Hoe werkt een fotobespreking bij mij?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Hoe werkt een fotobespreking bij mij?

Berichtdoor annoh » vr aug 18 2023 8:40 pm

Er zijn veel reacties gekomen op mijn topic ‘plaatsen en bespreken van foto’s’. Zie viewtopic.php?f=35&t=75427

Ik ben heel blij dat er zoveel reacties binnenkomen! Blijkbaar leeft dit onderwerp binnen de club. Laat ik beschrijven hoe voor mij feedback krijgen kan werken.

Een natte waslijn is voor mij een beeld van regen. Ik heb daar een foto van gemaakt, zie viewtopic.php?f=100&t=75410
Er kwam toen commentaar van een forumlid. Het wasgoed zou te donker zijn. Ik heb toen de bewerking aangepast. Vervolgens heb ik die aangepaste foto geplaatst. Ik vraag mezelf nog steeds af of het een verbetering is. Aan dat commentaar had ik overigens wel veel, ik ging daardoor toch kritischer de vraag stellen wat de juiste grijstint zou zijn.

Vervolgens kwam er commentaar op de scherptediepte. Die zou te gering zijn. Weer ging ik kijken naar mijn foto, nu met de vraag hoe die foto zou zijn met meer scherptediepte. Ik kwam er achter dat ik juist die beperkte scherptediepte een meerwaarde vind van de foto. Meer scherptediepte zou een wat ‘platter’ beeld opleveren.

Kortom, door opmerkingen/feedback, of welke termen je ook wilt gebruiken, ga ik weer kritischer naar mijn foto kijken. Het is een vorm van gesprek met een ander over je foto. Dat gesprek komt niet op gang als ik alleen als commentaar krijg: ‘Die foto vind ik leuk’ of ‘ik heb niks met die foto’. Ik voel me overigens vrij om eigenwijs te blijven.

Het gesprek over de natte waslijn als metafoor voor regen is niet tot stand gekomen. Had ik die metafoor aan het begin moeten noemen?

reacties welkom!
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
Online
annoh

Forumlid
Berichten: 370


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe werkt een fotobespreking bij mij?

Berichtdoor gvdnberg » vr aug 18 2023 9:37 pm

Ik heb beide foto’s bekeken en vind de aanpassing van de natte doek een verbetering, omdat er meer contrast is tussen de achtergrond en het onderwerp (de natte doek). Hoewel….. eigenlijk is het onderwerp in mijn beleving de natte draden met druppels eraan.
Per saldo vind ik de natte draden door het geheel beter uitkomen, zodat ik het een betere foto vind. Het feit dat de scherptediepte niet over alle lijnen loopt vind ik geen bezwaar. Met de laatste foto toont Annoh de regen door het effect ervan in een foto weer te geven.
Alleen de opmerking regen is voor mij voldoende om de foto te begrijpen en te waarderen, ik bedoel dan de laatste foto met het contrast tussen de donkere achtergrond en de lichtere doek.

Mooi resultaat Anno!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe werkt een fotobespreking bij mij?

Berichtdoor jan24 » vr aug 18 2023 10:08 pm

Ik kom hier graag op terug, maar slaap er een nachtje over. Ik beleef beide foto's totaal anders t.o.v. elkaar, maar zoek nog naar de juiste bewoording.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1821


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe werkt een fotobespreking bij mij?

Berichtdoor LosGoud » vr aug 18 2023 10:24 pm

Ik gebruik de drie vragen van Marco even als kapstok om op de eerste foto uit je posting van de natte waslijn te reageren.

1) wat vind ik mooi aan deze foto?
De houtstructuur in de wasknijpers
2) wat vind ik minder mooi aan deze foto?
De foto komt op mij als erg "grijs" over en geeft me geen "akelig" gevoel, dat ik wel voel als ik voor de waslijn in de regen zou staan en naar die natte doek zou kijken.
3) wat zou ik zelf wellicht anders doen?
Ik zou de foto meer detailcontrast geven, zodat het geheel wat "rauwer" wordt, de tint iets meer naar blauw (de "koude" kleur) verschuiven en eventueel wat ruis in de achtergrond toelaten.

Leuk initiatief!
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe werkt een fotobespreking bij mij?

Berichtdoor jan24 » za aug 19 2023 3:55 pm

Zonder teveel op het technisch aspect te letten, maar louter uitgaande van wat de foto met mij doet.
Foto 2 is in mijn beleving een zuivere weergave van wat er te zien is, natte doek aan een waslijn en druppels. Niets mis mee.
Foto 1 spreekt mij echter meer aan, omdat ik deze beleef als een kunstzinnige weergave van een tafereel.
Het doet mij meer en nodigt uit tot wat langer kijken dan foto 2. Het is mogelijk aansprekender, door donkerte/contrast?
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1821


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe werkt een fotobespreking bij mij?

Berichtdoor Nikkormaat » za aug 19 2023 4:44 pm

Wie A zegt, moet ook B zeggen. Daarom doe ik nu ook een duit in het zakje. De 1e foto sprak mij los van enige techniek meteen aan.
Het donkere karakter van de foto in combinatie met de lichtere druppels op de bovenste lijn associeerde ik direct met de dreiging van een onweersbui die vaak wordt voorafgegaan door erg hard zonlicht. Mijn beleving kwam daarom niet overeen met de titel “een regenachtige (druilerige) dag ”, maar meer iets als "wacht u voor wat nog gaat komen".
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe werkt een fotobespreking bij mij?

Berichtdoor annoh » wo aug 30 2023 9:42 am

Ik gebruik de drie vragen van Marco even als kapstok om op de eerste foto uit je posting van de natte waslijn te reageren.


Dank voor je reactie. De foto oogt, bij nader inzien, grauw/vlak.
En ik heb toch nog een ander bestand, met druppel, genomen.

Afbeelding
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
Online
annoh

Forumlid
Berichten: 370


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe werkt een fotobespreking bij mij?

Berichtdoor LosGoud » wo aug 30 2023 11:04 am

Mooi resultaat, Anno!
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe werkt een fotobespreking bij mij?

Berichtdoor EdvandeZilver » wo aug 30 2023 2:29 pm

Buiten de goede contrasten stoort mij één ding in de compositie, het lijntje waar het doekje aan hangt had in het ritme mogen zijn van de andere 5 draadjes.
Daar had een helpend handje om dat lijntje wat hoger te krijgen op z'n plaats geweest.
Online
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3153


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe werkt een fotobespreking bij mij?

Berichtdoor gvdnberg » wo aug 30 2023 3:55 pm

Gezien het feit dat dit lijntje symmetrisch achter het lijntje daaronder verdwijnt, vind ik het niet storend.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe werkt een fotobespreking bij mij?

Berichtdoor annoh » wo aug 30 2023 4:20 pm

@Ed,
Ik begrijp je punt. Wellicht zou de foto ''perfecter' zijn bij hoger eerste draadje. Om die reden heb ik de foto bijna niet genomen.

Wat ik bij mijzelf bemerk is dat ik getrokken word naar die 2 bovenste lijntjes omdat die wat onverwacht zijn en de vraag die dan in me opkomt is: 'Hoe zit dat nu precies met die 2 lijntjes?'
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
Online
annoh

Forumlid
Berichten: 370


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten