Hybrid Log-Gamma (HLG) toonstand

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Hybrid Log-Gamma (HLG) toonstand

Berichtdoor henkk » za dec 16 2023 2:41 pm

Mijn Zf en kennelijk ook de Z8 en 9 hebben naast SDR (Standard Dynamic Range) ook een toonstand HLG, die staat voor Hybrid Log-Gamma. In het on-line manual wordt hierover één en ander uitgelegd (https://onlinemanual.nikonimglib.com/z8/en/psm_tone_mode_guid-cc94695f-7ed4-7226-0d21-bc641c6aac60_101.html) maar wat maakt het nou echt uit? Deze modus komt voor bij HEIF bestanden maar ook als je alleen NEF's schiet.

Ik constateer dat ik in ACR twee stops belichting moet verhogen om de foto 'normaal' in Photoshop Elements te verwerken, wat in lijn is met wat Nikon schrijft. Daarvóór is het histogram meer gedrongen dan van eenzelfde beeld gemaakt met SDR maar na verhoging van de belichting maakt het niet veel meer uit.
En ik kan de belichting in de camera niet lager zetten dan ISO 400, waarbij de belichtingswaarden dan wel daarmee overeenkomen (kortere sluitertijd bijv., wellicht dat daardoor de foto 2 stops donkerder wordt).
NX Studio doet het verhogen van de belichting trouwens 'vanzelf'.

Je moet trouwens een codec downloaden om de foto's te kunnen bewerken in NX Studio en ook een codec kopen bij Microsoft voor € 0,99 of zo om Windows aan te passen voor het bewerken van HEIF bestanden. HEIF bestanden heb ik trouwens nog niet uitgebreid getest. Het gaat mij nu om NEF's met toonstand HLG.

Mijn lap-top en -scherm moeten HDR kwaliteit aan kunnen en ik heb in de instellingen dat ook geactiveerd op een bepaald moment, maar voor de weergave in NX Studio maakt dat niet uit. Mijn desktop kan helemaal geen HDR maar geeft desondanks de HLG's best weer.

Heeft iemand hier (NEF's met HLG dus) al meer ervaring mee? Voor- en nadelen? Nikon noemt er wel wat, zoals mogelijk meer ruis, maar daar zie ik niets van. Vooralsnog ziet het er (voorafgaand aan de bewerking) alleen uit als een foto die twee stops is onderbelicht. Ik laat foto's maar even achterwege want ik zie geen verschil.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hybrid Log-Gamma (HLG) toonstand

Berichtdoor henkk » wo dec 20 2023 8:00 pm

Geen reactie op dit alwetend forum :? ?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hybrid Log-Gamma (HLG) toonstand

Berichtdoor Tony D » wo dec 20 2023 11:55 pm

Ik bezit “slechts” een Z6ii, dus ik zou niet weten waar dit over gaat.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten