Panorama's uit de hand

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Panorama's uit de hand

Berichtdoor RVK » wo jul 19 2006 9:46 am

Ik probeer steeds meer om panorama’s uit de hand te schieten, dus zonder statief, waterpas, etc. De reden is dat ik meestal geen statief en panoramakop meeneem (te zwaar) en dat er soms geen tijd en plaats is om een statief op te stellen of om waterpas te stellen. (sommige panorama’s schiet ik vanuit de auto)
Tevens heb ik ondervonden dat de meeste panoramakoppen verkeerd om zijn, levelen zit boven het draaien, zodat zelfs bij precies waterpas stellen het draaivlak niet horizontaal is.

Het heeft ook nadelen, de verschillende horizontale overlappingen worden door het stitch programma wel gecorrigeerd, maar de verschillende verticale overlappingen geven bij rechthoekig knippen veel beeldverlies.

Voor een gebogen horizon is er nu wel software echter die heb ik nog niet geprobeerd (Alto soft)

Volgende panorama’s zijn allen met een compact vanuit de hand geschoten (alles op automatisch)

Afbeelding

Alaska Highway, Kluane national park, Yukon

Afbeelding

Tuktoyaktu, North West Territories.

Afbeelding

Dempster Highway, Richardson Mountains, Yukon

Afbeelding

dempster highway, Ogilvie moutains, Yukon

Afbeelding

Top of the world highway, Dawsoncity, Yukon

Afbeelding

White pass, Britisch Columbis


RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 955


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » wo jul 19 2006 11:21 am

Het zijn mooie pano's die mijns inziens nog wel wat contrast en saturation kunnen gebruiken. Wat ik wel storend vind is dat je pano's allemaal een scheve horizon hebben. Dit is in PS in een paar klikjes op te lossen. Enne dat de meeste panokoppen verkeed zijn ik weet niet waar jij het dan over hebt:

Kingpano: levelen onder het draaien.
Panosaurusl: levelen onder het draaien.
Nodal Ninja: levelen onder het draaien.

En dit zijn geen dure hoor.

Bij de wat duurdere zit het helemaal goed bijv. Manfrotto.

En volgens mij als je landschapsfoto's maakt vind ik dat je daar tijd voor MOET maken om een statief te stellen e.d. dan krijg je de beste en mooiste resultaten en dus niet even vlug tussen neus en lippen door vanuit de auto.
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor RVK » wo jul 19 2006 1:57 pm

Door uit de hand te fotograferen komt het voor dat de horizon niet altijd recht is, verder omdat de verticale overlapping niet altijd goed is komt het soms beter uit om de horizon niet helemaal horizontaal te houden.
Dit hoop ik in de toekomst met software te kunnen corrigeren.


Ik beweer niet dat het uit de hand beter, of net zo goed gaat als met een statief en speciale panoramakop, maar ik blijf erbij dat ik niet altijd met een statief onderweg ben. Het gebeurd dikwijls dat ik tijdens mijn reizen onverwacht een mooi panorama zie, en dat zou ik dan niet kunnen fotograferen wegens gebrek aan een statief?

Met de opmerking dat de meeste panoramakoppen niet geschikt zijn bedoel ik dat bij de meeste (standaard) koppen en balhoofden het draaien onder het levelen zit.

Er zijn natuurlijk wel speciale koppen voor panorama’s maar die zijn meestal opgebouwd uit verschillende losse componenten bv leveler, draaiunit, verstelling nodalpunt.

Behalve dat deze oplossingen meestal groot en zwaar zijn, kosten ze ook wel wat, speciaal de betere merken.

Bv Manofrotto 303 Plus met leveler 438 totaal Eur. 430,= of draaikop 300N met 438, totaal ca. Eur 235,= (ca 1,3 KG en zonder nodalpunt verstelling)

De Kingpano zal wel goedkoper zijn maar het blijf een groot apparaat. (is wel kompleet en ziet er goed uit)

De Nodal Ninja kan klein worden opgevouwen en is niet duur en ziet er goed uit (is zonder levelen), ik heb wel zowel goede als slechte referenties gevonden.

Als ik een statief en kop zou willen gebruiken dan moet het zo klein en licht mogelijk zijn en eenvoudig te bedienen zijn. Statief zal dan nog wel lukken (bv carbon, zeer duur) maar voor de kop heb ik nog geen bruikbaar alternatief gevonden. Ik heb er wel aan gedacht om een balhoofd ondersteboven te monteren. (vraagt wel om aanpassingen)

Verder heb ik zelf, uitgaande van mijn wensen, een kop ontworpen die klein en licht is.
Ik heb hem nog niet kunnen bouwen omdat het uitbesteden van de onderdelen op dit moment nog te duur is ( enkelstuks is veel duurder dan serie werk).

Misschien zijn er forumleden die zelf kunnen draaien en frezen en interesse hebben, indien dat zo is kunnen ze het tekening pakket van mij krijgen (alles in ACAD 2000LT)

De verzadiging en het kontrast heb ik bewust wat aan de lage kant, ten eerste omdat ik afdrukken maak en mijn printer zwaarder aanzet zodat de afdrukken goed zijn en omdat ik niet hou van harde foto’s met beperkte toonschaal dus gewoon een kwestie van smaak. (sorry)

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 955


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » wo jul 19 2006 2:46 pm

RVK,

Dat van die horizon vind ik geen excuus, ik schiet ook pano's uit de hand en ik stel in PS achteraf altijd mijn horizon recht (je moet ook als je uit de hand schiet zorgen dat je horizon in het midden blijft zo krijg je geen hol/bol vorm) Als je dit niet wilt moet je toch echt gaan denken aan een panoramakop.

Die panorama koppen die jij bedoeld, zijn niet echte panoramakoppen. Een echte panokop kan je idd instellen op nodalpoint e.d. en dan heb je pano's die perfect te stitchen zijn.

Tsja dat van het contrast en verzadiging is idd een kwestie van smaak, maar deze missen dat in mijn bescheiden mening.

Zou ik van jou die Acad tekening kunnen krijgen? Als mede een grote versie van foto 3 en 4? dan kan ik hem eens door PS halen als je dat goed vind?
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » wo jul 19 2006 4:43 pm

Mooie panorama's !!
En mooie composities overigens.

:shock:
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor RVK » wo jul 19 2006 6:34 pm

Draaien met PS om de horizon recht te zetten is niet wat ik bedoel. Doordat de vertikale overlap niet altijd precies is krijg ik soms een stich die eruit ziet als een soort trapje. Zou ik die draaien en dan croppen dan blijf er te weinig van de foto over (lengte breedte verhouding is dan veel te groot).

Camera horizontaal met de horizon in het midden van het beeld gaat niet altijd op. Stel je staat op een hoog punt en je onderwerp bevindt zich in de diepte (of andersom), als je dan je camera horizontaal stelt krijg je veel lucht en weinig onderwerp, dus dan voorover neigen.
De bolle horizon die je dan krijgt wil ik met software weer recht maken.(het zou ook kunnen met een PC nikkor echter ik werk nu met een compact)

De echte panorama koppen zijn inderdaad goed instelbaar echter ook aan de prijs en meestal zwaar en groot. Verder hou ik meestal geen rekening met het nodalpunt, iets wat met handmatig ook slecht gaat. Ik heb tot nu toe geen enkel probleem met stitchen behalve als er voorwerpen zeer dicht bij en tegelijk ver weg in beeld komen. (een ander verhaal is beweging)

Als ik je e-mail krijg zal ik de tekening en foto opsturen

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 955


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » wo jul 19 2006 10:24 pm

RVK mijn e-mail: martijnoorthuis@hotmail.com

Als je zelf al aangeeft dat er zoveel problemen bij komen kijken met het maken van panorama's uit de hand snap ik niet dat je ze ten eerste hier maakt en ten tweede hier ook nog eens plaatst, dan kan je dat soort reacties verwachten. Ik blijf erbij dat het geem excuus is. Die kingpano is maar $75,- en die nodal ninja maar $ 145 en dat noem ik geen geld voor een goede panokop in klein formaat.

Ik zie op dit formaat weinig stitchfouten en kan je deze dus uitstekend in PS rechtzetten. En wat jij bedoeld dat er dan zoveel beeld verloren gaat hoe schiet jij dan die pano beweeg jij je camera dan in een golfbeweging of zo. Ik schiet ze ook uit de hand en ik kan mijn camera wel redelijk rechthouden hoor wat een hoop gecrop scheelt.

Hier check deze: uit de hand geschoten met mijn D50 + 18-55 @ 18 mm.

Afbeelding
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor RVK » do jul 20 2006 9:32 am

Als je goed leest zie je dat ik helemaal geen grote problemen heb met het maken van panorama’s. Ik doe dit al vele jaren vanaf, schaar en lijm, panorama camera’s. PC nikkors. Etc. Wat ik aangeef is dat ik niet beperkt wil worden door het gebruik van een (zwaar) statief met een grote panorama kop erop, of allerlei wetmatigheden zoals nodalpunt, waterpas.etc.

Ik snap ook wel dat als je zorgvuldig werkt, met statief, etc., dat het daaropvolgende proces eenvoudiger is, maar dat mag volgens mij geen reden zijn om je te laten beperken in gelegenheid en onderwerpen. (en gaat het meer of minder fout, pech gehad, niet geschoten is altijd mis).
Zeker met de middelen die tegenwoordig beschikbaar zijn ( digitale camera,s, grote geheugens, software) is achteraf veel te corrigeren.

Ik heb veel literatuur verzameld, en met veel fotograven gesproken, waarbij het mij steeds opvalt dat er over panorama fotografie (soms) enorm moeilijk wordt gedaan.
Zo moeilijk dat veel mensen afhaken terwijl dat volgens mij helemaal niet nodig is. Daarom maak ik panorama’s met de eenvoudigste middelen, compact camera uit de hand, o.a. om aan te tonen dat iedereen dit kan doen.
Verder reis ik veel en wil op deze reizen panorama’s maken van de onderwerpen die ik (al dan niet toevallig) tegenkom met de eenvoudige middelen die ik dan bij mij heb.

Ik heb fotografie cursussen gegeven (niet alleen over panorama’s) met steeds als thema dat fotografie helemaal niet geheimzinnig is en dat je ook met eenvoudige middelen ( en basis kennis van fotografie) goede resultaten kunt verkrijgen.

Op veel forums is het mij opgevallen dat er veel dikdoenerij is, op dit forum gelukkig (nog) niet, maar kijk eens op dpevieuw, of Steve’s digicam (de meeste noemen zich prof. terwijl de kennis zeer beperkt is) , dus daarom laat ik mijn panorama’s zien, als voorbeeld wat met mijn manier van werken mogelijk is. (misschien worden meer mensen enthousiast en gaan ze het ook eens proberen)

Ik zal nooit beweren dat mijn foto’s perfect zijn (verre van dat er is altijd wel iets te verbeteren) maar er is ook nog zoiets als smaak. Als het rechtzetten van de horizon belangrijk gevonden wordt dan kan iedereen het voor zichzelf uitmaken en dit eenvoudig corrigeren.

Ik ben altijd open voor commentaar alleen is mijn ervaring dat er opmerkingen komen over andere dingen dan dat ik zelf verwacht had, (bv ik vind dat foto van Richard Mountain niet goed van kleur is)

Mijn ontwerp voor een kop kun je zien als een voorstel, daarom kan iedereen die belangstelling heeft hem krijgen. Misschien zijn er mogelijkheden om via dit forum hem verder te ontwikkelen en zelfs te fabriceren. (als ik hem bij een machinefabriek nu laat maken dan is hij als enkelstuks veel te duur)

Ik hoop dat bovenstaande duidelijk maakt wat ik met deze onderwerpen voor doel heb, verder hoop ik dat ook andere forumleden hun kennis en ervaring blijven delen (ik heb een tijd niets gezien van het onderwerp HDR, iets wat zeer goed was)

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 955


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » do jul 20 2006 10:35 am

Kijk als je dit in je eerste post had gezet hadden we je allemaal begrepen. Kijk dat je reacties krijgt is niet voor niks. Slordig gestitchte foto's of gewoon domweg scheve foto's zijn in 2 tellen op te lossen dus daarom vraag ik me af waarom wordt dat niet aangepast. Je geeft zelf aan dat je weinig tijd hebt om je statief op te stellen etc. maar vervolgens wil je wel veel tijd besteden aan het stitchen van foto's die moeilijk te stitchen zijn door het niet gebruiken van de juiste apparatuur beetje krom vind ik zelf. Maar als je geen reactie wil en jij zelf je foto's perfect vind zo wie ben ik dan om jou te zeggen dat het een en ander niet mooi en/of fout is.
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor RVK » do jul 20 2006 3:25 pm

Mijn excuses als het niet direct duidelijk was wat ik bedoelde echter ik heb meer items over dit onderwerp gemaakt en die waren blijkbaar wel duidelijk.

Dat ik geen reacties wil kan ik niet in mijn tekst terugvinden dus die opmerking snap ik niet helemaal, sterker nog volgens mij schrijf ik dat ik open ben voor commentaar.

En dat sommige dingen moeilijk te snappen, en krom zijn, is nu eenmaal een feit in het leven wat je wel meer zult tegenkomen. Ik weet zeker dat er veel forumleden zijn die snappen dat als je reist overdag, je weinig tijd hebt terwijl je “s avonds zeeën van tijd hebt bv op een hotelkamer met je labtop.

Wat betreft het perfect vinden, zou aanraden om nog eens te kijken naar wat ik schrijf, zo moeilijk is lezen niet.

Ik vind het jammer als een item afdwaalt en daarom Bug322 en andere forum leden gaarne jullie op en aanmerkingen over dit onderwerp.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 955


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » do jul 20 2006 4:21 pm

..... :? 8)
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » do jul 20 2006 4:47 pm

deze heb ik vanmiddag gemaakt.
Ik vind het reuze leuk om de doen maar kan iemand me uitleggen hoe ik in photoshop7 (nederlands) die lucht wat blauwer kan maken zonder de rest van de foto te veranderen?
Afbeelding
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » do jul 20 2006 5:02 pm

Nogmaals dat het allemaal beter kan snap ik ook wel.
Ik vindt perfectie echt niet belangrijk want daar waar techniek de overhand krijgt verliest het gevoel.

Het zijn gewoon mooie foto's van prachtige omgevingen, dank je dat je ze met ons deelt.

Sorry maar hoe technisch perfect jouw panorama ook is Opgezet bij die pano's van RVK heb ik meer zin om erin te lopen.

Een puntje in het forum "Algemene fotografie" was het beter gepast.





:D
Groetjes
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » do jul 20 2006 5:10 pm

Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

verzoek

Berichtdoor roel » vr jul 21 2006 3:17 pm

Een verzoek aan de fotoplaatsers: graag ervoor zorgen dat de foto's niet groter zijn dan 800 à 900 pixels breed. Anders wordt het forumscherm breder dan menig beeldscherm en dat leest rot. Wanneer je een foto wilt plaatsen die groter is, is het beter om een koppeling te plaatsen naar een grotere foto. Deze wordt dan in een nieuw scherm geopend. Zie hiervoor bijvoorbeeld het bovenstaande bericht van Opgezetfan.
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten