Workflowoptimalisatie met Nikon-Raw

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie

Onderwerp:

Workflowoptimalisatie met Nikon-Raw

Berichtdoor ymonod » wo apr 08 2009 9:41 am

Ik kwam dit boek toevallig tegen op Bol.com. Iemand er al eens door gebladerd, en er iets over kwijt wil of kan?

Hieronder wat meer info:
Workflowoptimalisatie met Nikon-Raw
E. de Kam
ISBN 9059403940

Yves Monod de Froideville
ymonod



Onderwerp:

Re: Workflowoptimalisatie met Nikon-Raw

Berichtdoor jafje » wo apr 08 2009 10:31 am

Als het goed is, kom Johan Kerver hier ook een workshop over geven op de Nikon ledendag, 18 april.
Zeker de moeite waard om even daar langs te gaan.

Groetjes, Fleur
KOEKJES!

D60, glaswerk

http://jafje1.webs.com
Gebruikersavatar
jafje

Forumlid
Berichten: 200


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Workflowoptimalisatie met Nikon-Raw

Berichtdoor Kroontje » zo sep 06 2009 3:43 pm

Hallo

Zijn er meer mensen die dit boek in bezit hebben of gelezen hebben.
Ben namelijk benieuwd of dit een aanvulling is.

Hoor het graag Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: Workflowoptimalisatie met Nikon-Raw

Berichtdoor wblink » zo sep 06 2009 6:14 pm

Dag,

Alhoewel NCX2 voor het prgm blijft dat het beste met Nikon raw (NEF) bestanden kan werken ben ik toch wat afgehaakt om de volgende reden:

Ik heb de DVD-cursus van Odell aangeschaft en ben daar ijverig mee aan de slag gegaan. Er zitten voorbeeldfoto's bij (nee, niet helemaal, die moet je apart downloaden, maar dat doet nu niet ter zake). De conclusie die Odell in die cursus als vanzelfsprekend laat zijn (bv: "De witbalans is niet goed") zie ik totaal niet. Ik zie pas een fout in de witbalans als ik het origineel en de foto (of te maken foto (dat kun je met de nikon mbv lifeview prima controleren)) naast elkaar heb. Daarnaast meer van dergelijke (ongewijfeld correcte) waarnemingen die IK niet zie.
Ik heb de cursus van Odell op dat punt geheel gevolgd en kwam uiteindelijk tot hetzelfde mooie resultaat wat in die cursus bereikt werd (voor die eerste probleem-foto, de rest van zijn cusrsus heb ik gelaten voor wat het was: iets voor later?)

Ik was echter verbaasd toen ik dezelfde ongecorrigeerde foto blindelings door DxO haalde en "auto" hetzelfde goede resultaat zag!

Ergo: ik ben blijkbaar niet erg sterk in het beoordelen van kleuren en heb daarom meer baat bij prgms die dat voor mij doen. Dat wil dus niet zeggen dat dat voor een ieder geldt.

Ik gebruik Adobe Lightroom in eerste instantie om zijn ongelooflijk goede catalogoseringsmogelijkheden, heb gemerkt dat het prgm OOK nog eens goed werkt als RAW-converter en eigenlijk alles wat ik zou kunnen doen vwb correctie ook in huis heeft. Niet allemaal even makkelijk (U-point van Nikon is superieur). Denk er DUS aan om de NIK sofwarebundel als LR plugin aan te schaffen (De U-point van Nikon schijnt zelfs van origine van Nik Software te komen).
Worden mijn foto's dan beter? Nee! Maar als ik bv de foto's van die tennisser in de laatste nikon pro zie merk ik dat de achtergronden die ik zo graag zou willen zien er achteraf bij aangebracht zijn.

Er worden meer goede foto's gemaakt met Photshop oid dan met de camera denk ik soms.

Sorry, ik draaf door, maar ik moest me even uiten.
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: Workflowoptimalisatie met Nikon-Raw

Berichtdoor Kroontje » zo sep 06 2009 7:25 pm

Uh :!: :!:

Ik weet niet wat ik hierop moet zeggen..
Weet ook niet helemaal de draad te vinden..of het moet aan mij liggen :oops:

Groet
Kroontje



Onderwerp:

Re: Workflowoptimalisatie met Nikon-Raw

Berichtdoor wblink » zo sep 06 2009 7:40 pm

Kroontje schreef:Uh :!: :!:

Ik weet niet wat ik hierop moet zeggen..
Weet ook niet helemaal de draad te vinden..of het moet aan mij liggen :oops:

Groet



Nee. ligt aan mij en niet aan jou.Ga door waar je gebleven was en stoor je niet aan mijn geneuzel.
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: Workflowoptimalisatie met Nikon-Raw

Berichtdoor Kroontje » zo sep 06 2009 7:54 pm

wblink schreef:
Kroontje schreef:Uh :!: :!:

Ik weet niet wat ik hierop moet zeggen..
Weet ook niet helemaal de draad te vinden..of het moet aan mij liggen :oops:

Groet



Nee. ligt aan mij en niet aan jou.Ga door waar je gebleven was en stoor je niet aan mijn geneuzel.


:wink: Zal zeker geen geneuzel zijn...Er zal zeker wat in zitten, alleen ik begrijp je vehaal niet helemaal.
Moet ik uit jouw verhaal halen dat een fotograag (beginnend als ik ) niks aan Capture heb..of bijna niks en dat ik beter een Adobe produkt moet halen?
Aan Adobe Lightroom wil ik niet beginnen. Omdat ik de catalogoseringsmogelijkheden niet gaat gebruiken.
Dit dat ik daar ACDsee voor gebruik ..indien nodig.
De rest zet ik een map op mijn externe schijf. :wink:
verder vind ik Adobe net als Micro$oft...duur in de software.

Ik wil alleen het beste uit Capture NX2 halen als mijn foto's niet helemaal gped zijn.. :wink:
En foto's leer ik wel maken door te blijven klikken.

Groet Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: Workflowoptimalisatie met Nikon-Raw

Berichtdoor wblink » ma sep 07 2009 2:29 pm

Kroontje schreef: :wink: Zal zeker geen geneuzel zijn...Er zal zeker wat in zitten, alleen ik begrijp je vehaal niet helemaal.
Moet ik uit jouw verhaal halen dat een fotograag (beginnend als ik ) niks aan Capture heb..of bijna niks en dat ik beter een Adobe produkt moet halen?


Nee, je moet nemen waarmee jezelf het liefste werkt. (Zoals je ACDsee als catalogusprgm gebruikt).

Kroontje schreef:verder vind ik Adobe net als Micro$oft...duur in de software.


Klopt: erg duur soms (Photoshop CS4 goedkoopste aanbieding €500!

Kroontje schreef:Ik wil alleen het beste uit Capture NX2 halen als mijn foto's niet helemaal gped zijn.. :wink:


Ik probeerde aan te geven dat je een oog voor kleuren moet hebben, dat DOET CNX2 niet voor je (ik heb dat blijkbaar niet), dat je auto vaak (niet altijd!) met bv DxO dezelfde resultaten kan bereiken en dat CNX2 een programma is wat beslist niet makkelijk in gebruik is., maar voor NEF bestanden wel het beste dat er is (en niet eens zo gek duur ook!) Verder vind ik het jammer dat de aanpassingen die NCX2 in de NEF doet ALLEEN door NCX2 gelezen kunnen worden en door geen enkel ander prgm, je zult dan moeten converteren naar TIFF. Dat geldt overigens niet alleen voor Nikon, maar voor BIJNA alle camerabouwersm alleen Leica en ik meen Panasonic gebruiken het (door ADOBE) ontwikkelde "open source" RAW formaat DNG.
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: Workflowoptimalisatie met Nikon-Raw

Berichtdoor Kroontje » ma sep 07 2009 4:30 pm

Hallo

Ik probeerde aan te geven dat je een oog voor kleuren moet hebben, dat DOET CNX2 niet voor je (ik heb dat blijkbaar niet), dat je auto vaak (niet altijd!) met bv DxO dezelfde resultaten kan bereiken en dat CNX2 een programma is wat beslist niet makkelijk in gebruik is., maar voor NEF bestanden wel het beste dat er is (en niet eens zo gek duur ook!) Verder vind ik het jammer dat de aanpassingen die NCX2 in de NEF doet ALLEEN door NCX2 gelezen kunnen worden en door geen enkel ander prgm, je zult dan moeten converteren naar TIFF. Dat geldt overigens niet alleen voor Nikon, maar voor BIJNA alle camerabouwersm alleen Leica en ik meen Panasonic gebruiken het (door ADOBE) ontwikkelde "open source" RAW formaat DNG.


Inderdaad...Capture NX2 is niet geheel makkelijk..Maar ik heb Adobe Photoshop 7 gehad (jaren terug :wink: ) en daar kwam ik ook niet altijd uit.. :oops:
Maar alles te leren...(vakmanschap heeft zijn tijd nodig).
Maar goed ik weet nu wat je bedoelt :wink: Dank je wel.
We komen er wel.

Groet Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: Workflowoptimalisatie met Nikon-Raw

Berichtdoor snoezie » wo nov 11 2009 11:32 am

kan mij iemand vertellen waarom ik geen nef bestanden kan verwerken met DXO?
Ik kan ze wel verwerken met tiff bestanden maar ze zijn zo groot,bijna 5 maal de groote van een nef bestand of doe ik iets verkeerd?
of zijn er nog andere rawbestanden die DXO kan verwerken?
alvast mijn dank.

snoezie
snoezie



Onderwerp:

Re: Workflowoptimalisatie met Nikon-Raw

Berichtdoor Léon Obers » wo nov 11 2009 4:13 pm

snoezie schreef:kan mij iemand vertellen waarom ik geen nef bestanden kan verwerken met DXO?

Dan moet je naar de versie en/of eigenschappen kijken van die DXO software of die je camera ondersteunt. Misschien helpt een update.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten