Vreemde schitteringen op foto's

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Vreemde schitteringen op foto's

Berichtdoor De Put » wo jul 26 2006 10:29 am

Hallo allemaal,

De laatste tijd is het mij opgevallen dat ik regelmatig vreemde schitteringen op mijn foto's heb die ik niet kan plaatsen. Ik denk dat het te maken heeft met mijn UV filter, maar helemaal zeker ben ik er niet van. Ik kan deze schitteringen ook zien in mijn zoeker en 'sturen' door de camera te bewegen. Het zijn dus zeker geen fouten op mijn sensor.

Weten jullie wat dit is:

Afbeelding
Deze heb ik heel bewust gestuurd!


Afbeelding
Zie de groene weerkaatsing van de lampen in de lucht erboven.


Afbeelding
idem


Afbeelding
Groene lichtje rechts van de Stenaline catamaran


Afbeelding
Is het de zon of jupiter?


Afbeelding
Schittering in het water


Afbeelding
Afbeelding
Groene lichtjes in de bumper


Afbeelding
In de rechterwielkast.

Ik weet het niet, weten jullie het wel?

Groeten,
Remco
De Put



Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » wo jul 26 2006 10:43 am

Op de eerste (en ik denk ook de rest) is het een flare deze wordt veroorzaakt door tegen het licht in te fotograferen.

Op de derde nachtfoto is het een Halo deze worden veroorzaakt door het gebruik van een groot diafragma i.c.m. langere sluitertijden bij lantaarnpalen e.d.

die weerspiegeling in de lucht kan gewoon natuurlijk komen door laag hangende wolken.

Die schade foto's heb je die gemaakt na die opname van de zon? Want dan denk ik dat daardoor je sensor wel degelijk beschadigd is.

Die foto van de zon dat schijnen de D70 e.d. wel meer last van te hebben icm hele korte sluitertijden 1/1000 - 1/8000.
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor De Put » wo jul 26 2006 10:59 am

Opgezetfan,

Allereerst bedankt voor je reactie!
Opgezetfan schreef:Op de eerste (en ik denk ook de rest) is het een flare deze wordt veroorzaakt door tegen het licht in te fotograferen.

Kan ik hier iets tegen doen?

Opgezetfan schreef:Op de derde nachtfoto is het een Halo deze worden veroorzaakt door het gebruik van een groot diafragma i.c.m. langere sluitertijden bij lantaarnpalen e.d.

f4 sluitertijden variëren van 3 tot 10s

Opgezetfan schreef:Die schade foto's heb je die gemaakt na die opname van de zon? Want dan denk ik dat daardoor je sensor wel degelijk beschadigd is.

Ik wist niet dat ik mijn sensor kon beschadigen door een foto te maken van een zonsondergang? Ik neem toch aan dat mijn camera zichzelf daar tegen beschermt....? De foto is genomen in de A stand f8 1/8000, de camera is dus wel voor de kortst mogelijke sluitertijd gegaan.

Overigens heb ik daarna vele foto's gemaakt en die hebben geen last van hot pixels o.i.d. alleen bij tegelicht situaties in het begin van de avond treedt dit probleem op.

Groeten,
Remco
De Put



Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » wo jul 26 2006 11:10 am

Remco,

dan zijn het gewoon flares als je zegt dat ze tegen het licht in genomen zijn.
Wat je daar tegen kunt doen is niet meer tegen het licht in fotograferen of tijdelijk even je UVfilter eraf halen of een zonnekap aanschaffen.

Wat betreft die Halo's had ik dus gelijk en heb je een groot diafragma gebruitk f/4 met een lange sluitertijd, probeer het eens met bijv f/8 - f/11 dan heb je er minder last van. :)
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor De Put » wo jul 26 2006 11:20 am

Hey Opgezetfan,

Dank je wel!

Groeten,
Remco
De Put



Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » wo jul 26 2006 11:46 am

Graag gedaan suc6 ermee 8)
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor RVK » wo jul 26 2006 12:18 pm

De vlekken op je foto’s zijn duidelijk reflecties (flare) in je objectief. Ze kunnen zich voordoen als gekleurde vlekken, spookbeelden, halo’s, zweem over het gehele beeld, contrast verlaging, of een combinatie daarvan.
Het effect is het duidelijkst in de donkere delen van het beeld en kent vele oorzaken, bv. reflecties op glas/lucht vlakken, de lens tubus, het diafragma, of op de sensor zelf.

Het komt vooral voor bij sterke lichtbronnen zoals de zon of spotlicht die al dan niet in de beeldhoek van de lens vallen.

Het is (gedeeltelijk) te voorkomen door een goede lenscoating, goede zwarte tubus, (dus goede lens, de noct nikkor is hier speciaal voor geconstrueerd) en door gebruik van vooral een zonnekap.

Je zegt zelf dat als je de kamera iets beweegt de vlek veranderd of verdwijnt, iets wat je vooral bij sterke groothoeklenzen tegenkomt, als je je kamera een klein beetje draait kun je soms de vlek wegwerken.

Filters, maar ook stof op de lens versterken het effect.

Een typische reflectie zijn diafragmavlekken, herkenbaar aan de vorm, verder spreekt men wel van filter flare, als een duidelijk ghostbeeld ontstaat door reflectie via de filter (heeft niet direct iets te maken met de kwaliteit van het filter maar met het feit dat het een vlak glas oppervlak is, met wat geluk en testen kun je mooie ufo foto’s maken) dus probeer eens zonder filter

Wat vervelend is, is een zweem of en kontrast verlaging over het gehele beeld, daar die moeilijk te controleren is op de monitor. (kan ook wel weer bruikbaar zijn voor highkey opnamen)

Diafragmeren kan helpen echter vergroot weer de kans op diafragmavlekken.

Succes ermee, veel experimenteren.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 956


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor De Put » wo jul 26 2006 12:27 pm

RVK,

Bedankt voor de les, ik ga hiermee aan het oefenen.

Groeten,
Remco

PS: Ik heb deze kennis nu vergaard door juist wel jouw kleine lettertjes te lezen, ik neem aan dat dat geen kwaad kan ;-)
De Put



Onderwerp:

Berichtdoor RVK » wo jul 26 2006 5:27 pm

Ervaring is de som van al mijn blunder, ik heb ook dikwijls de kleine lettertjes niet gelezen (luiheid)

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 956


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor luc » do jul 27 2006 3:51 pm

Wat je op de 2e nachtfoto ziet heb ik ook ervaren op nachtfoto's van een kermis.
De verlichting reflecteerd daar ook groenig in de lucht. De lens was een 50mm f1.8 zonder filter.
Ik kan het verschijnsel nog steeds niet plaatsen en in werkelijkheid was er namelijk niets van een reflectie te zien.
Jammer dat ik nu de desbetreffende opnames niet kan laten zien.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor Onno » do jul 27 2006 11:52 pm

Ik had onlangs ook zo'n geintje:

Afbeelding

Gemaakt met mijn 50mm objectief voorzien van UV filter, iso 1600, f1.8, 1/30sec

Ik heb de reflectie weggekaderd. Vierkant maakt deze foto ook nog iets sterker. Geluk bij een ongeluk. ;-)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor RVK » vr jul 28 2006 8:09 am

Onno

Ik denk dat dit een voorbeeld is van filterflare.

Kijk een op www.vanwalree.com/optics/filterflare.html

Hier staan voorbeelden en uitleg

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 956


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Onno » vr jul 28 2006 4:21 pm

Zeer duidelijke uitleg.

Ik heb er een Tiffen 52mm uv haze 1 filter op zitten van ongeveer 18 Euro. Eigenlijk alleen maar ter bescherming van de voorste lens. Wellicht dat ik met een Nikon filter iets minder last had gehad van dit effect.

Ik zal een volgende keer bij een dergelijke lichtsituatie de filter er maar even afschroeven.
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » vr jul 28 2006 7:25 pm

Naar mijn bescheiden mening moet je, als je een UV-filter gebruikt, altijd een multi-coated filter gebruiken, dus de Nikon L37C.
Ik zeg niet dat het hier gebeurt, maar vaak zie ik mensen met een duur zoom-objectief met meer dan 10 multi-coated elementen een goedkoop filter gebruiken met maar één coating! En als ik een euro kreeg voor iedereen die ik zonder zonnekap zie lopen, kon ik een F6 kopen... bijna...

Punt is, volgens mij, dat fel licht vanaf de frontlens terugkaatst op de achterkant van het filter, en dan weer het objectief in, waardoor dit licht op een geheel andere plaats opduikt. De Nikon L37C-filters hebben niet voor niets multicoating op beide zijden.

Maar ik geloof ook weer niet dat reflecties zoals die van de olielamp voor de tent te voorkomen zijn, het is nu eenmaal een sterke, bijna puntvormige lichtbron in een redelijk donkere omgeving.
Mooie test voor een Noct-Nikkor?
Groeten, E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » vr jul 28 2006 11:19 pm

Het hoeft niet perse een Nikon te zijn. Ik heb Helioplan filters op mijn "oudere" objectieven en een Hoya Super Multi Coated op mijn 17-55. Prima filters, goedkoper en veel beter verkrijgbaar dan de Nikon filters.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten