Panorama's uit de hand

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Blauwe lucht in foto

Berichtdoor Malo1961 » vr jul 21 2006 3:37 pm

Olle_Griese schreef:
deze heb ik vanmiddag gemaakt.
Ik vind het reuze leuk om de doen maar kan iemand me uitleggen hoe ik in photoshop7 (nederlands) die lucht wat blauwer kan maken zonder de rest van de foto te veranderen?


Ik denk dat je 2 mogelijkheden hebt. De eerste is tijdend het opname proces 2 foto's maken vanaf statief.eerste foto belichten op de voorgrond en de tweede belichten op de lucht. Daarna de twee opnames samenvoegen in PS via layers. Een andere duurdere oplossing is een ND gradatie filter aan schaffen. Daarmee voorkom je ''Uitvreten van de lichte lucht partijen '' en is voor en achtergrond meer in evenwicht qua kontrast. Laatste oplossing kost wel wat geld.
Cokin relatief goedkoop (gebruik ik zelf) En Lee filters...., maarvoor zo'n setje van 3 gradatie filters moet je flink cash aftikken. Zijn wel de beste.

Succes, Martin
Malo1961



Onderwerp:

Berichtdoor RVK » zo jul 23 2006 8:42 am

Olle_griesse,

Probeerhet eens met deze site, hierop staan tips o.a. om de lucht te veranderen dan wel te verwiselen

www.pixelmania.nl/zoeken.aspx?zoek=workshop

Misschien wat opervlakkig, maar wel bruikbaar

Succes

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 958


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » zo jul 23 2006 9:50 am

Martin,
Ik heb die foto gemaakt met de 17-35mm en wil daar eigenlijk geen filters op gezien de filtermaat van 77mm.
Ik heb wel een andere lens met polafilter maar daar kun je weer geen pano,s mee maken.
RVK , dat is dus wat ik bedoel, ik ga er mee bezig.
Ik heb afgelopen week ook al het boek "basiscursus photoshop SC" gekregen , ik zal me daar ook eens in verdiepen en hopen dat het een beetje match,t met photoshop 7
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Malo1961 » zo jul 23 2006 9:55 am

Olle_griesse,

Het advies van RVK geeft inderdaad een beter antwoord op jou vraag.
Ik interpreteerde hem anders. Excuus hiervoor. :)
Deze tips en PS technieken zijn natuurlijk de weg om te gaan , nadat het opname proces is afgerond.
Zie mijn antwoord hierboven maar als een kleine tip om het voor de opname te bewerkstelligen.Ik dacht in je foto te constateren dat de lichte partijen ietwat overbelicht zijn.Iets wat in een opname met zo'n kontrastverschi niet te vermijden is. Evenzo goed hoop ik dat je er wat aan hebt :)

Martin.
Malo1961



Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » ma jul 24 2006 6:17 pm

RVK schreef:Olle_griesse,

Probeerhet eens met deze site, hierop staan tips o.a. om de lucht te veranderen dan wel te verwiselen

www.pixelmania.nl/zoeken.aspx?zoek=workshop

Misschien wat opervlakkig, maar wel bruikbaar

Succes

RVK

Het is me aardig gelukt maar ik krijg met de toverstaf de kleine witte puntjes tussen de bomen niet weg.
Graag een tip
Ik vind dit reuze leuk werk
(ja ik weet het, de lucht en de spiegeling in het water kloppen niet maar het gaat me nu even om de techniek)
Afbeelding
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » ma jul 24 2006 8:41 pm

Beste Olle Griese, de suggestie een Cokin verlopend grijsfilter te gebruiken is niet zo gek. Je moet wel gaan voor het P-systeem van Cokin. Je koopt de filterhouder, het filter en een zonnekap. Dan nog een adapterring voor het objectief dat je gebruikt. Deze adapters zijn er van 48 t/m 82mm. Met dit systeem heb je niet gauw vignettering.
Heb je eenmaal een filterhouder en wat filters, dan kun je ook nog extra adapterringen kopen voor je andere objectieven. Dat spaart echt geld uit.
Voor de 52mm objectieven heb ik alles van Nikon, maar voor de 72mm-maat heb ik Cokin P. Verlopend grijs, circulair polarisatie, 80B kleurcorrectie, noem maar op, en wat modulaire zonnekappen, die kun je op elkaar monteren voor de gewenste brandpuntafstand.
Soms zie je ze bij opruimingen voor weinig geld liggen, en zo heb ik al heel wat filtertjes bij elkaar gegrabbeld voor weinig geld.
Groeten, E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten