Welke lens?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Welke lens?

Berichtdoor StijnV » za jan 29 2022 9:16 pm

Beste forumleden,

Al een tijdje kijk ik naar een vervanger van mijn Nikon AF-P 18-55 3.5-5.6 VR voor mijn Nikon d5600, en zie door de bomen het bos niet meer (er zijn zo veel leuke snoepjes in de snoepwinkel ;)). Ik doe veelal aan all-round fotografie, maar haal het meeste plezier uit het fotograferen van treinen op het spoor. Ik vind de scherpte van een lens het belangrijkste (uiteraard ook de chromatische aberratie en verbuiging in het beeld, maar voornamelijk scherpte), of het nu een F2.8 of F3.5 is (even kijkend naar de grootste openingen) maakt mij dan ook niet zo veel uit. Mijn budget reikt niet heel ver, en de lenzen die ik als mogelijke lenzen gezien had waren de:
-Sigma 17-50 F2.8
-Sigma 17-70 F2.8-4
-Nikon 16-85 F3.5-5.6
-Nikon 18-105 F3.5-5.6
-Nikon 18-140 F3.5-5.6

Zoals ik eerder al zei, ik zie door de bomen het bos niet meer. Welke moet ik nu hebben? Of beter gezegd, wat is een degelijke upgrade van mijn huidige kitlens?

Groet, Stijn
Laatst gewijzigd door StijnV op za jan 29 2022 9:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
StijnV

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke lens?

Berichtdoor Tony D » zo jan 30 2022 10:27 am

Ik heb de 16-85 van Nikon. De vertekening is er eenvoudig met Photoshop uit te halen.
Hij is niet zo lichtsterk.
Groot voordeel is de 16mm groothoek, wat je juist op jouw DX-camera nodig hebt. Ik gebruik hem standaard op mij d7200.
Hj is tweedehands voor 200-250 euro te koop, dus ook redelijk betaalbaar. Heb je meer te besteden, zou ik ook naar de 16-80 van Nikon kijken. Die is lichtsterker (2.8 - 4.0), maar ook zwaarder.
Succes met je keuze.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2773


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens?

Berichtdoor jan24 » zo jan 30 2022 12:47 pm

Ik heb de 17-50 mm van Tamron, wel de versie zonder VC. Is scherper dan met VC.
Komt ook goed uit de test.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1817


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens?

Berichtdoor Hans de Ruiter » zo jan 30 2022 3:04 pm

Let wel op je of je camera objectieven zonder eigen scherpstelmotor kunt gebruiken. De 17-50 2.8 van Tamron (zonder VC) en Sigma (met OS) zijn beide prima en een stuk betaalbaarder dan het Nikon alternatief 17-55. Is de lichtsterkte minder belangrijk dan zou ik voor de 18-140 gaan, een prima all-round lens. Hoe die zich qua scherpte en snelheid verhoudt tot de 17-50/55 lenzen weet ik zo even niet, maar ik denk wel dat ie dat aflegt.

Groet, Hans
Nikon Z6II, Nikkor 40 f/2, Nikkor 24-70 f/4 S, Tamron 70-300 f/4.5-6.3, Laowa 90 f/2.8 Macro, SB-500
Gebruikersavatar
Hans de Ruiter

Clublid
Berichten: 64


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke lens?

Berichtdoor Patrick » zo jan 30 2022 6:34 pm

Ik weet niet wat de Nikon AFS 17-55/2.8G DX tegenwoordig "doet" tweedehands, maar dat zijn goede en heel waardevaste objectieven waar je niet veel op afschrijft! Als je daar goed aan kan komen zou ik daarvoor kiezen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens?

Berichtdoor Hans de Ruiter » zo jan 30 2022 8:53 pm

Patrick schreef:Ik weet niet wat de Nikon AFS 17-55/2.8G DX tegenwoordig "doet" tweedehands, maar dat zijn goede en heel waardevaste objectieven waar je niet veel op afschrijft! Als je daar goed aan kan komen zou ik daarvoor kiezen!


Met een beetje zoeken op MP heb je er eentje tussen de 500 en 600 euro. Door de Z-lijn van Nikon komen er steeds meer aantrekkelijk geprijsde F-mount lenzen, vooral voor de DX. De Sigma en Tamron zijn nog een stuk goedkoper, rond de 200 euro heb je er al eentje (Sigma iets duurder).

Groet, Hans
Nikon Z6II, Nikkor 40 f/2, Nikkor 24-70 f/4 S, Tamron 70-300 f/4.5-6.3, Laowa 90 f/2.8 Macro, SB-500
Gebruikersavatar
Hans de Ruiter

Clublid
Berichten: 64


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke lens?

Berichtdoor Ronald53 » zo jan 30 2022 10:28 pm

Hallo Stijn. Waarom wil je je lens vervangen? Wat is er mis mee, en wat zoek je in de vervanger? Dat lijkt me een vraag die beantwoord moet worden voordat er kandidaten worden aangedragen. Hou er in elk geval rekening mee dat de AF-P objectieven erg rap focusseren. En als je ook zou willen filmen met je D5600, dan zijn AF-P lezen zo'n beetje de enige optie om bij het filmen automatische scherpstelling te gebruiken. (Dat heb ik Emile de Jong horen zeggen, die voor NCN meerdere webinars heeft gegeven.)
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1570


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens?

Berichtdoor StijnV » ma jan 31 2022 7:43 am

Ronald53 schreef:Hallo Stijn. Waarom wil je je lens vervangen? Wat is er mis mee, en wat zoek je in de vervanger? Dat lijkt me een vraag die beantwoord moet worden voordat er kandidaten worden aangedragen. Hou er in elk geval rekening mee dat de AF-P objectieven erg rap focusseren. En als je ook zou willen filmen met je D5600, dan zijn AF-P lezen zo'n beetje de enige optie om bij het filmen automatische scherpstelling te gebruiken. (Dat heb ik Emile de Jong horen zeggen, die voor NCN meerdere webinars heeft gegeven.)
Hi Ronald,
Wat ik vooral wil bereiken, is iets meer zoombereik (mis nu een stukje tussen mijn 18-55 en 70-300 lenzen) en betere scherpte voornamelijk in de hoeken.
StijnV

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke lens?

Berichtdoor justme » ma jan 31 2022 11:22 am

Met name met langere zoomlenzen verlies je gauw kwaliteit op het lange eind.

Misschien is een 105mm macro wel leuk, met name als je ziet wat tele foto’s doen met treinen, geeft dat net wat meer separatie ten opzichte van groothoek. Met 2.8 gaat dat nog eens dubbelop. Daarnaast kun je met wat close up, waar mogelijk, ook nog leuke details scoren.

Als ik naar je foto’s kijk is er altijd veel scherptediepte (mogelijk met opzet?) aanwezig. Met wat minder zorg je voor meer aandacht naar de trein/loc zelf. Zoals een portret zegmaar.

Althans dat is hoe ik er tegenaan kijk.

Ik begrijp ook dat met rijdend voorwerpen, met name treinen, dat je soms snel moet handelen, geen zoom zal wel beperkingen opleveren.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten