Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor annoh » wo aug 16 2023 8:21 pm

De combinatie die onze NCN biedt, nl forum, nieuwsbrief en tijdschrift, geeft veel mogelijkheden tot het publiceren foto’s, artikelen e.d. Het tijdschrift is een medium waarbij het heel snel publiceren minder belangrijk is. Denk daarbij aan een testrapport van de laatste Nikon apparatuur. Het tijdschrift is natuurlijk ook heel geschikt om aansprekend fotowerk te publiceren. En een artikel dat wat dieper op zaken in gaat is natuurlijk ook passend in het magazine. Het forum daarentegen werkt snel en is bij uitstek het medium waarbij de ene fotograaf iets vraagt en een ander daarop kan reageren.

Gemakshalve ga ik er van uit dat alle forumleden een camera hebben. Echter het aantal foto’s dat op het forum geplaatst wordt is en blijft tamelijk gering. Vervolgens zie je dat bovendien maar weinig leden de moeite nemen om feedback te geven op het geplaatste fotowerk terwijl de maker daar feitelijk wel om vraagt. Bedenk goed dat het (leren) bespreken van andermans fotowerk er bij uitstek voor kan zorgen dat jezelf beter gaat fotograferen!

Natuurlijk kan je stellen dat je dan maar lid moet worden van een plaatselijke fotoclub. Immers, de kern van de meeste fotoclubs is de fotobespreking. Maar niet iedereen heeft zin en gelegenheid om elke maand naar een voorheen bedompt en rokerig zaaltje van het plaatselijke cultureel centrum of dorpshuis te togen met onder de arm wat prints waar je trots op bent. Aan de andere kant, veel fotoclubs werken met een soort van format bij het bespreken van het fotowerk. Op die manier komt er wel een zekere diepgang in die fotobespreking.

Wanneer ik naar een museum ga en ik bekijk bijvoorbeeld een schilderij van Paul Gauguin, dan interesseert het me echt niet met welke kwast hij geschilderd heeft. Ik kijk naar het beeld, soms probeer ik het beeld te analyseren wat betreft lijnenspel en kleurgebruik en ik probeer bij mij zelf na te gaan wat het beeld bij mij oproept.

Ik zou dat graag met jullie, NCN-forumleden willen delen en ontvangen.

Hoe zouden we, met elkaar, van dit forum meer een forum kunnen maken waarbij ook de foto en het feedback geven daarop meer centraal komt te staan?

Is daar sowieso belangstelling voor? Graag hoor ik daar jullie reacties op. Ook van degenen die dit bericht via de Nieuwsbrief lezen.

Groet,
Anno
Laatst gewijzigd door annoh op wo aug 16 2023 9:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 370


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor henkk » wo aug 16 2023 8:58 pm

Interessante vraag! In musea kijk ik ook vaak hoe de kunstenaar, bijv. Van Gogh, met z'n onderwerp is omgegaan en probeer daar lering uit te trekken.

Het forum had voorheen vooral focus op technische aspecten, in het bijzonder problemen, bij en van het gebruik van Nikon apparatuur en software voor beeldbewerking. Inmiddels zijn er blijkbaar minder problemen om op te lossen alhoewel deze categorie onderwerpen nog regelmatig opspeelt. Gelukkig maar en ik ben zelf regelmatig geholpen en vind het leuk anderen te helpen obstakels te overwinnen. Daarnaast aandacht voor nieuw gepresenteerde dingen en ervaringen met aanschaffingen in de praktijk.

In de loop van de tijd is de focus meer op het delen van fotowerk komen te liggen. Iedereen mag trots zijn op zijn werk en gelukkig is daar ook de ruimte voor. Ik zie soms prachtig werk voorbij komen maar ik rangschik mij niet onder zeer kunstzinnige fotografen; toch wil ik wel eens wat delen van wat ik maak, soms krijg ik daar leuke reacties op en soms bijna niet. Soms reageer ik op foto's maar vaak ook vind ik het lastig een reactie onder woorden te brengen.

De vraag van Annoh past in de trend op het forum van meer foto's delen en op die manier van elkaar leren. Het beoordelen is niet in het bijzonder 'mijn ding' en misschien zou het mij helpen als er een soort 'multiple choice' zou zijn bij het beoordelen van foto's?

Verder is het mij opgevallen dat de beoordeling van de foto's in de maandopdracht vaak meer obv 'mooie foto' gebeurt dan op basis van hoe de maker het thema heeft weergegeven. Een striktere, meer gestructureerde beoordelingsvraag zou dus - niet alleen bij de maandopgave - mogelijk ook kunnen helpen om meer feedback te krijgen op foto's.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor Bert vD » wo aug 16 2023 9:38 pm

Goed initiatief hoor. Afgezien van genoemde fotoclubs zou een fotobespreking hier ook goed mogelijk moeten kunnen zijn. Zou ik persoonlijk fijn vinden. Ik zou daar wel aan mee willen werken. En er zijn vast nog wel meer NCN-leden met belangstelling. Wel goed om dat in een aparte rubriek te doen. Bij bv excursies worden vaak zoveel foto’s ineens geplaatst dat feedback vrijwel niet mogelijk is. Anderzijds blijft het in specifieke onderwerp-draadjes stil. Zelf heb ik me voorgenomen hier wat mee te doen, maar dat is best lastig. Een specifiek draadje zou hierin een oplossing/ aanzet kunnen zijn.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor Peter » wo aug 16 2023 9:52 pm

ooh .., maar in het verleden hadden we "beoordelingen"
viewforum.php?f=51

dat is ten ziele gegaan, om diverse redenen waar ik me niet over uit zal laten. Als ex beheerder van het forum ken ik aardig de ins en outs
Nobel streven van je, serieus. Maar kijk eens hoe vaak een foto wordt bekeken, en zie dan eens het aantal reacties. Weinigen nemen de moeite om überhaupt maar te reageren

Sinds sociale media (ook bij NCN) haar intrede heeft gedaan is dit forum al lang grotendeels ten ziele.
Dat ik nog reageer op onderwerpen zal wel met de historie en verbondenheid met dit forum te maken hebben. Waarom? dat vraag ik mezelf ook wel eens af, dat dan wel weer :-)

Maar ik ondersteun je streven , goed idee
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7767


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor Bert vD » wo aug 16 2023 9:56 pm

Op zich is inderdaad maar een beperkt groepje actief op het forum. Toch groeien we. En dus is er potentie en interesse zou je zeggen.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor gvdnberg » do aug 17 2023 11:51 am

Wat mooi dat Anno dit onderwerp ter sprake brengt. Ook ik heb zeker interesse in het bespreken van foto’s, speciaal als ik iets heb gemaakt wat ik niet helemaal naar mijn zin kan krijgen. Ook het becommentariëren van foto’s, het aangeven wat iemand goed vindt en/of wat juist verbetering behoeft, lijkt mij interessant. Ik heb daar ook wel over gedacht.
Wellicht dat het mogelijk is om een groepje gelijkgestemden te maken en daarmee aan de slag te gaan om iets op te zetten. Medewerking van bestuur casu quo forumbeheer is in deze wel wenselijk.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Online
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor keenoncoolstuff » do aug 17 2023 12:45 pm

Tja. Ik heb vaak zoiets van "wie ben ik om die foto te bekritiseren?"
Ondanks dat ik al zo'n 30 jaar fotografeer zie ik mezelf niet echt in de positie om commentaar te leveren op andermans werk. Tenzij het echt om heel voor de hand liggende dingen gaat die de compositie strakker zouden maken en door nabewerking makkelijk aan te passen zijn.

Vaak is een foto nemen ook een eenmalige kans, waarbij je in korte tijd een beslissing maakt met welke instellingen je dat doet. En dan is het gedaan. Achteraf kun je dan zeggen "bij een kleiner diafragma..." of "met een langere sluitertijd..." maar de kans dat je precies zo'n foto nog eens kunt maken met andere instellingen is zo goed als 0.

En verder: iedere gemaakte foto is beter dan geen foto. :mryellow:
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor MarcoEos70D » do aug 17 2023 3:10 pm

annoh schreef:Gemakshalve ga ik er van uit dat alle forumleden een camera hebben. Echter het aantal foto’s dat op het forum geplaatst wordt is en blijft tamelijk gering. Vervolgens zie je dat bovendien maar weinig leden de moeite nemen om feedback te geven op het geplaatste fotowerk terwijl de maker daar feitelijk wel om vraagt. Bedenk goed dat het (leren) bespreken van andermans fotowerk er bij uitstek voor kan zorgen dat jezelf beter gaat fotograferen!

Helemaal eens. Ik ben altijd blij met feedback - ook al ben ik het er niet altijd mee eens en doe ik er ook niet altijd iets mee. Feedback is wat mij betreft nodig om te leren.

Dit forum is altijd al meer een apparatuur-forum dan een foto-forum geweest (inclusief statements dat dat statutair vastgelegd is). Daar zal een deel mee te verklaren zijn. Maar ik hoop met jou dat de reacties op foto's toeneemt.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor jan24 » do aug 17 2023 5:04 pm

Ik kan mij zeker vinden in de vraagstelling van Annoh. Al moet ik bekennen vanuit mijn fotokennis en fotovaardigheid, dat ik het moeilijk vind andermans foto's te becommentariëren. Het blijft een subjectief gebeuren.
Is de foto op het juiste moment (Henry Cartier-Bresson) genomen in de beleving van de fotograaf en met welke intentie is de foto genomen? Daar kan ik iets van vinden, maar de fotograaf denkt daar misschien heel anders over. Maar elkaars foto's kritisch te bekijken en zonodig van advies te voorzien werkt ook m.i. twee kanten op, zowel voor de kijker als de fotograaf.
Zelf ooit in overweging genomen om lid te worden van de plaatselijke fotoclub. Maar één van de voorwaarden was wel een specifiek boek aan te schaffen, wat voor mij geen probleem was, maar ook vanuit die visie de foto's te maken. Toen ben ik meteen afgehaakt, als mij op voorhand wordt voorgeschreven in welk kader ik de foto's moet maken. Adviezen die mij in mijn optiek verder helpen neem ik graag ten harte.
Maar mijn credo blijft: Wrong or right, my photo.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1821


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor MarcoEos70D » do aug 17 2023 5:29 pm

Ik zou niet te moeilijk denken als het gaat om feedback. Gewoon aangeven waarom een foto wel of niet aanspreekt, wat je anders of beter zou doen, dat hoeft niet zo spannend te zijn toch?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor Patrick » do aug 17 2023 5:33 pm

Een van de aantrekkelijke kanten van een fotoclub is wat mij betreft juist de verschillende visies. Wij hebben het zelden over de gebruikte spullen. Uiteindelijk gaat het om de beelden. Tenzij je Canon gebruikt natuurlijk... :mryellow:

In het verleden is deze discussie regelmatig gevoerd en het blijkt/blijft lastig dit via dit medium te realiseren. Maar probeer het vooral!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor MarcoEos70D » do aug 17 2023 6:01 pm

:prost:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor Highlander » do aug 17 2023 6:45 pm

Ik vind het een goed initiatief waar ook wel animo voor is lijkt mij.
Mocht er ondersteuning nodig zijn vanuit forumbeheer dan hoor ik dat graag.
Misschien Jos er ook bij betrekken zodat het niet bijt met de maandopdracht.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6487


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor keenoncoolstuff » do aug 17 2023 7:35 pm

Misschien toch weer gewoon een subforum "Beoordeling gevraagd" openen, en dan met slechts een paar categorieen? Straat, dieren, landschap, architectuur, studio/portret en overige.
Dan blijft het overzichtelijk en kan iedereen snel zien of er iets nieuws geplaatst is in een categorie waar hij of zij wat zinnigs over kan zeggen.

Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor josti » do aug 17 2023 9:46 pm

Het onder woorden brengen van wat je goed of juist niet goed vindt aan een foto, juich ik van harte toe. Het is voor je eigen fotografie alsook voor de fotograaf van de gemaakte foto en voor meelezers erg leerzaam. Bij de maandopdracht mag van mij wat dat aangaat best wat meer feedback komen. Ik weet dat sommigen dat niet doen omdat dat anderen dan weer zou beïnvloeden in hun oordeel over een foto. Maar het oordeel/feedback van anderen kan (hoeft niet) juist weer tot een ander inzicht bij jezelf leiden.
Zo kan dat ook bij dit initiatief van annoh. Vooral doen zou ik zeggen👍. Volgens mij bijt dat de maandopdracht in het geheel niet.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten