Blauwborst

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Blauwborst

Berichtdoor StijnV » di apr 18 2023 11:17 am

Beste forumleden,

Als bezitter van een 150-600 lens, ga ik in het voorjaar uiteraard graag de natuur in. Ik ben vaak te vinden in de Mariapeel en de Grote Peel. Ik zie ook vaak foto's voorbij komen van de prachtige blauwborsten in die omgevingen, maar ze zelf zien lukt niet erg vooralsnog. Mijn vraag is daarom of iemand tips heeft van plekjes waar ze vaak zitten, of bijvoorbeeld een techniek waarmee ik meer kans heb ze te zien dan doelloos rond te wandelen. Ik heb al verschillende pogingen gedaan in beide gebieden, zonder succes helaas.
Mocht dit draadje verkeerd geplaatst staan, voel je vrij het te verplaatsen.

Groetjes, Stijn
StijnV

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Blauwborst

Berichtdoor Gemmageluk60 » di apr 18 2023 6:42 pm

In het vogeltopic komen ze regelmatig voor.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 840


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Blauwborst

Berichtdoor evelakes » di apr 18 2023 7:16 pm

Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Blauwborst

Berichtdoor Peter » di apr 18 2023 8:58 pm

en niet doelloos dwalen, het is net vissen..
Gewoon rust.., zitten en wachten.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7766


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Blauwborst

Berichtdoor Frans Martens » di apr 18 2023 10:17 pm

Ha Stijn.

Tip 1; Er zijn meerdere apps met vogelgeluiden. Ga eerst eens goed luisteren hoe een Blauwborst klinkt. Veel vogels hoor je eerder dan dat je ze ziet. In dit jaargetijde waar de mannetjes een vrouwtje zoeken zijn ze vaak luid en duidelijk te horen.
Tip 2; Op de site van Waarneming.nl kun je per soort zoeken waar er bij jou in de buurt recent Blauwborsten zijn gespot.

Zoals je misschien al in het vogeldraadje hebt gelezen/gezien worden ze door de leden hier ook al waargenomen/gefotografeerd in diverse provincies. Jeroen in Groningen, Ronald in Noord-Holland en ikzelf in Zuid-Holland. Ik ben er van overtuigd dat ze ook bij jou in de buurt zitten.

Met vriendelijke groet, Frans.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Blauwborst

Berichtdoor Ronald53 » wo apr 19 2023 12:03 am

Ik wilde je ook wijzen op waarneming.nl. Je moet immers eerst weten waar ze regelmatig gespot worden. In mijn omgeving weet ik nu drie locaties, op ca. 30-45 minuten wandelen, waar de trefkans rond deze tijd van het jaar bijna 100% is. Met name als het wat rustig weer is. Hier waait het vaak behoorlijk, en dan zijn ze lastiger te fotograferen. Ga ik niet naar die locaties, dan kom ik ze vrijwel niet tegen. Dus zo maar gaan dwalen, zonder wat informatie vooraf, heeft idd weinig zin. Maar zo maar ergens gaan zitten wachten heeft ook weinig zin. Weet je eenmaal in welk gebied ze zitten, neem dan wel de tijd, dan zul je zien dat ze zo hun favoriete plekjes hebben. Kijk ook eens op deze site, daar staan ook nuttige tips.
Succes,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1576


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten