Fotografie cursus Online (MP aanbieding)

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie

Onderwerp:

Fotografie cursus Online (MP aanbieding)

Berichtdoor b0lino » di dec 10 2013 7:24 pm

Ik ben hier nieuw dus dit is mijn eerste post. Ik heb hier al wel eens eerder enkele posts gelezen die gaan over hetzelfde onderwerp, maar ik kon er nog niet echt de info uit halen die ik wilde. Daarom toch een nieuw topic.

Ik was al een tijdje een beetje aan het kijken naar een fotografiecursus, vooral met het doel om op een overzichtelijke manier de technische informatie bij elkaar te sprokkelen. Ik heb nog niet zo lang een spiegelreflex (Nikon D80) en ik oefen veel, maar ik merk dat ik vaak eigenlijk niet zo goed weet waarom ik de keuze voor een bepaalde instelling maak en of hiervoor niet een betere optie is, behalve dat ik het een beetje op gevoel en ervaring doe. Ik oefen zo veel mogelijk op de manual stand door te kijken wat er gebeurd als ik het diafragma vs. sluitertijd etc, verander. Ik begrijp de theorie inmiddels wel een beetje (lage ISO = minder ruis, korte sluitertijd = minder beweging, maar ook donkerder etc.) Maar laatst las ik iets over het aanpassen van de witbalans en dat was weer totaal nieuw voor me. (Ik zoek dat dan ook wel weer uit op internet, wat het is en waarvoor je dat gebruikt).

Anyway, ik had de LOI/NTI etc. cursussen bekeken, maar ik vond ze nogal duur en ik las op diverse fora dat ze nogal afgeschoten werden. Nu is er een aanbieding op Marktplaats van DigiFoto, waarbij je voor 50,- de complete cursus kan doen en ook een stukje uitleg krijgt over lightroom en photoshop. Als ik boeken ga kopen ben ik dat geld ook wel kwijt dus daarvoor hoef ik het niet te laten, maar nu vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met deze cursus. Ik kan namelijk nergens echt reviews oid vinden en dat maakt me altijd een beetje achterdochtig.

Ik zoek dus wel een online fotografiecursus m.n. om het technische aspect een beetje beter te kunnen begrijpen en dingen zoals belichting, zodat ik weet waarmee ik oefen en waar ik op moet letten. IRL cursussen hebben normaliter mijn voorkeur want je leert fotografie immers door te doen, maar ivm medische omstandigheden is dat voor mij nu niet haalbaar.

Alvast bedankt!
b0lino



Onderwerp:

Re: Fotografie cursus Online (MP aanbieding)

Berichtdoor Hasselbox » di dec 10 2013 7:36 pm

Is er geen fotoclub bij jou in de buurt?
Lijkt mij een beter idee als een online cursus.
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotografie cursus Online (MP aanbieding)

Berichtdoor DannySan » di dec 10 2013 8:15 pm

Hoi b0lino,

in welke omgeving zit je? Is er niet een forumlid/clublid in de buurt die je op weg kan helpen?
(hier staat de koffie warm hoor).

Groet Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3863


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotografie cursus Online (MP aanbieding)

Berichtdoor b0lino » di dec 10 2013 8:20 pm

@ Hasselbox: Ik ben ernstig ziek. Ik kan geen cursussen buiten de deur doen voorlopig, daarom zoek ik een alternatief om toch een beetje bij te kunnen leren, wat ik thuis op mijn eigen (goede) moment kan doen.

@DannySan: ik woon in regio Utrecht
b0lino



Onderwerp:

Re: Fotografie cursus Online (MP aanbieding)

Berichtdoor erikcreugers » di dec 17 2013 10:14 am

Waar je eventueel mee zou kunnen beginnen is het kopen van een boek dat specifiek over jouw camera gaat. Een goed voorbeeld van zo'n boek is Bewuster en beter fotograferen met de Nikon D7000 & D80/90 van Hans Frederiks. Dit boek is geen uitgebreide standaardhandleiding die je alleen iets over de functie van een knopje of menuoptie vertelt, maar vooral een boek dat ingaat op de achterliggende principes en uitleg wanneer je deze moet toepassen.
Zelf ben ik op dit moment door omstandigheden ook niet in staat om een cursus o.i.d. te volgen, maar heb ik veel baat bij het lezen van boeken (zolang ik mijn concentratie niet verlies, en daar ligt nu juist mijn probleem...) en het vervolgens zelf doen. Zoals ik al aangaf eigenlijk kan ik mij momenteel door allerlei omstandigheden niet lang concentreren op alles wat ik doe in mijn dagelijkse leven. Ik ben gauw uitgeput, vermoeid, moet regelmatig even gaan liggen om mijn (lichamelijke) batterijen weer op te laden etc. Al met al niet de ideale omstandigheden om cursussen te volgen etc.

Op de momenten dat ik me goed voel lees ik veel, en probeer het dan zo vaak als mogelijk ook meteen uit in de praktijk. Natuurlijk is een cursus praktischer, maar als je lichaam vaak tegenwerkt is het volgen van een cursus niet direct een ideale optie. Het voordeel van boeken vind ik dat je alles nog een keer kunt lezen als je het niet begrijpt of wat je in de praktijk hebt proberen te oefenen uit het boek niet is gelukt. En bovendien heb ik gemerkt dat een cursus eigenlijk overbodig is geworden na aanmelding op dit forum. Maak gewoon foto's en plaats enkele daarvan hier op het forum. Er zijn altijd clubleden die je daarna tips, trucs en advies willen geven hoe je je technieken verder kunt verbeteren. Overweeg anders eens het lidmaatschap van de Nikon Club. Voor € 27,-- per jaar kun je dan deelnemen aan diverse workshops (vaak in kleine groepen) of aan andere activiteiten waar je veel van kunt leren. Ook zijn er clubleden die niet beroerd zijn om op bijvoorbeeld een zaterdagmiddag naar je toe te komen om samen met je dingen aan te leren of te verbeteren. En mocht je gezondheid het toelaten, ieder jaar organiseert de club een clubdag ergens in het land, waar je gratis toegang hebt. Samen met andere clubleden kun je die dag heel wat kennis vergaren. Vaak kennis die in de gemiddelde fotocursus helemaal niet aan bod komt!

Heel veel sterkte met je ziekte, en heel veel plezier met fotograferen!
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Gebruikersavatar
erikcreugers

Forumlid
Berichten: 294


Locatie: Geleen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotografie cursus Online (MP aanbieding)

Berichtdoor ReneG » di dec 17 2013 10:55 am

erikcreugers schreef:Waar je eventueel mee zou kunnen beginnen is het kopen van een boek dat specifiek over jouw camera gaat. Een goed voorbeeld van zo'n boek is Bewuster en beter fotograferen met de Nikon D7000 & D80/90 van Hans Frederiks.


Dit is inderdaad een ontzettend goed boek voor de beginner. Het leert je niet alleen wat je moet doen, maar ook waarom. Ik gebruik het zelf niet meer maar heb nog ergens de D80/D90 versie liggen meen ik. Wat je dan natuurlijk wel mist is feedback over je foto's, maar dat kun je misschien via de verschillende fora verkrijgen...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5054


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotografie cursus Online (MP aanbieding)

Berichtdoor b0lino » di dec 17 2013 12:00 pm

@ erikcreugers: bedankt voor de info! Hier kan ik wat mee. Dat boek is dan idd een goed idee om mee te beginnen. Ik zit in hetzelfde schuitje (concentratieproblemen, snel uitgeput, rolstoelafhankelijk) dus een boek zou nog handiger zijn, dat kan ik op mijn goede momenten doen.

@ reneg, mocht je van je boek af willen heb ik evt wel interesse. Ik hen eem D80. Anders ga ik eens even op marktplaats kijken :)
Feeedback op je foto's kun je idd op fora krijgen. Mij gaat het er nu eerst om dat ik zelf snap wat ik doe en waarom op welke manier.
b0lino



Onderwerp:

Re: Fotografie cursus Online (MP aanbieding)

Berichtdoor erikcreugers » di dec 17 2013 3:08 pm

b0lino schreef:@ erikcreugers: bedankt voor de info! Hier kan ik wat mee. Dat boek is dan idd een goed idee om mee te beginnen. Ik zit in hetzelfde schuitje (concentratieproblemen, snel uitgeput, rolstoelafhankelijk) dus een boek zou nog handiger zijn, dat kan ik op mijn goede momenten doen.

@ reneg, mocht je van je boek af willen heb ik evt wel interesse. Ik hen eem D80. Anders ga ik eens even op marktplaats kijken :)
Feeedback op je foto's kun je idd op fora krijgen. Mij gaat het er nu eerst om dat ik zelf snap wat ik doe en waarom op welke manier.


Geen dank hoor! Ik heb (en leer nog steeds) veel geleerd uit boeken. Daarnaast ben ik lid van de Nikon Club en heb daar ook veel profijt van. Je hebt je al aangemeld op dit forum, dat is ook een goed uitgangspunt. Hier op het forum zitten ook ontzettend veel leden die je verder kunnen helpen bij problemen.
Gelukkig zit ik niet in een rolstoel, maar heb ik last van een burn out en een nog niet helemaal verwerkt rouwproces. Maar verder herken ik mij volledig in jouw ziektebeeld. Fotografie is voor mij dan ook een prachtige uitlaatklep om toch met iets bezig te zijn, al is het maar op mijn eigen tempo. Dankzij mijn vriend de D7000 hoef ik mij in feite niet één seconde te vervelen :)
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Gebruikersavatar
erikcreugers

Forumlid
Berichten: 294


Locatie: Geleen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotografie cursus Online (MP aanbieding)

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo dec 18 2013 10:22 am

Als boeken je voorkeur hebben, heb je vast een pasje voor je bib.
De HEMA heeft een cursus digitale fotografie. Gratis voor leden van de Bibliotheek.

http://www.bibliotheek.nl/hema-academie
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotografie cursus Online (MP aanbieding)

Berichtdoor Jelulu » zo aug 17 2014 10:51 am

Bedankt voor de link doet het perfect :D
Jelulu

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotografie cursus Online (MP aanbieding)

Berichtdoor Jumpjiving » zo aug 17 2014 11:19 am

Ik zou het ook zoeken in Youtube
zoek daar naar je type camera en je ziet een scala van filmpjes
Je kunt ook zoeken naar het soort fotografie en hoppa, kiezen maar
Wil je gaan bewerken?
Zoek op het bewerkingsprog die je wilt leren kennen en ..........
Van wisselende kwaliteit maar er zit veel goede info tussen
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotografie cursus Online (MP aanbieding)

Berichtdoor oud0001 » zo aug 17 2014 12:43 pm

Er zijn al vele oplossingen geboden. Dan komt het sociale hier toch altijd weer helemaal boven.

Misschien zijn deze filmpjes ook wel handig voor je.
Nederlandstalig:
https://www.youtube.com/channel/UCHfVdeL09H8j7AnL57CFxgA


Engels talig:
Met veel humor en flauwekul, dan is het ook leuk om te kijken.
https://www.youtube.com/channel/UCuw8B6Uv0cMWtV5vbNpeH_A

https://www.youtube.com/channel/UCL5Hf6_JIzb3HpiJQGqs8cQ
[url]
https://www.youtube.com/channel/UCL95jq ... GwfTq1FU0A[/url]

https://www.youtube.com/user/BHPhotoVideoProAudio/videos

Om ze te downloaden en op je HD te zetten kun je onderstaand programma gebruiken.
Dan kun je ze ook bekijken zonder internetverbinding of op je grote tv scherm. :wink:
Hiervoor haal ik ze binnen als AVI, kopieer ze naar een USB stick die in mijn BD speler past. :wink:
http://youtubedownloader.com/
oud0001




Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten