Instap fotografie, licht

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Instap fotografie, licht

Berichtdoor Hester » za jan 06 2024 8:13 pm

Ik fotografeer sinds 2 jaar. Ik vind het een uitdaging om alles tegen weinig kosten te doen. Nu heb ik een soort fotostudiootje gebouwd: een oud kledingrek met daar overheen een zwart kleed gedrapeerd van een tientje van MP. Ik zit alleen nog met het licht te klungelen. We hebben wel een bouwlamp maar ik denk dat dat licht te fel is. Wie weet voor mij een houtje touwtje systeem? Ter info: het is om voorwerpen of bloemen te fotograferen. Geen modellen. Alvast dank!
Hester

Regiocoördinator
Berichten: 234


Locatie: Barchem
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Instap fotografie, licht

Berichtdoor annoh » za jan 06 2024 9:28 pm

Een bouwlamp geeft niet zoveel licht. Van de kleur temperatuur wordt je niet heel vrolijk van. Daarnaast is het licht nogal hard.

Er staan diverse goedkope studiosetjes op MP.

Een andere manier is gebruik maken van een LED plafond paneel. Beetje pielen met hout en je maakt er een softbox om heen. Werkt heel goed zo heb ik zelf bemerkt. Ik gebruik deze LED box ook voor product fotografie. Ik heb er een keertje een draadje over geopend.
Afbeelding
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 370


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Instap fotografie, licht

Berichtdoor Hester » za jan 06 2024 9:49 pm

Dank voor je reactie. Wat voor materiaal heb je voor de lamp gespannen?
Hester

Regiocoördinator
Berichten: 234


Locatie: Barchem
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Instap fotografie, licht

Berichtdoor Hester » za jan 06 2024 10:18 pm

Ik heb je beschrijving gevonden.
Hester

Regiocoördinator
Berichten: 234


Locatie: Barchem
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Instap fotografie, licht

Berichtdoor annoh » za jan 06 2024 11:40 pm

Volgens mij is dat materiaal niet heel kritisch. Gewoon een wat open geweven stofje, wit van kleur.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 370


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Instap fotografie, licht

Berichtdoor Karina2 » za jan 06 2024 11:49 pm

Hester, je kan ook een eenvoudige (tweedehands) reportageflitser gebruiken. Het voordeel daarvan is dat je dan je licht meer kunt sturen, door lichtvormers te gebruiken zoals bijvoorbeeld een grid, snoot of flashbender. (te koop in diverse prijsklassen, maar ook zelf te maken van bijvoorbeeld zwart karton, zie DIY-make your own light diffuser filmpjes online). Ook kun je dan zelfs nog een kleur aan je licht meegeven door kleurgels te gebruiken.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1583


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Instap fotografie, licht

Berichtdoor Hester » zo jan 07 2024 11:34 am

Dank je voor je antwoord. Er is nog heel wat te leren merk ik. Ik heb deze gevonden: Sigma EF-610 DG Super reportage flitser voor NIKON Camera.
Is dat wat voor een DSLR camera de D7500?
Hester

Regiocoördinator
Berichten: 234


Locatie: Barchem
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Instap fotografie, licht

Berichtdoor Karina2 » zo jan 07 2024 12:43 pm

Hester, ik heb je een pb gestuurd.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1583


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Instap fotografie, licht

Berichtdoor annoh » wo jan 10 2024 11:20 pm

Met een reflectie scherm kan je schaduwen verzachten. Voor 5 euri zijn bij de bouwmarkt reflectie schermen te koop. Oorspronkelijk bedoeld om achter een radiator te plaatsen.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 370


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Instap fotografie, licht

Berichtdoor Hester » wo jan 10 2024 11:21 pm

Schijn je dan met je licht op zo'n scherm?
Hester

Regiocoördinator
Berichten: 234


Locatie: Barchem
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Instap fotografie, licht

Berichtdoor annoh » do jan 11 2024 8:29 am

Ik heb wat ervaring om product fotografie. Grote voorwerpen in de vorm van meubels. Kleinere voorwerpen in de vorm van A4, A3 en A2 printers. Ik gebruikte 2 studio flitsers, links en rechts. Witte of zwarte achtergrond. Bij witte achtergrond vaak nog een 2 flitsers op de witte achtergrond.

De foto van de Spyder hieronder heb ik gemaakt voor een artikeltje. Zwarte achtergrond, grijze ondergrond. Vanaf de camera gezien rechts LED continulicht van Sirui. Min of meer dwars op de camera. Links, ook min of meer dwars, zelfde lichtbron. De rechter op vol vermogen, de linker op een procent of 20 om op die manier wat diepte te krijgen. In plaats van die linker kop zou je ook een reflectie scherm kunnen nemen. Voordeel van continu licht is dat je precies ziet wat je aan het doen bent. Proefopnamen zijn niet nodig.
Afbeelding

De foto van mijn Nikon analoge setje heb ik gemaakt met mijn LED box. Witte ondergrond, met daarop 'de oude meuk' geplaatst. En de box een beetje kantelen. Het licht komt dus een beetje van boven. Je ziet dat de schaduwen mooi zacht zijn.
Afbeelding

Ik heb geen ervaring met maken van product foto's m.b.v. reportage flitser. Indien je een reportage flitser op de camera zet dan wordt het licht wellicht wat vlak.

Kortom, er zijn veel wegen die naar Rome leiden.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 370


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Instap fotografie, licht

Berichtdoor Bert vD » do jan 11 2024 9:08 am

Dat continulicht met LED is erg interessant. Zo gauw ik weer wat op de been ben (pensioen gaat nog niet helemaal als gewenst, maar komt goed) is het plan wat met stillevens te gaan doen/ experimenteren. Daarvoor heb ik voordelig een studioflitsset op de kop kunnen tikken. Dit continulicht kende ik alleen van horen zeggen, maar lijkt(?!) me een stuk “makkelijker”. De resultaten van die experimenten ga ik hier ter lering en de vermaak delen. Over een maandje hoop ik.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Instap fotografie, licht

Berichtdoor annoh » do jan 11 2024 9:48 am

Continulicht geeft minder licht dan een flits set maar is toch langzamerhand wel een alternatief. Er zijn inmiddels betaalbare setjes te koop. En de huidige camera's zijn aardig ruis vrij zodat je zonder bezwaar bij 400 of 800 ISO kan werken.

In mijn fotostudio heb ik een complete water installatie. Overigens, het model kan kiezen koud of warm water. Met flitslicht bevries je de waterdruppels. Ik ben van plan weer eens een watershoot te gaan doen, maar dan met continu licht.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 370


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Instap fotografie, licht

Berichtdoor Bert vD » do jan 11 2024 10:46 am

Quote: "Continulicht geeft minder licht dan een flits set maar is toch langzamerhand wel een alternatief. Er zijn inmiddels betaalbare setjes te koop. En de huidige camera's zijn aardig ruis vrij zodat je zonder bezwaar bij 400 of 800 ISO kan werken."
Ben benieuwd. Werk met een D5500. De rest is me te zwaar. Laatst voor het eerst wat geprobeerd in een ministudio (en dus "continulicht") op tafel:
Afbeeldingnaamloos (6 van 6) by Bert van Dalen, on Flickr

Hier heb ik overigens een Olympus camera gebruikt, maar in principe heb ik voor NCN de D5500.
Ik moet nog wat verzinnen om die donkere rechthoek te voorkomen. Waarschijnlijk door er ook een lap stof voor te hangen en dan door een spleet te fotograferen.
Laatst gewijzigd door Bert vD op do jan 11 2024 11:21 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Instap fotografie, licht

Berichtdoor Bert vD » do jan 11 2024 11:20 am

op deze manier:
Afbeeldingministudio thuis by Bert van Dalen, on Flickr

Heel leuk om mee te werken
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten