(zelf)studie 2 onderwerp / presentatie

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie

Onderwerp:

(zelf)studie 2 onderwerp / presentatie

Berichtdoor pveenstra » zo jun 17 2012 4:17 pm

Sluitertijd, diafragma en de invloed op de foto

Eén van de mogelijke redenen om een spiegelreflex, een systeem of een duurdere compactcamera te kopen, is dat je daarmee meer zelf kan kiezen. Daardoor heb je meer controle over het uiteindelijke resultaat.
Belangrijke instellingen voor de foto zijn de sluitertijd en het diafragma, die samen met de gekozen ISO-waarde (gevoeligheid) de belichting bepalen.
Maar sluitertijd en diafragma hebben op nog meer aspecten van de foto invloed dan enkel en alleen de belichting.

Sluitertijd
Letterlijk is dit de tijd dat de sluiter open staat en dat de foto gemaakt wordt. In het begin van de fotografie, toen de fotograaf nog onder een doek moest kruipen, waren deze tijden erg lang, zodat je als model heel stil moest zitten.
De meeste camera's hebben ongeveer deze reeks: 1 sec, 1/2, 1/4, 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000, 1/2000. Vaak is de reeks naar boven of beneden nog wat uitgebreider. Je ziet in deze getallen in ieder geval dat het elke keer ongeveer een factor 2 sneller wordt.

Een te lange sluitertijd kan een bewogen foto opleveren. Dat kan komen doordat je zelf teveel bewoog tijdens het nemen van de foto, of dat je voorwerp ondertussen bewoog.
Welke sluitertijden je nodig hebt hangt dus af van je voorwerp. Maar ook van je objectief. Bij een lange telelens heeft een beweging/trilling van de camera meer invloed dan bij een groothoek. Een vuistregel is: neem het aantal mm van je objectief, zet dat onder/achter de streep van de sluitertijd en neem dan alle tijden die sneller zijn. Dus bij een standaard zoom van 18 - 55, op de stand 55mm, moet je sluitertijd minimaal 1/55 zijn.

Diafragma
Diafragma is de doorsnede van de lens bij het maken van de foto. Uiteraard heeft het totale objectief een doorsnede, maar tijdens het maken van de foto wordt het diafragma wat toegeknepen. De reeks mogelijke diafragmawaardes is vaak: f/2.8, f/4, f/5.6, f/8, f/11, f/16, soms uitgebreid naar boven of beneden. Ook hier zie je een factor 2 in de reeks, maar dan met een tussen waarde. Eigenlijk is de verhouding hier telkens V2 (wortel 2), omdat de de oppervlakte van de lens eigenlijk de hoeveelheid licht bepaalt en niet de doorsnede.
Je ziet vaak vermeld 2.8 in plaats van f/2.8, begrijpelijk want dat is wat korter en makkelijker. Maar f/2.8 geeft beter weer wat het getal inhoudt: het is de brandpuntafstand van het objectief, gedeeld door 2,8 geeft de doorsnede van de opening. Daarmee is ook verklaard waarom de getallen groter worden bij kleinere opening.
Het diafragma heeft invloed op de scherptediepte. Dat is eigenlijk een raar begrip, want er is maar 1 punt scherp, en dat is waar je op hebt scherpgesteld. Maar in de praktijk zie je dat er voor en er achter ook nog een gebied is dat scherp is. Dat is dus de scherptediepte. Hoe kleiner het diafragma (dus hoe groter het getal), des te meer scherptediepte. Je kunt er mooi mee spelen: soms wil je dat alles van voor tot achter scherp is, soms wil je alleen je onderwerp scherp hebben en de achtergrond vaag. Een vage achtergrond kan overigens mooi of lelijk vaag zijn, en dat noemen we dan weer het bokeh

Belichting
Sluitertijd en diafragma hangen samen, als je de sluitertijd 1 stop (dus zo'n stapje met een factor 1/2) verlengt en tegelijkertijd het diafragma 1 stop (dus zo'n stapje met een factor V2) kleiner maakt, dan blijft de belichting gelijk, en verander je de kans op bewegingsonscherpte en de scherptediepte

Dit was voor deel 2 van de zelfstudie-draadjes voor sommigen wel erg basic, maar voor mijzelf blijf ik het handig vinden dat ik zo de samenhang van één en ander doorgrond.
Ik zal hieronder enkele foto's plaatsen (ik moet wel even zoeken in de verzameling) waarin bovenstaande met foto's geïllustreerd wordt:
1. Onderwerp wordt benadrukt doordat achtergrond minder scherp is:
Afbeelding
2. Voor een vogel in de vlucht heb je een snelle sluitertijd nodig om deze scherp erop te krijgen. Een zwaan is dan nog lang niet de snelste:
Afbeelding
3. Deze foto is juist van voor tot achter scherp:
Afbeelding
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: (zelf)studie 2 onderwerp / presentatie

Berichtdoor noomi » do sep 27 2012 9:59 am

probeer om in het menu zo veel mogelijk op off te zetten, gebruik een snelle kaart cf sandisk extreme III is snel zat voor een d70.
weet uit mijn hoofd niet meer of de d70 ook spiegel voorontspaning had zo ja zet dat uit en hou de body gewoon goed stevig vast

alles wat de d70 niet hoeft te doen scheelt tijd . heb ruim anderhalf jaar van mijn d70 genoten veel van geleerd goede camera nog steeds ookal is ie verouderd. zelf schoot ik altijd in nef +jpeg en dan met een 18-70 als objectief snel genoeg toen .
noomi



Onderwerp:

Re: (zelf)studie 2 onderwerp / presentatie

Berichtdoor JDPix » do sep 27 2012 11:00 am

Dit lijkt me een korte maar duidelijke uiteenzetting van de begrippen 'sluitertijd' en 'diafragma' op één ding na.

pveenstra schreef:Diafragma
Diafragma is de doorsnede van de lens bij het maken van de foto. Uiteraard heeft het totale objectief een doorsnede, maar tijdens het maken van de foto wordt het diafragma wat toegeknepen. De reeks mogelijke diafragmawaardes is vaak: f/2.8, f/4, f/5.6, f/8, f/11, f/16, soms uitgebreid naar boven of beneden. Ook hier zie je een factor 2 in de reeks, maar dan met een tussen waarde. Eigenlijk is de verhouding hier telkens V2 (wortel 2), omdat de de oppervlakte van de lens eigenlijk de hoeveelheid licht bepaalt en niet de doorsnede.


Naar mijn mening ontstaat er vaak verwarring over de begrippen 'doorsnede' en 'diameter'.
Het zou naar mijn idee het duidelijkst zijn als het begrip 'doorsnede' alleen gebruikt zou worden voor hetgeen je ziet als je iets doorsnijdt; een oppervlak dus. Bij een diafragma dus bepalend voor de hoeveelheid doorgelaten licht.
Diameter is dan de lengte van de middellijn, hier dus de middellijn van het diafragma.

De tekst over 'Diafragma' zou dan kunnen worden:

Diafragma
Diafragma is de doorsnede (lichtdoorlatend oppervlak) van de lens bij het maken van de foto. Uiteraard heeft het totale objectief een doorsnede, maar tijdens het maken van de foto wordt het diafragma wat toegeknepen. De reeks mogelijke diafragmawaardes is vaak: f/2.8, f/4, f/5.6, f/8, f/11, f/16, soms uitgebreid naar boven of beneden. Ook hier zie je een factor 2 in de reeks, maar dan met een tussen waarde. Eigenlijk is de verhouding hier telkens V2 (wortel 2), omdat de de oppervlakte van de lens de hoeveelheid licht bepaalt en niet de diameter.

Dus: '(lichtdoorlatend oppervlak)' toegevoegd, tweede 'eigenlijk' weggelaten en het laatste woord 'doorsnede' vervangen door diameter.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com
Gebruikersavatar
JDPix

Clublid
Berichten: 702


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: (zelf)studie 2 onderwerp / presentatie

Berichtdoor oud0001 » za sep 29 2012 1:48 am

Noemen we dat al niet gewoon de opening?
oud0001



Onderwerp:

Re: (zelf)studie 2 onderwerp / presentatie

Berichtdoor Pjerry » za sep 29 2012 5:00 am

Laat ik, voordat ik opmerkingen ga maken eerst even duidelijk maken dat ik het erg waardeer dat je dit soort stukken schrijft.
Opmerkingen zijn dan ook alleen maar bedoeld om het stuk evt te verbeteren, dus de instelling is alleen maar positief.

pveenstra schreef:Sluitertijd, diafragma en de invloed op de foto

De meeste camera's hebben ongeveer deze reeks: 1 sec, 1/2, 1/4, 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000, 1/2000. Vaak is de reeks naar boven of beneden nog wat uitgebreider. Je ziet in deze getallen in ieder geval dat het elke keer ongeveer een factor 2 sneller wordt.
[....]
De reeks mogelijke diafragmawaardes is vaak: f/2.8, f/4, f/5.6, f/8, f/11, f/16, soms uitgebreid naar boven of beneden. Ook hier zie je een factor 2 in de reeks, maar dan met een tussen waarde.


Ik begrijp dat je om je punt te maken je over-simplificeert, maar dat kan ook zonder "foute" uitspraken.
Ik geloof er niets van dat de meeste camera's met één stop verspringen. Er is dan geen fatsoenlijke foto meer te maken. Mijn camera doet een stap van 1/3 stop en ik denk dat de meeste camera's minstens met een 1/2 stop per stap werken.
Overigens grappig dat je dan wel begint met f/2.8, de meeste lenzen halen dat ook echt niet.

Een vuistregel is: neem het aantal mm van je objectief, zet dat onder/achter de streep van de sluitertijd en neem dan alle tijden die sneller zijn. Dus bij een standaard zoom van 18 - 55, op de stand 55mm, moet je sluitertijd minimaal 1/55 zijn.


Je laat hier (onterecht) de cropfactor buiten beschouwing. Wat je hier schrijft gaat alleen op voor een FF-camera.
Ook een regeltje over VR zou een goede aanvulling zijn naar mijn idee. Op vrij basale camera's kom je dat tegenwoordig al tegen, dus bijna iedereen loopt tegen dat fenomeen op.

Hoewel je aan de hand van mooie foto's (m.u.v. de uitbijters bij de sneeuwtijger en zwaan :wink2: ), zou je je punt nog sterker kunnen maken door één en dezelfde foto te maken met verschillende diafragmawaarden en hetzelfde voor sluitertijd. Het is echter maar een heel minor punt.

@JDPix.
Als wiskundedocent zijnde, is je opmerking uit mijn hart gegrepen. Formeel zou je kunnen zeggen dat een doorsnede van een vlak een lijn oplevert (vandaar dat het zo vaak fout gebruikt wordt). Wiki in dit geval heel duidelijk en goed:

Wikipedia schreef:Het woord doorsnede wordt (meetkundig onjuist) ook gebruikt om de middellijn of diameter van een cirkel aan te duiden.[1] Dit is wiskundig geen correct woordgebruik, maar het is buiten de meetkunde algemeen ingeburgerd.
.

Jammer is dan wel weer dat je zelf ook in de fout gaat in je laatste opmerking (de correctie van de tekst):
Diafragma is de doorsnede (lichtdoorlatend oppervlak) van.........

Nee,ook hier moet de diameter staan, immers als het een oppervlak zou zijn, zou het niet met V2 omhoog of omlaag gaan (per stop) maar gewoon met een factor 2.
Voor de rest is je correctie zeer terecht, maar ik ben bang dat het water naar de zee dragen is :mrgreen: .
Gebruikersavatar
Pjerry

Clublid
Berichten: 1153


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: (zelf)studie 2 onderwerp / presentatie

Berichtdoor ArjanL » za sep 29 2012 8:38 am

Primaire functie van sluiter is: de tijd dat licht op de film/sensor valt.
Primaire functie van diafragma is: de hoeveelheid licht die op de film/sensor valt.
Secundair voordeel van diafragma is het beïnvloeden van de scherpte in de diepte.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten