Website maken voor foto's (voor dummies)

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie

Onderwerp:

Website maken voor foto's (voor dummies)

Berichtdoor Harry W » do mar 17 2022 2:27 pm

Ik heb een hele oude eigen website, die ik al heel lang niet meer gebruikt heb en inmiddels ook niet meer bruikbaar is. Even gezocht op het forum en in een oud draadje uit maart 2017, legt clublid JDPix uit wat de mogelijkheden in Lightroom/Photoshop CC zijn met het gratis Adobe myportfolio. Ik dacht daar de oplossing gevonden te hebben voor een nieuw aan te maken website, maar dan krijg ik niet het door mij gewenste watermerk op de foto's. Heeft iemand een goed en vooral simpel alternatief of een oplossing om hier toch de gewatermerkte foto’s in te zetten?
Gebruikersavatar
Harry W

Clublid
Berichten: 230


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Website maken voor foto's (voor dummies)

Berichtdoor Harry W » do mar 17 2022 2:32 pm

Het was mijn bedoeling om dit in het juiste forum deel te plaatsen, maar ja. Dus niet voor niks de toevoeging "voor dummies". Kan ik het zelf verplaatsen of kan een beheerder dit voor mij doen?
(Is nu verplaatst)
Gebruikersavatar
Harry W

Clublid
Berichten: 230


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Website maken voor foto's (voor dummies)

Berichtdoor imaginary_nl » do mar 17 2022 2:47 pm

Je kunt de foto's bij het exporteren uit LR (?) al voorzien van een watermerk en dan uploaden bij de website?
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Website maken voor foto's (voor dummies)

Berichtdoor Harry W » do mar 17 2022 2:58 pm

imaginary_nl schreef:Je kunt de foto's bij het exporteren uit LR (?) al voorzien van een watermerk en dan uploaden bij de website?


Exporteren uit LR met watermerk begrijp ik, maar dan weer importeren naar LR naar Verzamelingen om ze via de cloud in de myportfolio toepassing te krijgen?
Gebruikersavatar
Harry W

Clublid
Berichten: 230


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Website maken voor foto's (voor dummies)

Berichtdoor Borreltje » do mar 17 2022 5:45 pm

Harry W schreef:
imaginary_nl schreef:Je kunt de foto's bij het exporteren uit LR (?) al voorzien van een watermerk en dan uploaden bij de website?


Exporteren uit LR met watermerk begrijp ik, maar dan weer importeren naar LR naar Verzamelingen om ze via de cloud in de myportfolio toepassing te krijgen?



Ik heb in mijn Adobe Portfolio website (www.onzehonden.nl) de foto's handmatig ge-upload, dat werkt prima. Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat het rechtstreeks vanuit Lightroom ook kan, ik zal eens gaan experimenteren. Ik ben benieuwd hoeveel invloed je dan hebt op de inrichting en het uiterlijk van de website?
Nikon D500 - Nikon D850 - 24-70 VR - 70-200 VRII - 105 VR Micro - 200-500 VR | D500 - 17-55 DX - Sigma 100x400.

Follow me on instagram: @borvangool_photography

Find me on Flickr
Borreltje

Clublid
Berichten: 68


Locatie: Someren
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Website maken voor foto's (voor dummies)

Berichtdoor Harry W » do mar 17 2022 5:54 pm

Borreltje schreef:
Harry W schreef:
imaginary_nl schreef:Je kunt de foto's bij het exporteren uit LR (?) al voorzien van een watermerk en dan uploaden bij de website?


Exporteren uit LR met watermerk begrijp ik, maar dan weer importeren naar LR naar Verzamelingen om ze via de cloud in de myportfolio toepassing te krijgen?



Ik heb in mijn Adobe Portfolio website (http://www.onzehonden.nl) de foto's handmatig ge-upload, dat werkt prima. Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat het rechtstreeks vanuit Lightroom ook kan, ik zal eens gaan experimenteren. Ik ben benieuwd hoeveel invloed je dan hebt op de inrichting en het uiterlijk van de website?


Kijk hier maar eens https://www.youtube.com/watch?v=OJTitVz8eG4
Gebruikersavatar
Harry W

Clublid
Berichten: 230


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Website maken voor foto's (voor dummies)

Berichtdoor Harry W » do mar 17 2022 8:26 pm

Met behulp van het oude draadje van clublid JDPix van maart 2017 en van clublid imaginary_nl (eerst exporteren en daarna weer importeren), denk ik dat ik het begrijp. Een eerste probeersel is hier eventueel te bekijken https://harrywolf.myportfolio.com
Gebruikersavatar
Harry W

Clublid
Berichten: 230


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Website maken voor foto's (voor dummies)

Berichtdoor JDPix » do mar 17 2022 10:02 pm

Mooi, het is je gelukt.
Vanuit een lightroomverzameling, of uploaden van je foto's vanuit een willekeurige positie op je computer, beide zijn dus mogelijk.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com
Gebruikersavatar
JDPix

Clublid
Berichten: 701


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Website maken voor foto's (voor dummies)

Berichtdoor Borreltje » vr mar 18 2022 8:30 am

Harry W schreef:
Borreltje schreef:
Harry W schreef:
Exporteren uit LR met watermerk begrijp ik, maar dan weer importeren naar LR naar Verzamelingen om ze via de cloud in de myportfolio toepassing te krijgen?



Ik heb in mijn Adobe Portfolio website (http://www.onzehonden.nl) de foto's handmatig ge-upload, dat werkt prima. Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat het rechtstreeks vanuit Lightroom ook kan, ik zal eens gaan experimenteren. Ik ben benieuwd hoeveel invloed je dan hebt op de inrichting en het uiterlijk van de website?


Kijk hier maar eens https://www.youtube.com/watch?v=OJTitVz8eG4



Cool, ik ga eens experimenteren. bedankt voor de link.
Nikon D500 - Nikon D850 - 24-70 VR - 70-200 VRII - 105 VR Micro - 200-500 VR | D500 - 17-55 DX - Sigma 100x400.

Follow me on instagram: @borvangool_photography

Find me on Flickr
Borreltje

Clublid
Berichten: 68


Locatie: Someren
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Website maken voor foto's (voor dummies)

Berichtdoor Harry W » ma apr 25 2022 5:56 pm

Ik ben blij met de LR portfolio optie en heb er al een aantal foto's opgezet, o.a. om ze te delen met mijn vrienden & vriendinnen waarmee ik de verschillende concerten bezoek. Ik heb nog wel een vraagje over myportfolio.com. Ik heb dus vooraf een keuze gemaakt welk sjabloon ik wil gebruiken. Als ik nu een foto in één van de mapjes aanklik gaat hij naar de grotere foto met een "witte" achtergrond. Kun je die witte achtergrond op de PC nog ergens aanpassen en kun je er een diapresentatie van maken? https://harrywolf.myportfolio.com/
Gebruikersavatar
Harry W

Clublid
Berichten: 230


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten