Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor Karina2 » do aug 17 2023 10:36 pm

MarcoEos70D schreef:Ik zou niet te moeilijk denken als het gaat om feedback. Gewoon aangeven waarom een foto wel of niet aanspreekt, wat je anders of beter zou doen, dat hoeft niet zo spannend te zijn toch?
Dit is m.i. precies waar feedback om draait en waarom iedereen feedback kan geven. Iedereen ziet immers foto's voorbij komen die hem/haar wel/niet aanspreken. Dat dat subjectief is, is prima. Met een foto breng je iets over. Voor de fotograaf en mede-lezers lijkt het me leuk en leerzaam om te weten hoe het beeld bij anderen overkomt, hoe zij dat ervaren.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1579


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor MarcoEos70D » vr aug 18 2023 8:31 am

keenoncoolstuff schreef:Misschien toch weer gewoon een subforum "Beoordeling gevraagd" openen, en dan met slechts een paar categorieen?

Waarom een apart subforum? Er is als het gaat om normale fotografische feedback toch niets makkelijkers dan gewoon reageren op de foto's die in de al lang bestaande categorieën geplaatst worden? Als iemand specifieke feedback wil, hoef de poster dat er alleen maar bij te zetten.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor LosGoud » vr aug 18 2023 8:38 am

Karina2 schreef:
MarcoEos70D schreef:Ik zou niet te moeilijk denken als het gaat om feedback. Gewoon aangeven waarom een foto wel of niet aanspreekt, wat je anders of beter zou doen, dat hoeft niet zo spannend te zijn toch?
Dit is m.i. precies waar feedback om draait en waarom iedereen feedback kan geven.


Ik heb een begrijpvraag. Ik krijg de indruk dat bij dit initiatief vooral de feedbackgever centraal staat. Klopt deze indruk?
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor MarcoEos70D » vr aug 18 2023 8:57 am

LosGoud schreef:
Karina2 schreef:
MarcoEos70D schreef:Ik zou niet te moeilijk denken als het gaat om feedback. Gewoon aangeven waarom een foto wel of niet aanspreekt, wat je anders of beter zou doen, dat hoeft niet zo spannend te zijn toch?
Dit is m.i. precies waar feedback om draait en waarom iedereen feedback kan geven.


Ik heb een begrijpvraag. Ik krijg de indruk dat bij dit initiatief vooral de feedbackgever centraal staat. Klopt deze indruk?

Ik zou zeggen dat de foto centraal staat. Het geven van feedback zegt iets over hoe de kijker de foto ervaart, en daarna is het aan de fotograaf of die er iets mee doet.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor Karina2 » vr aug 18 2023 9:14 am

Nee, het gaat juist om de door een fotograaf geplaatste foto.
Ik kreeg echter de indruk dat sommige mensen zich niet capabel/ervaren/voldoende onderlegd vinden om feedback te geven. Om feedback te (kunnen) geven op technische aspecten, zul je daar enige kennis van moeten hebben. Of een foto je wel/niet aanspreekt, je wel/niet iets doet, staat los van (technische) kennis. Ik denk dat, dat ook een heel belangrijk onderdeel is van feedback geven en hoop daarmee drempels weg te halen bij diegenen die belemmeringen voelen om feedback te geven, zodat iedereen zich vrij en welkom voelt om (respectvol) feedback te geven. Ik vind dat Marco dat mooi verwoord heeft en sluit daarom bij zijn woorden aan.

Een technisch perfecte foto hoeft niet persé een aansprekende foto te zijn en brengt misschien ook niet altijd over wat de fotograaf wilde overbrengen.
Feedback geven kan dan ook verschillende componenten vatten. Door dat ruim te stellen, hoop ik dat vaker feedback gegeven zal worden op geplaatste foto's, wat het streven van TS is.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1579


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor LosGoud » vr aug 18 2023 9:23 am

Bedankt voor je reactie, Karina.

Daarmee bevestig je mijn indruk:

Karina2 schreef:drempels weg te halen bij diegenen die belemmeringen voelen om feedback te geven, zodat iedereen zich vrij en welkom voelt om (respectvol) feedback te geven.


Het is me nu duidelijk.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor Gemmageluk60 » vr aug 18 2023 9:32 am

In mijn geval kijk ik en raakt een foto mij, op welke manier dan ook! Dan reageer ik regelmatig, maar ook niet altijd, want soms gewoon heel druk.
Mijn mening is zeker nooit doorslaggevend, want hoe leuk ik fotograferen ook vind, beschouw mijzelf zeker niet als een kenner, dus ik geef zelden kritiek.
Heb in de regio ook bij een fotoclub gezeten van mopperige muppets op leeftijd, die zelden een goed woord overhadden voor de foto's van een ander.
Maar bij de lichtste vorm van kritiek op hun eigen foto's echt kinderachtig reageerden. Dus nee, ik brand mijn vingers er niet aan. 😊
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 841


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor gvdnberg » vr aug 18 2023 9:37 am

Dan zou het toch mooi zijn dat je meer positieve kritiek krijgt en op basis van gelijkwaardigheid over foto’s kunt schrijven/praten hier op het forum.
Ik ben ook niet meer de jongste en ik ben ook lid van een lokale fotoclub, waarmee ik aangeef dat jouw opmerkingen mij niet onbekend voorkomen. Maar met respect foto’s bespreken betekent ook dat je aangeeft wat je wel goed vind aan een foto en dat je aangeeft waarom je iets duidelijk anders zou doen dan de fotograaf heeft gedaan, en de mogelijkheid om te vragen waarom de fotograaf iets specifieks heeft gedaan. Dat kan allemaal als je elkaar respecteert.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor MarcoEos70D » vr aug 18 2023 9:44 am

Gemmageluk60 schreef:In mijn geval kijk ik en raakt een foto mij, op welke manier dan ook! Dan reageer ik regelmatig, maar ook niet altijd, want soms gewoon heel druk.

Voor mezelf sprekend: juist ook dat soort feedback hoor ik graag. Technische aspecten zijn ook relevant, maar ik vind het belangrijker dat een foto ráákt.
Gemmageluk60 schreef:Mijn mening is zeker nooit doorslaggevend, want hoe leuk ik fotograferen ook vind, beschouw mijzelf zeker niet als een kenner, dus ik geef zelden kritiek.
Heb in de regio ook bij een fotoclub gezeten van mopperige muppets op leeftijd, die zelden een goed woord overhadden voor de foto's van een ander.
Maar bij de lichtste vorm van kritiek op hun eigen foto's echt kinderachtig reageerden. Dus nee, ik brand mijn vingers er niet aan. 😊

Ja, dat motiveert niet, dat begrijp ik... maar ik durf de hoop wel uit te spreken dat we dat niveau hier op het forum kunnen overstijgen ;-)

Ik vind het Vogels-topic een mooi voorbeeld van hoe feedback (voor mij) goed kan werken.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor jan24 » vr aug 18 2023 10:54 am

Gemmageluk60 schreef:Maar bij de lichtste vorm van kritiek op hun eigen foto's echt kinderachtig reageerden. Dus nee, ik brand mijn vingers er niet aan. 😊

Correct feedback geven is al een kunst op zich en uitgaande van de ik-persoon altijd respectvol, of je moet met jezelf in de knoop liggen, maar dat is van totaal andere orde,
Dat ik Gemmageluk60 citeer is om een bijna nog belangrijker fenomeen: Feedback ontvangen. Dat is niet iedereen gegeven. :think:
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1819


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor Nikkormaat » vr aug 18 2023 11:41 am

Dit topic spreek mij erg aan, maar evenals enkele andere leden die hier reageerden, zie ik mij niet als deskundig genoeg om andermans foto’s te becommentariëren. Ik kan best leuke plaatjes maken, maar ervaar ze toch meestal als nauwelijks meer dan geslaagde kiekjes. Daarom vind ik ze meestal niet de moeite waard om te plaatsen. Ik mis de fantasie of het inzicht om de situatie naar mijn hand te zetten. Omdat ik behalve bij de kadering vaak niet zie wat er in een geplaatste foto anders had gekund, onthoud ik mij van commentaar. Ik ben herhaaldelijk verrast hoe zeer foto’s door anderen anders kunnen worden ervaren. Het idee om aan te geven of en waarom een foto je raakt spreekt mij wel aan. In dat licht zou het misschien voor de feedback kunnen helpen als de fotograaf zijn beweegreden meldt waarom de geplaatste foto werd gemaakt. Ik denk dat ook dit laatste mij en misschien anderen zou kunnen helpen om de eigen foto’s anders te maken.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor MarcoEos70D » vr aug 18 2023 5:12 pm

Nikkormaat schreef: In dat licht zou het misschien voor de feedback kunnen helpen als de fotograaf zijn beweegreden meldt waarom de geplaatste foto werd gemaakt. Ik denk dat ook dit laatste mij en misschien anderen zou kunnen helpen om de eigen foto’s anders te maken.

De beste en meest zuivere feedback krijg je juist als je die beweegredenen niet weet. Het beeld zelf moet het verhaal al vertellen, eventueel aangevuld door de titel.

Daag jezelf eens uit door gewoon simpelweg naar een foto te kijken en jezelf bijvoorbeeld deze drie vragen te stellen:

1) wat vind ik mooi aan deze foto?
2) wat vind ik minder mooi aan deze foto?
3) wat zou ik zelf wellicht anders doen?

Uiteraard kan je nog veel meer zeggen, maar met deze drie vragen zou iedereen, ongeacht zijn eigen kwaliteiten, feedback moeten kunnen geven op iedere foto.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor LosGoud » vr aug 18 2023 5:59 pm

Is het misschien een idee om aan de hand van een "echte case" verder te verduidelijken wat de bedoeling is. Ik zou een foto uit m'n grote stapel kunnen opdiepen, die hier neerzetten en iedereen, die in dit draadje meedoet, uitnodigen om hun feedback, zoals Marco dat voorstelt, te geven.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor Bert vD » vr aug 18 2023 6:36 pm

Achter de schermen wordt hier momenteel druk aan gewerkt. Op zeer korte termijn komt er een voorstel. Zeker gezien alle belangstelling hier en het ijzer heet is.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Plaatsen van foto's en reageren op foto's

Berichtdoor henkk » vr aug 18 2023 7:36 pm

Ik moet denken aan musea: meestal neem ik geen audioguide omdat ik vind dat de kunstwerken voor zichzelf moeten spreken. Maar ik realiseer me dan ook dingen te missen, dus soms toch zo'n guide. Extremer nog is een rondleiding nemen: wij waren ooit in Getty en daar werd in de rondleiding per schilderij 15 min besteed; na 3 schilderijen zijn wij afgehaakt. Concreet: pas op voor overdrijving maar enige guidance bij het aanschouwen is welkom (zelfs voor Statler of Waldorf).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten