Boek over beeldbewerking

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie

Onderwerp:

Boek over beeldbewerking

Berichtdoor Birdie » ma apr 22 2013 5:51 pm

Hallo allemaal,

Ben lekker aan het fotograferen met mijn D7000 de laatste tijd. Wil het wat serieuzer oppakken. Ben nu in RAW begonnen, en inderdaad, met ViewNX kun je heel leuk met RAW spelen. Beetje de schuifjes heen en weer, donkerder, lichter. Geinig hoor, maar wat ben ik nou eigenlijk aan het dóen? Ik bedoel op pixelniveau. En dat histogram, hoe werkt dat nou precies, wat stelt het voor. Ja, ik weet het wel ongevéér, helderheid omlaag, histogram omlaag, etc., maar niet precies. En dat geldt voor veel van de schuifjes en knoppen.

Je voelt hem al aankomen, weten jullie een goed boek waarin deze theorie van beeldbewerking grondig wordt uitgelegd? Mag ook in het Engels. Op internet is ook wel veel te vinden, maar ik heb liever gewoon 1 boek dat ik onderuitgezakt op de bank door kan ploegen.

vriendelijke groeten,
Tammo
Birdie



Onderwerp:

Re: Boek over beeldbewerking

Berichtdoor justme » ma apr 22 2013 9:17 pm

in jouw geval, zo te lezen, zou ik zoeken naar boeken die zijn geschreven naar het programma wat jou goed ligt ViewNX, en heel misschien Lightroom.

Daarin worden vaak uiteenlopende technieken besproken waarin je je foto 'ontwikkeld' binnen het pakket.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Boek over beeldbewerking

Berichtdoor GdP » ma apr 22 2013 9:23 pm

Tammo, komende zaterdag geef ik een cursus fotobewerking m.b.v. Capture NX2.

Door omstandigheden is er een plaats vrij gekomen.

Is dat wat voor je?

viewtopic.php?f=36&t=45944
GdP



Onderwerp:

Re: Boek over beeldbewerking

Berichtdoor Birdie » ma apr 22 2013 9:38 pm

Wiebe, bedankt voor je antwoord,
boeken over viewNX kan ik niet vinden op bol.com en ook niet op amazon.com, dus dat wordt moeilijk. Maar ik ga nog wat verder zoeken. Eigenlijk ben ik op zoek naar de effecten op pixelniveau van al die schuifregelaars die in bijna alle fotobewerkingspakketten zitten, op een foto. Dus ben ik juist niet op zoek naar een boek van 1 pakket. Dat maakt het lastiger, vandaar mijn vraag aan de kenners hier op dit forum.

@GdP ik zit nogal krap in de tijd momenteel, dus cursus liever andere keer. Maar bedankt voor het aanbod.
Birdie



Onderwerp:

Re: Boek over beeldbewerking

Berichtdoor GdP » ma apr 22 2013 9:42 pm

Tammo er zit in ViewNX een zeer uitgebreide helpinformatie. Je zal hier meer dan genoeg aan hebben!
GdP



Onderwerp:

Re: Boek over beeldbewerking

Berichtdoor Birdie » di apr 23 2013 9:36 am

Betwijfel ik. Het is een mooi vormgegeven helpfunctie in ViewNX, dat zeker. Tot nu toe echter alleen maar hulp van het volgende soort tegengekomen:

beweeg de balk naar rechts om de helderheid te verhogen
beweeg de balk naar links om de helderheid te verlagen
...of zoiets

Beetje oppervlakkig.
Maar wel mooi vormgegeven.

nou ja, toch bedankt, ik ga nog ff verder zoeken.
Birdie



Onderwerp:

Re: Boek over beeldbewerking

Berichtdoor Birdie » di apr 23 2013 11:00 am

Ik heb inmiddels een draadje gevonden op deze site. Denk dat Capture NX wel wat is (ik lijd inmiddels toch aan het NAS) en daar is ook wat documentatie van. Ga ik daar maar eens aan beginnen.

viewtopic.php?f=17&t=42348
...en er zal nog wel meer te vinden zijn hier over capture.

En dan tzt wellicht die cursus, bedankt GdP voor het op het goede spoor zetten. Ik kende Capture nog niet, zit alleen nog maar met View te rommelen.

groeten,
Tammo
Birdie



Onderwerp:

Re: Boek over beeldbewerking

Berichtdoor GdP » do apr 25 2013 4:37 pm

Volgens mij wordt het inmiddels de zesde cursus Nikon Capture NX2 die ik heb gegeven. Mogelijk ook de laatste.
GdP




Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten