in de regel aardig in de buurt van de rijders.

"in de buurt van ..." is niet genoeg: het moet spot-on. En gelocked tijdens het volgen voordat je afdrukt. Misschien (ik stond er niet bij) komt een deel van de ongewenste beweging door het afdrukken.
De AF van een D850 is tot veel in staat, ook met renners die met 55 km/u op je af of voorbij rijden.


Ik ben ervan overtuigt dat het in dit geval aan de bediener vd camera ligt.
Nieuwe tak van sport voor mij dus moet nog het nodige leren.

Als ik de afdruk knop half indruk dan schakel ik de scherpstelling toch in?
Zelfs als ik probeer mee te slepen.
O0 deze manier maakte ik telkens 4 foto’s achter elkaar.gevoelsmatig mag het afdrukken dan toch geen invloed meer hebben op de 4e foto?

Of bedoel je met locken de BBF?
Hannibalb

Clublid
Berichten: 109


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Onscherpe foto’s bij wielrennen

Berichtdoor imaginary_nl » wo sep 01 2021 2:12 pm

Hannibalb schreef:het was m.i niet allemaal drama maar wat me opviel is dat foto's schuin van voren op iets grotere afstand met 120mm zoals in onderstaande album wel wat beter waren.
scherpstelpunten waren in de regel aardig in de buurt van de rijders.

maar zodra ze te dichtbij komen mis ik de finesse van het meebewegen, ook omdat ze met 55km per uur langs komen op 3 mtr afstand.

deze foto's kan ik iets beter mee leven qua scherpte....
https://flic.kr/s/aHsmWBjEWV


Perspectiefverandering...
Bovendien zijn deze sluitertijden 1/1250 sec, dat helpt ook nogal voor de scherpte. Maar dan worden ze weer vrij statisch (in mijn beleving).

Dichterbij moet je inderdaad sneller bewegen en dat is gewoon heel lastig. Kies een andere positie, iets langer brandpunt, loodrecht op de camera mogelijk, goed zicht (en wat ruimte om je heen). Begin met korte sluitertijd en kijk wat het doet (of later).
Dan na een tijdje wat langer proberen, en nog langer, en nog langer.
Later (thuis op het beeldscherp voor goede beoordeling) kun je dan eens goed bekijken hoever je kunt gaan.
Vaker doen/oefenen geeft dan meer scherpe resultaten.

Ik doe vaak tijdens races (auto/motor/etc) eerst de veilige varianten. Dat geeft scherpe beelden en resultaten die je kunt gebruiken. Daarna de "experimenten", bijvoorbeeld meetrekkers met hele lange sluitertijden. Lukken die, dan heb je foto's die niet veel anderen hebben (beter verkoopbaar/wordt klant blij van). Mocht er al voortijdig iemand van de baan schuiven, dan heb je toch nog wat foto's.

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten